برترین تولیدکنندگان قهوه در جهان

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۱۸ مهر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

کشورهایی که در زمینه‌ی کشت و زرع قهوه فعالیت می‌کنند، سالانه میلیون‌ها تن دانه‌ی قهوه تولید کرده و به جهان عرضه می‌کنند. با کجارو همراه باشید و در این مقاله با ۱۰ تولیدکننده‌ی برتر قهوه در سراسر جهان آشنا شوید. 

این روزها که کافه‌های مختلفی در گوشه و کنار تمامی شهرهای جهان یافت می‌شود، جای تعجبی هم ندارد که قهوه به یکی از کالاهای برتر و پرتقاضای دنیا تبدیل شود. در واقع، قهوه پس از آب و چای، سومین نوشیدنی پرمصرف جهان محسوب می‌شود. قهوه پس از نفت، دومین کالا در سطح جهان است که بیشترین واردات و صادرات را به خود اختصاص داده است. مردم دنیا سالانه نیم تریلیون فنجان قهوه می‌نوشند. علاوه بر اینکه از قهوه در مصارف نوشیدنی استفاده می‌شود، از کافئین آن نیز در نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، داروسازی و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود. علی‌رغم طعم‌های متفاوت قهوه، تنها دو نوع قهوه‌ی اصلی داریم؛ «عربیکا» که ۷۰ درصد از قهوه‌های موجود جهان از این نوع هستند و «روباستا» که بسیار ارزان‌قیمت بوده و کشت آن نیز بسیار ساده است. در ادامه با ۱۰ کشور برتر در زمینه‌ی تولید قهوه آشنا خواهیم شد.

۱۰. گواتمالا (سالانه ۲۲۴٫۸۷۱ تن)

قهوه

گواتمالا در سال ۲۰۱۵، موفق به تولید ۲۰۴ هزار تن قهوه شد. این میزان، نسبت به تولید سال‌های گذشته تقریبا ثابت بود. فصولی از سال که دمای هوا در گواتمالا بین ۱۶ تا ۳۲ درجه باشد و نیز در زمین‌هایی از این کشور که ارتفاعش بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است، میزان کشت و زرع قهوه بسیار فراوان خواهد بود. گواتمالا زمانی برترین تولیدکننده‌ی قهوه در آمریکای مرکزی بود؛ اما در سال ۲۰۱۱ جای خود را به هندوراس داد. زمانی، رنگ‌دانه‌هایی مانند کشینل و نیل از جمله کالاهای صادراتی گواتمالا به شمار می‌رفتند اما در صده‌ی ۱۸۰۰ با به بازار آمدن رنگ‌های شیمیایی، این رنگ‌دانه‌ها محبوبیت خود را از دست دادند. به همین دلیل، گواتمالا تلاش کرد با کشت قهوه، کالای صادراتی جدیدی را جایگزین آن دو کند. در آن زمان، دولت نیز تلاش کرد با سیاست‌های «سود تجارت و مالیات»، از این صنعت نوپا حمایت کند. در دهه‌ی ۱۹۶۰، دولت گواتمالا از طریق شرکت ملی قهوه‌ی این کشور، موفق به عرضه‌ی جهانی قهوه شد. این شرکت که Anacafé نام دارد، تا به امروز وظیفه‌ی مدیریت و صادرات قهوه‌ی گواتمالا را بر عهده داشته است.

۹. مکزیک (سالانه ۲۵۷٫۹۴۰ تن)

قهوه

مکزیک در سال ۲۰۱۵، بیش از ۲۳۴ هزار تن قهوه تولید کرد. این کشور عمدتا قهوه‌ی درجه یک عربیکا تولید می‌کند. قهوه‌ی مکزیک در نواحی ساحلی این کشور و در مرز گواتمالا رشد می‌کند. می‌توان گفت، آمریکا بیشترین قهوه‌ی خود را از مکزیک وارد می‌کند.

با فسخ «قرارداد بین‌المللی قهوه» در دهه‌ی ۱۹۹۰، مکزیک در زمینه‌ی تولید قهوه با بحران مواجه شد. طی این دوره، قیمت و وارادت و صادرات قهوه توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شد؛ این موضوع موجب شد که مکزیک از گرودنه‌ی رقابت‌ها خارج شود. کاهش قیمت و نیز تولید قهوه در مکزیک، به از دست رفتن بخش عمده‌ای از درآمد و بروز مشکلات اجتماعی در این کشور منجر شد. این روند از دهه‌ی ۱۹۹۰ تا دهه‌ی اول ۲۰۰۰ ادامه یافت اما تقاضای بالا و ثابت آمریکا موجب بهبود بازار قهوه‌ی مکزیک شد. مکزیک که بیشترین میزان صادرات قهوه‌اش تا سال ۲۰۰۵، برابر با ۱٫۷ میلیون کیسه بود، صادراتش در سال ۲۰۱۴، به ۴ میلیون کیسه رسید.

۸. اوگاندا (سالانه ۳۱۴٫۴۸۹ تن)

قهوه

هنگامی که صحبت از قهوه می‌شود، ممکن است نام اوگاندا به ذهنتان خطور نکند، اما این کشور با تولید ۲۸۵٫۳۰۰ هزار تن قهوه در سال ۲۰۱۵، برترین صادرکننده‌ی قهوه در آفریقای مرکزی بود. اوگاندا با عبور از مکزیک، در رده‌ی هشتم برترین تولیدکنندگان قهوه‌ی جهان قرار دارد. این کشور هم قهوه‌ی روباستا و هم قهوه‌ی عربیکا تولید می‌کند.

از آنجایی که بسیاری از مردم اوگاندا در صنایع مربوط به کشت قهوه مشغول به کار هستند، تولید قهوه از جمله ستون‌های اصلی اقتصاد این کشور است. تولید قهوه در اوگاندا در ابتدا موفقیت زیادی کسب نکرد، چراکه دولت کنترل ضعیفی روی این کالا داشت. اما با خصوصی شدن صنعت قهوه در سال ۱۹۹۱ در اوگاندا، این بخش مجددا احیا شده و افزایشی ۵۱۰۰ درصدی به خود دید. البته دولت اوگاندا هنوز هم نظارت‌هایی بر صنعت قهوه‌ی این کشور دارد.

۷. هندوراس (سالانه ۳۸۰٫۲۹۶ تن)

قهوه

هندوراس در سال ۲۰۱۵ توانست ۳۴۵ هزار تن قهوه تولید کند که تقریبا با میزان تولیدش در سال ۲۰۱۱ برابر بود. هندوراس از سال ۲۰۱۱ تاکنون، تولیدکننده‌ی برتر قهوه در آمریکای مرکزی بوده است. با این حال، هندوراس از مشکلاتی مانند نداشتن برندی معتبر رنج می‌برد؛ در واقع بیشتر مردم، قهوه‌ی کلمبیا و اتیوپی را می‌شناسند، چراکه قهوه‌ی هندوراس به‌صورت ترکیبی فروخته شده و کسی از نام تولیدکننده‌ی اصلی آن خبر ندارد. اما قهوه از جمله کالاهای اقتصادی و مهم این کشور به شمار می‌رود. صنعت تولید قهوه‌ی هندوراس موجب اشتغال‌زایی افراد بسیاری در این کشور می‌شود. این صنعت همچنین طی بحران‌های سیاسی و کودتای سال ۲۰۰۹، موجب ثابت ماندن شرایط اقتصادی هندوراس شد.

۶. هند (سالانه ۳۸۵٫۷۸۶ تن)

قهوه

هند در سال ۲۰۱۵ موفق به تولید ۳۴۹ هزار تن قهوه شد. تمامی نقاط هند برای کشت قهوه مناسب نیستند. بنابراین، تولید قهوه معمولا در دامنه‌ی کوه‌های ایالت‌های جنوبی هند انجام می‌شود. قهوه‌ی هند معمولا در فصل‌های باران‌های موسمی رشد می‌کنند و اغلب در کنار محصولاتی مانند هل و دارچین کاشته می‌شوند؛ به همین دلیل قهوه‌ی هند طعم و بوی ادویه دارد. در سال ۲۰۰۴، قهوه‌ی «تاتا» که از جمله برندهای معتبر قهوه در هند است، سه جایزه از مسابقات «گرند کاس ده کافه» دریافت کرد. با این حال، جمعیت ۱٫۲۵ میلیارد نفری هند، نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، ۸۰ درصد از قهوه‌ی تولید شده‌ی هند، به اروپا و روسیه صادر می‌شود.

۵. اتیوپی (سالانه ۴۲۳٫۲۸۷ تن)

قهوه

اتیوپی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۵، توانست ۳۸۴ هزار تن قهوه تولید کند. اتیوپی بهترین مکان برای رشد قهوه‌ی عربیکا است. قهوه تقریبا ۲۸ درصد از کالاهای صادراتی اتیوپی را تشکیل می‌دهد. طبق برآوردهای انجام شده، حدودا ۱۵ میلیون نفر از مردم این کشور در صنایع تولید قهوه مشغول به کار هستند.

فرهنگ قهوه‌خوری اتیوپی بسیار غنی است. بیش از ۱۱۰۰ سال است که قهوه در اتیوپی کشت می‌شود اما در قدیم، حیوانات اهلی کشاورزان و چوپانان، گیاهان قهوه را می‌خوردند. از زمانی که کشاورزی در اتیوپی باب شد، کشاورزان نیز شروع به کشت قهوه کردند. انواع مختلفی از قهوه‌ی عربیکا در این کشور تولید شد که هر یک نام مختص خود را داشتند. «هارار»، «لیمو»، «سیدامو» و «یرگاشف» از جمله برندهای معروف قهوه‌ی عربیکا در اتیوپی هستند که حقوق مالکیت آن‌ها نیز توسط دولت این کشور در اختیار گرفته شده‌اند.

۴. اندونزی (سالانه ۸۱۴٫۶۲۹ تن)

قهوه

اگرچه ممکن است قهوه‌ی اندونزی در سطوح بین‌المللی معروف نباشد اما این کشور در سال ۲۰۱۵، موفق به تولید ۶۶۰ هزار تن قهوه شد. اندونزی، کمیت را بر کیفیت ترجیح داده است. همچنین شرایط آب‌وهوایی این کشور، بیشتر برای کشت قهوه‌ی روباستا مناسب است. اما از آنجایی که اندونزی به خط استوا نزدیک است و مناطق کوهستانی زیادی دارد، شرایط برای کشت قهوه در این کشور نیز ایدئال است.

قهوه برای اولین بار توسط هلندی‌ها و در زمان استعمار اندونزی وارد این کشور شد. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، شرایط آب‌وهوایی برای کشت قهوه در اندونزی بسیار مناسب است، به همین دلیل تولید قهوه در این کشور پس از پایان استعمار نیز ادامه یافت. در حال حاضر، یک میلیون هکتار زمین در اندونزی برای کشت قهوه اختصاص داده شده است و ۹۰ درصد از این زمین‌های زراعی، توسط تولیدکنندگان کوچک اداره می‌شود.

یکی از برندهای باکیفیت و معروف قهوه در اندونزی، «کوپی لوواک» نام دارد که با روش‌های منحصربه‌فرد و پر هزینه‌ای تولید می‌شود. موجود خاصی در جنگل‌های جنوب شرق آسیا زندگی می‌کند که از تیره‌ی گربه‌سانان است؛ این جانور دانه‌های خام قهوه را می‌خورد، اما نمی‌تواند دانه‌های سفت آن را هضم کند. ازاین‌رو، دانه‌های قهوه از مدفوع این جانور جمع‌آوری و سپس کاملا تمیز و تصفیه شده و به‌صورت دانه‌های «کوپی لوواک» فروخته می‌شوند. به نظر عجیب است اما سالانه، تنها ۵۰۰ کیلوگرم «قهوه‌ی مدفوع گربه» تولید می‌شود. قیمت یک فنجان از این قهوه تقریبا ۸۰ دلار است.

۳. کلمبیا (سالانه ۸۹۲٫۸۷۱ تن)

قهوه

قهوه‌ی کلمبیا در سراسر جهان معروف است. شاید بخشی از این شهرت مربوط به ایجاد نام و برند «خوآن والدز» باشد. البته شرایط آب‌وهوایی بد، اخیرا موجب کاهش تولید کلمبیا شده است. از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰، دمای هوا و میزان بارش در کلمبیا افزایش یافته است؛ دو عاملی که رشد قهوه را به خطر می‌اندازد. کلمبیا پس از برزیل، دومین تولیدکننده‌ی برتر قهوه بود اما با توسعه‌ی بسیار خوب صنعت قهوه در ویتنام، این کشور اکنون در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است. حتی با وجود شرایط آب‌وهوایی نسبتا نامناسب، کلمبیا موفق به تولید ۸۱۰ هزار تن قهوه در سال ۲۰۱۵ شد. این کشور نقش بسیار مهمی در تولید قهوه‌ی جهان ایفا می‌کند.

۲. ویتنام (سالانه ۱٫۸۱۸٫۸۱۱ تن)

قهوه

بسیاری از مردم با قهوه‌ی ویتنام آشنا هستند. ویتنام دومین تولید کننده‌ی بزرگ قهوه در جهان است که در سال ۲۰۱۵، توانست ۱٫۶۵۰٫۰۰۰ تن قهوه تولید کند. خود ویتنامی‌ها قهوه را با شیر می‌نوشند. اگرچه تولید قهوه‌ی این کشور طی «جنگ ویتنام» متوقف شد اما روند تولید، پس از جنگ از سر گرفته شد. تولید قهوه در ویتنام، پس از برنج از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود. ویتنام در سال ۱۹۷۵ تنها ۶۰۰۰ تن قهوه تولید کرد اما این میزان در سال ۲۰۱۵، تقریبا به دو میلیون تن رسیده است.

۱. برزیل (سالانه ۲٫۸۵۹٫۵۰۲ تن)

قهوه

برزیل علاوه بر اینکه بزرگترین تولیدکننده‌ی قهوه در جهان است، بزرگترین صادرکننده‌ی این کالای ارزشمند نیز هست. برزیل در سال ۲۰۱۴، موفق به تولید ۲٫۵۹۴٫۰۰۰ تن قهوه شد. این موفقیت چیز جدیدی برای بزریل محسوب نمی‌شود، چراکه این کشور بیش از ۱۵۰ سال است که بزرگترین تولیدکننده‌ی قهوه در جهان است.

برزیل ۲۷۰۰۰ کیلومتر مربع زمین زراعی برای کشت قهوه اختصاص داده که بیشتر آن‌ها در ایالت‌های میناس گرایس، سائو پائولو و پارانا قرار دارند. این سه ایالت جنوبی، از شرایط آب‌وهوایی مناسب و ایده‌آلی برای کشت قهوه برخوردار هستند. برزیل همچنین، قهوه‌های خود را از قهوه‌های دیگر کشورها متفاوت می‌داند؛ زیرا قهوه‌ی برزیل به‌جای شست‌و‌شو دادن، با فرآیند خشک کردن تهیه می‌شوند. طی این عملیات، دانه‌های قهوه به‌جای شسته شدن، در مقابل آفتاب قرار می‌گیرند تا خشک شوند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه