هواپیمایی بریتیش ایرویز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
هواپیمایی بریتیش ایرویز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی بریتیش ایرویز بزرگترین ایرلان بریتانیا است که هم‌اکنون با ۲۹۴ فروند هواپیما در ناوگان پروازی خود به تمامی قاره‌های جهان پرواز مسافری و باری دارد. 

هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways)، که با نام اختصاری BA شناخته‌ می‌شود، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی انگلستان، بر اساس تعداد ناوگان است. این شرکت هواپیمایی که بعد از شرکت EasyJet بیشترین تعداد مسافر را در انگلستان جابه‌جا می‌کند و خدمات همه‌جانبه‌ای در زمینه پروازهای جهانی به مسافران خود می‌دهد، نهمین شرکت بزرگ هواپیمایی جهان، بر اساس تعداد مقصد نیز به حساب می‌آید. British Airways، سال ۱۹۷۲ توسط دولت مرکزی انگلستان برای اداره کردن چهار شرکت هواپیمایی در انگلستان تاسیس شد و دو سال بعد با ادغام این چهار شرکت، به‌ صورت رسمی شکل گرفت. 

بریتیش ایرویز

تاریخچه

در سال ۱۹۳۵ تعدادی از شرکت‌های هوایی خصوصی و کوچک بریتانیایی  در هم ادغام شدند و شرکت هواپیمایی خصوصی بریتیش ایرویز (British Airways Ltd) را شکل دادند. این شرکت تازه تاسیس به رقیبی تمام‌عیار برای شرکت دولتی امپربال ایرویز تبدیل شد تا این که در سال ۱۹۳۹ با تلاش دولت بریتانیا این دو شرکت در هم ادغام شده و شرکت هوایی ملی بریتیش اورسیز ایرویز (British Overseas Airways Corporation) شکل گرفت.

بریتیش ایرویز

پیش از آغاز جنگ جهانی دوم این شرکت پروازهای مختلفی را با ?????????? پهن‌پیکر انجام می‌داد، البته به‌جز در مسیرهای منتهی به آمریکای جنوبی و اروپا. چرا که در آن روزها انجام پروازهای اروپایی به شرکت بریتیش یوروپین ایرویز (British European Airways ,BEA) و پروازهای آمریکای جنوبی به شرکت بریتیش ساوث امریکن ایرویز (British South American Airways) واگذار شده بود. که شرکت اخیر در سال ۱۹۴۹ مجددا به شرکت مادر بریتیش اورسیز پیوست. بریتیش ایر ویز با کد یاتا BA و کد ایکائو BAW و نشان SPEEDBIRD پرواز می‌کند.

بریتیش ایرویز

این شرکت هواپیمایی تا سال ۱۹۸۷، زیر نظر دولت اداره می‌شد اما پس‌ از آن با روی کار آمدن دولت محافظه‌کار، اداره آن به دست بخش خصوصی سپرده شد. با وجود این، هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) همچنان جزو شرکت‌های حامل پرچم انگلستان است و با وجود خصوصی بودن برای انجام عملیات‌های بین‌المللی از حقوق و مزایای ویژه دولتی استفاده می‌کند. این شرکت در ماه ژانویه ۲۰۱۱ با شرکت هواپیمایی ایبریا ادغام شد که به دنبال آن شرکت «اینترنشنال ایرلاینز گروپ» تشکیل شد که هم‌اکنون به عنوان سومین شرکت هلدینگ هواپیمایی جهان شناخته می‌شود.

بریتیش ایرویز

خط هوایی بریتیش ایرویز (British Airways)، علاوه بر این که بر اساس تعداد ناوگان، تعداد پروازهای بین‌المللی و تعداد مقصد بزرگترین شرکت هواپیمایی انگلستان بوده است، تا سال ۲۰۰۸، بر اساس جا به‌جایی تعداد مسافر نیز اولین رتبه را در انگلستان داشت. دفتر مرکزی این شرکت در شهر هارموند وورتس انگلستان قرار دارد. فرودگاه هیترو لندن و فرودگاه گاتویک نیز قطب‌های این شرکت هواپیمایی هستند. این شرکت که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا، پروازهای خود به تهران را در سال ۲۰۱۲ متوقف کرده بود، از تاریخ اول سپتامبر امسال (یازدهم شهریور)، پروازهای خود بین لندن و تهران را با ۶ روز پرواز در هفته، پس از چهار سال از سر گرفت. طبق تعرفه اعلام شده در سایت رسمی این شرکت هواپیمایی، قیمت پروازهای موجود بین تهران و لندن از ۴۶۹ دلار شروع می‌شود. شرکت بریتیش ایرویز برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی (۱۳۳۲ ه. ش) پروازهایش را به تهران آغاز کرد و این پروازها تا اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی، یعنی یک سال بعد از بسته شدن سفارت انگلیس در تهران، ادامه داشت.

ناوگان هواپیمایی بریتیش ایرویز

بریتیش ایرویز

به جز بوئینگ ۷۰۷ و بوئینگ ۷۴۷، هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) اکثر هواپیماهای ساخت بریتانیا را هنگامی که تاسیس شد، به ارث برد. این شرکت هواپیمایی بزرگترین اپراتور هواپیمای بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ است و ۵۷ فروند از این هواپیما را در ناوگان خود دارد. طبق آمارهای موجود، این شرکت هواپیمایی در حال حاضر دارای ۳۰۶ فروند هواپیمای جت مسافری است و ۷۵ هواپیمای جدید نیز برای آینده سفارش داده است. 

کلاس های پروازی هواپیمایی بریتیش ایرویز

بریتیش ایرویز

کلاس‌های پروازی هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) شامل Economy، Premium economy، Business class و First class می‌شود. بدون شک به‌صرفه‌ترین کلاس پروازی از نظر اقتصادی، اکونومی است اما اگر می‌خواهید فضای خصوصی‌تری در هواپیما داشته باشید و بلیطی با قیمت کمتری نسبت به بیزنس کلاس و فرست کلاس خریداری کنید، کلاس پروازی Premium economy بهترین انتخاب است. صندلی‌های بخش Premium economy، در کابین جدایی قرار دارند و فضای راحت‌تری برای شما فراهم می‌کنند.

قسمت first class و Business class هم با این که قیمت زیادی دارند، اما علاوه بر قرار گرفتن در قسمت جداگانه‌ای از هواپیما، دارای منوی غذایی متفاوت، فضای کاملا خصوصی و صندلی تخت‌شو نیز هستند. شما با انتخاب قسمت First class، از لحظه رزرو بلیط تا لحظه تحویل گرفتن بار خود در فرودگاه، فضایی متفاوت و راحت‌تر از بقیه مسافران را تجربه می‌کنید.

بریتیش ایرویز

بار مجاز مسافر

میزان بار مجاز هر مسافر در کلاس اکونومی هواپیمایی برتیش ایرویز یک بسته (حداکثر وزن بسته ۲۳ کیلوگرم)، در کلاس اکونومی پرمیوم دو بسته (حداکثر وزن هر بسته ۲۳ کیلوگرم) و در کلاس‌های بیزینس و فرست نیز دو بسته (حداکثر وزن هر بسته ۳۲ کیلوگرم) است. البته در کلیه کلاس‌های پروازی نوزادان (زیر دو سال)، خردسالان و نوجوانان (دو تا ۱۱ سال) مجاز به همراه داشتن یک کالسکه کودک و یک صندلی خودرو کودکان هستند.

بریتیش ایرویز

مقاصد هواپیمایی بریتیش ایرویز

هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) یکی از معدود خطوط هوایی است که برای هر ۶ قاره جهان به‌صورت دائم پرواز دارد و هواپیماهای آن به ۱۸۳ مقصد جهانی و ۶ مقصد داخلی در انگلستان پرواز می‌کنند. هواپیماهای این شرکت هواپیمایی بر فراز تونس، عراق، آمریکا، ژاپن، برزیل، تایوان، کره جنوبی، مصر، روسیه و... پرواز می‌کنند.

حادثه در هواپیمایی بریتیش ایرویز

بریتیش ایرویز

در سال ۲۰۰۸ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که از پکن به سمت لندن پرواز می‌کرد، پس از طی ۸۱۰۰ کیلومتر پرواز، در ۳۰۰ متری فرودگاه هیترو لندن دچار حادثه شد و در باند فرودگاه فرود آمد. از میان ۱۳۶ مسافر و ۱۶ خدمه، ۴۷ نفر مصدوم شدند اما همگی زنده ماندند. علت این حادثه وجود کریستال‌های یخ در مبدل حرارتی سوخت موتور هواپیما عنوان شد. این اولین باری بود که یک هواپیمای بوئینگ دچار حادثه می‌شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه