فرودگاه کرمانشاه؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه کرمانشاه؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور است که در هفته حدود ۱۴۰ پرواز در آن صورت می‌گیرد. نام اصلی این فرودگاه اشرفی اصفهانی است و جزو پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود. 

استان کرمانشاه در میانه ضلع باختری ایران بین ۳۳ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه پهنای شمالی و ۴۵ و ۲۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه درازای خاوری از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از شمال به استان کردستان از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام از خاور به استان‌های همدان و از باختر با کشور عراق هم‌مرز شده است. کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان‌‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه است که دارای جمعیتی بالغ بر ۸۸۴۷۰۶ نفر و مساحت ۹۳٬۳۸۹٬۹۵۶ مترمربع است.  

فرودگاه کرمانشاه

استان کرمانشاه در گذشته یکی از مراکز ساسانیان بوده است و از همین دوره آثار بسیار زیاد و ارزشمندی در این استان مانند طاق‌بستان (طاق وسان)، کتیبه بیستون و معبد آناهیتا باقی‌مانده است و در طی سده‌های گوناگون نیز به‌دلیل جایگاه ویژه راهبردی کرمانشاه، این شهرستان دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود.

در راستای اهمیت این شهر، فرودگاه کرمانشاه نیز از فرودگاه های مهم ایران، به‌خصوص منطقه غربی آن است.

تاریخچه فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه که نام اصلی آن فرودگاه اشرفی اصفهانی است، در شمال شرقی شهر کرمانشاه و در کنار بزرگراه کرمانشاه به تهران قرار گرفته است. طرح اولیه ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد، اما در ۱۳۷۴ پس از سال‌ها ساخت‌وساز بخش‌های مختلف آن، این فرودگاه آماده بهره‌برداری شد و در طی ده سال به یکی از فرودگاه‌های مهم ایران تبدیل شد. طول باند این فرودگاه ۳۴۰۰ متر و وسعت پارکینگ هواپیمایی آن ۳۸۲۰۰ مترمربع است.

فرودگاه اشرفی اصفهانی به‌عنوان مهم‌ترین فرودگاه منطقه با مرکزیت غرب کشور علاوه بر استان، خود قسمت اعظم نیازهای حمل‌ونقل هوایی مردم استان‌های هم‌جوار و همچنین زائرین عتبات عالیات در کشور عراق را برآورده می‌کند. انجام  ۱۴۰ پرواز در هفته از این فرودگاه، آن را در رده ۱۰ فرودگاه برتر کشور قرار داده است.

پایانه‌ها و امکانات رفاهی

فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه دارای دو ترمینال است که یکی ویژه پروازهای خارجی و دیگری که از بافت جدید برخوردار است، مخصوص پروازهای داخلی است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵,۴۰۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۵۶۰,۳۲۶ کیلوگرم بار و ۳,۵۰۸,۵۲۳ نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

از جمله امکانات رفاهی فرودگاه می‌توان به غرفه‌های بانکی، شعبه‌های بانکی، رستوران و بوفه اشاره کرد.

فرودگاه کرمانشاه

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا:  KSH 
  • کد ایکائو: OICC
  • شهر کانونی برای: هواپیمایی معراج
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۱۱ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۴۲۶ کیلومتر معادل یک ساعت و دو دقیقه پروازی

موقعیت جغرافیایی و شماره تلفن‌های فرودگاه

  • آدرس: کرمانشاه، بلوار شهید کشوری، فرودگاه کرمانشاه
  • کد پستی: ۱۳۱۶۵-۶۷۱۵۵
  • تلفن‌خانه: ۳۴۳۲۶۶۵۵، ۳۴۳۲۶۶۴۴، ۳۴۳۲۶۶۳۳ ، ۳۴۳۲۶۶۲۲ و ۳۴۳۲۶۶۱۱ (۰۸۳)
  • نمابر: ۳۴۳۲۹۹۹۹ (۰۸۳)
  • دفتر مدیرکل: ۳۴۳۲۶۶۶۶ و ۳۴۳۲۸۸۸۸ (۰۸۳)
  • Email: kermanshah-airport@airport.ir

آمار جابه‌جایی مسافر

فرودگاه کرمانشاه

آمار پروازی و جابه‌جایی مسافر در فرودگاه اشرفی اصفهانی رو به افزایش است به‌طوری که در ۶ ماه اول امسال دو هزار و ۷۷۹ پرواز داخلی و خارجی در این فرودگاه انجام شده است كه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی پروازها در فرودگاه كرمانشاه بوده‌ایم. در حدود ۲۸۶۵۱۸ مسافر داخلی و خارجی نیز در طی شش ماهه اول از فرودگاه كرمانشاه جابه‌جا شده‌اند كه نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۴۲ درصدی اعزام و پذیرش مسافر بوده‌ایم.

همین آمار مثبت نشان می‌دهد که این فرودگاه تا چه میزان از اهمیت برخوردار است و برخلاف بیشتر فرودگاه‌های کشور که توجیه اقتصادی ندارند، این فرودگاه به قطب منطقه غرب کشور تبدیل شده و مسئولان باید برای توسعه و بالا بردن ظرفیت آن اقدامات مهمی را انجام دهند. در جدیدترین برآوردها سازمان هواپیمایی کشوری، میزان اعتبار مورد نیاز برای توسعه فرودگاه کرمانشاه را در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تخمین زده است.

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

شرکت‌های هواپیماییمقاصد پروازی
هواپیمایی کاسپینفرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد، فرودگاه عسلویه
ایران ایرفرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی بندرعباس، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد
کیش ایرفرودگاه بین‌‌المللی کیش

قشم ایر

فرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد
هواپیمایی معراجفرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
ترکیش ایرلاینزفرودگاه بین‌ المللی آتاترک
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌‌المللی مهرآباد

با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو، می‌توانید در هر زمان بلیط هواپیما داخلی مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه