تهرانگردی: تماشای معماری و طبیعت زیبا در عمارت‌ های قاجاریه

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا جمعه، ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
تهرانگردی: تماشای معماری و طبیعت زیبا در عمارت‌ های قاجاریه

در تهران عمارت‌هایی از زمان قاجار برای ما به یادگار مانده است که اغلب آن‌ها مربوط به سران حکومت قاجار بوده و امروزه بعضی از آن‌ها تبدیل به موزه شده‌اند. امروز در کجارو با معرفی سه عمارت زیبا در محدوده میدان بهارستان و خیابان جمهوری با شما همراه هستیم.

باغ نگارستان

این باغ زیبا یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران قدیم است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا چه از نظر تاریخچه، معماری و هنر به کار رفته در ساخت آن و چه از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده است، دارای اهمیت بسیار بسیاری است. در این باغ می‌توانید از موزه مکتب کمال‌الملک دیدن کنید، از خوردن صبحانه در کافه طهرون و در زیر بنای زیبایی که با الهام گرفتن از حافظیه شیراز بنا شده استفاده کنید، از موزه‌ها و بناهای دیگری که در آن‌ها گالری و نمایشگاه‌های موقت برپا می‌شود دیدن کنید و از فضای آرامش‌ بخش باغ با معماری یک باغ ایرانی لذت ببرید و برای لحظاتی نیز که شده، از شلوغی و هیاهوی شهر به دور باشید.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

آدرس

در ورودی این باغ در میدان بهارستان-انتهای خیابان دانشسرا-خیابان شریعتمداری قرار دارد.

موقعیت باغ نگارستان روی نقشه

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

دسترسی

برای رفتن به باغ نگارستان راه‌ دشواری پیش رو ندارید. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های شرکت واحد که به مقصد میدان بهارستان که در این لیست قرار دارند استفاده کنید یا از مترو به ایستگاه بهارستان در خط ۲ بروید. پس از خروج از مترو تابلوی راهنما به‌سمت باغ نگارستان، با رنگ نارنجی در خیابان دانشسرا، توجه شما را به خود جلب می‌کند. به خیابان دانشسرا بروید و پس از حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی به باغ نگارستان می‌رسید.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

قیمت بلیط و روزهای بازدید

امکان بازدید از باغ نگارستان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به‌جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری فراهم است. بهای بلیط ورودی باغ ۲۰۰۰ تومان است و برای دیدن هر موزه نیز باید ۲۰۰۰ تومان بپردازید.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از تهران قدیم و دوره قاجار است. این بنا از لحاظ معماری و همچنین رویدادهای تاریخی که در آن اتفاق افتاده است بسیار با اهمیت و با ارزش است. همه‌روزه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این عمارت می‌آیند تا از معماری زیبای آن دیدن کنند، لحظاتی را در آن به گشت‌وگذار سپری کنند و برای لحظاتی از شلوغی شهر به دور باشند.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

آدرس

عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان واقع شده است.

موقعیت عمارت مسعودیه روی نقشه

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

دسترسی

برای رسیدن به عمارت مسعودیه راه ساده‌ای در پیش دارید. اولین راه این است که از طریق خط ۲ مترو به ایستگاه ملت بروید و پس از خروج از ایستگاه در خیابان ملت به خیابان اکباتان بروید. ورودی عمارت مسعودیه در این خیابان قرار دارد. همچنین از ایستگاه مترو بهارستان نیز می‌توانید به ضلع جنوب غربی میدان بهارستان رفته و در خیابان اکباتان به ورودی عمارت مسعودیه برسید، اما راهی نسبتا طولانی‌تر را در خواهید کرد. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید می‌توانید با انتخاب کردن ایستگاه میدان بهارستان واقع در خط ۲ مترو در این لیست، از اتوبوس‌هایی که به این میدان تردد می‌کنند مطلع شوید و از آن‌ها استفاده کنید. از جمله این خطوط اتوبوس‌رانی می‌توان به خط میدان بهارستان - میدان جمهوری اشاره کرد.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

قیمت بلیط و روزهای بازدید

امکان بازدید از عمارت مسعودیه از یکشنبه تا جمعه وجود دارد و بهای بلیط آن ۵۰۰۰ تومان است.

موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه تهران در یکی از خانه‌های تاریخی تهران واقع شده است و به‌طور تخصصی به نمایش ظروف و اشیای آبگینه و سفالینه از گذشته‌های بسیار دور تا قرون گذشته می‌پردازد. این موزه از نظر ارزش آثار گرانبهای نگهداری شده در آن، معماری بسیار زیبای دوران قاجار، میزبانی سفارتخانه‌ها مصر و افغانستان پس از انقلاب و همین طور طراحی موزه بسیار قابل‌توجه و ارزشمند است.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

آدرس

موزه آبگینه در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان سی‌تیر، پلاک ۵۵ قرار دارد.

موقعیت موزه آبگینه روی نقشه

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

دسترسی

برای رفتن به موزه آبگینه می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط یک مترو تهران در ایستگاه سعدی از قطار پیاده شده و پس  از خروج از ایستگاه با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان جمهوری به‌سمت غرب به خیابان سی تیر و موزه آبگینه برسید یا از اتوبوس‌هایی که از خیابان جمهوری می‌گذرند، مثل اتوبوس‌های میدان بهارستان - میدان جمهوری استفاده کنید و در ایستگاه پل حافظ پیاده شده و در خیابان جمهوری به‌سمت شرق بروید و پس از پنج دقیقه با خیابان سی‌تیر برسید. در این لیست ‌می‌توانید با انتخاب خط ۱ مترو و ایستگاه سعدی، از فهرست اتوبوس‌هایی که در خیابان جمهوری تردد می‌کنند باخبر شوید. این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد، پس اگر قصد بازدید از موزه در ایام غیر تعطیل را دارید باید مجوز تردد در طرح ترافیک تهران را خریداری کنید. اما برای یافتن جای پارک در اطراف این موزه باید بسیار خوش‌شانس باشید.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

قیمت بلیط و روزهای بازدید

بهای بلیط این موزه ۲۵۰۰ تومان است و  همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

عمارت‌ های قاجاریه در تهران

شما تاکنون از کدام‌یک از این موزه‌ها دیدن کرده‌اید؟ چه چیزی توجه شما را بیشتر به خود جلب کرده است؟ نظرات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه