غذاهای محلی ارمنستان، نمود قدمت چندین هزار ساله آن

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰
غذاهای محلی ارمنستان، نمود قدمت چندین هزار ساله آن

اگر شما جزو آن دسته از گردشگران ایرانی هستید که برای گذران تعطیلات قصد سفر به ایروان را دارید، فرصت امتحان غذاهای محلی را از دست ندهید؛ زیرا آشپزخانه ارمنستان دارای غذاهایی ناب و خوشمزه است که طرز تهیه آن‌ها در طی هزاران سال حفظ و منتقل شده‌اند.

جای تردیدی نیست بهترین غذای محلی هر شهر یا ناحیه را می‌توان نزد افراد بومی آنجا پیدا کرد؛ پس اگر به‌عنوان یک مسافر یا گردشگر کنجکاو در این کشور چنین فرصتی را در بازدید از ایروان به دست آوردید، به‌هیچ‌وجه آن را از دست ندهید. غذاهای محلی ایروان یا به عبارتی غذاهای ارمنستان دارای شهرت و تنوع بی‌نظیری هستند، به‌طوری که آوازه آن از مرزهای کشور نیز فراتر رفته و بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به چشیدن طعم این غذاها هستند. ولی راز پشت پرده محبوبیت این غذاها در چیست؟ قدمت آشپزخانه ارمنستان به وسعت تاریخ آن است و پیشینه آن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد. همچنین در آشپزی ارمنی فرآورده‌های گوشتی دارای جایگاه بسیار مهمی هستند که شاید دلیل استفاده فراوان از فرآورده‌های گوشتی در غذاهای ارمنی برگرفته از سنت دامپروری است که در این منطقه از دیرباز تاکنون رواج داشته است. همچنین در گذشته کلیه غذاهای ارمنی روی آتش طبخ می‌شد و این سنت هنوز هم در آشپزخانه ارمنستان حفظ شده است. البته در کنار دامپروری، اهالی این کشور از دیرباز به شغل کشاورزی و کشت انواع غلات و سبزیجات نیز اشتغال داشته‌اند و در نتیجه، تنوع محصولات آن‌ها باعث تهیه غذاهایی متنوع با طعم و رنگ خاص شده است. درمجموع، تنوع و کیفیت مواد اولیه در کنار روش‌های طبخ سنتی و تا حدی دشوار باعث پدیدار شدن غذاهای خوش‌طعم و متنوعی از جمله انواع سوپ‌ها، خوراک‌های گوشتی، فرآورده‌های لبنی، انواع نان‌ها و خوراکی‌های تهیه شده از آرد، خوراک ماهی، شیرینی‌جات و انواع نوشیدنی‌ها شده است. پس در صورت سفر به ایروان فرصت چشیدن طعم این غذاها را نباید از دست داد، ولی به‌دلیل تنوع فراوان، آشنایی با برخی از غذاهای تهیه شده از برترین روش‌های طبخ ضرورت دارد.

کوفته گوشت (Beef Kofta)

غذاهای محلی ایروان

به‌دلیل رواج صنعت دامپروری در ارمنستان، گوشت یکی از مواد اولیه اصلی در غذاهای این کشورر است. در این رابطه، کوفته یکی از غذاهای سنتی ارمنی است که از دوران امپراتوری عثمانی در آشپزخانه ارمنستان تهیه می‌شود. در تهیه این غذا گوشت گاو با پیاز، سیر، خرده نان و ادویه‌جات ترکیب شده و در سس مخصوص گوجه فرنگی طبخ می‌شود. نام غذا نیز از کلمه‌ای فارسی به همین مضمون گرفته شده و به معنی «توپک‌های گوشتی» است.

نان لواش ارمنی با پنیر

غذاهای محلی ایروان

 لاه معجون یا نان لواش ارمنی (Lamadzho or lahmacun) یکی از انواع مختلف نان ارمنی است که از آرد اعلا تهیه می‌شود و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه، گرجستان، عراق، فلسطین و سوریه بخشی از قوت غالب مردم محسوب می‌شود. در ارمنستان این نان به شیوه‌ها و با ترکیب‌های مختلفی از جمله برش‌های گوشت نیز تهیه می‌شود. ولی یکی از بهترین و اصلی‌ترین انواع آن نان لواش پنیری است که در تهیه آن تکه‌های پنیر به‌همراه نعنا و فلفل با خمیر ترکیب شده و برای چند دقیقه روی آتش پخته می‌شود.

خوراک گوشت با سس انار (Veal in Pomegranate Sauce)

غذاهای محلی ایروان

انار یکی از نمادهای اصلی در آشپزخانه ارمنستان محسوب می‌شود و ازاین‌رو، انواع نوشیدنی‌ها، سس‌ها و... از آن تهیه می‌شود. این خوراک دارای طعم ترد و خوشمزه‌ای است که از ترکیب گوشت و طعم ملس انار ایجاد شده است و به‌دلیل مزه خاصش پس از یکبار امتحان برای همیشه در ذهن خواهد ماند.

دلمه (Udoli Dolma)

غذاهای محلی ایروان

دلمه یکی دیگر از غذاهای سنتی و البته ملی ارمنستان است که از دیرباز تاکنون جایگاه خود را در سفره این کشور حفظ کرده است. در گذشته، اهالی این منطقه پس از فرآوری گوشت معمولا آن را در داخل برگ کلم یا مو پیچیده و طبخ می‌کردند. وجه تسمیه نام این غذا در زبان ارمنی نیز برگرفته از از کلمه «تولی» از ریشه «اودولی» به معنی درخت تاک است. برای تهیه این غذا گوشت بره به‌همراه میوه‌های خشک‌شده در داخل برگ کلم پیچیده شده و با سس مخصوص طبخ می‌شود.

خاشلاما (Khashlama)

غذاهای محلی ایروان

آشپزخانه ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین و ماندگارترین آشپزی‌های آسیا است و خوشبختانه بسیاری از غذاهای سنتی آن تاکنون حفظ شده‌اند. خاشلاما نیز یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی ارمنستان است که از گوشت بره به‌همراه سبزیجات تهیه می‌شود. بنا به روایت‌ها، این غذا از کلمه «هاشل» (Hashel) به معنی تکه گوشت پخته شده گرفته شده است. برخلاف دشواری مراحل پخت سایر غذاهای ارمنی، تهیه خاشلاما بسیار ساده است.

گاتا (Gata)

غذاهای محلی ایروان

گاتا یکی از شیرینی‌های سنتی آشپزخانه ارمنی است که در این کشور بسیار رایج بوده و به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. این شیرینی به نام‌های مختلفی از جمله کاتاه یا کادا نیز خوانده می‌شود و بسیار شبیه به قطاب است. بسیاری از بانوان خانه‌دار و سرآشپزهای حرفه‌ای در مناسبت‌های خاص تهیه کرده و در کنار باقلوا سرو می‌کنند. حتی در برخی موارد از این شیرینی با نام «زندانی قفقاز» نیز یاد شده است.

هاریسا (Harisa)

غذاهای محلی ایروان

هاریسا (آریس یا پوره گندم با مرغ) غذایی بسیار مقوی است که کلیه مواد آن برای مدت ۶ ساعت به‌آرامی پخته می‌شوند و سرشار از فیبر و کالری است. این غذا اغلب برای صبحانه سرو می‌شود.

باقلوا

غذاهای محلی ایروان

باقلوا شیرینی خوشمزه‌ای است که در اغلب کشورهای منطقه تهیه می‌شود. کشور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قدمت باقلوا در این کشور به ۷۰۰ سال قبل باز می‌شود. باقلوای ارمنی نیز بسیار خوشمزه است و از ترکیب تخم‌ مرغ، کره، عسل و مغز گردو تهیه می‌شود.

برای سفر به ارمنستان می‌توانید تور ارمنستان را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ارمنستان را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم، سفر راحت‌تر و بهتری به ارمنستان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه