با برترین موجودات ساکن آلاسکا آشنا شوید

امیرعلی محمودی | سه شنبه, ۲۰ مهر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

خرس قهوه‌ای، خرس قطبی بازیگوش، وال‌های غول‌پیکر و عقاب‌های بلندپرواز موجب گوناگونی گسترده‌ی حیات وحش آلاسکا شده‌اند. از این رو، آلاسکا برای عاشقان طبیعت، مکانی ایده‌آل محسوب می‌شود. در این مقاله با برخی از جالب‌ترین موجودات ساکن این سرزمین آشنا خواهیم شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

حیات وحش آلاسکا، نقطه‌ی عطفی برای این ایالت ناپیوسته‌ی آمریکایی محسوب می‌شود. آلاسکا به همراه جزایر هاوایی دو تکه جدا از ایالت متحده آمریکا هستند که به ترتیب ایالات چهل و نهم و پنجاهم آن به شمار می‌روند.

آلاسکا دارای گوناگونی جانوری بالایی از جمله ۴۳۰ گونه پرنده شامل بزرگترین جمعیت «عقاب گر» در آمریکا است. عقاب گر نوعی پرنده‌ی بومی آمریکا و نیز نشان ملی این کشور است. خرس قهوه‌ای که بزرگترین جاندار گوشتخوار روی خشکی‌های زمین است نیز در آلاسکا زندگی می‌کند. مهاجرت عظیم ماهی‌های سالمون و گله‌ی گوزن‌های شمالی از جمله صحنه‌های بی‌نظیری است که در آلاساکا می‌توان نظاره‌گر آن بود. حیات وحش آلاسکا یکی از بزرگترین و بهترین نوع خود است که سالانه صدها هزار گردشگر را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. برای آشنایی با حیات وحش فوق‌العاده‌ی آلاسکا، در ادامه برخی از جانوران این سرزمین را برایتان معرفی خواهیم کرد.

۱۴. ماهی آب شیرین

ماهی آب شیرین

آب‌های آلاسکا گونه‌های بسیار مختلفی از ماهی‌ها را در دل خود جای داده است. قزل‌آلا، سالمون، اردک‌ماهی، هالیبوت، ماهی سفید و ماهی مکنده تنها چند گونه از ماهی‌های یاد شده هستند. رویدادی عظیم، یعنی مهاجرت بزرگ ماهی‌های سالمون هر ساله در آلاسکا رخ می‌دهد. طی این اتفاق، دسته‌های بسیار بزرگی از ماهی‌های سالمون از دریا به سمت رودخانه‌ها و برخلاف جریان آب حرکت می‌کنند تا بتوانند عمل تخم‌ریزی خود را انجام دهند. ماهی‌های سالمون معمولا برای غلبه بر جریان‌های قوی رودخانه، از روی آب می‌پرند. البته خرس‌های قهوه‌ای نیز از این مهاجرت بی‌بهره نمانده و با شکار ماهی‌های لب رودخانه، دلی از عزا در می‌آورند.

۱۳. دوزیستان آلاسکا

آلاسکا

شرایط آب و هوایی بسیار سرد آلاسکا، زمینه را برای گونه‌های اندکی از دو زیستان و خزندگان فراهم کرده است. تنها دو گونه قورباغه در آلاسکا مشاهده شده است که یکی قورباغه‌ی چوبی و دیگری قورباغه‌ی خال‌خالی کلمبیا است. سه گونه سمندر و یک گونه وزغ نیز در آلاسکا زندگی می‌کنند. این موجودات معمولا در کنار جویبارها و دریاچه‌ها یافت می‌شوند، چرا که بیشتر عمر خود را در آب سپری می‌کنند.

۱۲. پرندگان آلاسکا

آلاسکا

پرندگان بسیاری در سرزمین آلاسکا زندگی می‌کنند. بسیاری از این موجودات، جزو پرندگان مهاجر هستند که در زمستان این مکان را به مقصد نواحی گرمتر ترک کرده و دوباره در تابستان که شرایط جوی و اقلیمی آن برای زندگی بهتر است، باز می‌گردند. اردک‌ها، غازها و قوهایی مانند غاز پا زرد، غاز کانادایی، قوی توندرا و اردک دم‌دراز برخی از پرندگان ساکن نواحی مرطوب آلاسکا هستند. بوقلمون‌ها، سیاه‌خروس، کبک و بلدرچین‌هایی مانند سیاه‌خروس طوقی و باقرقره بید نیز از جمله دیگر پرندگان آلاسکا هستند. پرنده‌ی غواص، مرغابی شانه به سر، آلباتروس مرغ طوفان، قره‌غاز، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار، بوف اروپایی، مرغ مگس‌خوار آمریکایی، حواصیل، عقاب و کرکس نیز از دیگر گونه‌های یافت شده در سرزمین آلاسکا هستند.

۱۱. لاک پشت ها

آلاسکا

دو گونه لاک‌پشت یعنی لاک‌پشت سبز و لاک‌پشت چرمی در آب‌های زلال و شفاف آلاسکا زندگی می‌کنند. نام لاک‌پشت اول به دلیل رنگ سبز بدنش انتخاب شده است اما اکثر مردم فکر می‌کنند لاک این جانور به رنگ زیتونیِ تیره است. لاک‌پشت دوم، چهارمین خزنده‌ی بزرگ و بزرگترین گونه‌ی لاک‌پشت جهان است. لاک‌پشت چرمی دارای لاکی پوشیده از جنس گوشت روغنی است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، وضعیت گونه‌ی لاک‌پشت سبز را در معرض خطر و نسل لاک‌پشت چرمی را نیز در خطر انقراض طبقه‌بندی کرده است. شکار این لاک‌پشت‌ها برای مصرف گوشتشان، دزدی تخم‌های لاک‌پشت‌ها و مرگ بر اثر صید ناخواسته از جمله دلایل کاهش شدید جمعیت این جانوران بوده است.

۱۰. گاو ماهی

آلاسکا

یکی از محبوب‌ترین موجوداتی که در آلاسکا زندگی می‌کند، گاوماهی است. گاوماهی یا وال قاتل که از خانواده‌ی دلفین‌ها است، شکارچی ماهری است که صیادی برتر از خودش در زنجیره‌ی غذایی‌اش وجود ندارد. گاوماهی در آب‌های اقصی نقاط جهان یافت می‌شود که خلیج آلاسکا یکی از آن‌ها است. گاوماهی معمولا از ماهی‌ها تغذیه می‌کند اما ممکن است گاهی سراغ پستاندارانی مانند دلفین‌ها و وال‌های کوچک نیز برود. اگرچه اطلاعات دقیقی از میزان جمعیت گاوماهی‌های جهان در دست نیست اما حامیان محیط زیست معتقدند که تعداد این جانوران به دلیل شکار، آلودگی، کمبود غذا و صید برای نمایش در پارک‌های آبی بسیار کاهش یافته است.

۹. وال ها

آلاسکا

در میان جانورانی که در آلاسکا زندگی می‌کنند، وال‌هایی نیز وجود دارند که در اقیانوس‌ها و دریاهای نزدیک این سرزمین به حیات خود ادامه می‌دهند. نهنگ گوژپشت، نهنگ تیغ‌باله، نهنگ دریایی، وال آبی، نهنگ قطبی و نهنگ شکار آرام شمالی از جمله نهنگ‌های دیده شده در آب‌های آلاسکا هستند. نسل بسیاری از این وال‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارد. عوامل بسیاری مانند مرگ بر اثر صید ناخواسته، صید برای مصرف گوشت این وال‌ها، شکار برای نمایش در پارک‌های آبی، کمبود غذا، آلودگی‌های دریایی و تغییرات آب و هوایی موجب کاهش جمعیت گونه‌های مختلف وال‌های آلاسکا شده است.

۸. گوسفند دال

آلاسکا

گونه‌ی منحصر به‌فردی از گیاه‌خواران جهان، یعنی گوسفند دال در دامنه‌ی کوه‌های ایالت آلاسکا زندگی می‌کند. این گوسفندان شاخ‌هایی پیچیده و به رنگ قهوه‌ای و پشمی سفیدرنگ دارند. در تابستان، غذای بسیار زیادی برای گوسفندان دال وجود دارد اما در زمستان، این جانوران بایستی از خزه، گلسنگ و گیاهان یخ‌زده تغذیه کنند. خرس گریزلی، کایوت و خرس سیاه از جمله جانورانی هستند که به شکار گوسفند دال می‌پردازند.

۷. بز کوهی

آلاسکا

تعداد زیادی از بزهای کوهی در رشته‌کوه‌های جنوب شرقی آلاسکا زندگی می‌کنند. این بزها در ارتفاع ۳۹۵۰ متری از سطح دریا یا حتی بالاتر از آن زندگی می‌کنند. پشم ضخیم این بزها، آنان را در مقابل آب و هوای بسیار سرد آلاسکا حفظ می‌کند. بزهای کوهی معمولا دارای شاخ بلند و سیاه رنگ، ریش و دم کوتاه هستند. این جانوران نیز مانند گوسفندان دال، گیاه‌خوار بوده و از خزه، گلسنگ، جگن و علف تغذیه می‌کنند. بز کوهی به ندرت به ارتفاعات پایین می‌آید. خرس‌ها، گرگ‌ها و سیاه‌گوش‌ها از جمله شکارچیان بز کوهی به شمار می‌روند.

۶. گوزن شمالی

آلاسکا

گوزن شمالی در بیشتر نقاط آلاسکا و در جنگل‌های شمالی و زمستانی این سرزمین زندگی می‌کند. گوزن شمالی، بزرگترین زیرمجموعه از گونه‌ی گوزن‌های آمریکای شمالی است. این گوزن‌ها معمولا به تنهایی زندگی می‌کنند ولی در فصل‌های پاییز و زمستان، برای جفت‌گیری نزدیک یکدیگر می‌آیند. گوزن شمالی طی این دوره بسیار خشمگین بوده و ممکن است در صورت نزدیک شدن، به انسان نیز حمله کند. در حال حاضر ۲۲۵ هزار رأس گوزن شمالی در آلاسکا وجود دارد که دولت با شکار هدفمند این جانوران، سعی در تنظیم جمعیت آنان دارد.

۵. گوزن کاری بو

آلاسکا

گوزن کاری‌بو از زیرمجموعه‌ی گوزن‌های شمالی آلاسکا است. گوزن‌های کاری‌بو معمولا در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد برخی از این گله‌ها به ۱۶۹ هزار رأس نیز می‌رسد. این گوزن‌ها اغلب به منظور زاد و ولد، مسیری ۲۴۰۰ کیلومتری را به سمت دریای بوفرت آلاسکا مهاجرت می‌کنند. از این رو، مهاجرت گوزن‌های شمالی کاری‌بو، بزرگترین مهاجرت پستانداران روی زمین محسوب می‌شود.

۴. گاومیش آمریکایی

آلاسکا

گاومیش آمریکایی یا بایسون از جمله جانورانی است که در آلاسکا زندگی می‌کند. این حیوانات از گاومیش‌های صحرایی نیز بزرگتر هستند. نسل این جانوران در حال حاضر، در معرض انقراض قرار دارد. شکار بی‌امان، از بین رفتن زیستگاه و دوگانگی نسل این جانور در پی جفت‌گیری با گاومیش‌های صحرایی از جمله دلایل کاهش شدید جمعیت گاومیش‌های آمریکایی بوده است.

۳. خرس سیاه

آلاسکا

خرس‌هایی مانند خرس سیاه، خرس قطبی و خرس قهوه‌ای نیز از جمله جانوران ساکن آلاسکا هستند. نسل خرس سیاه آمریکایی کمتر از دیگر خرس‌های جهان در معرض خطر انقراض قرار دارد. جمعیت زیادی از خرس‌های سیاه در سراسر آمریکای شمالی پراکنده شده‌اند. در آلاسکا، خرس‌هایی مانند خرس سیاه شرقی، خرس سیاه هایدا گوآی، خرس قطبی، خرس سیاه کنای و خرس سیاه دال زندگی می‌کنند. این خرس‌ها از هر چیزی مانند گیاه و گوشت در طبیعت تغذیه می‌کنند و معمولا در جنگل‌ها و نزدیک خانه‌ی انسان‌ها به دنبال غذا می‌گردند. به همین دلیل، گزارشات فراوانی مبنی بر حمله‌ی خرس سیاه به انسان در آلاسکا وجود دارد.

۲. خرس قهوه‌ای

آلاسکا

تعداد زیادی از خرس‌های قهوه‌ای در آلاسکا زندگی می‌کنند. این خرس‌ها در طبیعت، هم به صورت گیاه‌خوار و هم به صورت گوشت‌خوار یافت می‌شوند. برخی از خرس‌های قهوه‌ای مانند خرس گریزلی بسیار خطرناک هستند. خرس قهوه‌ای دارای هیکل بسیار بزرگی بوده و از تمامی خرس‌های موجود در جهان نیز بزرگتر است. خرس‌های قهوه‌ای که در آلاسکا زندگی می‌کنند، عبارت هستند از: خرس قهوه‌ای جزیره دال، خرس گریزلی، خرس کودیاک و خرس اکتروس سیتکنیس. نسل خرس‌های قهوه‌ای آلاسکا در معرض خطر نیست و دولت نیز برای کنترل جمعیت این خرس‌ها، گاهی به شکار آنان می‌پردازد.

۱. خرس قطبی

آلاسکا

خرس قطبی در شمالی‌ترین نواحی پوشیده از برف و یخ آلاسکا زندگی می‌کند. این خرس‌ها، جانوران بزرگی هستند که وزنشان بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است. خرس قطبی به خوبی خود را با شرایط آب و هوایی سرد آلاسکا وفق داده و معمولا بیشتر عمر خود را در دریاهای یخ‌زده سپری می‌کند؛ درست جایی که می‌تواند به شکار غذای خود یعنی فُک دریایی بپردازد. در حال حاضر، نسل خرس‌های قطبی در معرض خطر انقراض قرار دارد. از بین رفتن زیستگاه و تغییرات آب و هوایی از جمله دلایل عمده‌ی کاهش جمعیت خرس‌های قطبی بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه