ورزشگاه آزتیکا، استادیوم فینال های جام جهانی

بهداد خسور
بهداد خسور دوشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
ورزشگاه آزتیکا، استادیوم فینال های جام جهانی

ورزشگاه آزتیکا مکزیک یکی از ورزشگاه‌های بزرگ دنیا است که با استانداردهای اروپایی ساخته شده است. آزتیکا جزو معدود ورزشگاه‌هایی است که تابه‌حال دو بار میزبان فینال رقابت‌های جام جهانی بوده است. اگر دوست دارید ورزشگاه آزتیکا را بیشتر بشناسید با این مقاله از سری مقاله‌های آشنایی با استادیوم کجارو همراه باشید.

اطلاعات کلیدی

باشگاه: کلاب آمریکا (Club America)

سال تاسیس: ۱۹۶۶

گنجایش: ۱۰۴.۰۰۰ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیو آزتیکا (Stadio Azteca) یا ورزشگاه آزتیکا در در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به‌منظور پاسخ دادن به استقبال روزافزون تماشاچیان از بازی‌های تیم باشگاهی کلاب آمریکا و همچنین جهت آماده‌سازی مکزیک برای برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۱۹۷۰ ساخته شد.

ورزشگاه-آزتیکا

استادیوم آزتکا که قرار بود به‌عنوان پرچمدار ورزشگاه‌های جام جهانی ۱۹۷۰ معرفی شود، با بررسی کامل و مطالعه روی مشهورترین استادیوم‌های مطرح آن زمان اروپا طراحی و ساخته شد. زمینی که برای ساخت استادیوم انتخاب شده بود از جنس سنگ‌های آتش‌فشانی بود و به همین دلیل ساخت ورزشگاه با مشکلات زیادی همراه شد و همین امر باعث شد اتمام آن ۴ سال زمان ببرد.

ورزشگاه-آزتیکا

با وجود تمام سختی‌ها برای ساخت آزتیکا، این استادیوم در ۲۹ ماه مه سال ۱۹۶۶ با برگزاری یک بازی بین تیم دو تیم کلاب آمریکا و تورینو ایتالیا (۲-۲) افتتاح شد.

در طول برگزاری بازی‌های جام جهانی ۱۹۷۰ ورزشگاه آزتیکا ۱۰ بازی را میزبانی کرد که یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی و همچنین بازی فینال جز این ۱۰ بازی بودند.

شانزده سال پس از جام جهانی ۱۹۷۰ هم آزتیکا یک بار دیگر میزبان فینال جام جهانی بود تا در کنار استادیوم ماراکانا برزیل تنها استادیوم‌هایی باشند که دو بار این افتخار را به دست آورده‌اند. استادیوم آزتیکا برای برگزاری این دوره از رقابت‌های جام جهانی مورد بهسازی قرار گرفت و در طول رقابت‌ها ۹ بازی را میزبانی کرد.

ورزشگاه-آزتیکا

تا سال ۱۹۸۶ ورزشگاه آزتیکا گنجایش بیش از ۱۱۵.۰۰۰ تماشاچی را داشت که به‌دلیل مسائل ایمنی، ظرفیت ورزشگاه به ۱۰۴,۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

آزتیکا علاوه بر اینکه ورزشگاه خانگی تیم باشگاهی آمریکا است، عنوان ورزشگاه ملی مکزیک را هم یدک می‌کشد و اکثر بازی‌های تیم ملی مکزیک در این ورزشگاه انجام می‌گیرند. همچنین در طول سال‌های گذشته بازی‌های خانگی تیم های دیگری مثل Cruz Azul‌ و Necaxa هم در این ورزشگاه انجام شده است.

ورزشگاه-آزتیکا

راه‌های دسترسی به استادیوم آزتیکا

استادیوم آزتیکا در جنوب شهر مکزیکوسیتی و در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از مرکز این شهر تاریخی قرار دارد. برای دسترسی به استادیوم می‌توانید از مترو و قطار سبک شهری استفاده کنید. شما باید ابتدا سوار خط ۲ مترو شوید و تا ایستگاه آخر که Tasquena نام دارد مسیر را ادامه بدهید، در این ایستگاه شما باید بلیط دیگری خریداری کنید و سوار قطارهای سبک (tren ligero) بشوید. این قطارها شما را به استادیوم می‌رسانند.

ورزشگاه-آزتیکا

اگر قصد دارید با اتومبیل به‌سمت استادیوم بروید، می‌توانید با استفاده از خیابان Avenida Tlalpan یا کمربندی Anillo Pereferico خود را به استادیوم برسانید. پارکینگ‌های زیادی در اطراف استادیوم قرار دارند، اما مطمئن باشید در صورت رفتن به استادیوم با اتومبیل شخصی، حتما مدتی در ترافیک گرفتار می‌شوید.

آدرس استادیوم به این صورت است: Calzada de Tlalpan 3465, Col. Santa Úrsula Coapa, Distrito Federal 04650

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به استادیوم آزتیکا

ناحیه‌ای که استادیوم در آن قرار گرفته، بیشتر تحت تصرف ملک‌های مسکونی قرار دارد و بنابراین مراکز تفریحی کمی در آن وجود دارد. بنابراین بهتر است اگر قصد خوردن یا آشامیدن چیزی را دارید این کار را در مرکز شهر انجام بدهید و پس از آن به‌سمت استادیوم بروید.

ورزشگاه-آزتیکا

تقریبا هیچ هتلی در نزدیکی استادیوم وجود ندارد. تنها هتلی که از آنجا به استادیوم می‌توانید پیاده‌روی کنید، Fiesta Inn‌ است که هزینه‌های اقامت در آن به حدی زیاد است که به نظر می‌رسد در صورت توانایی مالی برای اقامت در آنجا، مشکلی برای پرداخت هزینه‌ی کرایه‌ی تاکسی هم نخواهید داشت.

بلیط‌ بازی‌های استادیوم آزتیکا

بلیط بازی‌های تیم کلاب آمریکا را می‌توانید از Ticketmaster یا از گیشه های بلیط فروشی استادیوم تهیه کنید. همچنین از آنجایی که آزتیکا گنجایش بسیار بالایی دارد، بلیط بازی‌های کلاب آمریکا به‌ندرت به‌صورت کامل به فروش می‌رسند، پس شما می‌توانید در روز برگزاری بازی هم به استادیوم مراجعه کنید و بلیط تهیه کنید.

قیمت بلیط‌ها با تیمی که کلاب آمریکا مقابل آن بازی می‌کند، نسبت مستقیم دارد. برای بازی‌های عادی قیمت بلیط‌ها از ۱۰۰ (۱۸/۵۰۰ تومان) دلار مکزیک شروع می‌شود و به ۲۰۰ دلار مکزیک (۳۷/۰۰۰ تومان) می‌رسد. برای بازی‌های مهم هم معمولا قیمت بلیط‌ها از ۲۰۰ دلار مکزیک شروع می‌شود و تا ۵۰۰ دلار مکزیک (۹۲/۰۰۰تومان) هم می‌رسد.

تورهای استادیوم آزتیکا

تورهای استادیوم آزتیکا با همراهی یک راهنما انجام می‌شوند و در طول آن شما می‌توانید اتاق کنفرانس، رختکن میزبان، تونل ورود بازیکنان به زمین و نیمکت‌ها ذخیره را تماشا کنید. این تورها بین روزهای دوشنبه تا جمعه، هر روز از ساعت ۱۰:۰۰ صبح آغاز می‌شوند و تا ساعت ۴:۰۰ بعد از ظهر هر نیم ساعت یک تور برگزار می‌شود. این برنامه‌بندی زمانی در روزهای شنبه و یکشنبه بین ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱:۰۰ بعد از ظهر انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که قیمت بلیط تور برای هر نفر ۸۰ دلار مکزیک (۱۵/۰۰۰ تومان) است، هیچ توری در روز برگزاری بازی‌ها انجام نمی‌شود و برای شرکت در تورها نیازی به انجام رزرو نیست.

جهت اطلاعات بیشتر برای برگزاری تورها می‌توانید با آدرس contacto@k-tering.com.mx تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه