دیدنی های درگز

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

درگز کجاست؟

درگز از شهرهای تاریخی شرق ایران است که آثار و بناهای بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی در آن وجود دارد. برخی از پژوهشگران به‌دلیل سابقه تاریخی درگز، عنوان «باستانی‌ترین منطقه ایران» را به آن داده‌اند.

علاوه بر سابقه باستانی درگز، آنچه بر شهرت و اهمیت آن می‌افزاید، انتساب شهر به نادرشاه افشار است. آثاری از دوره نادرشاه در این شهر به‌جای مانده که متاسفانه چندان سالم نیستند. درگز علاوه بر آثار تاریخی، از طبیعت بسیار زیبایی نیز برخوردار است. تنوع جاهای دیدنی‌ درگز گردشگران زیادی را جذب بازدید از زیبایی‌های شهر می‌کند.

آنچه باید درباره درگز بدانید:

درگز کجاست؟

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۲۵۵ کیلومتری مشهد، نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان، شهر درگز (مشاهده روی نقشه)

درگز کجاست؟

منبع عکس: iranhotelonine

درگز از شهرهای استان خراسان رضوی است که در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. موقعیت جغرافیایی درگز از سمت شمال به مرز ایران و کشور ترکمنستان، از سمت جنوب به چناران، از مشرق به مشهد و از سمت مغرب به قوچان می‌رسد. شهرستان درگز از چهار بخش تشکیل می‌شود که بخش‌ مرکزی درگز، نوخندان، چاپشلو و لطف‌آباد را شامل می‌شوند. بخش مرکزی درگز، مرکز شهرستان درگز است. طوایف متنوع کرد، ترک، کرمانجی، فارس، ترکمن و عرب در درگز زندگی می‌کنند و هرکدام به زبان‌ خود سخن می‌گویند.

مسیر دسترسی به درگز

فاصله درگز تا تهران در حدود ۱,۱۵۰ کیلومتر است؛ اگر این فاصله را از راه زمینی با ماشین و اتوبوس طی کنید، حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد. چنانچه قصد سفر هوایی را دارید، با هواپیما از تهران به فرودگاه مشهد بروید و از آنجا ادامه مسیر مشهد تا درگز را با ماشین طی کنید.

درباره درگز

درباره درگز

منبع عکس: itto.org

درگز از شهرهای باستانی ایران است و تاریخ طولانی و درخشانی دارد. این شهر از گذشته تا به امروز، نام‌های متعددی داشته است که هرکدام داستانی نهفته در پس خود دارند. درباره وجه تسیمه نام درگز روایات متعددی وجود دارد که قابل‌توجه هستند.

برخی عقیده دارند وفور تعداد درختان گز در منطقه، سبب شد که به شهر، «دره گز» بگویند. بعدها این واژه در گفتار به درگز تغییر کرد و املای نوشتاری آن نیز به همان شیوه گفتاری تبدیل شد. روایت دیگر این است که نام شهر در ابتدا «داراگرد» بود و این نام را تیرداد پادشاه دوم اشکانی و اشک دوم برای جاوید نگه داشتن نام داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشیان، به این شهر دادند. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که داراگرد در طول زمان به داراگر، درگر و سپس درگز تبدیل شد.

درگز

منبع عکس: itto.org

درگز در عهد باستان نام‌های دیگری نیز داشت که نیسایا، باورود، اتک، ابیورد، خاوران، درون، دریجز و آپاوارتاکن را شامل می‌شدند. شهر درگز در عهد تولد و پادشاهی نادرشاه بسیار آباد بود. این شهر بعدها به‌دلیل خصومت ترکمانان با نادر، مورد هجوم قرار گرفت و تخریب شد. اکنون درگز شهری آباد است و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری محسوب می‌شود؛ اما هنوز نیز بیشتر گردشگران شهر را با نام نادرشاه می‌شناسند.

تاریخچه درگز

تاریخچه درگز

منبع عکس: irna

سابقه درگز به دوره پیش از تاریخ در ایران می‌رسد. یارم تپه یکی از مناطقی است که سابقه شهر به ماقبل تاریخ را نشان می‌دهد. شهر درگز در دوره باستانی ایران و سده سوم پیش از میلاد، یعنی دوره پارت‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار بود. طبق نوشته‌های پیرنیا، سرزمین اصلی پارت، کوهستان، دشت کردان خراسان و اترک، بین بیابان مشهد و کویر خوارزم را شامل می‌شد. پس نواحی درگز، اسفراین، بجنورد، قوچان، کلات و شیروان جزو قلمرو اصلی پارت بودند.

ایزیدور خاراکسی در سده سوم پیش از میلاد شهر داراگر در شمال پارت را پایتخت اشکانیان معرفی کرد و نام «آپاوارتانن» را به آن داد. پلوتارک مرگ داریوش سوم را در منطقه داراگرد دانسته است و توضیح می‌دهد که به این مناسبت، اشکانیان نام این منطقه را داراگرد نهادند. سیاوش‌گرد، پیروزگرد، بیژنگرد، خسروگرد و ابیورد نام‌های دیگری است که به درگز داده‌اند.

سابقه تاریخی درگز به پیش از میلاد و دوره حکومت پارت‌ها در شمال شرق ایران می‌رسد

در دوره ساسانی تغییرات بسیاری در حدود شهرهای منطقه داده شد و ابیورد که جغرافیای وسیعی داشت، تا دامنه کوه‌های درگز گسترده شد و مرکزیت پیدا کرد. در منابع آمده است که قلعه داراگرد در دوره ساسانی، مرکز روحانیون زرتشتی بود. این قلعه ضراب‌خانه داشت و در اواخر قرن اول هجری قمری در آن سکه ضرب می‌شد.

موقعیت دره‌گز از دیرباز مکان کشمکش‌های اقوام مختلف بود. پس از سقوط سلسله سامانیان، مرزهای شمالی ایران سست و به محلی برای هجوم اقوام صحراگرد تبدیل شدند.

تاریخچه درگز

منبع عکس: idealmag

شهرت درگز در دوره اسلامی، با نام نادرشاه افشار گره می‌خورد. در دوره حکومت نادر، درگز به اوج پیشرفت خود رسید و بناهای بسیاری در آن ساخته شد که بازمانده برخی از آن‌ها هنوز هم موجود است. تا دوره قاجاریه برای نامیدن شهر از عنوان «درگز» استفاده می‌شد.

درگز در دوره قاجار به نام محمدآباد لقب گرفت. نقشه ساخت شهر را بیگلرخان حاکم درگز ریخت. او تصمیم گرفت جنگلی را که مخفی‌گاه ترکمن‌ها در حمله به درگز بود از بین ببرد و به‌جای آن شهری با نقشه امروزی بنا کند و آن را حاکم‌نشین منطقه قرار دهد. او برای اجرای نقشه خود از محمدشاه قاجار درخواست بودجه و نیروی انسانی کرد. محمدشاه دستور داد حاکم بجنورد، قوچان و کلات به درگز بروند و بیگرخان را یاری کنند. آن‌ها با همراهی اهالی درگز، شهر را به سبک عشق‌آباد بنا و به نام محمدشاه قاجار نام‌گذاری کردند.

درگز در عصر حکومت ناصرالدین شاه قاجار، با معاهده آخال از ایران جدا و جزو خاک ترکمنستان شد

با روی کار آمدن ناصرالدین شاه قاجار، قرارداد آخال در سال ۱۲۶۱ هجری شسمی بین ایران و روسیه بسته شد، طبق این عهدنامه، از تجن تا نزدیکی عشق‌آباد (درگز نیز در جغرافیای آن قرار می‌گرفت) از ایران جدا شد و در جغرافیای ترکمنستان قرار گرفت.

در دوره پهلوی درگز به آغوش ایران بازگشت. در این دوره، شهر به دره جز و سپس دوباره به درگز شهرت یافت و تا به امروز به همین نام خوانده می‌شود.

جاهای دیدنی درگز

درگز جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

یارم تپه

یارم تپه

منبع عکس: tripyar

یارم تپه یکی از تپه‌های تاریخی درگز است. این تپه تاریخی در فاصله ۵۰۰ متری غرب بندیان و نزدیک رود درونگر قرار دارد. تمدن یارم تپه معرف تمدن‌ شمال شرق ایران است. در این تپه، نشانه‌هایی از سکونت اقوام پیش از تاریخ به چشم می‌خورد که در روزگار باستان در محل شهر درگز امروزی ساکن بود‌ه‌اند. هنوز روی این مکان باستانی، تحقیق جامع و کاملی انجام نگرفته است؛ اما سفال‌های به‌دست‌آمده در این منطقه، نقوش‌ منحصربه‌فردی دارند که سابقه تاریخی شهر را نشان می‌دهند.

محوطه باستانی بندیان

محوطه باستانی بندیان

منبع عکس: irna

محوطه باستانی بندیان در سال ۱۳۶۹ کشف شد. محققان از سال ۱۳۷۳ تا به امروز مشغول باستان‌شناسی و حفاری در محوطه باستانی بندیان هستند. برج خاموشی نیز در همین محوطه قرار دارد. این محوطه بزرگ‌ترین اثر گچ‌بری دوره ساسانی است. سابقه گچ‌بری‌های ساختمان این محوطه به دوره بهرام پنجم می‌رسد. محتوای گچ‌بری‌ها، پیروزی بهرام پنجم بر شاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور ایزدبانو اناهید و ضیافت تاج‌گذاری شاه را نشان می‌دهد. در محراب محوطه آتشدانی زیبا با پنج کتیبه به خط پهلوی قرار دارد.

قبرستان گبر‌ها

قبرستان گبرهامنبع عکس: mrbilit

قبرستان گبرها یکی از آثار دیدنی درگز است. قدمت این قبرستان را به قرن ۶ تا ۹ هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان نسبت داده‌اند. در عصر ایلخانان گروهی از زرتشتیان به درگز مهاجرت کردند و در روستای خیرآباد ساکن شدند. قبرستان زرتشتی‌ها روی تپه‌ای در نزدیکی محل زندگی‌ آن‌ها قرار دارد. عنوان گبر در متون دینی برای زرتشتی‌ها به کار می‌رفت. 

پلکان نادری 

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۸۸ کیلومتری جاده قدیم قوچان درگز، چهار کیلومتری شرق روستای کپکان، پلکان نادری (مشاهده روی نقشه)

پلکان نادریمنبع عکس: gardeshgari724

پلکان نادری، میراث بازمانده از نادرشاه افشار است. این پله‌ها به‌دلیل صعب‌العبوری کوه‌ها در عصر نادرشاه، برای عبور افراد و تجهیزات سپاه نادر در تنگه الله اکبر ساخته شد. ساخت پله‌ها که نشانه اراده و قدرت نادرشاه افشار بود، زمان زیادی برد. پله‌ها در کنار راه شوسه درگز در نزدیکی روستای کپکان قرار دارند.

پلکان نادری در حدود ۹۰۰ پله سنگی را تشکیل می‌دهند که سه متر عرض و ۳۰ متر طول دارند و ارتفاع آن‌ها نیز حدود ۱۳ سانتی‌متر است. عظمت کار نادر در سنگ‌تراشی پله‌ها، خود را نشان می‌دهد. در دیواره پله‌ها سه کتیبه حکاکی شده که خوانش آن‌ها سخت است. به احتمال زیاد، کتیبه‌ها در دوره نادرشاه نوشته شده‌اند و محتوای آن‌ها نحوه ساخت و تاریخ بنای پله‌ها است.

مقبره صید علیخان درگزی

  • آدرس: استان خراسان جنوبی، درگز، حاشیه خیابان رضوان، مقبره صید علیخان درگزی

مقبره صید علی خان درگزیمنبع عکس: wikipedia

صید علی خان درگزی شاعر و سیاستمدار بزرگ عصر مشروطه و استاد ملک‌الشعرای بهار بود. وی اولین تشکل اصلاح‌طلبی و فرهنگی را در خراسان بنا کرد. مکتب ادبی، سیاسی و اجتماعی را که صید علی خان بنا گذاشت، به نام «اصحاب سراچه» نام‌گذاری شد. آرامگاه صید علیخان درگزی به سبک بناهای قاجاریه ساخته شده و در حاشیه خیابان رضوان در قبرستانی متروک قرار دارد.

پارک ملی تندوره

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز، پارک ملی تندوره (مشاهده روی نقشه)

پارک ملی تندورهمنبع عکس: irna

پارک ملی تندوره از زیباترین مناطق حفاظت‌شده ایران در درگز است. این پارک در منطقه‌ای کوهستانی و نزدیک به ترکمنستان قرار دارد. پارک تندوره که یکی از ۲۳ پارک ملی ایران به شمار می‌رود، جزو بهترین زیستگاه‌های حیوانات و جانوران وحشی است. در این پارک، جانورانی مانند میش، قوچ و اوریال زندگی می‌کنند. پارک ملی تندوره علاوه بر حیوانات متنوع، پوشش گیاهی خاصی نیز دارد و صخره‌ها و دره‌های آن مملو از گیاهان منحصربه‌فرد است.

تفرجگاه امام قنبر

  • آدرس: استان خراسان رضوی، درگز، نزدیکی روستای داغدار، تفرجگاه امام قنبر

تفرجگاه امام قنبر

تفرجگاه امام قنبر از جاذبه‌های طبیعی زیبای درگز در میان ارتفاعات الله اکبر است. این تفرجگاه زیبا، نزدیک روستای داغدار قرار دارد. چشم‌اندازهای جذاب، طبیعت سرسبز، چشمه و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ آن هر گردشگری را جذب تفرجگاه می‌کند. دلیل شهرت تفرجگاه امام قنبر، وجود چشمه‌های آب گرم آن است که از خواص دارویی بسیار خوبی برای استفاده گردشگران برخوردارند.

غار قزلق

  • آدرس: خراسان رضوی، ۲۲ کیلومتری جنوب شرق درگز، بعد از روستای قزلق، نیمه راه ارتفاعات شازی و کانی‌گاز، هفت کیلومتری چاپشلو، غار قزلق (مشاهده روی نقشه)

غار قزلقمنبع عکس: tasnim

غار قزلق از زیباترین غارهای درگز است و در ۲۲ کیلومتری جنوب شرق این شهر و در ارتفاعات شازی و کانی گاز قرار دارد. طول غار قزلق ۱۰۰ کیلومتر است. این غار جزو غارهای آهکی محسوب می‌شود که انسان‌ها در عصر حجر از آن استفاده می‌کردند و دو دالان ورودی دارد. غار قزلق از گذشته تا به امروز جزو مکان‌های مقدس درگز محسوب می‌شود.

آبشار نورالی

  • آدرس: استان خراسن جنوبی، شهرستان درگز، روستای چهارراه، ارتفاعات هزارمسجد، کوه نورالی، آبشار نورالی (مشاهده روی نقشه)

آبشار نورالیمنبع عکس: dobaresafar

آبشار نورآلی در ارتفاعات هزار مسجد و در منطقه النگ قرار دارد. این آبشار نزدیک کوه گوش اسبی و نوردالی واقع شده است. برای دسترسی به آبشار باید از شهرستان لایین به روستای چهارراه حرکت کنید و از آنجا با پای پیاده به سوی آبشار بروید. زیبایی طبیعت آبشار نودالی در نیمه دوم فصل بهار حیرت‌انگیز است.

بهترین زمان سفر به درگز

بهترین زمان سفر به درگزمنبع عکس: irna

شهرستان درگز به‌دلیل قرارگیری در پایین رشته‌کوه‌های هزار مسجد، آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. دمای هوا در فصل تابستان در درگز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و در فصل زمستان نیز به دو درجه زیر صفر می‌رسد. بهترین زمان سفر به درگز از نیمه‌های فصل بهار تا پایان آن و اواخر فصل تابستان است. طبیعت اطراف شهر در این روزها زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد.

اقامت در درگز

اقامت در درگز-اقامتگاه باغ صفامنبع عکس: tripyar

شهرستان درگز جزو مقاصد گردشگری استان خراسان است و در مجاروت گمرک قرار دارد. موقعیت شهر سبب شده است که امکانات لازم برای اقامت گردشگران در آن فراهم شود. در درگز و لطف‌آباد، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری قرار دارد که از هتل صارم و اقامتگاه بوم‌گردی چهلیمر و عمارت خورشید و باغ صفا به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها یاد می‌شود. در هتل و اقامتگاه‌های درگز، امکانات مورد نیاز برای آسایش گردشگران فراهم شده است.

هتل صارم درگز

  • آدرس: خراسان رضوی، درگز خیابان امام خمینی، کوچه صارم، هتل صارم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن تماس: ۰۵۱۴۶۲۲۵۲۴۷ 
  • درجه: دو ستاره
  • تعداد اتاق: ۱۶ عدد

هتل صارم درگزمنبع عکس: koochita

هتل دوستاره صارم تنها هتل شهر درگز است. این هتل در خیابان امام خمینی واقع شده و امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد. هتل صارم نزدیک‌ترین مکان برای اقامت گردشگران و مسافران در درگز محسوب می‌شود و هزینه اقامت در آن مناسب است.

هتل سپیده لطف آباد درگز

  • آدرس: خراسان رضوی، ۲۲ کیلومتری درگز، شهر لطف‌آباد، خیابان گمرک‌، هتل سپیده لطف‌آباد (مشاهده روی نقشه)
  • درجه: یک ستاره
  • تعداد اتاق: ۲۱ عدد

هتل سپیده لطف آبادمنبع عکس: site123

هتل سپیده لطف‌آباد در شهر لطف‌آباد و رو‌به‌روی دادگاه شهر قرار دارد. این هتل از موقعیت بسیار خوب و  امکانات به‌روز برای استفاده گردشگران برخوردار است. هتل سپیده به‌دلیل قرار گیری در نقطه شلوغ شهر، ازدحام جمعیت زیادی دارد. این هتل مجهز به رستورانی است که در آن غذاهای ایرانی و محلی خراسان برای گردشگران سرو می‌شود. هتل سپیده جزو هتل‌هایی با قیمت مناسب محسوب می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی چهلمیر

  • آدرس: استان خراسان رضوی، درگز ، روستای دودانلو، مجاور پارک ملی تندوره، اقامتگاه بوم‌گردی چهلمیر( مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بومگردی چهلمیرمنبع عکس: lidomatrip

اقامتگاه بوم‌گردی نگین چهلمیر، یکی از خانه‌های زیبای روستای دودانلو بود که به اقامتگاه زیبایی تبدیل شده است. این اقامتگاه دو اتاق بزرگ ۲۵ متری و چهار اتاق ۱۲ متری دارد. اقامتگاه نگین، ظرفیت پذیرش ۵۰ نفر مهمان را دارد. اتاق‌های مجموعه بوم‌گردی نگین کف‌خواب هستند و  سرویس‌خواب سنتی دارند. اتاق‌های مجموعه در روزهای سرد سال از بخاری، کرسی و گاز در روزهای گرم نیز از پنکه استفاده می‌کنند.

اقامتگاه بوم‌گردی چهلمیر

منبع عکس: lidomatrip

سرویس‌های بهداشتی و حمام اقامتگاه، عمومی است. داخل باغ، خانه‌ای بومی به‌شکل کلبه تدارک دیده‌ شده که در آن میز، صندلی و تخت برای مهمان‌ها در کنار اجاق هیزمی و آتشدان قرار داده شده است.

پارکینگ اقامتگاه روباز است و ظرفیت پارک ۱۰ ماشین را دارد. اینترنت پرسرعت، آشپزخانه مرکزی با امکان سفارش غذاهای ایرانی و محلی، اجاق‌های دو شعله، باربیکیو و راهنمای تور از دیگر امکانات بوم‌گردی اقامتگاه است.

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید پردیسان

  • آدرس: استان خراسان رضوی، درگز، نوخندان، بعد از پل، بن‌بست اول (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بومگردی عمارت خورشید

منبع عکس: lidomatrip

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید ۶ اتاق دارد که در طبقه همکف واقع شده‌اند. اقامتگاه ظرفیت پذیرش ۴۰ نفر مهمان را دارد. اقامتگاه عمارت خورشید سرویس بهداشتی اختصاصی ندارد و سرویس بهداشتی و حمام آن اشتراکی است. اتاق‌های بزرگ اقامتگاه خورشید سرویس کف‌خواب دارند و اتاق‌های کوچک آن مجهز به تختخواب، کولرگازی و شوفاژ هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید ۶ اتاق دارد و ظرفیت پذیرش مهمان در آن ۴۰ نفر است

اتاق‌های اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید، مجهز به یخچال و تلویزیون است. اقامتگاه، آشپزخانه‌ای عمومی و مجهز به وسایل پخت و پز دارد. از دیگر امکانات آن، وجود پارک اختصاصی و فضای سبز رو‌به‌روی آن است که از آن برای برگزاری جشن‌های مختلف استفاده می‌شود. امکان اجرای موسیقی زنده به درخواست مهمانان هتل در جشن‌ها نیز در آن فراهم شده است.

سوغات درگز

سوغات درگز

منبع عکس: persianway

درگز سوغات متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شکرپنیر و آب‌نبات هل‌دار است. گردو نیز از محصولاتی است که در این شهر فراوان به دست می‌آید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های امروزی به دست آمده در این منطقه می‌توان به برنج لائین و درونگر اشاره کرد که عطری فوق‌العاده دارند و از کیفیتی مطلوب برخوردار هستند. جارو، گلابی، کاکوتی، سیب درختی، خشکبار، گلیم، قالیچه، عسل، روغن زرد، ماست، قرقوروت، لواشک، زیره و انگور از مهم‌ترین محصولات روستای درگز هستند.

سوغات درگز

منبع عکس: topturist

گلیم‌بافی، نمدمالی، چارق‌دوزی و لباس‌های ابریشم از صنایع دستی مهم درگز هستند. پوستین‌دوزی از هنرهای مردم خراسان است که در کنار قالی‌بافی در بین مردم شهر درگز و روستاهای آن رواج دارد و حتی درآمد برخی از خانواده‌ها نیز محسوب می‌شود.

درگز از مقاصد گردشگری مشهور شرق ایران است که دیدنی‌های پرشماری دارد؛ اگر شما هم تجربه سفر به درگز را دارید، آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

درگز کجاست؟

درگز از شهرهای استان خراسان رضوی در ۲۵۵ کیلومتری مشهد است

بهترین زمان سفر به درگز کدام فصل است؟

نیمه دوم فصل بهار و اواخر تابستان

در سفر به درگز کجا اقامت کنیم؟

هتل صارم و اقامتگاه‌های بوم‌گردی درگز نشیر چهلیمر، عمارت خورشید و باغ صفا

معروف‌ترین سوغاتی درگز چیست؟

شکرپنیر و آب نبات هل‌دار، گردو و برنج

نویسنده: زهرا آذرنیوش