موزه بریتانیا؛ برترین موزه در انگلستان

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس پنجشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
موزه بریتانیا؛ برترین موزه در انگلستان

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که بازدید از موزه‌های مختلف را همیشه در برنامه‌های خود قرار می‌دهند و از تماشای این اماکن دیدنی لذت می‌برند، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا چندی از برترین موزه‌های انگلستان را بشناسید.

موزه بریتانیا (British Museum) در سال ۲۰۱۶ عنوان برترین موزه در انگلستان را از سوی بازدیدکنندگان به خود اختصاص داد. برندگان این جایزه و عنوان را الگوریتمی تعیین می‌کند که کیفیت و کمیت بازدیدها و رتبه‌بندی در میان موزه‌های جهان را هم‌زمان در نظر گرفته و اجرای آن بیش از ۱۲ ماه به طول می‌انجامد. بازدیدکنندگان از این موزه اذعان داشته‌اند که از تماشای این موزه لذت برده و رتبه بسیار بالایی را در میان فعالیت‌های دیگر خود به ‌آن اختصاص داده‌اند. این موزه که در شهر لندن واقع شده است به تاریخ انسان، هنر و فرهنگ اختصاص داده شده است و شامل ۸ میلیون اثر است؛ از جمله مجموعه‌هایی از مصر باستان، عصر برنز یونان و امپراتوری روم. این موزه چهارمین موزه برتر در اروپا و هشتمین موزه برتر در دنیا محسوب می‌شود.

موزه بریتانیا

شهر زیبای لندن، موزه مهم دیگری را هم در خود دارد. موزه ویکتوریا و آلبرت (Victoria and Albert Museum) که دومین موزه برتر انگلستان، هفتمین موزه برتر اروپا و دوازدهمین موزه برتر دنیا است. بازدید از این موزه برای کلیه بازدیدکنندگان رایگان است. این موزه مجموعه‌ای دائمی از بیش از ۲/۳ میلیون شی دیدنی است ـ اشیایی در زمینه معماری، اسباب و وسایل، مد و سبک‌های مختلف، منسوجات، عکس و بسیاری موارد دیگر.

علاوه بر دو موزه‌ای که نام برده شد، شهر لندن ۳ موزه دیگر هم دارد که آن‌ها هم جزو ۱۰ موزه برتر انگلستان هستند؛ حضور این ۵ موزه‌ی دیدنی لندن را در صدر رده‌بندی موزه‌های انگلستان قرار داده است و آن را دیدنی‌تر کرده است. این موزه‌ها عبارت‌اند از گالری ملی(The National Gallery)، موزه تاریخ طبیعی انگلستان (Natural History Museum) و اتاق‌های جنگ چرچیل (Churchill War Rooms) که به‌ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین موزه در انگلستان هستند.

لندن تنها شهر انگلستان نیست که از نظر موزه‌های دیدنی غنی و پربار است؛ بلکه ۷ موزه از ۲۵ موزه برتر اروپا در انگلستان واقع شده‌اند و این کشور را در میان سایر کشورهای اروپایی برجسته کرده‌اند. همان طور که گفتیم موزه بریتانیا و موزه ویکتوریا و آلبرت به‌ترتیب در رده چهارم و هفتم موزه‌های اروپا قرار دارند. گالری ملی، موزه تاریخ طبیعی و اتاق‌های جنگ چرچیل هم به‌ترتیب عناوین سیزدهمین، چهاردهمین و پانزدهمین موزه برتر اروپا را در اختیار دارند. در حالی‌ که موزه ملی راه‌آهن یورک (York’s National Railway Museum)، بیستمین موزه در اروپا و موزه ملی اسکاتلند (the National Museum of Scotland) بیست‌و‌چهارمین موزه اروپا نام گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۶ موزه قلعه یورک (York Castle Museum) هم به جمع ۱۰ موزه برتر انگلستان پیوست و در رده دهم این دسته‌بندی جای گرفت. در گذشته از موزه قلعه به‌عنوان زندان بدهکاران استفاده می‌شده است و اکنون مجموعه‌ی ارزشمندی را در خود دارد که به‌خوبی بیانگر تاریخ اجتماعی منطقه یورکشایر است. یورکشایر منطقه‌ای تاریخی و وسیع در شمال انگلستان است که خود به چند بخش تقسیم می‌شود. اضافه شدن موزه قلعه یورک به جمع ده موزه برتر انگلستان باعث شد تا یورکشایر، دومین شهر بعد از لندن شود که موزه‌های با ارزشی را در خود جای داده است. در واقع دو موزه قلعه یورک و موزه راه‌آهن ملی باعث این انتخاب شده‌اند.

موزه تایتانیک

در جمع ۱۰ موزه برتر انگلستان در سال ۲۰۱۶ نام موزه تایتانیکی بلفاست (Titanic Belfast) و گالری و موزه هنر کلوینگرو (Kelvingrove Art Gallery)  در گلاسگو (Glasgow) به چشم می‌خورد که به‌ترتیب عنوان هشتم و نهم را در اختیار گرفته‌اند. بلفاست شهری در ایرلند شمالی است که زادگاه کشتی عظیم تایتانیک محسوب می‌شود. ساختمان تایتانیک بلفاست، سازه کریستالی بزرگی که در تصویر فوق می‌بینید، بزرگ‌ترین موزه تایتانیکی جهان به شمار می‌آید. این مکان با طراحی خاص و جالب خود، دقیقا در محل ساخت تایتانیک بنا شده است و در سال ۲۰۱۶ جذاب‌ترین نقطه گردشگری اروپا نام گرفته است. در این موزه‌ی دیدنی و منحصر‌به‌فرد مجموعه‌ای از کابین‌ها و سایر وسایل کشتی جمع‌آوری شده است و عکس‌ها و آثار هنری زیادی در آن وجود دارد که یاد مسافران غرق شده‌ی کشتی تایتانیک را همواره زنده نگه می‌دارد. این موزه در صدمین سالگرد غرق شدن تایتانیک با حضور شخصیت‌های معروفی از جمله ملکه بریتانیا و جیمز کامرون، کارگردان فیلم تایتانیک، افتتاح شد و با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه گردید.

نکته جالب در مورد موزه‌های دیدنی انگلستان این است که بازدید از اغلب آن‌ها کاملا رایگان است به‌طوری که از میان ۱۰ موزه برتر انگلستان تنها ۳ موزه‌ی اتاق‌های جنگ چرچیل، تایتانیک بلفاست و موزه قلعه یورک رایگان نیستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه