مرمت برج تاریخی شیخی کامو در کاشان

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
مرمت برج تاریخی شیخی کامو در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت برج تاریخی شیخی شهر کامو از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان «محسن جاوری» با تأکید بر اینکه این برج مدور که از خشت، سنگ و چوب در دوران قاجار ساخته شده است با اعتباری بالغ بر دویست میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مرمت شد.

جاوری افزود که این بنا در غرب شهر کامو قرار دارد و در دامنه کوه کرکس واقع شده است و نحوه چیدن خشت‌ها در نمای خارجی به گونه ای بوده که طرح‌های زیبای هندسی به جود آورده است و به نظر می‌رسد این گونه برج‌ها که تعداد آنها به سه عدد می رسد به دلیل ناامن بودن منطقه ایجاد شده اند و جنبه تدافعی داشته‌اند.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز اضافه کرد که کندن لایه‌های فرسوده بام و برچیدن تیرهای فرسوده سقف ، خشت كاري برای زیربندی و پی‌بندی، خشت‌کاری برای اصلاح دیوارهای بدنه و جان پناه بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی، اجرای اندود کاه‌گل پشت بام روی بام، اجرای آجر فرش بام، اجرای بندکشی و اندود کاه گل بدنه‌ها در دولایه، اجرای تیرریزی سقف طبقه همکف و پشت بام به همراه بام سازی کامل و مرمت بدنه‌های داخلی ... از دیگر اقدامات مرمتی مهمی است که در برج شیخی کامو انجام گرفت.

یادآور می شود برج شیخی کامو در تاریخ ۷ مهرماه ماه سال ۱۷ با شماره 6536 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه