صنایع دستی و سوغات پاتایا چیست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
صنایع دستی و سوغات پاتایا چیست؟

پاتایا مانند هر شهر دیگری در دنیا، سوغات و صنایع دستی مختص به خودش را دارد که حاصل تجربه و هنر اهالی این شهر در تایلند است.

پاتایا یکی از شهرهای زیبای تایلند است که مانند هر منطقه‌ی دیگر دارای صنایع دستی مخصوص به خود است، صنایعی که در شکل‌ها، جنس‌ها و کاربردهای متفاوت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. پاتایا از جمله شهرهایی است که نه‌تنها هیچ گردشگری دست خالی از آن باز نمی‌شود، بلکه به هنگام بازگشت با تعداد زیادی چمدان مواجه می‌شود. با کجارو همراه باشید تا با صنایع دستی زیبا و سوغات پاتایا آشنا شویم.

تایلند به خاطر فروشگاه‌ها و مراکز خریدش بسیار معروف است. از صنایع دستی کوچک با قیمت‌های بسیار ارزان گرفته تا اجناس تقلبی و کالاهای لوکس، همگی در مراکز خرید اصلی گردشگران موجود است. طی سال‌ها، صنعتگران و هنرمندان در تایلند مهارت‌های خود را ارتقا داده‌اند و مصنوعاتی چون ظروف و وسایل تزیینی از مواد مختلف را اختراع کرده‌اند.

کیفیت عالی و منحصربه‌فرد بودن این صنایع دستی، این اطمینان را ایجاد می‌کند تا مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند دست خالی به خانه برنگردند. قیمت پایین این اجناس، کارفرمایان جوان را ترغیب می‌کند تا تعداد زیادی از این اجناس را به شهرهای دیگر کشور صادر کنند.

برخلاف این‌ حقیقت که بیشتر فروشگاه‌های اصلی صنایع دستی تایلند در استان شمالی چیانگ مای قرار دارند، خرده‌فروشان پاتایا برخی صنایع دستی محلی را در برخی مناطق به فروش می‌رسانند. از جمله این صنایع محلی آویزهای تزیینی و بدلیجات ساخته شده از صدف، حرزها و مجسمه‌های کوچک سنگی یا چوبی از بودا، مجسمه‌های گچی رنگی و پارچه‌های ابریشمی هستند.

برخی فروشنده‌ها، هاون‌ها و دسته هاون‌هایی را که در شهر آنگ سیلا ساخته می‌شوند می‌فروشند. این وسایل به خاطر دوامی که دارند، در تایلند بسیار باارزش محسوب می‌شوند. همچنین این هاون‌ها و دسته‌هایشان برای تهیه خمیر فلفل و سالاد پاپایا ابزاری ضروری هستند.

صنایع دستی پاتایا

دیگر صنایعی که از شهرهای دیگر تایلند در پاتایا موجود هستند، شامل حکاکی‌های روی چوب، ظروف لاکی، ظروف نقره، لوازم تهیه شده از ابریشم، محصولاتی از جنس قلع، ظروف سفالین، کیف پول و کیف دستی‌های دست‌ساز، صابون‌های کنده‌کاری شده، شمع‌های معطر به‌همراه شمعدان، پارچه‌های کتان، سنگ‌های یشم حکاکی‌شده و انواع مختلف اسباب‌بازی می‌شوند.

صنایع دستی پاتایا

حکاکی روی چوب

صنایع دستی پاتایا

فروشنده‌های دوره‌گردی در خیابان‌ها به راه می‌افتند و حضور خود را با ضربه زدن به قورباغه‌های چوبی اعلام می‌کنند. صدای این قورباغه‌های چوبی انقدر واقعی است که باعث جلب توجه شما می‌شود. این قورباغه‌ها و توک توک‌های اسباب‌بازی (توک توک نوعی موتور سه چرخ است) و موتورسیکلت‌هایی که با قوطی نوشابه می‌سازند یادگاری‌های ارزانی هستند که می‌توانید با خود به خانه ببرید و روی شومینه بگذارید.

در این منطقه هیچ قیمت ثابتی برای صنایع دستی وجود ندارد و فروشنده‌ها و مغازه‌داران بر اساس خواسته خود قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. وسایل ارزان قیمت، ارزش خرید را دارند.

بیچ رود پاتایا

بیچ رود پاتایا (Beach Road, Pattaya)

دو عبارت معروف در تایلند برای تخفیف گرفتن «خیلی گران است» و «تخفیف نمی‌دهید» هستند. اگر قیمت نهایی باز هم به نظرتان زیاد آمد، عبارت «مای او کراپ» برای آقایان و عبارت «مای او کا» برای خانم‌ها شیوه‌ای مودبانه برای گفتن «این را نمی‌خواهم» است.

ایده جدیدی که در تایلند رواج دارد، مغازه‌هایی او‌تی‌او‌پی (OTOP) است که به‌معنای «هر ناحیه کوچک، یک محصول» است. این ایده گویای این مطلب است که هر یک از این اجتماع‌ها یا نواحی، محصول محلی و صنایع دستی مخصوص خود را تولید می‌کند و به این مغازه‌ها می‌فروشند. یک مغازه اوتی‌اوپی در منطقه نا کلوئی (Na Kluea) پاتایا وجود دارد که مجموعه بزرگی از سوغاتی‌های دست‌ساز، پارچه، پوشاک و لوازم آرایش می‌فروشد.

صنایع دستی پاتایا

بازارهای شناور تایلند از قدیمی‌ترین بازارهای این کشور هستند. بازار شناور پاتایا در شمال شهر و در همسایگی خیابان سوکهامویت (Sukhumvit) قرار دارد. این بازار در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان تقلیدی از بازارهای شناور قدیمی سال‌های دور طراحی و افتتاح شد.

بازار شناور پاتایا

این بازارهای شناور همچنین شامل مغازه‌های از جنس چوب ساج هستند که به ۴ بخش تقسیم می‌شوند که هر بخش نمایان‌گر بخش‌های مرکزی، شمالی، شرقی و جنوبی تایلند است. کانال‌هایی از میان این مغازه‌ها عبور می‌کنند و قایق‌های کوچکی مسئول حمل و نقل گردشگران هستند. فروشنده‌های درون قایق‌ها ساندویچ‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه می‌فروشند.

بیش از ۱۰۰ بوتیک در این ساختمان‌های از جنس ساج در بازار شناور وجود دارند که حکاکی‌های روی چوب، بازی‌های چوبی و پازل، عروسک‌های پارچه‌ای وسایل مختلف اوتی‌او‌پی، پارچه‌های ابریشمی و نخی و همچنین پوشاک پارچه‌ای دست‌دوز می‌فروشند.

بازار شناور پاتایا

سوغات

رویال گاردن پلازا پاتایا

پاتایا مجموعه‌ای از پاساژها، مغازه‌ها و بازارهایی است که برای هر نوع سلیقه‌ای چیزی برای فروش دارند. به یاد داشته باشید که هر جنس ارزانی که می‌خرید کیفیت خوبی ندارد. تضمین پرداخت (در صورت پس دادن جنس، پول شما به شما پس داده می‌شود) در اینجا هیچ مفهومی ندارد، پس هر آنچه می‌خرید را به دقت بررسی کنید و مستقیما به سراغ اجناس ارزان نروید.

بیشتر مغازه‌هایی که برای گردشگران تعبیه شده در خیابان بیچ رود (Beach Road) و سکند رود (Second Road) قرار دارند که در امتداد هم هستند. شما می‌توانید از این مغازه‌ها، یادگاری‌هایی چون ظروف سفالی، حکاکی‌ها، مجسمه بودا و لباس خریداری کنید؛ اما مراقب قیمت‌ها باشید، زیرا مناطق گردشگرپذیر اجناسی با قیمت‌هایی بیش از قیمت واقعی خود را عرضه می‌کنند. یادتان باشد که می‌توانید تخفیف بگیرید، پس این کار را انجام دهید.

مایک شاپینگ پاتایا

فروشگاه مایک شاپینگ با تهویه هوای عالی در خیابانی که این دو خیابان اصلی را به هم متصل می‌کند قرار گرفته و سوغاتی‌های نابی را در اختیار مسافرانی که به‌دنبال سوغات می‌گردند قرار می‌دهند. دیگر مغازه‌ای که در این خیابان وجود دارد رویال گاردن پلازا (Royal Garden Plaza) است. در این مغازه لباس‌های محلی، لباس‌های مد روز، کتاب‌هایی به دو زبان تایلندی و انگلیسی، دوربین، موبایل و کفش وجود دارد.

سوغات پاتایا

 همان طور که پیش از این نیز به آن‌ها اشاره شد دیگر سوغاتی‌هایی که می‌توانید با خود به خانه ببرید، شامل ظروف لاکی، سفالی، چوبی، قلع و نقره با حکاکی‌های زیبا، پارچه‌های ابریشمی، نخی و کتان، صنایع دست‌ساز چون عروسک‌ها و کیف‌های پارچه‌ای، سنگ‌های گران‌قیمت مانند یشم، مجسمه‌ها، شمایل بودا، خدایان و دیگر کالاهایی است که در مغازه‌ها می‌توانید پیدا کنید.

سوغات پاتایا

علاوه بر مجسمه‌های چوبی بودا و شمایل خدایان شرقی مانند شیوا (Shiva)، محصولات چوبی دیگری نیز وجود دارند؛ مانند موتورسیکلت‌ها و خانه‌های زیبای چوبی که همگی دست‌ساز هستند.

افرادی که مجسمه‌های چوبی یا مرمرین بودا را تهیه می‌کنند باید حواسشان به بزرگی آن‌ها باشد. زیرا برای بیرون بردن مجسمه‌های بودا با بلندی بیش از ۱۲ سانتی‌متر از کشور، محدودیت وجود دارد. برای مجسمه‌های بزرگ‌تر بهتر است آن‌ها را با کشتی به مقصد بفرستید.

سوغات پاتایا

همان طور که قبل هم گفته شد مغازه‌های دیگری نیز به نام او‌تی‌او‌پی (OTOP) در پاتایا وجود دارند که صنایع دستی تمام منطقه‌های کوچک تایلند را به فروش می‌رسانند. این مغازه‌ها، مکان‌های خوب و مناسبی برای تهیه سوغات و یادگاری‌هایی چون وسایل دست‌ساز، پارچه و پوشاک است.

سوغات پاتایا

به‌طور کلی سوغاتی‌های اصلی پاتایا شامل سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت، ابریشم (که مرکز فروش بهترین پارچه‌های ابریشمی فروشگاه جیم تامپسون است)، ظروف مسی، سفالین، نقره، ادویه‌های مخصوص این منطقه و مجسمه‌های بودا است. البته شما هر چیز دیگری را که به نظرتان زیبا و منحصربه‌فرد آمد می‌توانید به‌عنوان سوغاتی برای دوستان و عزیزان خود به خانه ببرید. فقط مراقب اجناس تقلبی و گران قیمت باشید.

نظر شما در مورد این سوغاتی‌ها چیست؟ در سفر به پاتایا کدام‌یک از موارد گفته شده را به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌کنید؟ نظرات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع 1stoppattaya

دیدگاه