کشورهای نوردیک کدامند؟ (قسمت دوم)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
کشورهای نوردیک کدامند؟ (قسمت دوم)

کشورهای نوردیک به مجموع کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس اطلاق می‌شود که دارای نزدیکی فرهنگی بسیار هستند. در ادامه همراه کجارو باشید.

در ادامه‌ی مقاله‌ی معرفی کشورهای نوردیک، به معرفی نروژ، ایسلند، فنلاند و دانمارک خواهیم پرداخت.

نروژ

کشورهای نوردیک

پادشاهی نروژ در نواحی غربی شبه‌جزیره‌ی اسکاندیناوی واقع شده و مساحت آن ۳۸۵٫۱۷۸ کیلومتر مربع است. مسیحیت طی قرون دهم و یازدهم میلادی جای باورهای وایکینگی در نروژ را گرفت. «هاکون خوب» اولین پادشاه مسیحی نروژ، از سال ۹۳۴ تا ۹۶۰ میلادی بر این کشور حکمرانی کرد. یک اتحاد تجاری به نام «پیمان هانزایی» به‌مدت چندین قرن کنترل اقتصادی نروژ را در دست داشت.

این اتحاد در صده‌ی ۱۴۰۰ میلادی به اوج خود رسید و در صده‌ی ۱۵۰۰ میلادی فروکش کرد. نروژ تحت‌تاثیر پیمان هانزایی، میزبان فرمانروایی چندین پادشاه مختلف بود. در سال ۱۳۸۸ میلادی، دانمارک و نروژ با یکدیگر متحد شدند که موجب شد ملکه‌ی دانمارک، کنترل کشور را بر عهده گیرد.

نروژ تا سال ۱۸۱۴ میلادی بر پیمان و اتحاد خود باقی ماند تا اینکه دانمارک مجبور به تسلیم این کشور به پادشاهی سوئد شد. نروژ نیز از این فرصت استفاده کرده و برای استقلال و جدایی، پادشاه خود را انتخاب کرد. دو کشور سوئد و نروژ به‌کلی در سال ۱۹۰۵ از هم جدا شدند.

امروز، جمعیت نروژ ۵,۰۹۶,۳۰۰ نفر است. تقریبا ۸۶ درصد از جمعیت این کشور بومی آن هستند یا دارای پدر یا مادر نروژی هستند. افزایش جمعیت نروژ عمدتا به‌دلیل بالا بودن میزان مهاجران آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه‌ای بوده است.

ایسلند

کشورهای نوردیک

ایسلند دارای مساحتی به میزان ۱۰۲٫۷۷۵ کیلومتر مربع است که در اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است. سکنی‌گزینی در این مکان در سال ۸۷۴ میلادی و با مهاجرت مردم نروژ آغاز شد؛ البته پیش از آن نیز برخی از مردم کشورهای اسکاندیناوی در ایسلند حضور داشتند. نروژ از سال ۱۲۶۲ تا ۱۸۱۴ که از دانمارک جدا شد، بر ایسلند فرمانروایی کرد. دانمارک حدودا ۱۰۰ سال بر ایسلند حکومت کرد. ایسلند در سال ۱۹۱۸ تبدیل به سرزمینی خودمختار شد، با این حال هنوز هم هم‌پیمان دانمارک بود.

ایسلند در سال ۱۹۴۴ طی یک همه‌پرسی به جدایی از دانمارک و تشکیل یک جمهوری رأی داد. پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد این کشور بسیار قوی بود. ایسلند در سال ۱۹۹۴ به سازمانی که اکنون با عنوان اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، پیوست. جمعیت این کشور در حدود ۳۲۵ هزار نفر است. حدودا ۱۳ درصد از جمعیت ایسلند، غیربومی این کشور هستند. بیشترین اقلیت ساکن ایسلند، اهل لهستان هستند.

فنلاند

کشورهای نوردیک

جمهوری فنلاند، کشوری شبه‌جزیره‌ای است که دارای مرز مشترک با سوئد، نروژ و روسیه است. مردم سامی که به‌مدت چندین قرن در فنلاند زندگی می‌کردند، پس از یورش شاهان سوئدی بین قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی جای خود را به آنان دادند. در پی همین حملات، زبان سوئدی تبدیل به زبان اشراف فنلاندی شد؛ این در حالی بود که اقشار پایین‌تر جامعه‌ی فنلاند به زبان فنلاندی صحبت می‌کردند.

روسیه طی دو دوره‌ی مختلف در صده‌ی ۱۷۰۰ میلادی کنترل فنلاند را در اختیار داشت.

از آنجایی که موقعیت مکانی فنلاند بسیار خوب بود، روسیه و سوئد هر دو خواهان تصاحب این کشور بودند. روسیه طی دو دوره‌ی مختلف در صده‌ی ۱۷۰۰ میلادی کنترل فنلاند را در اختیار داشت. تا سال ۱۸۰۹ میلادی، فنلاند تبدیل به یک قلمرو دوک‌نشین تحت سلطه‌ی امپراتوری روسیه شد.

در سال ۱۸۶۳، زبان فنلاندی، زبان رسمی فنلاند شد که موجب گسترش جنبش‌های ملی‌گرایانه در میان مردم این کشور شد. همین موضوع، به جدایی‌طلبی فنلاند منجر شد که در نهایت این کشور در سال ۱۹۱۷، اعلام استقلال کرد.

امروز، جمعیت فنلاند در حدود ۵٫۵ میلیون نفر است. بیشتر جمعیت این کشور در نواحی جنوبی آن یعنی اطراف کلان‌شهر هلسینکی زندگی می‌کنند. تقریبا ۶ درصد از جمعیت فنلاند، متشکل از مردم روسیه، استونی، سومالی، عراق و یوگوسلاوی است.

دانمارک

کشورهای نوردیک

دانمارک برای اولین بار در قرن دهم میلادی یک‌پارچه شد.

وسعت پادشاهی دانمارک، ۴۲٫۹۲۵ کیلومتر مربع است. این کشور از شبه‌جزیره‌ی جوتلند و ۴۴۳ جزیره‌ی دیگر تشکیل شده است.

دانمارک برای اولین بار در قرن دهم میلادی یک‌پارچه شد که در واقع همان زمانی بود که مسیحیت نیز به مذهب اصلی مردم آن تبدیل شد. برخی از محققان بر این باورند که تبدیل شدن مسیحیت به‌عنوان دین و مذهب اصلی دانمارک، حرکتی سیاسی برای ادامه‌ی روند تجاری این کشور با امپراتوری روم بود.

در اوایل قرن یازدهم میلادی، دانمارک به‌مدت ۳۰ سال با نروژ و انگلستان هم‌پیمان بود. همان طور که پیش‌تر بدان اشاره کردیم، ملکه مارگارت اول، دانمارک را با نروژ و سوئد در سال ۱۳۹۷ میلادی متحد کرد. مذهب دانمارک در سال ۱۵۳۶ میلادی لوتران بود که در همان زمان نیز دانمارک وارد پیمان جدیدی با نروژ شد. این اتحاد تا سال ۱۹۰۵ میلادی ادامه یافت. دانمارک در سال ۱۸۴۹ تبدیل به یک سلطنت مشروطه شد که اکنون نیز دولتش به همین گونه است.

جمعیت این کشور در حدود ۵٫۷ میلیون نفر است. تقریبا ۸۷٫۷ درصد از مردم این کشور از نوادگان دانمارکی بوده و زبان رسمی آنان نیز دانمارکی است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه