مجوز «فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس» به ایران صادر شد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
مجوز «فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس» به ایران صادر شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران را در روز ۲ آذر را صادر کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران را صادر کرده است. هرچند هواپیمای ایرباس فرانسوی است و در این کشور اروپایی تولید می‌شود اما حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی است پس باید برای فروش به ایران مجوز لازم از آمریکا را دریافت کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا مواضعی منفی نسبت به فروش هواپیمای مسافربری به ایران داشت و مجلس نمایندگان این کشور هم طرحی را تصویب کرد که براساس آن فروش هواپیمای تجاری بوئینگ به ایران را ممنوع اعلام می‌کرد.

مجوز اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا، دومین مجوز مورد درخواست شرکت ایرباس فرانسه برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران‌ایر است. پیش از این‌که این مجوز در روز دوشنبه صادر شود، ایرباس اجازه آمریکا برای فروش ۱۷ فروند هواپیمای مسافربری به ایران را دریافت کرده بود.

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد ایرباس از بوئینگ درفروش هواپیما به ایران پیشی گرفته است، هرچند این دو شرکت هواپیماساز تنها گزینه‌های ایران برای نوسازی ناوگان هوایی نیستند.

«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ادامه مذاکرات با شرکت‌های برزیلی، چینی، ژاپنی و کانادایی در صنعت هوایی خبر داده است. سامانی گفت:

با توجه به نیاز جدی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای ارتقای سطح ناوگان و بهبود هواپیماهایشان در طول ماه‌های گذشته مذاکرات شرکت‌ها برای خرید هواپیماهای جدید ادامه داشته و همچنان نیز در دستور کار قرار دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به ادامه مذاکرات با ایرباس و بوئینگ افزود که در کنار ایرباس و بوئینگ ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما از دیگر شانس‌های خود در بازار نیز استفاده خواهند کرد. ازاین‌رو مذاکرات ما با شرکت‌هایی مانند امبرائر برزیل، بمباردیه کانادا، میتسوبیشی ژاپن و کمک چین ادامه دارد.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سؤال که آیا این مذاکرات تاکنون به نتایج قطعی رسیده نیز بیان کرد که همچنان تمام ایرلاین‌های ایرانی کار خود را در بازار بین‌المللی ادامه می‌دهند، هرچند هنوز این مذاکرات به عقد یک قرارداد رسمی منجر نشده، اما درعین‌حال گفت‌وگوها در تمام زمینه‌ها ادامه دارد. در حوزه‌ای مانند آنچه شرکت هواپیمایی کیش اعلام کرده شرایط برای ورود چند هواپیمای جدید فراهم‌شده و در بخش‌های دیگر هنوز مذاکرات در دستور کار طرفین است.

وی درباره احتمال استفاده از گزینه‌های مالی مانند لیزینگ نیز گفت:

این شرایط مذاکرات و سیاست‌های طرفین خواهد بود که نحوه‌ی تأمین مالی و خرید را مشخص می‌کند. قطعاً گزینه واسپاری یا اجاره هواپیما نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدنظر ایران باشد که البته بسته به قرارداد و شرکت طرف توافق به سرانجام خواهد رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه