غذاهای محلی جمهوری آذربایجان، از غذای اصلی تا دسرهای خوشمزه

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان، از غذای اصلی تا دسرهای خوشمزه

کشور جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران و مخصوصا استان‌های شمال غرب ما دارد، چون روزگاری بخشی از خاک کشورمان بود. به همین دلیل کسانی هم به این شهر سفر می‌کنند، در مورد غذا تقریبا مشکلی ندارند، چون بسیار شبیه غذاهای ایران است.

در سفر به آذربایجان، با غذاهای بسیار خوشمزه‌ای مواجه خواهید شد که اغلب آن‌ها در ایران هم وجود دارند. پس در این کشور انتظار دیدن غذاهای عجیب و ناآشنا نداشته باشید، چون فرهنگ و سنت‌های ایرانی را به ارث برده‌اند.

اگر برای سفر به آذربایجان برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید در کجارو تور آذربایجان و تور باکو را از میان فهرست تور ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، انتخاب و قیمت آن‌ها را مقایسه کرده و در نهایت بهترین تور را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مقاله‌های مرتبط:

در این مقاله چند غذای محلی آذربایجان را به شما معرفی خواهیم کرد:

 پلو (Plov)

پلوی آذربایجانی

پلوی آذربایجانی غذایی سنتی با برنج و گوشت است که با گیاهان و ادویه و فلفل طعم‌دار می‌شود. غذاهای مشابهی در آسیا، اروپا و حتی آفریقا هم پخته می‌شود اما پلوی آذربایجان متفاوت است. سه جزو اصلی این پلو برنج، زعفران، دارچین و گیاهان معطر است و روی آن گوشت سرخ‌شده‌ی گوسفند، مرغ، بره یا گاو می‌گذارند و مخلوطی از سبزیجات و میوه‌های تازه و گاهی میوه‌های خشک و آجیل کنارش سرو می‌کنند. اما ممکن است رستوران‌های مختلف این غذا را به‌شکل‌های مختلف تهیه کنند. این غذا را می‌توانید در تمامی نقاط این کشور پیدا کنید که از مشهورترین غذاهای آن است. 

کباب و شیشلیک

کباب

غذاهای گوشتی مشابهی در خاورمیانه تا شرق اروپا و جنوب شرق آسیا هم پخته می‌شود. در آذربایجان چندین نوع کباب و شیشلیک وجود دارد که از انواع مختلف گوشت چرخ کرده یا خرد شده‌ی گاو، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل فلفل، پیاز، قارچ و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. این گوشت‌ها و مخلفات را به سیخ می‌گیرند و روی آتش کباب می‌کنند. ایرانی‌ها هم که عاشق کباب هستند، می‌توانند غذای موردعلاقه‌ی خود را با بهترین کیفیت در آذربایجان میل کنند. در کنار کباب، نان نازک فطیر هم عرضه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. کباب هم جزو آن دسته از غذاهایی است در جای‌جای این کشور می‌توانید پیدا کنید.

قوتاب (ختاب)

قوتاب آذربایجان

قوتاب نوعی نان پهن است که داخل آن را با مواد مختلفی مانند گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می‌کنند و بسیار پرطرفدار است. در ایران هم، در مناطق آذربایجان چنین غذایی پخت می‌شود که به آن ختاب می‌گویند. نان قوتاب از خمیری که با آرد، آب، تخم‌مرغ و نمک درست می‌شود، تهیه شده و به‌شکل هلالی تا کرده و سپس هر دو طرف آن را سرخ می‌کنند. قوتاب معمولا با ماست محلی، سبزی و سماق سرو می‌شود. اگر شما هم دوست دارید این خوراکی لذیذ را امتحان کنید، در سفر به آذربایجان سری به رستوران‌های باکو بزنید که یکی از باکیفیت‌ترین قوتاب‌های آذربایجان را عرضه می‌کنند. 

دلمه

دلمه

دلمه یکی از غذاهای سنتی ایران و همچنین آذربایجان است. در آذربایجان هم مثل ایران انواع و اقسام دلمه مثل دلمه‌ی برگ مو، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و بادمجان وجود دارد. داخل این‌ها را هم با ترکیبی از گوشت، نعنا، رازیانه و دیگر گیاهان محلی پر می‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها دلمه را در ظروف سفالی می‌پزند که طعم و عطر مضاعفی به غذا می‌بخشد. دلمه هم از جمله غذاهای ملی این کشور است و در تمام نقاط آن پخت می‌شود. 

آش دوغ یا دوگا (Dovga)

آش دوغ

آش دوغ هم مانند ایران در تمامی نقاط آذربایجان پخته می‌شود که در تهیه‌ی آن از انواع سبزی‌ها مانند گشنیز و شوید و همچنین برنج و نخود و ماست استفاده می‌شود. بسته به آب‌وهوا، این آش هم گرم و هم سرد سرو می‌شود.

کوفته‌ی بزباش

کوفته بزباش

کوفته‌ی بزباش یکی دیگر از غذاهای محلی آذربایجان است و آن را غذای ملی خود می‌نامند. کوفته در کنار خود سیب‌زمینی و نخود دارد که در مایع و سس مخصوص با زعفران و زردچوبه پخته می‌شود. این کوفته‌ها از گوشت چرخ‌کرده و برنج تهیه می‌شود و گاهی یک آلوی خشک هم داخل آن می‌گذارند. کوفته بزباش با گوجه‌فرنگی و سبزی سرو می‌شود. 

لاوانگی

لاوانگی

لاوانگی یکی از غذاهای محلی جنوب آذربایجان است و امروزه در باکو هم بسیار رایج شده است. لاوانگی به مرغ یا ماهی شکم‌پر گفته می‌شود که داخل آن را با گردو و سبزی‌های محلی پر می‌کنند. 

دوشبارا

دوشبارا

دوشبارا یکی از غذاهای محلی منطقه‌ی آذربایجان است که با خمیرهایی پر از گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌ تهیه می‌شود. انواع مختلفی از دوشبارا در کشورهای دیگر هم پخته می‌شود اما دوشباراهای آذربایجان بسیار کوچک است و در آب گوشت پخته می‌شود.

آبگوشت

آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهایی است که در شهر «شکی» (Sheki) آذربایجان پخته می‌شود. آن‌ها که میراث ایرانی خود را کاملا حفظ کرده‌اند، آبگوشت‌ها را در ظروف سفالی بار می‌گذارند و تیلیت هم درست می‌کنند. آن‌ها در آبگوشت گوشت گوسفند، نخود و سیب‌زمینی می‌ریزند و مانند آبگوشت‌های خودمان بسیار لذیذ است.

بادام بورا

بادام بورا آذربایجان

بادام بورا یکی از شیرینی‌های مخصوص آذربایجان است که بیشتر در باکو تهیه می‌شود و اشکال مختلفی دارد و با شکر، دارچین و آجیل ریز خردشده پخته می‌شود. 

شکربورا

شکربورا

شکربورا یکی از دسرهای پرطرفدار در آذربایجان است که در سراسر این کشور یافت می‌شود. این دسر، پای‌های شیرینی هستند که داخل آن‌ها را بادام، فندق، گردو و مخلوطی از شکر و عسل پر کرده‌اند. 

باقلوا

باقلوا

باقلوا هم دسر محبوبی است که از لایه‌های بسیار نازک خمیر و آجیل خردشده و عسل تهیه می‌شود. از قدیم باقلواهای آذربایجان را به‌شکل لوزی برش می‌دادند و در وسطش آجیل می‌گذاشتند. مردم آذربایجان بیشتر در ایام عید نوروز باقلوا درست می‌کنند.

حلوا 

حلوای آذربایجان

شهر شکی در آذربایجان خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد. علاوه بر آبگوشت معروفشان، حلوای بسیار لذیذی هم دارند که از خمیر سرخ‌شده‌ی ویفر نازک، آجیل خردشده و عسل تهیه می‌شود. این حلوا بسیار خوشمزه است و ارزش سفر به شکی را دارد.

ماهی دریای خزر و پنیر دودی

ماهی دریای خزر

در شهر قبله‌ی آذربایجان برای صبحانه از نوعی پنیر استفاده می‌کنند که طعم بسیار شور، خاص و خوشمزه‌ای دارد. ماهی‌های کوچک دریای خزر هم سرخ می‌شوند و طعم بسیار خوبی دارند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم فهرست کامل رستوران های آذربایجان و جاهای دیدنی آذربایجان را در کجارو ببینید تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها، برنامه‌ریزی بهتری در سفر خود داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه