چطور برای کوله‌ ‌گردی آماده شویم؟ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
چطور برای کوله‌ ‌گردی آماده شویم؟ (قسمت اول)

گشت‌و‌گذار در طبیعت با یک کوله‌پشتی که به آن کوله‌گردی نیز می‌گویند، یکی تفریح لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. البته این تفریح چندان بی‌خطر هم نیست و نیازمند تحقیق و برنامه‌ریزی دقیق قبل از شروع سفر است. برای اینکه بدانید چطور برای یک طبیعت‌گردی به یادماندنی آماده شوید، در ادامه با کجارو همراه باشید.

با کمی تلاش و برنامه‌ریزی، گشت‌و‌گذار در طبیعت یا کوله‌گردی (Backpacking) به یکی از تفریحات لذت‌بخش و جدی شما تبدیل خواهد شد. اگر برنامه‌ریزی برای چنین سفرهایی را یاد بگیرید، این فرصت را خواهید داشت در طبیعت زیبا به دور از گروه‌های طبیعت‌گردی مختلف، ماشین‌های کاروان یا اردوگاه‌های شلوغ، در جایی دنج چادر بزنید و اقامت کنید.

اگر دوست دارید هیجان اقامت و گشت‌و‌گذار در طبیعت را تجربه کنید باید یاد بگیرید که چطور سفرتان را برنامه‌ریزی کنید تا در نهایت، صحیح و سالم با کوله‌باری از خاطرات شیرین به خانه برگردید. باید بدانید که چه وسایلی ببرید، چطور سفرتان را زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کنید و گروهتان را تا جایی که امکان دارد از انواع خطرات حفظ کنید.

کوله گردی

بخش اول؛ برنامه‌ریزی برای سفر

۱. ابتدا با پیاده‌روی‌های روزانه شروع کنید سپس گشت‌و‌گذار در شب را برنامه‌ریزی کنید. قبل از اینکه برای یک سفر چند روزه در دل طبیعت برنامه بریزید، ابتدا یک سفر دو روزه در آب‌و‌هوا و محیط‌های جغرافیایی مختلف ترتیب دهید تا متوجه شوید کدام شرایط برای شما مناسب‌تر است.

ابتدا چند باری گردش کوتاه در دل طبیعت را با یکی از دوستان خود تمرین کنید بدون اینکه وسیله‌ای با خود ببرید فقط مقدار زیادی آب، غذای سبک، یک نقشه‌ از منطقه‌ای که در آن هستید و کفش مناسب داشته باشید. کافی است که هر بار، دو تا سه کیلومتر طبیعت‌گردی کنید.

اگر این تجربه برای شما لذت‌بخش بود، یک گردش طولانی‌تر ترتیب بدهید. چند کیلومتر بیشتر در زمین‌ها و مناطق ناهموارتر بگردید. اگر این سفر کوتاه نیز برایتان تجربه‌ی دلپذیری بود، می‌توانید برای سفرهای طولانی‌تر آماده شوید و به تدریج تجربیات لازم را کسب کنید.

کوله گردی

۲. یک مقصد کلی برای این سفرهای خود انتخاب کنید. آیا به کوهستان علاقه دارید؟ مراتع و چمنزارها را ترجیح می‌دهید؟ یا دوست دارید اطراف دریاچه‌های زیبا اقامت کنید؟  

با توجه به محل زندگی‌تان، ممکن است چنین مکانی در نزدیکی شما قرار داشته باشد یا شاید مجبور شوید مسافت بیشتری برای رسیدن به آن طی کنید. در بیشتر مناطق، با یک سفر چند ساعته با ماشین به یک پارک ملی یا محیط طبیعی می‌رسید که می‌توانید در آن گردش کنید، چادر بزنید و چند ساعت یا چند روز را در دل طبیعت بگذرانید.

برای این کار، زمان مناسبی از سال را انتخاب کنید. برخی از مقاصد طبیعی در برخی ایام سال یا در روزهای تعطیل، بسیار شلوغ هستند یا بعضی از آنها ممکن است برای کوله‌‌گردی در زمان خاصی از سال، مناسب نباشند. مسلما اگر تازه‌کار باشید، سفر به کویر در وسط تابستان، اصلا کار درستی نیست.

بهتر است از مناطقی که خرس‌ها در آن زندگی می‌کنند یا در برخی ایام سال محل تجمع خرس‌ها هستند اجتناب کنید که این در هر منطقه‌ای با منطقه‌ی دیگر متفاوت است.

۳. برای ترتیب دادن یک سفر چند روزه به دل طبیعت، می‌توانید از پارک‌های ملی و محیط‌های طبیعی که در اطراف شما قرار دارند استفاده کنید. در این لینک می‌توانید با مقاصد تورهای طبیعت‌گردی در ایران آشنا شوید و برای سفر به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

۴. درباره‌ی مسیر حرکت خود در منطقه برنامه‌ریزی کنید. محیط‌های طبیعی و پارک‌های مختلف، مسیرهای متفاوتی برای گردشگران در نظر گرفته‌اند. برای پیدا کردن یک مسیر خاص از نقشه‌ی محل استفاده کنید یا در وبسایت پارک ملی مورد نظر مسیر سفرتان را بررسی کنید.

معمولا مسیرهای گشت‌و‌گذار طولانی در پارک‌ها و مناطق طبیعی، در سه دسته قرار می‌گیرند که شما می‌توانید بر اساس دشواری مسیر، نوع محیط طبیعی و مناظری که در مقصد خواهید دید، یکی را انتخاب کنید.

سه نوع مسیر اصلی گشت‌و گذار در پارک‌های ملی و طبیعت به این ترتیب هستند:

  • مسیرهای حلقوی که در واقع شامل یک مسیر دایره‌ای بزرگ هستند که به نقطه‌ی شروع بر می‌گردند.
  • مسیرهای رفت و برگشت که در آن گردشگران از طریق یک مسیر به مقصدی مشخص می‌رسند و برای برگشت نیز همان مسیر را بر می‌گردند.
  • مسیرهای طولانی‌تر که معمولا بخشی از آن را با ماشین طی می‌کنند. این مسیرها معمولا برای افرادی مناسب است که به دنبال گشت‌و‌گذارهای طولانی و در بردارنده‌ی مناطق مختلف طبیعی هستند.

۵. در اولین سفر خود به مسیر و مقصدی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید پایبند باشید. زمانی که درباره‌ی میزان پیشروی‌تان در طول روز برنامه‌ریزی می‌کنید باید شرایط مختلفی را در نظر بگیرید؛ نوع محیط، آب‌و‌هوا، تجربه و شرایط افراد گروه و... حتی اگر خودتان دوست دارید و می‌توانید مسیری سخت‌تر با شرایط پیچیده‌تری را دنبال کنید.

بیشتر مسیرها بر اساس میزان سختی و ناهواری درجه‌بندی شده‌اند. برای چند سفر اول خود، مسیرهای راحت‌تر را انتخاب کنید و مطمئن باشید که این مسیرها نیز به اندازه‌ی کافی، چالش‌برانگیز هستند.

اگر تازه‌کار هستید و این کار را نه حرفه‌ای بلکه تفریحی انجام می‌دهید، گردش بیش از ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر در روز را برنامه‌ریزی نکنید. در مسیرهای نسبتا سخت، این مسافت برای پیشروی روزانه کافی به نظر می‌رسد.

گردشگران باتجربه که آمادگی بدنی کافی دارند می‌توانند در طول روز بسته به نوع محیط طبیعی، بین ۱۶ تا ۴۰ کیلومتر پیشروی کنند اما بهتر است که زیاده‌روی نکنند.

۶. قبل از سفر بررسی کنید که آیا مقصد مورد نظر شما نیاز به اجازه‌ی ورود یا آمادگی قبلی دارد یا خیر. اگر در نظر دارید که در محیط‌های طبیعی عمومی اقامت کنید معمولا باید برای ورود به پارک و اقامت در آن هزینه‌ی جداگانه بپردازید.

کوله گردی

در برخی از پارک‌ها باید برای ورود ماشین، چادر و سایر موارد، مجوز لازم را داشته باشید. قوانین محلی معمولا در دفاتر مخصوص جنگل‌بانی به اطلاع گردشگران می‌رسد.

۷. درباره‌ی قوانین محلی مبنی بر روشن‌ کردن آتش اطلاع کافی کسب کنید. در بسیاری از مناطق، روشن کردن آتش در فصول خشک سال، ممنوع است. در سایر مواقع نیز ممکن است آتش روشن کردن فقط در مناطقی خاص که محلی برای آن در نظر گرفته شده، مجاز باشد.

کوله گردی

همیشه مراقب آتش باشید و آن را به هیچ وجه، در حالی که روشن است رها نکنید. تا زمانی که آب کافی برای خاموش کردن کامل آتش ندارید، آتش روشن نکنید.

برای احتیاط تا شعاع ۲ متری اطراف آتش را خالی کنید به نحوی که هیچ ماده‌ی قابل اشتعالی در نزدیکی آتش قرار نداشته باشد.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه