تکمیل و ارسال پرونده غار علیصدر برای ثبت جهانی

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
تکمیل و ارسال پرونده غار علیصدر برای ثبت جهانی

پرونده غار علیصدر برای ثبت جهانی تکمیل شد و ارسال شد. با کجارو همراه باشید تا از جزئیات آن مطلع شوید.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه در سال ۹۴، ۵۲۹ هزار و ۵۳۲ مسافر از غارعلیصدر بازدید داشتند، گفت: شرکت سیاحتی علیصدر در سال گذشته ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان سود داشته است.

حمیدرضا یاری دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون غار علیصدر که در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۹۲ میلیون و ۳۱۴ هزار تومان درآمد داشته است، اظهار کرد: سازمان بازرسی مراحل درآمدی شرکت را بررسی کرده و حتی کارمند ته غار هم می‌داند که چقدر درآمد وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه علت مطرح شدن موضوعات این‌چنینی در مجموعه علیصدر را نمی‌دانم، از دانشجویان خواست تا در زمینه چرایی طرح این موضوعات کنکاش کنند.

وی درباره تخریب غارعلیصدر نیز گفت:

غارعلیصدر براساس دستورالعمل حفاظت از غارها جزو دسته سه محسوب می‌شود و از غارهای گردشگرپذیر است بنابراین اینکه گفته می‌شود دهانه غار دست‌کاری شده مربوط به سال‌های دور بوده است همچنین ۲۵ سال پیش که می‌خواستند غار را در معرض بازدید قرار دهند، باید کارهایی برای آن انجام می‌دادند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه پرونده غارعلیصدر برای ثبت جهانی شدن تکمیل و ارسال شده است، تصریح کرد:

پرونده چند اثر طبیعی از جمله غارعلیصدر، دستکند ارزانفود و غار سراب برای ثبت جهانی ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد:

غار علیصدر در سال ۴۲ کشف شده و تا سال ۵۷ به عنوان آب انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت و دسترسی گردشگری و توریستی نداشته است.

وی درباره ۲۳۰ هکتار اراضی ملی روی غار علیصدر، بیان کرد:

۷۰۰ هزار تومان اجاره‌بها مربوط به اجاره این زمین‌ها بوده و قیمت هم تعرفه منطقه‌ای است که امسال ۷۳ میلیون تومان اجاره پرداخت شده است.

یاری با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در غارعلیصدر صورت گرفته است، افزود:

در سال ۹۳ به منظور حفظ فضای داخلی غار چراغ‌های SND با ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در غار نصب شد که حرارت کمی دارند و از طرفی با دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا قراردادی منعقد شد که محلولی برای از بین بردن خزه و گلسنگ درون غار ساخته و استفاده شود.

وی درباره اینکه چرا سرمایه‌گذار به علیصدر نمی‌آید؟ گفت: چه کسی آمده و نخواسته‌ایم استفاده کنیم؟

وی عنوان کرد:

کل زمین‎های علیصدر اوقافی است و این مسأله باعث بروز مشکل در این روستا شده اما با این وجود ۱۴۰ هکتار زمین از مردم خریدیم که کل آنها اوقافی بوده و وقف خاص است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر یادآور شد:

سرمایه‌گذار بومی در این منطقه ورود پیدا کرده که از او خواسته شده توانمندی مالی خود را ثابت کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه