حقایق جالب در مورد شیراز

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
حقایق جالب در مورد شیراز

شیراز شهر راز است و در بهار و ماه اردیبهشت، به‌معنای واقعی کلمه بهشتی می‌شود که در هر نفس وجودت از عطر بهارنارنج پر می‌شود. شیراز شهر شعر است و در هر وجب آن حال و هوای شعرهای حافظ و سعدی پیچیده است. 

شیراز یکی از شهرهای قدیمی ایران است و می‌توان آن را از برترین شهرهای گردشگرپذیر کشور عزیزمان ایران دانست. شیراز پر از جاذبه‌های  تاریخی، طبیعی و ادبی است و برای هر سلیقه‌ای چیزی برای سرگرمی دارد. مردم این شهر نیز مهمان‌نواز هستند و با روی باز از گردشگران پذیرایی می‌کنند. اگر شما هم به شهر راز و شعر علاقه دارید، این مقاله را دنبال کنید تا با حقایق جالب آن بیشتر آشنا شوید.

شیراز

۱. شیراز بعد از تبریز و تهران سومین شهر ایران است که شهرداری آن تاسیس شد (در سال ۱۲۹۶).

۲. نام شیراز از گذشته تاکنون به نام‌های «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» در کتاب‌های تاریخی به ثبت رسیده است.

۳. شیراز که میزبان شاهچراغ، برادر امام رضا (ع) است، سومین حرم اهل بیت در ایران لقب گرفته است.

شاه چراغ

۴. شهر دوشنبه‌ی تاجیکستان، نیکوزیای قبرس، چونگ کینگ چین و وایمار آلمان خواهرخوانده‌های شیراز هستند.

۵. شیراز یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایران است که در دوره‌های قبل به این لقب مزین شد.

۶. شیراز در دروه‌های مختلف پایتخت حکومت‌های آل بویه، اتابکان فارس، آل اینجو و آل مظفر و زندیان بود. در زمان هخامنشیان نیز تخت جمشید و پاسارگاد که در نزدیکی شیراز کنونی قرار دارند و از عجایب ایران به شمار می‌‌روند، پایتخت حکومت بودند.

۷. در گذشته به شیراز القاب و عناوین مختلفی از جمله مملکت سلیمان، ملک سلیمان، دارالملک، دارالعلم و دارالفضل اشاره کرد. 

شیراز

۸. شیراز برای به دست آوردن لقب دومین شهر ادبی جهان در یونسکو کاندید شده بود، اما به‌علت کم‌کاری مسئولان و عدم پیگیری و توجه آن‌ها، این لقب به ملبورن استرالیا رسید.

۹. طبق آنچه که در اسطوره‌های و روایات‌های سنتی نقل شده است، نام شیراز از اسم سومین پسر جهان‌شاه یعنی «تهمورث» مشتق شده است.

۱۰. زمانی که در سده چهارم و پنجم هجری قمری شیراز پایتخت سلسله‌ی آل بویه شد، در آن مساجد، قصرها، کتابخانه‌ها و کانال‌های آب‌رسانی از رودخانه‌ی کر بنا کردند و در ایام جشن مهرگان و نوروز، بازار شهر را آذین می‌بستند و شهر جلوه‌ی بسیار زیبایی می‌یافت.

شیراز

۱۱. دانشگاه شیراز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور (رتبه‌ی سوم میان دانشگاه‌های ایران) است.

۱۲.  شیراز اولین شهر ایران است که شرکت واحد اتوبوس‌رانی درون‌شهری در آن فعال شد.

۱۳. شیراز به شهر شعر، باغ، گل و بلبل  شهرت دارد.

شیراز

۱۴. از گذشته تاکنون «باغ» در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشت و شیراز هم به داشتن باغ‌های زیاد و زیبا شهرت داشته است که امروزه بیشتر این باغ‌ها در شمال غرب آن و مناطق قصردشت، کشن، چمران و معالی‌آباد قرار دارد.

۱۵. مشهورترین باغ‌های شیراز عبارت‌اند از: باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا و باغ جهان‌نما.

شیراز

۱۶. بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ در شیراز جشن هنر شیراز برگزار می‌شد که در زمان خود یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در جهان بود. در این جشن بزرگترین هنرمندان سنتی و مدرن ایران و دنیا در رسته‌های مختلف هنری دور هم جمع می‌شدند و هنرهای خود را به معرض نمایش درمی‌آوردند.

۱۷. نمایشگاه بین‌المللی شیراز بزرگترین مرکز نمایشگاهی جنوب کشور است.

۱۸. بعد از تهران، شیراز دومین شهری در ایران بود که در آن فرودگاه بین‌المللی به کار افتاد.

۱۹. روز میانی بهار یعنی ۱۵ اردیبهشت ماه، بنا بر تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی در تقویم روز شیراز نامیده شده است. 

شیراز

۲۰. شبکه‌ی تلویزیونی استان فارس اولین شبکه‌ی ۲۴ ساعته‌ی محلی ایران است.

۲۱. دومین پیست اسکی بزرگ بین‌المللی ایران، مجموعه‌ی تفریحی ورزشی پولادکف است که در ۸۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

در پایان می‌توانید لیست کامل جاهای دیدنی شیراز را در کجارو ببینید و با کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

کجارو به مسافران شیراز در انتخاب بهترین و ارزان‌ترین تور شیراز نیز کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی فهرستی از انواع تور شیراز را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع shiraz wikipedia

دیدگاه