آخر هفته کجا بریم؟ از دریاچه نمک حوض سلطان تا جنگل توسکستان و کویر مرنجاب

عماد جعفری | چهار شنبه, ۳ آذر ۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته دریاچه نمک حوض سلطان را برای سفری یک روزه و کویر مرنجاب و جنگل توسکستان را برای سفری دو روزه و به‌یادماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو  همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با دریاچه نمک حوض سلطان برای سفر یک روزه و کویر مرنجاب و جنگل توسکستان برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

اگر ساکن پایتخت هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل‌وقال شهر خسته شده‌اید و فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

دریاچه نمک حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان

 این دریاچه که به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی نیز معروف است، به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در جنوب رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود. برای دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان  بعد از مجتمع مهتاب، و عبور از اولین تپه‌ای که دریاچه بعد از آن دیده می‌شود، درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به‌سمت پایین و دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است (در ۹۵ کیلومتری تهران). یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی تهران ۹۵ کیلومتر است. 

دریاچه حوض سلطان

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد. 

کویر مرنجاب

مرنجاب

وقتی صحبت از زیبایی‌های طبیعت به میان می‌آید، کم‌وبیش همه ما ناخودآگاه جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده را به خاطر می‌آوریم، اما طبیعت جلوه‌های دیگری هم دارد. کویر یکی از این دیدنی‌ها است که به سهم خود از جذابیت و افسونی خیره‌کننده و آرامشی ژرف و عمیق بهره برده است، به اینها جادوی آسمان شب را هم اضافه کنید، جشن درخشش و سکوتی که ارزش یکبار امتحان را دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسئله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود. 

مرنجاب

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد حدود ۸۵۰ متر است. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است و از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری، به‌دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در کنار دریاچه نمک آمیزه‌ای از طبیعت و تاریخ است. نزدیک بودن این منطقه به تهران، امنیت آن در مقایسه با سایر قسمت‌های کویری نظیر کویر لوت، چهار فصل بودن و اعتدال نسبی دمای آن، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن به این منطقه حالت ویژه‌ای داده است.  از تهران ابتدا وارد اتوبان تهران- قم شده و در اتوبان امیرکبیر (قم-کاشان) مسیر کاشان را در پیش بگیرید. یک خروجی در سمت چپ شما قرار دارد که به‌سمت کاشان می‌رود. پس از رسیدن به کاشان به‌سمت آران و بیدگل حرکت کنید.

مرنجاب

در آران و بیدگل به امامزاده محمد هلال بروید و از خیابان عباس‌آباد وارد بلوار ارتش بشوید. از ابتدای بلوار ارتش تا کاروانسرای مرنجاب حدود ۴۵ کیلومتر راه پیش رو دارید. از کاروان‌سرا تا رمل‌های شنی ۸ کیلومتر دیگر را نیز باید طی کنید.

مرنجاب

جنگل توسکستان 

توسکستان

تقریبا ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان جاده‌ای به‌سمت جنوب منشعب می‌شود که به خاطر اولین روستای این جاده «توسکستان» یا «توسکاستان» نام‌گرفته، جاده‌ای به طول ۳۰ کیلومتر که درراه از چندین روستا تماشایی و ییلاقی می‌گذرد. جنگل توسکستان گرگان بخشی از محدوده ۴۰ هزار هکتاری جنگل های هیرکانی است و بیشتر با درختان توسکا، اورس و بلوط پوشیده شده است.

جاده توسکستان یکی از جاده‌های زیبای پاییزی ایران است. یک جاده تقریبا ۳۰ کیلومتری، از میانه جنگل توسکستان می‌گذرد ومی‌توانید در هر جای این مسیر که دوست دارید، از خودرو پیاده شده و گردش کنید. البته بهتر است با بلدهای محلی همراه شوید تا در این جنگل گم نشوید اگر جاده ابری باشد، خوش‌شانسی بزرگی نصیبتان شده، چون ابرها جاده و جنگل را می‌پوشانند و توسکستان، یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران می‌شود. انبوه درختان، برگریزان خزان و هزار رنگ افسون شده توسکستان، پاییز را به بهترین فصل برای سفر به این منطقه بدل‌کرده است. 

توسکستان

در انتهای جاده توسکستان و بعد از دشت گرمابدشت به روستای چار باغ می‌رسید و از اهالی آن و مغازه‌های کنار جاده می‌توانید ماست، پنیر، گوشت تازه یا آب زرشک کوهستان بخرید. برای اقامت روستای بعدی یعنی «شاهکوه پایین» بهترین گزینه است. آبشار توسکستان در ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی گرگان در مسیر جاده گرگان به شاهرود و در منطقه گردشگری توسکستان قرار دارد. این آبشار ۹ کیلومتر بعد از روستای توسکستان به طرف شاهرود و از جاده گرگان به شاهرود حدودا ۲۵۰ متر فاصله دارد. 

توسکستان

مطالب مرتبط:

دیدگاه