تماشا کنید: شفق قطبی

حامد شاه‌محمدی
حامد شاه‌محمدی دوشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
تماشا کنید: شفق قطبی

شفق قطبی یا سپیده شمالی یکی از شگفت‌انگیزترین زیبایی‌ها در شب‌های قطب شمال است. این پدیده که از مهر تا فروردین نمایان می‌شود، تجربه‌ای متفاوت از نمایش نورهای رنگارنگ را برای شما به ارمغان می‌آورد. با کجارو همراه باشید تا به بررسی این پدیده‌ی زیبا بپردازیم.

این مطلب به قلم مدز پیل (Mads Pihl) عکاس معروف در هنگام بازدید از گرینلند (گرینلد بزرگ‌ترین جزیره‌ی جهان است که بخش خود مختاری از کشور دانمارک است)، بیان شده است.

شاهکاری در آسمان شب

شفق قطبی زیبایی مضاعف به ماجراجویی‌های زمستانی شما هدیه می‌دهد. بازدید از این پدیده رایگان است، به‌اندازه‌ی کافی برای همگان وجود دارد و تنها نیاز است لباس گرمی بپوشید، پوتین‌های درشتی به پا کنید؛ اندکی صبور باشید، فلاسکی از قهوه با خود بیاورید و در نهایت این تجربه را با دوستتان شریک شوید.

شفق قطبی دیگر جزئی از وجود بصری و فیزیکی گرینلند شده است. با نمایان شدن شفق قطبی، انگار آسمان به زمین آمده و شب تاریک را پر از جادو و افسانه کرده است.

پیل می‌گوید:

آن‌ها بسیار سریع حرکت می‌کنند. گویی در حین رقص هستند! تجربه‌ای متفاوت را احساس کردم. به‌ندرت چنین حسی داشتم. بسیار هیجان‌زده شدم.

او افزود:

تمام شب را برای تماشا بیدار بودیم. پیدا کردن کلمه‌ای برای توصیف این لحظه بسی دشوار است. می‌توانید به‌سختی رگه‌های خاکستری را از میان نور ببینید.

شفق قطبی

شفق قطبی در گرینلند

یک منطقه‌ی محلی بارها و بارها به ما پیشنهاد شده بود. بهترین و در دسترس‌ترین نقطه برای تماشای شفق قطبی فرودگاه کانگرلوساک (Kangerlussuaq) بود. این نقطه به‌طور منحصر به‌فردی روی کوه و پشت به باد بود.

فصل بازدید از شفق قطبی در کانگرلوساک دقیقا همانند باقی نقاط کشور، از مهر تا اواسط فروردین است. در جاده‌ای خاکی به‌سمت ناحیه‌ی آیس کپ (Ice Cap) رفتیم تا شفق قطبی را از بهترین زاویه ممکن ببینیم.

با وجود شرایط به‌خصوص در کانگرلوساک، شفق قطبی در بقیه‌ی جاها نیز دست کمی از اینجا نداشت. لامپ‌های روشن در کم‌رنگ شدن شفق قطبی تاثیری نداشتند و همین وضوح باعث می‌شد تا مردم ایسلتند، اندکی به آسمان خیره شوند و بعد راهی خانه‌هایشان شوند.

شفق قطبی

شفق قطبی

علم و افسانه

واقعا شفق قطبی چیست؟ شفق قطبی ذره‌های الکتریکی شارژ شده از خورشید هستند که بعد از برخورد به لایه‌ی اتمسفر، پدیده‌ای از نورهای رنگارنگ نمایان می‌شود. در واقع این نورها پدیدارکننده‌ی لایه‌ی اتمسفر و فاصله‌ی آن‌ها تا زمین هستند.

اما آیا فهمیدن تعریف علمی شفق قطبی دلیل بازدید ما از آن در تاریکی شب بود؟ یا این پدیده ما را به یاد چیزی فراتر از ما انداخته بود، چیزی جادویی، که حتی خود گرینلندی‌ها را نیز اغوا می‌کند. گریلندی‌هایی که باید تا به الان دیدن این پدیده برایشان عادی شده باشد، دیگر نباید به آسمان خیره شوند، ولی مگر می‌شود!

حقیقت این است که آن حس هیجان و تجربه‌ی متفاوتی که در ما تداعی شد و آن پدیده‌ای که ما را محو خود کرد، سالیان سال پیش اجداد ما را نیز محو خود کرده بود. طبق افسانه‌ای معروف وقتی شفق قطبی در آسمان شب می‌درخشد، مردگان در حال فوتبال بازی کردن با اسکلت جمجمه‌ی شیرماهی هستند.

بعضی مردم نیز معتقد هستند که اگر کودکان در شبی که شفق قطبی در آسمان پدیدار شده است به دنیا قدم بردارند، کودکانی با استعداد خواهند شد. اگر این مورد درست باشد که ملت گرینلند باید بسیار موفق باشند!

شفق قطبی

شفق قطبی

شفق قطبی

نکاتی در ارتباط با شفق قطبی

  • شفق قطبی در تمامی روزهای سال در آسمان می‌درخشد ولی از مهر تا اواسط فروردین روشنایی چند برابر دارد.
  • تمامی آژانس‌های مسافرتی، تور بازدید از شفق قطبی را از مهر تا فروردین پیشنهاد می‌کنند.
  • به شفق قطبی (Northern lights)، سپیده‌ی شمالی (Aurora Borealis) نیز گفته می‌شود.
  • هم‌زمان با شفق قطب شمال، در جنوب نیز شفق قطب جنوب (southern lights) اتفاق می‌افتد به‌طوری که ذره‌های شارژ شده با برخورد به لایه‌ی اتمسفر در نوار مغناطیسی زمین بین دو قطب شمال و جنوب به جلو و عقب حرکت می‌کنند.
  • رنگ‌های به نمایش درآمده در شفق قطبی از سبز به قرمز و از قرمز به آبی بسته به نوع ذره‌ی حاضر مدام تغییر می‌کنند.

در ادامه می‌توانید ویدئویی از پدیده‌ی شفق قطبی مشاهده کنید:

دانلود با کیفیت 360p | دانلود با کیفیت 720p

نظر شما در ارتباط با این شاهکار طبیعت چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع Greenland

دیدگاه