سه گور خمره با بقایایی انسانی در تپه ترخان آباد مریوان کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
سه گور خمره با بقایایی انسانی در تپه ترخان آباد مریوان کشف شد

سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی ترخان آباد مریوان گفت که این پروژه به کشف سه گور خمره با بقایایی انسانی و معماری آجری-سنگی- سفالی از دوران تاریخی و اسلامی منجر شده است.

«علی بهنیا» سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی ترخان آباد مریوان بیان کرد که محاصره این اثر در میان منازل مسکونی و تخریب روز به روز آن در نتیجه ساخت و سازهای غیرمجاز تپه تاریخی ترخان آباد را در وضعیت اضطرار قرار داده است.

وی ادامه داد که با موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی و دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ترخان آباد انجام گرفت.

این باستان‌شناس تصریح کرد:

به منظور مشخص شدن عرصه تپه تاریخی ۱۳ گمانه آزمایشی در قسمت‌های مختلف این اثر با رعایت عرصه حفر شد که داده‌های فرهنگی متنوعی از دوره های تاریخی و اسلامی از آنها به دست آمد.

وی عنوان کرد که سه گور خمره با بقایای انسانی شامل تعدادی استخوان و یک جمجمه که گویای فرهنگ تدفین منطقه در آن زمان است، بقایایی از معماری آجری و سنگی به همراه لایه فرهنگی و داده‌های فرهنگی سفال با نقش خطوط شانه ای و موازی از دوران اسلامی در تعدادی از گمانه‌ها کشف شد.

بهنیا گفت که طبق ضوابط عرصه و حریم این اثر تاریخی در نقشه پیشنهادی مشخص می‌شود.

تپه تاریخی ترخان آباد (عبدالله بیک) واقع در جنوب شهر مریوان به شماره ۲۰۴۴ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه