گردشگری ایران در انتظار توجه مسئولان

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۰
گردشگری ایران در انتظار توجه مسئولان

گردشگری ایران علی‌‌رغم پتانسیل‌های بالا و زمینه‌های متعدد برای توسعه‌ی روزافزون، هنوز هم آن‌طور که باید نتوانسته جایگاه واقعی خود را در دنیا به دست‌ آورد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی برنامه‌ریزی و تلاش برای بهبود اوضاع گردشگری در ایران است. اکنون چشم‌های کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستان مدیر جدید این سازمان است. اما مطالبات این فعالان حوزه‌ی گردشگری از رئیس جدید این سازمان چیست؟ با کجارو همراه باشید.

همان طور که در خبرها مطلع شدید، هفته‌ی گذشته، رئیس‌جمهوری در حکمی، دکتر زهرا احمدی‌پور را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. پیش از این نیز ۱۱۸۴ تن از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در نامه‌ی سرگشاده به رئیس‌جمهوری، دغدغه‌های خود درباره‌ی انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را با وی در میان گذاشته بودند.

امضاکنندگان، اظهار امیدواری کرده‌‌اند که با تدبیر رئیس‌جمهوری، رشته‌ی بی‌ثباتی و آشفتگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قطع شود و از میان مدیران دلسوز، مجرب و آزموده‌ی کشور، فردی سکان هدایت این سازمان را به ‌دست گیرد که از توان سازماندهی بالا برخوردار باشد و تشکیلات سازمان را بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور و با تکیه بر مدیریت علمی به سامان آورد.

از جمله‌ی این نیازها و اولویت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

از آنجایی که سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در غالب یک سازمان واحد ادغام شده‌اند به نظر می‌رسد که باید تعامل و هم‌پوشانی بیشتری بین این سه حوزه برقرار شود. میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند به‌نحوی که توسعه و پیشرفت هرکدام از آن‌ها می‌تواند مستقیما در توسعه‌ی بخش دیگر موثر باشد.

گردشگری ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسوولیت‌ها و وظایف متعددی در قبال هویت ملی و نیز «شناسایی»، «حفظ و احیا» و «معرفی» میراث فرهنگی ایران دارد. این سه مقوله نیاز به توجه بیشتر دارند. معرفی میراث فرهنگی ایران در سطح ملی و جهانی، منابع مالی قابل‌توجهی را برای حفظ آن‌ها فراهم می‌کند.

گردشگری ایران

به سرانجام رسیدن برجام و تنش‌زدایی با کشورهای مختلف تا حدودی موجب رونق گردشگری و افزایش آمار ورود گردشگران خارجی به کشور شده است. متولی بخش گردشگری باید شرایط و زیرساخت‌های لازم برای همگام شدن با این تحول بزرگ را فراهم کند. استفاده از این فرصت، تنها با فراهم کردن شرایط و امکانات لازم، میسر است. سالانه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ هزار گردشگر در دنیا به شهرهای مهم سفر می‌کنند که با برنامه‌ریزی‌های مدون و جامع می‌شود سهم ایران را در معیار جهانی که در حال حاضر ۰/۲ درصد است افزایش داد.

گردشگری ایران

صنایع دستی یکی از مهجورترین بخش‌های این سازمان است که نیاز به توجه روزافزون دارد. صنايع‌دستی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از درآمدهای غيرنفتی كشور را به‌خود اختصاص دهد و سهم بزرگی در اشتغال‌زايی داشته باشد. این سازمان باید از اين ظرفيت عظيم به قدر كافی بهره ببرد. چراکه معرفی صنایع دستی ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور علاوه بر رونق اقتصادی، می‌تواند محرکی برای توسعه‌ی گردشگری باشد. احیای صنایع دستی فراموش‌شده، تضمین خرید آثار، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی، تعامل با بخش خصوصی برای معرفی و ارائه‌ی محصولات و... از راهکارهایی هستند که می‌توانند بر رونق این حوزه، تاثیرگذار باشند.

گردشگری ایران

سازمان کنونی، با حفظ تشکیلات قدیمی سازمان‌هایی که از ادغام آن‌ها به‌وجود آمده است، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. نوسازی و به‌روزآوری این ساختارها برای تحقق آرمان‌های دولت و نیازهای امروز جامعه، ضروری به نظر می‌رسد.

برنامه‌ریزی برای حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه‌ی گردشگری، می‌تواند علاوه بر توسعه‌ی این صنعت در ایران، در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تاثیرگذار باشد. چراکه  در بندهایی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به تأمین شرایط و امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور برای توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی اشاره شده است. این کار با رفع موانع راه‌اندازی کسب وکار، حمایت در جهت کاهش هزینه‌های تولید از طریق معافیت‌های مالیاتی و ارائه‌ی تسهیلات مالی، حمایت از تعاونی‌های بخش گردشگری و کسب و‌کارهای کوچک و متوسط، حمایت و آموزش رسانه‌ای در خصوص کسب و‌کارهای نوی گردشگری امکان‌پذیر است.

گردشگری ایران

ایجاد تنوع در فعالیت‌های گردشگری با توسعه‌ی گردشگری اسلامی و اطلاع‌رسانی در خصوص گردشگری حلال برای جذب گردشگران خارجی مسلمان می‌تواند یکی دیگر از اولویت‌های این سازمان برای معرفی هرچه بهتر ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری ایدئال باشد. گردشگری اسلامی در حدود ۱۰ درصد از کل بازار گردشگری جهانی را دراختیار دارد و با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است. توجه به این بخش باعث می‌شود که در میدان رقابت با سایر کشورهای مسلمان، عقب نمانیم و سهم بیشتری از این بازار به دست‌ آوریم.

گردشگری ایران

تقویت حس مسئولیت عمومی و جلب مشارکت‌های همگانی در حمایت، صیانت و احیاء و بهره‌برداری درست از میراث فرهنگی و طبیعی کشور علاوه بر این‌ که یکی از اهداف این سازمان است، باید با توجه و تلاش بیشتری پیگیری شود.

گردشگری ایران

شناسایی جاذبه‌های گردشگری و مناطق گردشگری طبیعی و فرهنگی متعددی چون روستاها که به‌رغم ظرفیت‌های فراوان، مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند، علاوه بر کمک به رونق اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرهای بزرگ و پایتخت، کمک زیادی به توسعه‌ی صنایع دستی مهجور این مناطق خواهد کرد.

گردشگری ایران

در نهایت، تلاش برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جهان، بدون توسعه‌ی کمی و کیفی گردشگری داخلی، تنوع محصولات و تطابق دادن آن‌ها با بازار و نیازهای روز، استاندارسازی خدمات گردشگری و تسهیل سفر، ممکن نیست.

تلاش برای تولید محتوای مناسب در مورد جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران و همچنین معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی کشور از قدم‌های اولیه در راستای بهره‌برداری از این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها است. ظرفیت‌هایی که در صورت بهره‌برداری صحیح و مسئولانه، علاوه بر ارتقاء جایگاه ایران در گردشگری دنیا، در رشد و توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه