ثبت پرونده نوروز به صورت ۱۲ ملیتی در یونسکو

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
ثبت پرونده نوروز به صورت ۱۲ ملیتی در یونسکو

پرونده‌های نوروز به‌صورت ۱۲ ملیتی و فرهنگ پخت نان‌های نازک در یازدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت جهانی در آدیس آبابای اتیوبی مطرح می‌شود.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد که پرونده نوروز که در مهرسال ۱۳۸۸ با عضویت ۷ کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید، در حال تکمیل است و قرار شده به‌صورت ۱۲ ملیتی، از ۸ تا ۱۲ آذر ماه جاری در اتیوپی برای افزایش پنج عضو جدید مطرح شود.

وی افزود که در سال ۱۳۹۳، با تقاضای الحاق کشورهای عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان، این پرونده دوباره تدوین و به یونسکو ارسال شد که قرار است در این نشست در قالب پرونده ۱۲ ملیتی نوروز به مدیریت ایران مطرح شود.

به گفته طالبیان، پرونده چند ملیتی نوروز نخستین پرونده بین کشوری و مهم در یونسکو است که حوزه‌های فرهنگی مرتبط را در کنار هم قرار داده و همکاری‌های مشترک فرهنگی، ظرفیت‌ سازی و آموزش و سایر موضوعات بین کشوری را فراهم ساخته است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده نوروز بزرگترین پرونده بین المللی یونسکو در جهت صلح و پایداری طبیعت و ملت‌های حوزه‌های مرتبط با این آیین و سنت است گفت:

در این نشست همچنین پرونده فرهنگ پخت نان های تخت همچون لواش که از سوی کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان ارائه شده نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

طالبیان، بررسی گزارش دوره‌ای درخصوص نقالی و قصه‌گویی اجرایی ایرانی و دانش و مهارت لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس را از دیگر برنامه‌های این نشست عنوان کرد.

وی با اشاره به ثبت پرونده‌های نیازمند حفاظت فوری نقالی، هنر قصه گویی ایرانی و دانش و مهارت لنج‌سازی در سال ۲۰۱۱ در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس، گفت که دراین‌باره گزارش ادواری اقدامات صورت گرفته به یونسکو ارسال می‌شود و بررسی گزارش دوره‌ای در زمینه اقدامات حفاظتی در این زمینه که در سال ۲۰۱۵ به یونسکو ارسال شده بررسی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه