بزرگترین اشتباهاتی که مسافران در فرودگاه مرتکب می شوند

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
بزرگترین اشتباهاتی که مسافران در فرودگاه مرتکب می شوند

 برخی از مسافران در فرودگاه اشتباهاتی می‌کنند که دردسرهای سفر را افزایش می‌دهند. در ادامه، با چند نمونه از مهم‌ترین اشتباهات مسافران در فرودگاه آشنا می‌شویم. 

سفرهای هوایی امروزه دیگر جذابیت سابق را ندارند. صف‌های طولانی برای طی کردن مراحل امنیتی و  شلوغی فرودگاه‌ها دست به دست هم می‌دهند تا مسافران معمولا خاطره‌ خوشی از فرودگاه‌ها نداشته باشند.

بسیاری از ما فضای فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها را دوست نداریم؛ زیرا، برخی از اشتباهاتی که در فرودگاه مرتکب می‌شویم، فرآیند سوار شدن به هواپیما و ادامه‌ سفر را طولانی‌تر می‌کنند و گاهی دردسرهایی برای ما ایجاد می‌کنند.

این فهرست برخی از این اشتباهات بزرگ را به ما یادآوری می‌کند. با تکرار نکردن این اشتباهات، سفری لذت‌بخش‌تر خواهیم داشت.

۱. گذرنامه‌ای که تاریخ انقضای آن نزدیک است همراه می‌برند.

سفر به کشورهای خارجی نیازمند کمی دقت بیشتر و توجه کردن به نکات متعددی است که گاهی حیاتی هستند. تقریبا همه‌ی کشورها از شما گذرنامه‌ای را می‌پذیرند که حداقل شش ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد. ضمنا ورود به برخی از کشورها از جمله آفریقای جنوبی حداقل با دو صفحه‌ خالی پیاپی در گذرنامه امکان‌پذیر است.

فرودگاه

ایرلاین‌ها نیز موظف هستند تا برای ورود به کشورهایی که ویزا نیاز دارند اطلاعات مورد نیاز را بررسی کنند. مسافران بسیاری هستند که به دلیل نادیده گرفتن این قوانین یا فراموش کردن آن‌ها در آخرین لحظات با مشکل مواجه شده‌اند و نتوانستند به موقع به مقصد برسند. ایرلاین‌ها نیز در صورتی که به مسافران اجازه دهند بدون داشتن مدارک معتبر و لازم سفر کنند، مشمول جریمه می‌شوند و باید پاسخگو باشند. حتی مهربان‌ترین ماموران گیت فرودگاه، بدون داشتن مدارک لازم و معتبر به شما اجازه‌ی خروج نخواهند داد. پس، از قبل به این موارد دقت کنید تا در فرودگاه با مشکل مواجه نشوید.

۲. زمان را از دست می‌دهند.

فرودگاه

فروشگاه‌های پرزرق و برق فرودگاه‌ها، کافه‌ها و سالن‌های غذاخوری ایرلاین‌ها همگی به سادگی می‌توانند سر مسافران گرم کنند. همچنین، هنگام سفرهای خارجی و سفر در مناطق زمانی مختلف باید این نکته را مدنظر داشته باشید که زمان کشور مقصد را دنبال کنید و حواستان به تغییر ساعت‌ها باشد و دقت کنید که ساعت مچی شما همیشه دقیق نیست.  

این نکته را در نظر بگیرید که ایرلاین‌ها معمولا درها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خروج می‌بندند تا زمان کافی برای انجام کارهای مربوط به بررسی مدارک و وزن بار داشته باشند. پس همیشه حواستان به ساعت پرواز باشد و خود را با کارهای متفرقه مشغول نکنید.

۳. برای هزینه‌ اضافه بار برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

فرودگاه

یکی از هزینه‌هایی که در فرودگاه باید به برای آن برنامه‌ریزی کنید هزینه‌های بار است. با وجود آن که بیش از یک دهه است که برای اضافه بار هزینه‌ی جداگانه دریافت می‌شود، اما هنوز هستند کسانی که زمانی که از آن‌ها خواسته می‌شود برای بارشان هزینه بپردازند، تعجب می‌کنند و سردرگم می‌شوند.  

قبل از رفتن به فرودگاه مقررات مربوط به بار مسافران را از طریق ایرلاین دریافت و مطالعه کنید تا از محدودیت‌های وزنی و حجمی بار مسافر اطلاع پیدا کنید. البته روش‌هایی وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید به جای پرداخت هزینه‌ اضافی استفاده کنید؛ برای نمونه، تهیه‌ کارت‌های اعتباری یا طرح‌های ویژه‌ مشتریان دائمی.

۴. فکر می‌کنند ایرلاین‌ها هرگز بار مسافران را گم نمی‌کنند.

فرودگاه

بهتر است امیدوار باشیم که هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد، اما همیشه این احتمال وجود دارد و چه بهتر که ما از قبل برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کنیم. شماره تلفن و آدرس خود را در کیفتان بگذارید تا ایرلاین‌ها به سادگی بتوانند شما را پیدا کنند و با شما تماس بگیرند. همچنین، می‌توانید یک روبان رنگی یا تگ قابل تشخیص به کیفتان وصل کنید تا دیگران بر اثر عجله، بار شما را اشتباهی بر ندارند. متاسفانه مسافران زیادی وجود دارند که به دلیل عجله و تشابه چمدان‌ها، بار اشتباه را بر می‌دارند. همیشه سعی کنید که مدارک و داروهای ضروری را در کیف دستی خود حمل کنید.  

۵. به اطراف خود توجه نمی‌کنند.

فرودگاه

همه‌ ما از این دست مسافران در فرودگاه دیده‌ایم. کسانی که با یک هدفون مشغول موسیقی گوش دادن هستند و در عالم خود به سر می‌برند یا کسانی که سرشان پایین است و دائم با گوشی چت می‌کنند. در فضای فرودگاه به اطرافیان خود دقت کنید. با یک هدفون بزرگ و صدای بلند موسیقی امکان شنیدن اطلاعیه‌های فرودگاه و یا صدای افرادی که از شما کمک می‌خواهند یا نکته‌ای را گوشزد می‌کنند، وجود ندارد. شما تنها در فرودگاه نیستید. پس در معابر نایستید و سد معبر نکنید. اجازه دهید افراد به راحتی از کنار شما رد شوند و مجبور نباشند دائم به شما تذکر بدهند.

۶. عجله می‌کنند.

فرودگاه

حتی اگر وقت تنگ است اجازه ندهید تا فریادهای مسئولان امنیتی یا دویدن و عجله‌ی مسافران دیگر حواس شما را پرت کنند. در چنین شرایطی احتمال اینکه چیزی را جا بگذارید یا فراموش کنید بسیار زیاد است. هنگامی که وقت کم دارید، خونسردی خود را حفظ کنید. می‌توانید به وسایل الکترونیکی خود یک کارت ویزیت بچسبانید تا در صورت جاماندن و گم شدن وسیله آن را به راحتی پیدا کنید. اگر چیزی را گم کنید فقط با دادن نشانی صحیح می‌توانید آن را از مسئولان مربوطه پس بگیرید. پس در کمال آرامش وسایلتان را جمع کنید.

۷. پروازهای اتصالی را در یک بلیط رزرو نمی‌کنند.

فرودگاه

بسیاری از مسافران مجبور می‌شوند هزینه‌ی بیشتری را در ازای خرید دو بلیط جداگانه بین دو شهر یا دو ایرلاین مختلف بپردازند. استفاده از پروازها و ایرلاین‌های جداگانه باعث می‌شود که امکان اشتباه در چک کردن بار افزایش پیدا کند و یا زمان کافی برای عوض کردن هواپیما وجود نداشته باشد. حتی گاهی مجبور می‌شوید بررسی‌های امنیتی را دو بار انجام دهید.

۸. در رستوران‌های فرودگاه‌ها غذا می‌خورند.

فرودگاه

تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است از غذاخوردن در رستوران اجتناب کنید. چرا که در این رستوران‌ها پیدا کردن غذای خوب سخت است و اگر پیدا شود بسیار گران است. طبیعتا راه‌اندازی یک رستوران در فرودگاه هزینه‌ی زیادی دارد و این هزینه‌ی زیاد در فروش وعده‌های غذایی که شما سفارش می‌دهید به نحوی جبران می‌شود. اما این روزها غذا خوردن در رستوران فرودگاه‌ها بسیار مرسوم شده است چرا‌که معمولا هواپیماها یا غذایی در طول پرواز سرو نمی‌کنند یا اگر غذایی سرو شود، رایگان نیست.

همین مسئله عده‌ی زیادی را به این فکر انداخته تا مکانی برای صرف غذا در فرودگاه‌ها تدارک ببینند. اما شما باید سعی کنید تا نیازتان به غذای رستوران را در حد غذاهای حاضری و فقط برای رفع گرسنگی، کاهش دهید. به این ترتیب در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی خواهید کرد.

۹. هزینه‌ی زیادی بابت اجاره‌ خودرو در فرودگاه می‌پردازند.

فرودگاه

درست مثل غذای فرودگاه، اجاره‌ خودرو نیز در فرودگاه معمولا قیمت بالایی دارد. اگر برایتان امکان‌پذیر است تا خود را به یکی از شرکت‌های کرایه‌ی خودرو در نزدیکی فرودگاه برسانید با پرداخت هزینه‌ی کمتری می‌توانید همان خدمات را دریافت کنید؛ در شرکتی که نام فرودگاه را یدک نمی‌کشد. اما گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که اجاره‌ خودرو در فرودگاه، اجتناب‌ناپذیر است.

۱۰. هزینه‌ زیادی برای حمل‌ونقل زمینی پرداخت می‌کنند.

فرودگاه

خوشبختانه هزینه‌ حمل‌و‌نقل زمینی از فرودگاه به مقصد مورد نظر از قبل، قابل پیش‌بینی است. در بیشتر مواقع استفاده از تاکسی، گران‌ترین انتخاب است. استفاده از قطارهای تندرو و اتوبوس‌های فرودگاه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مقابل، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس معمولا از همه‌ی روش‌ها، ارزان‌تر هستند اما استفاده از آنها برای یک مسافر خسته که اسباب و چمدان زیادی به همراه دارد، سخت است. هنگام استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل زمینی علاوه بر هزینه، به زمان هم دقت کنید. برخی از این وسایل گرچه گران‌تر هستند اما شما را خیلی سریع‌تر به مقصد می‌رسانند و از اتلاف وقت نیز جلوگیری می‌کنند.

۱۱. اطلاعات شخصی را از طریق وای‌فای فرودگاه ارسال می‌کنند.

فرودگاه

خوشبختانه فرودگاه‌ها به این نکته واقف هستند که در اختیار گذاشتن وای‌فای رایگان برای مسافران فقط جنبه‌ی فراهم کردن تسهیلات بیشتر ندارد، بلکه یک ضرورت در زندگی امروزه محسوب می‌شود. اما این نکته را هرگز فراموش نکنید که اینترنت «رایگان» هرگز به معنای اینترنت «امن» نیست. شبکه‌‌های وای‌فای عمومی معمولا ایمن نیستند؛ پس به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را از طریق این شبکه‌ها ارسال نکنید. چرا که ممکن است زمانی که از سفر بر می‌گردید با یک حساب خالی و اکانت فیسبوک هک شده مواجه شوید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه