هواپیمایی آلیتالیا، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
هواپیمایی آلیتالیا، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی آلیتالیا، ایرلاین حامل پرچم کشور ایتالیا است که در حال حاضر با ۱۰۳  فروند هواپیما در ناوگان پروازی خود، به تمامی قاره‌های دنیا پرواز مستقیم دارد. 

هواپیمایی آلیتالیا (Alitalia)، ایرلاین ملی و حامل رسمی پرچم کشور ایتالیا است. آلیتالیا از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت هواپیمایی که نام آن به معنی بال‌های ایتالیا است، بزرگ‌ترین ایرلاین این کشور محسوب می‌شودقطب اصلی این شرکت هواپیمایی فرودگاه لئوناردو داوینچی رم و قطب دوم آن فرودگاه اصلی میلان است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی نیز در شهر فیومیچینو رم قرار دارد.

آلیتالیا

تاریخچه

ایرلاین آلیتالیا به خاطر بدهی و شرایط اقتصادی بدی که تجربه می‌کرد، پس از گذشت چند سال از تاسیس آن برای مدتی منحل شد. پس از آن دولت ایتالیا و برخی سازمان‌های دیگر اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت هواپیمایی، برای غلبه بر مشکلات یا ادغام آن با دیگر شرکت‌ها کردند. اما در سال ۲۰۰۶ دولت ایتالیا دیگر قادر به پشتیبانی از این شرکت هواپیمایی نبود و اتحادیه اروپا نیز تزریق سرمایه جدید به این شرکت هواپیمایی را ممنوع کرد. به همین دلیل آلیتالیا در نهایت ورشکسته شد.

آلیتالیا

پس از گذشت دو سال، در سال ۲۰۰۸ عده‌ای از سرمایه‌گذاران ایتالیا، کنسرسیوم Compagnia Aerea Italiana را برای کمک به خرید و بازآفرینی مجدد شرکت آلیتالیا تاسیس کردند و رقم یک میلیارد یورو را برای خرید آن پیشنهاد کردند.

در نهایت، فعالیت شرکت هواپیمایی آلیتالیا از همان سال دوباره از سر گرفته شد. در ۱۳ ژانویه سال ۲۰۱۴ نیز سهامداران عمده آلیتالیا قراردادی را با شرکت هواپیمایی الاتحاد امضا کردند که طبق آن قرارداد، از آن پس ۴۹٪ سود این شرکت به هواپیمایی الاتحاد تعلق می‌گرفت.

آلیتالیا

در حال حاضر بزرگ‌ترین سهام داران شرکت آلیتالیا، شرکت‌های ایر فرانس-کی ال ام با ۷٫۰۸ درصد، اینتسا سانپائولو با ۲۰٫۵۹ درصد، یونی کردیتبا ۱۲٫۹۹ درصد، آتلانتیا با ۷٫۴۴ درصد و پسته ایتالیانه با ۱۹٫۴۸ درصد سهم هستند. شرکت هواپیمایی آلیتالیا به ۶ قاره جهان پرواز دارد و با شرکت‌های هواپیمایی زیادی توافق مقصد مشترک دارد.

ناوگان هواپیمایی آلیتالیا

در حال حاضر در ناوگان پروازی هواپیمایی آلیتالیا ۱۱۶ هواپیمای ایرباس و بوئینگ وجود دارد. تعداد این هواپیماها به تفکیک به شرح ذیل است: 

نوع هواپیماتعداد در ناوگان (فروند)
خانواده ایرباس A319۲۲
خانواده ایرباس A320۳۸
خانواده ایرباس A321۱۰
خانواده ایرباس A330۱۴
بوئینگ ۷۷۷۱۲
Embraer ERJ-170۱۵
Embraer ERJ-190۵

کلاس‌های پروازی هواپیمایی آلیتالیا

هواپیماهای شرکت هواپیمایی آلیتالیا در چهار کلاس پروازی مختلف به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

آلیتالیا

کلاس اقتصادی (اکونومی)

در این کلاس پروازی مسافران نسبت به میزان زمان مبدا تا مقصد، نوشیدنی، خوراکی یا وعده غذایی کامل به صورت رایگان دریافت می‌کننددر بعضی از هواپیماهای این شرکت هواپیمایی، هر یک از صندلی‌های کلاس اکونومی یک مانیتور جدا برای نشان دادن برنامه‌های مختلف برای هر مسافر دارد.

پرمیوم اکونومی

 این کلاس پروازی که تنها در بعضی از هواپیماهای آلیتالیا موجود است، شرایطی مانند کلاس اکونومی دارد، با این تفاوت که فضا و صندلی مسافر نسبت به کلاس اکونومی راحت است.

آلیتالیا

کلاس پروازی تجاری (برای مسافت کم)

از ویژگی‌های این کلاس پروازی منوی غذایی متنوع، صندلی تخت شو، گیت جداگانه در فرودگاه و... است.

کلاس پروازی تجاری (برای مسافت طولانی)

در کلاس پروازی تجاری برای مسافت‌های طولانی، امکانات زیادی برای مسافران در نظر گرفته شده است. امکاناتی مانند صندلی‌های راحت و بزرگ، تخت، وعده غذایی انتخابی و غیره.

آلیتالیا

بار مجاز هواپیمایی آلیتالیا

هر مسافر اجازه دارد با خود یک چمدان کوچک به وزن هشت کیلوگرم و با ابعاد ۵۵ سانتی‌متر در ارتفاع، ۳۵ سانتی‌متر در عرض و ۲۵ سانتی‌متر در عمق داخل هواپیما ببرد. چمدانی که به قسمت بار تحویل داده می‌شود نیز بسته به مسیر و کلاس مسافرتی محدودیت‌های خاص خود را دارد. معمولا مسافران اجازه دارند یک یا دو چمدان ۲۳ تا ۳۲ کیلویی با خود همراه داشته باشند که به مسیر بستگی دارد. مجموع ابعاد چمدان نباید از ۱۵۸ سانتی‌متر تجاوز کند و هر چمدانی که بیش از این مقدار اندازه یا وزن داشته باشد مشمول اضافه بار خواهد شد.

مقاصد هواپیمایی آلیتالیا

شرکت هواپیمایی آلیتالیا در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ مقصد مختلف در تمام قاره‌های جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می‌دهد. قطب اصلی این شرکت هواپیمایی در فرودگاه لئوناردو داوینچی-فیومیچینو و قطب‌های دوم آن نیز در فرودگاه لینیت و فرودگاه میلانو مالپنسا قرار دارند.

دیگر شهرهای کانونی نیز عبارت‌اند از فرودگاه تورین کاسله و فرودگاه ونیز مارکو پولو. دفتر مرکزی آلیتالیا در فیومیچینو، استان رم واقع شده است. این شرکت هواپیمایی در ایران، تنها از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران پرواز دارد.

حادثه در هواپیمایی آلیتالیا

آلیتالیا

۲۹ دسامبر ۲۰۱۳، یک فروند هواپیمای ایرباس ای ۳۲۰ شرکت هواپیمایی آلیتالیا هنگام فرود در فرودگاه فیومیچینو رم دچار نقص فنی و حادثه شد. این هواپیما با ۱۵۱ مسافر از مادرید به مقصد رم پرواز می‌کرد. از میان آن‌ها ۱۰ مسافر در این حادثه زخمی شدند ولی همگی زنده ماندند.

به‌دنبال خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما خارجی در کمترین زمان هستید؟ ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم که با یک جستجو ساده بتوانید انواع بلیط‌های هواپیما را یک‌جا با یکدیگر مقایسه کرده و از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه