بهترین مقاصد گردشگری برای قایق رانی‌ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
بهترین مقاصد گردشگری برای قایق رانی‌ (قسمت اول)

قایق‌رانی یکی از ورزش‌های محبوب و پرهیجان است. در گوشه و کنار دنیا، دریاها و دریاچه‌های زیادی هستند که به‌عنوان مقصد گردشگری ایدئال برای انجام این فعالیت ورزشی، شناخته می‌شوند. در این مقاله با فهرستی از این مقاصد گردشگری آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

زمانی که صحبت از مقاصد گردشگری برتر برای قایق‌رانی می‌شود، منظور فقط سواحل شنی و آب‌و‌هوای استوایی نیست.

از قطب شمال تا جنوب اقیانوس آرام، در هر گوشه از این دنیا، مناطقی هستند که شرایط مساعدی برای قایق‌رانی دارند؛ چه از نظر فنی و چه از نظر زیبایی و شکوه مناظر طبیعی.

در ادامه با چند نمونه از این مقصد‌های گردشگری، آشنا می‌شویم.

دریای کورتز (Cortez)، شبه‌جزیره‌ی باها کالیفرنیا (Baja California)، مکزیک

دریای کورتز

جزایر دریای کورتز که با نام خلیج کالیفرنیا نیز شناخته می‌شود، مناظری ناهموار و بیابانی دارند. این جزیره‌ها با صخره‌های مرتفع و سواحل شنی، با آب‌های آرام، فیروزه‌ای و زلالی که آن‌ها را احاطه ‌کرده است، تضاد جالبی دارند. این منطقه حیات وحش متنوعی هم دارد. شانس تماشای نهنگ‌ها، سواحل آفتابی و آب‌های گرم، این منطقه را به مقصدی ایدئال برای قایق‌رانی تبدیل کرده است.

دریای کورتز

خلیج کالیفرنیا، یک پهنه‌ی آبی است که شبه‌جزیره‌ی کالیفرنیا را از مکزیک جدا می‌کند. این خلیج ۴ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد. کلرادو یکی از رودهایی است که به این خلیج می‌ریزد. مساحت این خلیج در حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع است. بخشی از خلیج کالیفرنیا، میراث جهانی یونسکو است.

جزیره‌ی ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا

جزیره‌ی ونکوور

سواحل شمالی جزیره‌ی ونکوور، یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا برای قایق‌رانی است. در این منطقه شانس تماشای حیواناتی نظیر نهنگ، خرس سیاه، عقاب، سمور رودخانه و گرازماهی را خواهید داشت. این منطقه به خاطر دنج بودن، داشتن جزیره‌های کوچک و متعدد، آب‌های حفاظت‌شده، گذرگاه‌ها و حیات وحش متنوع، یکی از مقاصد محبوب برای قایق‌رانی است.

جزیره‌ی ونکوور

جزیره‌ی ونکوور در اقیانوس آرام و در سواحل غربی کانادا قرار دارد. این جزیره در حدود ۳۲ هزار کیلومتر مربع، وسعت دارد و بزرگ‌ترین جزیره در سواحل غربی آمریکای شمالی است. این جزیره، هزاران سال محل زندگی بومیان آمریکا بوده است و اواخر قرن هجدهم میلادی، بریتانیایی‌ها و اسپانیایی‌ها آن را کشف کرده‌اند.

آمازون

آمازون

جنگل های بارانی آمازون، میزبان هزاران گونه‌ی جانور و گیاه مختلف است. عبور از رودخانه‌های آن با قایق کایاک، یکی از ماجراجویانه‌ترین روش‌ها برای بازدید از منطقه و تماشای مناظر آن است. پس، چند روزی را دور از دغدغه‌های زندگی شهری بگذرانید، در این رودخانه‌ها قایق‌رانی کنید، از دهکده‌های اهالی بومی بگذرید و حیات وحش منحصربه‌فرد آمازون را تماشا کنید. جنگل‌های بارانی، بسیار گرم، گل‌آلود و دورافتاده هستند پس خودتان را برای یک سفر پرهیجان و چالش‌برانگیز، آماده کنید.

آمازون

رود آمازون، پرآب‌ترین رود دنیا است که در آمریکای جنوبی جریان دارد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. جنگل آمازون، میزبان این رود طویل، بخش‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را در برمی‌گیرد. این جنگل‌های بارانی در تمام طول سال هوایی گرم و مرطوب دارند. تقریبا هرروز در این جنگل باران می‌بارد.

آب‌دره‌ی سرمیلیک (Sermilik)، گرینلند

گرینلند

در گرماگرم تابستان می‌توانید در آب‌های آرام این آبدره قایق‌رانی کنید در حالی که هزاران کوه یخی می‌شکنند و از صفحات بزرگ یخ جدا می‌شوند. در هزارتوی یخ‌های شناور بر آب قایق‌رانی کنید و به دقت اطراف را تماشا کنید. چراکه شانس دیدن نهنگ‌ها در این آب‌ها وجود دارد.

گرینلند

گرینلند یک ناحیه‌ی خودگردان از دانمارک است. به‌جز چند نقطه‌ی محدود که اهالی گرینلند در آن سکونت دارند، سایر مناطق، یخ‌زده و خالی از سکنه هستند. این سرزمین، سرد و خشک و دارای آب‌و‌هوای قطبی است. سه چهارم مساحت گرینلند را یخسارها و یخچال‌ها می‌پوشانند.

ساحل نا پالی (Na Pali)، کائوآیی (Kauai)

ساحل نا پالی

دره‌های پنهان در مه، سواحل بکر، غارهای آتشفشانی و آبشارهای بزرگ که به اقیانوس آرام می‌ریزند، مناظر زیبایی هستند که در این نقطه‌ی زیبا از کره‌ی خاکی، خواهید دید. در این منطقه شانس دیدن دلفین، پرنده‌های گرمسیری و فک‌های راهب وجود دارد. این منطقه کاملا دست نخورده است، هیچ هتل و جاده‌ای در آن نیست و هرچه می‌بینید طبیعت بکر است.

ساحل نا پالی

کائوآیی یکی از جزیره‌های هشت‌گانه‌ی ایالت هاوایی آمریکا در اقیانوس آرام است. این جزیره در میان ۲۱ جزیره‌ی بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا، مقام چهارم را دارد. بزرگ‌ترین صنعت این جزیره، گردشگری است. اقامت در پارک ایالتی ساحل ناپالی، نیاز به مجوز دارد. در فصل تابستان، از ۱۵ مه تا ۷ سپتامبر، دسترسی از طریق اقیانوس با قایق با مجوز قبلی، امکان‌پذیر است.

فیورلند (Fiordland)، نیوزیلند

فیورلند

اگر می‌خواهید گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبا و بکر نیوزیلند را تجربه کنید، بهترین جا فیورلند است. دریاچه‌های عمیق و دامنه‌های برف‌گیر آلپ جنوبی این منطقه را در بر گرفته‌اند. اینجا هزاران آبدره وجود دارد که آب‌های آرام و مناظر سرسبز جنگل‌های بارانی اطراف آن‌ها، بهشتی برای علاقه‌مندان به قایق‌رانی است.

فیورلند

این منطقه به‌معنای واقعی کلمه، دورافتاده است، هیچ شهری اینجا نیست و تنها راه دسترسی به این منطقه، قایق یا هلی‌کوپتر است. با یک سفر به این منطقه، برای سفرهای بعدی لحظه‌شماری خواهید کرد.

ساحل دالماسی (Dalmatian Coast)، کرواسی

ساحل دالماسی

دریای آدریاتیک، در فصل تابستان، آب‌های گرم ‌و آرامی دارد به همین دلیل مکانی فوق‌العاده برای قایق‌رانی است. در این منطقه می‌توانید اطراف جزیره‌ها دور بزنید و از غارها و خلیج‌ها دیدن کنید. برخی از این جزیره‌ها دورافتاده و خالی از‌ سکنه هستند در حالی که برخی دیگر قرن‌ها است که محل سکونت انسان‌ها هستند.

ساحل دالماسی

یکی از دینی‌های این منطقه، Sipan است؛ جایی که باغ‌های انگور و زیتون فراوانی وجود دارد. این منطقه میزبان بیش از ۳۰ کلیسای کوچک، صومعه‌های قرن پانزدهمی و ویلاهای تابستانی است. خلیج‌های این جزایر بهترین مقاصد گردشگری برای غواصی در جنوب اروپا هستند.

سوالبارد (Svalbard)، نروژ

سوالبارد

بازدید از آبدره‌های دنج نروژ سفری جذاب و به‌یادماندنی خواهد بود. قایق‌رانی در میان یخ‌های شناور بر آب و فرصت تماشای حیات وحش منطقه شامل خرس‌های قطبی، روباه‌های قطبی، شیرماهی و گوزن‌ها فقط در نروژ امکان‌پذیر است.

سوالبارد

سوالبارد یک مجمع‌الجزایر در اقیانوس منجمد شمالی و شمالی‌ترین منطقه‌ی تحت کنترل کشور نروژ است. گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع این منطقه است. خزانه‌ی جهانی بذر در سال ۲۰۰۸ در سوالبارد افتتاح شده است. در این خزانه به منور تضمین بقاء گونه‌های گیاهی، مجموعه‌ای از پانصد هزار گونه دانه‌های کشاورزی گردآوری شده که در کره‌ی زمین بی‌نظیر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه