هواپیمایی عمان ایر، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
هواپیمایی عمان ایر، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی عمان ایر، ایرلاین حامل پرچم کشور عمان است که هم اکنون با ۵۱ هواپیما در ناوگان پروازی خود به ۵۰ مقصد در ۲۷ کشور جهان پرواز مسافربری و باری دارد. 

هواپیمایی عمان ایر ایرلاین ملی کشور عمان است که قطب اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی مسقط، واقع در السیب (در نزدیکی مسقط) قرارگرفته است. هواپیمایی عمان، عضو سازمان حمل‌ و نقل هوایی عرب است.

از ابتدای مارس ۲۰۱۰، هواپیمایی عمان به اولین شرکت هواپیمایی در جهان به خاطر ارائه خدمات تلفن همراه و خدمات اینترنت Wi-Fi در مسیرهای مشخص، تبدیل‌ شده است. در سال ۲۰۱۱، هواپیمایی عمان جایزه طلا را برای «بهترین هواپیمایی سال» در فرانسه دریافت کرد. در آغاز هواپیمایی عمان می‌تواند ریشه‌اش را در ۱۹۷۰ جستجو کند، هنگامی‌که خدمات بین المللی عمان (OIS) تأسیس شده بود. عمان ایر به یک شرکت ارائه‌دهنده بیمه فرودگاهی هواپیمای شهری در فرودگاه Beit Al Falaj تبدیل شد.

عمان ایر

تاریخچه

در سال ۱۹۷۲، OIS عملیاتش را به ترمینال جدید در فرودگاه بین‌ المللی السیب منتقل کرد. این شرکت، قسمت هواپیمایی Gulf Air را در سال ۱۹۷۷، قبل از ایجاد بخش مهندسی هواپیما در همان سال تأسیس کرد.

گسترش سریع صنعت حمل‌ونقل هوایی عمان سبب شد که OIS تعدادی از ساختمان از جمله سوله، کارگاه‌ها و سوخت‌رسانی در پرواز، جهت سوخت‌رسانی برای افزایش فعالیت ایجاد کند. در سال ۱۹۸۱، خدمات حمل‌ و نقل هوایی عمان به یک شرکت سهامی تبدیل شد.

OiS نیز ۱۳ هواپیما از Gulf Air را خریداری کرد که به شرکت اجازه تعویض فوکر توربوپراپ ۲۷-۶۰۰ با سری‌های ۵۰۰ را می‌داد؛ سال بعد، خدمات حمل و نقل هوایی عمان به‌طور مشترک آغاز به خدمات‌رسانی سریع (جت)، همراه با گلف ایر، در صلاله کرد. از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۳، این شرکت تجهیزات جدید، از جمله Cessna Citation و امکانات جدید برای کمک به بهبود خدماتش خریداری کرد.

عمان ایر

در سال ۱۹۹۳، هواپیمایی عمان تأسیس شد. اولین پرواز شرکت هواپیمایی در ماه مارس انجام شد. این پرواز توسط یک بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ از خدمات حمل و نقل هوایی جهانی Ansett (AWAS) از مسقط به صلاله انجام شد.

در ژوئیه همان سال، اولین پرواز بین‌المللی خطوط هوایی عمان به دبی انجام‌ شد. پرواز به مقاصد دیگر با سرعت زیاد و با خدمات Trivandrum در ماه نوامبر آغاز شد، کویت و کراچی در ماه اکتبر و در ماه ژانویه سال ۱۹۹۴ پرواز به کلمبو انجام گرفت. در سال ۱۹۹۵، دو ایرباس A320s از منطقه هوایی سنگاپور جهت جایگزینی ایرباس ۷۳۷ بیمه قطعات شدند.

از سال ۱۹۹۵ تا سال ۱۹۹۷، خدمات به بمبئی، داکا، ابوظبی، دوحه و چنای آغاز شد. در اکتبر سال ۱۹۹۸، هواپیمایی عمان در گروه تجارت بین‌المللی صنعت حمل و نقل هوایی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) پذیرفته شد.

در پایان سال بعد، گواتر، پیشاور، جده و العین در مسیر شبکه خطوط هوایی قرار گرفتند، هر چند دو هواپیمای قبلی، همراه با یک میزبان از نقاط دیگر، در سال ۲۰۰۰ خارج شده بودند. در ماه مارس سال ۲۰۰۷، دولت عمان خطوط هوایی‌اش را مجدد گسترش داد، که دولت افزایش سهامش در شرکت هواپیمایی از تقریباً ۳۳ تا ۸۰ درصد را مشاهده کرد.

عمان ایر

همچنین، مشخص شد که هواپیمایی عمان دوباره برنامه‌های استراتژیکی‌اش، با امکان ورود به بازار خدمات حمل و نقل دوربرد (مسافت‌های طولانی) را ارزیابی خواهد کرد. هواپیمایی عمان خدمات حمل و نقل درازمدت را در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۷ با آغاز پرواز به بانکوک و لندن شروع کرد. با ورود هواپیمای جدید ایرباس A330-200 / 300 اش، مسیرهای مسافت طولانی برنامه‌ریزی شد.

از نوامبر سال ۲۰۱۰، دولت عمان به سهام ۹۹٫۸٪ در خطوط هوایی رسید. در ۲ آوریل سال ۲۰۰۷، هواپیمایی عمان اعلام کرد که شرکتی با ایرباس برای ۵ هواپیمای ایرباس A330 برای انتقال در سال ۲۰۰۹ ایجاد کرده است. در سال ۲۰۰۹، هواپیمایی عمان سفارش را نهایی کرد که شامل سه A330-300 و دو A330-200 بود. انتقال در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ آغاز شد. در فوریه ۲۰۰۹، هواپیمایی عمان 2 A330-200 دیگر از ایرویز جت خریداری کرد که تنها کلاس تجاری و اکونومی را دارا بود. 

عمان ایر

در طول سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه هوایی دبی، هواپیمایی عمان سفارش ۵ هواپیمای 175-Embraer را داد که در سال ۲۰۱۱ آن‌ها را به تدریج دریافت کرد.

عمان ایر

هواپیمایی عمان ایر که پروازهای داخلی و خارجی زیادی در برنامه پروازی‌اش هستند، نقش عمده‌ای در افزایش نقش شهر مسقط در خاورمیانه، به‌عنوان مرکز فعالیت‌های تجاری، توریستی و صنعتی داشته است.

عمان ایر یکی از اعضای پیمان حمل و نقل هوایی عربی است و در سال ۲۰۱۱ جایزه طلایی خطوط پروازی سال در France’s Laurier d’Or du Voyage d’Affaires را از آن خود کرده است. این شرکت هواپیمایی همچنین جایزه بهترین ایرلاین خاورمیانه از نظر خدمات و سرویس خدمه پروازی را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرد.

ناوگان هواپیمایی عمان ایر

شرکت هواپیمایی عمان ایر ۵۱ هواپیما در دست استفاده و ۳۴ هواپیما در دست سفارش دارد.

نوع هواپیماتعداد در ناوگان (فروند)
ایرباس  A330-200۴
ایرباس A330-300۶
بوئینگ 737-800۲۳
بوئینگ 737 MAX 8۳ (۲۷ فروند سفارش)
بوئینگ 737-900ER۵
بوئینگ 787-8۴ (۴ فروند سفارش)
بوئینگ 787-9۳ (۳ فروند سفارش)
امبرائر 175۴

بار مجاز مسافر در هواپیمایی عمان ایر

بار مجاز در فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم، در بیزنس کلاس ۴۰ کیلوگرم و در اکونومی ۲۰ کیلوگرم است.

کلاس‌های پروازی هواپیمایی عمان ایر

پروازهای هواپیمایی عمان ایر دارای سه کلاس پروازی فرست، بیزینس و اکونومی هستند.

مسافران فرست کلاس صندلی تخت‌خواب شو دارند، می‌توانند از منوی غذایی متنوع انتخاب داشته باشند و از سالن پذیرایی لوکس هم استفاده کنند. در کابین فرست کلاس فقط شش صندلی وجود دارد که فاصله‌شان از هم ۸۷ اینچ است. مینی سوئیت فرست کلاس، بزرگترین صندلی تخت‌خواب شو در میان ایرلاین‌های جهان را دارد که ۲۵.۵ اینچ پهنای آن است. یک سیستم ماساژور پنج‌نقطه‌ای، محل مخصوص چیدن وسایل و بار دستی، چوب رختی برای آویزان کردن کت و یک مانیتور خیلی بزرگ ۲۳ اینچی هم برای مسافر فراهم است.

عمان ایر

در بیزنس کلاس، ۲۰ صندلی وجود دارد که فاصله آن‌ها از هم ۸۲ اینچ و پهنای آن‌ها هم 22 اینچ است. پشتی صندلی، عمق صندلی و جای پا به صورت برقی تنظیم می‌شوند. تمام صندلی‌ها ۱۸۰ درجه خوابانده می‌شوند و طول تخت ۷۷.۵ اینچ است. امکاناتی مانند مانیتور شخصی، میز نوشیدنی و میز غذای مخصوص نیر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. همچنین، در فرودگاه  سالن انتظار VIP و کانتر‌های چک‌این جداگانه برای مسافران فراهم شده است.

در کلاس اکونومی فاصله صندلی‌ها ۳۴ اینچ است و جای استراحت سر، پا و دسته‌های قابل تنظیم دارند. البته در همه کلاس‌ها مسافران می‌توانند روی مانیتور شخصی‌شان، جدیدترین فیلم‌های دنیا، برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، موزیک ویدئو و اخبار تماشا کرده و گیم‌های کامپیوتری بازی کنند. کیت لوازم پرواز مرغوب و هدیه‌ کوچکی نیز به کودکان ارائه می‌شود.

مقاصد هواپیمایی عمان ایر

عمان ایر

شبکه پروازی شرکت هواپیمایی عمان ایر شامل ۵۰ مقصد در ۲۷ کشور جهان می‌شود. در حال حاضر بیشترین پروازهای این شرکت هواپیمایی به کشور هند با ۱۱ مقصد است. این ایرلاین پروازهای منظمی میان تهران و مسقط نیز برقرار کرده است.

حادثه در هواپیمایی عمان ایر

عمان ایر

۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۳، یک فروند هواپیمای ایرباس A330-200، به همراه ۱۹۰ نفر از اعضای هیئت‌مدیره یک مؤسسه، از مسقط عمان به سمت کوالالامپور مالزی در حال پرواز بود که مشکوک به بمب‌گذاری شناخته شد. هنگامی‌که هواپیما در جنوب غربی هند در حال پرواز بود خدمه پرواز از این موضوع اطلاع پیدا کردند و خلبان ۲۰ دقیقه بعد هواپیما را در فرودگاه بمبئی به زمین نشاند. از آنجا که در فرودگاه بمبئی بار تمام مسافران مورد بازرسی قرار گرفت و هیچ بسته مشکوکی یافت نشد، هواپیما پس از ۸ ساعت زمین بمبئی را ترک کرد و با ۹ ساعت تأخیر به کوالالامپور رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه