چطور در اعماق جنگل راه درست را پیدا کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
چطور در اعماق جنگل راه درست را پیدا کنیم؟

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است در سفر به طبیعت  به خصوص جنگل برای همه‌ی ما پیش بیاید، گم شدن است. تجربه‌ای تلخ که البته با رعایت برخی نکات پیش از سفر یا بعد از گم شدن، می‌توان از آن جلوگیری کرد یا از این شرایط نجات یافت. با کجارو همراه باشید.

سالانه تعداد زیادی از افراد در کوهستان‌ها و جنگل‌ها گم می‌شوند و عملیات جست‌وجو و نجات برای یافتن آنها و به مقصد رساندن‌شان انجام می‌شود. در بیشتر موارد، افراد فقط از مسیر اصلی و تعیین شده دور افتاده‌اند. گم کردن مسیر در دل جنگل، تجربه‌ای نگران‌کننده و وحشتناک است. اگر سنگ‌فرش‌ها و علائم مسیر را دنبال کنید معمولا با مشکل مواجه نمی‌شوید اما اگر غفلتا از مسیر دور افتادید، فورا هر جایی که هستید، توقف کنید. در بیشتر موارد اگر ردپای خودتان را دنبال کنید دوباره به مسیر اصلی برخواهید گشت. اگر این کار امکان‌پذیر نبود، مراحل زیر را دنبال کنید.

گم شدن در جنگل

۱. به اطراف خود و ویژگی‌های بارز آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و به دقت آن را زیر نظر بگیرید.

۲. در این شرایط، آرام بمانید. ترس، بزرگ‌ترین دشمن شما است. اگر وحشت‌زده شروع به دویدن کنید، حتی اگر کمی دور شوید باز هم جهت حرکت خود را گم خواهید کرد و این شرایط را بدتر می‌کند. سعی کنید تا به خاطر بیاورید که چطور به مکان فعلی رسیده‌اید.

۳. اگر نقشه و قطب‌نما دارید به آن اطمینان کنید و بی‌هدف قدم نزنید. از قطب‌نما استفاده کنید تا جهات جغرافیایی را پیدا کنید. مسیری که آمده‌اید را به خاطر بیاورید. اگر آرام باشید چیزهای زیادی را به خاطر خواهید آورد. اگر در یک مسیر قرار دارید آن را ترک نکنید.

گم شدن در جنگل

۴. مسیری که آمده‌اید برگردید. از هرجایی که عبور می‌کنید علامتی برای آن در نظر بگیرید یا با چیزی آن را علامت‌گذاری کنید. به این ترتیب همیشه می‌توانید به مکان اولیه‌ی خود برگردید. اگر افرادی در تلاش برای پیدا کردن شما باشند، این علامت‌ها می‌تواند راه‌گشای آنها باشد. پس تا جایی که می‌توانید به خصوص در پیچ‌ها علامت بگذارید. فرض کنید که ده دقیقه پیش از مسیر منحرف شده‌اید. اگر بیش از ده دقیقه است که از راهی که آمده‌اید در حال برگشتن هستید و هنوز به جاده نرسیده‌اید، بدانید که راه را اشتباه رفته‌اید.

۵. به یاد داشته باشید که اگر ردپایتان مشخص نیست و دقیق نمی‌دانید که از کدام مسیر آمده‌اید، بهترین کار این است که همان‌جایی که هستید توقف کنید و منتظر باشید تا جست‌و‌جوگران شما را پیدا کنند. علامتی ایجاد کنید که از ارتفاع قابل مشاهده باشد. زمانی که متوجه می‌شوید افرادی به دنبال شما می‌گردند، فریاد بزنید و کمک بخواهید. اگر همراهتان سوت دارید از آن استفاده کنید. در مکانی باز قرار بگیرید تا پیدا کردنتان راحت باشد و راحت دیده شوید. زیر انبوه درختان یا داخل غارها پنهان نشوید.

گم شدن در جنگل

۶. اگر غروب شده، آسیب دیده‌اید یا خسته هستید، همان جایی که هستید بمانید و فردا در روشنی روز به دنبال مسیر برگشت بگردید.

۷. در نهایت رودخانه‌ها و جوی‌های آبی که در پایین دست جریان دارند را دنبال کنید. گرچه ممکن است این کار سخت باشد اما معمولا دنبال کردن مسیر آب به روستا یا جاده‌ای منتهی می‌شود.

گم شدن در جنگل

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه