حمل و نقل عمومی در پاتایا، تایلند

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی سه شنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
حمل و نقل عمومی در پاتایا، تایلند

در طول سفر‌های خارجی، همواره آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی هر کشور از پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین کارهای ممکن به شمار می‌رود. ازاین‌رو سعی کرده‌ایم با دادن راهنمایی‌های لازم از شدت این پیچیدگی بکاهیم.

دسترسی به اطراف شهر پاتایا حتی با وجود سیستم حمل و نقل عمومی نه چندان پیشرفته کار راحتی به شمار می‌رود. البته ترافیک به‌خصوص در ساعات شلوغی (۷:۰۰ تا ۹:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۳۰) می‌تواند آزاردهنده باشد، گرچه بیشتر این ترافیک‌ها در جاده‌های اصلی و بزرگ اتفاق می‌افتد.

این ترافیک‌ها حتی در ساعات بارش باران و پس از آن سنگین‌تر هم می‌شوند. نکته‌ی جالب اینکه برخلاف بانکوک، توک-توک‌ها در پاتایا آن گونه که مرسوم هستند رواج ندارد، بلکه اغلب وانت‌ها را با تغییر کاربری به‌وسیله‌ای مشابه (ساگتیو یا مینی‌بوس) تبدیل کرده‌اند که البته هیچگاه به جذابیت ماشین‌های سه چرخ دوست داشتنی نخواهند بود.

اغلب مردم پاتایا با تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها و این وسایل نقلیه در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند که می‌توان هزاران دستگاه از آن‌ها را در سراسر این شهر مشاهده کرد.

موردی که حتما باید به خاطر بسپارید، فرهنگ رانندگی در کشور تایلند است که شاید برای ما ایرانی‌ها چندان عجیب نباشد، اما باید بگوییم سطح رانندگی در این کشور حتی از ایران هم پایین‌تر است.

در این کشور و به‌خصوص شهری مانند پاتایا، اغلب راننده‌ها رفتاری کاملا غیر مسئولانه دارند و به‌راحتی قوانین ساده و ابتدایی رانندگی را نادیده می‌گیرند. برخلاف رفتار خوب و مودبانه‌ای مردم این کشور در حالت عادی، برخی از آن‌ها در پشت فرمان وسایل نقلیه بسیار بی ادب و گستاخ هستند، بنابراین به‌خصوص هنگام رانندگی بسیار مراقب باشید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

فراموش نکنید برای تهیه انواع تور پاتایا و تور تایلند همواره می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین آفر تور و بلیط را در کجارو پیدا کرده و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

سانگتیو یا مینی‌بوس (Songtaew or Minibus)

حمل و نقل پاتایا

ساگتیو به معنی دو ردیف است. ان وسیله‌ی نقلیه نوعی مینی بوس است که گاهی آن را بات باس (Baht bus) هم صدا می‌کنند. سانگتیو در پاتایا نوعی وانت است که با تغییراتی آن را به‌وسیله‌ای برای حمل و نقل مسافران تبدیل کرده‌اند. این سرویس را می‌توان در جای‌جای پاتایا مشاهده کرد.

البته سانگتیوها را می‌توانید برای شخص خودتان یا به‌صورت گروهی به اصطلاح دربست کنید (در این مورد کرایه توافقی است). مسیرهای حرکت این وسایل نقلیه متنوع هستند، بنابراین بهتر است قبل از سوار شدن با سوال کردن از مسیر آگاهی پیدا کنید که البته ندانستن زبان تایلندی این کار را برایتان مشکل می‌کند، مگر اینکه راننده به زبان انگلیسی مسلط باشد که بسیار نادر است.سانگتیوهای سفید رنگ در خیابان سوخوم‌ویت وجود دارند که به‌سمت مناطق Si Racha و Sattahip در حرکتند. زمانی که با آن‌ها سفر می‌کنید، به مقصدتان که رسیدید کافی است زنگ را فشار دهید تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پیاده کنند. علاوه بر شما در طول مسیر مسافران دیگری هم سوار می‌کنند که شاید برای بسیاری ناخوشایند باشد.

کرایه‌ این وسایل نقله معمولا حول و حوش ۱۰ بات تایلند برای مسیرهای کوتاه می‌چرخد. برای مسیرهای بلندتر (به‌طور مثال از Jomtien تا Naklua) باید حدود ۲۰ بات کرایه بپردازید.

اتوبوس محلی

حمل و نقل پاتایا

پاتایا یک شبکه‌ی اتوبوس دارد، اما این وسایل نقلیه در این شهر به‌اندازه‌ی سانگتیوها مرسوم و پرطرفدار نیستند. درمجموع سه مسیر اصلی برای اتوبوس‌ها وجود دارد که هرکدام با رنگ‌های متفاوتی (قرمز، سبز و زرد) مشخص شده‌اند که هر یک را به‌صورت جداگانه در زیر آورده‌ایم:

خط سبز: Big C (شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در پاتایا) - South Pattaya Road- Pattaya 2nd Road (مسیر برگشت= Beach Road)- Dolphin Roundabout- Naklua Road- Soi Potisan- Sukhumvit Road (مسیر برگشت به Big C)

خط زرد: Big C- Sukhumvit Road- Thepprasit Road- Thappraya Road over the hill- Pattaya 3rd Road- North Pattaya Road- Dolphin Roundabout- North Pattaya Road- Sukhumvit Road (مسیر برگشت به Big C)

خط قرمز: Big C- Sukhumvit Road - Soi Chaiyapruek - Jomtien Beach Road - Dongtan Corner - Thappraya Road over the hill - Pattaya 2 Road (مسیر برگشت=Beach Road) - Dolphin Roundabout - Naklua Road - Banglamung Police Station - Sukhumvit Road - Kratinglai intersection (دور برگردان) - Sukhumvit Road - Soi Chaiyapruek (دوربرگردان) - Big C

تاکسی موتور (Motorbike Taxi)

حمل و نقل پاتایا

تاکسی موتورها را می‌توان تقریبا سریع‌ترین راه دسترسی به مقصد دانست، چراکه به‌راحتی می‌توانند ترافیک را دور بزنند. البته نباید از ایمنی بسیار پایین این وسایل نقلیه هم غافل شد و شاید بهتر باشد زمانتان از دست برود نه جانتان.

کرایه تاکسی موتورها از سانگتیوها ارزان‌تر است. ایستگاه این وسیله‌ی نقلیه پر خطر در سراسر شهر پراکنده شده است. رانندگان این تاکسی‌ها را می‌توان با استفاده از جلیقه‌های شماره‌داری که پوشیده‌اند شناسایی کرد. شماره‌ی هر راننده بر اساس ایستگاه مربوطه مشخص شده است. کرایه‌ها متنوع و با توجه به مسافت محاسبه می‌شوند. سفرهای درون شهری اغلب بین ۳۰ تا ۴۰ بات هزینه در بر دارند.

تاکسی

حمل و نقل پاتایا

خود پاتایا سرویس تاکسی ندارد، اما می‌توان رانندگانی که از بانکوک به این شهر مسافر آورده‌اند را پیدا کرد. اگر دست بلند کنید شما را جابه‌جا خواهند کرد. البته تاکسی سرویس‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید با تماس گرفتن آن‌ها را فراخوانید، اما این موارد بیشتر برای سفرهای خارج از شهر مناسب هستند. قیمت تاکسی‌ها در پاتایا از سانگتیوها گران‌تر است.

کرایه موتورسیکلت

حمل و نقل پاتایا

موتورسیکلت وسیله‌ای عالی برای جابه‌جایی در اطراف شهر به شمار می‌رود. تعداد فراوان اجاره‌دهنده در جای‌جای شهر وجود دارد. برای اجاره‌ی این وسیله‌ی نقلیه باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بات (برای زمان‌های کوتاه) بپردازید. تعداد زیادی از این موتورسیکلت‌ها دنده اتوماتیک هستند. خوشبختانه یا شاید متاسفانه برای این کار نیازی به گواهینامه ندارید، اما حتما باید گذرنامه‌تان را ارائه بدهید. برخی از این نقاط کپی گذرنامه‌ را هم قبول می‌کنند که البته برای این کار باید مقداری سپرده‌ی نقدی بگذارید. در ضمن کلا ایمنی فراموش نشود.

کرایه اتومبیل

حمل و نقل پاتایا

تعدادی کمپانی اجاره‌دهنده‌ی اتومبیل در پاتایا وجود دارد که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید اتومبیلی مناسب خودتان را اجاره کنید. هرچه باشد لذت رانندگی را نباید نادیده گرفت. البته اگر بتوانید با فرهنگ پایین رانندگی و ترافیک گاه آزاردهنده در این شهر کنار بیایید.

قیمت‌ها از ۶۰۰ بات به‌ازای یک روز شروع می‌شوند و بسته به نوع و کیفیت هر اتومبیل بالاتر می‌رود. مدل‌های جدیدتر معمولا حدود ۱۵۰۰ بات به‌ازای یک روز اجاره هزینه در بر دارند. البته اگر دنبال راه ارزان‌تر و صد البته سالم‌تر برای گشت‌وگذار در شهر هستید، پیشنهاد ما به شما کرایه دوچرخه است که می‌توانید با کمی جست‌و‌جو ایستگاه‌های مربوطه را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع pattaya.net

دیدگاه