فرودگاه بندر عباس؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه بندر عباس؛ معرفی فرودگاه های ایران

بندرعباس بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، که به لحاظ استراتژیک  از اهمیت بالای برخوردار است، دارای یک فرودگاه بین المللی است که بیشتر از ۱۵۰ پرواز در هفته از مسافران داخل و خارج از کشور به این فرودگاه میزبانی می‌کند. 

بندر عباس

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و در پهنه‌ای حدود ۳۲۵۵/۱ کیلومترمربع در شمال تنگه هرمز و در ۲۷ و ۱۱ درجه شمالی و ۵۶ درجه و ۱۷ دقیقه درازای شرقی نسبت به نیمروز گرینویچ قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۶ متر است. این شهر یكی از مهم‌ترین مراكز استراتژیكی و تجاری ایران در جوار خلیج فارس و دریای عمان است كه در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است. بندرعباس شهری است نوپا كه قدمت آن به بیش از پانصد سال نمی‌رسد. زرون و گامبرون از نام‌های قدیمی این شهر هستند. جمعیت بندرعباس در سرشماری سال ۱۳۹۰ در حدود ۴۳۵، ۷۵۱ بوده است.

فرودگاه بندرعباس

شهر بندرعباس به دلیل موقعیت استراتژیک خود یکی از مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر به کشور محسوب می‌شود؛ از اینرو، فرودگاه بین المللی بندرعباس یکی از مهم‌ترین دروازهای ترافیک کالا و مسافر در جنوب ایران است. فرودگاه بندرعباس یکی از پرترددترین فرودگاه‌های ایران است و در حال حاضر، هر هفته حدود ۲۵۰ پرواز در آن به مقاصد داخلی و خارجی انجام می‌شود. طبق آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۰٬۲۴۳ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۰,۸۱۶,۲۰۵ کیلوگرم بار و ۱,۱۲۳,۶۴۱ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.

تاریخچه فرودگاه بندرعباس

فرودگاه بندرعباس

در فاصله سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۶، ناوگان حمل و نقل هوایی ایران (که شامل هواپیماهای DC3و DC6 بود) در محلی بنام بندکناران واقع در ۲۵ کیلومتری جاده فعلی بندرعباس- سیرجان (باباغلام) اقدام به انجام پرواز می‌کرد. سپس، فرودگاه بندرعباس از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۴۹  به محل دیگری که هم اکنون قسمتی از بیمارستان شهید محمدی در آن واقع شده است، انتقال یافت و در نهایت، کار ساخت فرودگاه جدید بندرعباس (فرودگاه فعلی) در سال ۱۳۴۹ به اتمام رسید.

فرودگاه جدید پس از تکمیل باند اول خود و بدون تکمیل ساختمان ترمینال آن مورد بهره برداری قرار گرفت؛ تکمیل این ساختمان تا ۱۳۵۰ به طول انجام و پس از آن کار نصب کامل دستگاه‌های ناوبری این فرودگاه رسما آغاز و همان سال به پایان رسید و امروزه انواع هواپیماهای C۱۳۰ ،AN۷۴ ،IL۷۶ ،F۱۰۰ ،ATR ،F۵۰ ،TU۱۵۴ ،A۳۲۰ ،A۳۱۰ ،A۳۰۰ ،B۷۴ ، B۷۲۷ ،Freind ship ،Y۱۲ FA۲۰ و F۲۸ ،AN۲۶ در این فرودگاه بین المللی نشت و برخاست می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس فرودگاه بندرعباس

موقعیت فرودگاه بندرعباس روی نقشه

فرودگاه بین المللی بندرعباس دارای طول جغرافیایی ۵۶۲۲۳۹ E و عرض جغرافیایی ۲۷۱۳۰۷N بوده و فاصله آن تا مرکز شهر حدود ۵.۸ کیلومتر است. این فرودگاه در زمینی به مساحت ۴.۴۸۱ هکتار بنا شده است.

فرودگاه بندرعباس

  • نشانی: بندرعباس، چهارراه پگاه
  • دفتر مدیرکل: ۱-۱۱۶۱۱۰۰۰ (۰۷۶)
  • نمابر: ۳۳۶۱۱۰۰۲
  • روابط عمومی: ۳۳۶۱۱۰۱۱ (داخلی ۲۰۶۴)
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • مدیر ترمینال: ۳۳۶۱۱۰۴۰
  • امور اداری: ۳۳۶۱۱۰۳۳
  • امور مالی: ۳۳۶۱۱۰۳۴
  • پست الکترونیک: Info@bandarabbas.airport.ir
  • وب‌سایت: https://bandarabbas.airport.ir/

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی) و نظامی
  • کد یاتا: GDS
  • کد ایکائو: OIKB
  • ارتفاع از سطح دریا: ۷ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: این فرودگاه قطب هیچ یک از شرکت‌های هوایی محسوب نمی‌شود.

پایانه‌ها و امکانات رفاهی فرودگاه بندرعباس

فرودگاه بندرعباس

فرودگاه بین المللی بندرعباس دارای یک پایانه برای  پروازهای ورودی و خروجی است. از جمله امکانات رفاهی این فرودگاه می‌توان به غرفه‌های تجاری، بخش اشیای گمشده، شعبه‌‌های بانکی، رستوران و بوفه و... اشاره کرد.

میزان جابجای مسافر در فرودگاه بندرعباس

فرودگاه بندرعباس

 از فروردین سال ۱۳۹۵ تاکنون فرودگاه بین المللی بندرعباس با میزبانی ۸۴۱۴ مسافر و ۱۶۰ پرواز داخلی و بین المللی شاهد افزایش ۵/۱۴ درصدی پروازها و ۱۲ درصدی جابه‌جایی مسافر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بودبه گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان هرمزگان از آغاز سفرهای نوروزی امسال تا یکشنبه هشتم  فروردین سال ۹۵ که اوج ترافیک در فرودگاه بین المللی بندرعباس را شاهد بودیم، حدود ۳۲۰ پرواز صورت گرفت که در بخش داخلی ۱۴۶ پرواز ورودی و خروجی و در بخش بین المللی این فرودگاه ۱۴ پرواز ورودی و به همین میزان پرواز خروجی انجام شد.

همچنین، از مجموع ۱۶۶۴۵ مسافر این فرودگاه تعداد ۷۰۶۸ نفر ورودی و ۶۴۶۸ نفر خروجی پروازهای داخلی و تعداد ۱۳۴۶ نفر ورودی و ۱۷۶۳ نفر خروجی در بخش بین المللی این فرودگاه بودندآمارهای کل در مجموع نشان دهنده افزایش ۱۴/۵ درصدی پروازها و ۱۲ درصدی مسافر نسبت به مدت مشابه در سال پیش بوده است.

هتل‌های نزدیک به فرودگاه

فرودگاه بندرعباس

هتل ایران بندرعباس: بندر عباس - بلوار امام خمینی - میدان هفده شهریور - جنب بانک ملی فاصله تا فرودگاه ۲۲ دقیقه با ماشین

هتل هرمز بندرعباس: بندر عباس - میدان انقلاب، فاصله تا فرودگاه ۱۵ دقیقه با ماشین

هتل هما بندرعباس: بندرعباس- بلوار پاسداران, خیابان معراج,هتل هما بندرعباس، فاصله تا فرودگاه ۲۰ دقیقه با ماشین

هتل خلیج فارس بندرعباس: بندر عباس کیلومتر ۱۳ اتوبان شهید رجائی، خون سرخ، فاصله تا فرودگاه ۴۲ دقیقه با ماشین

طرح توسعه فرودگاه

توسعه زیرساخت‌های فرودگاه بین‌ المللی بندرعباس به معنی توسعه هرچه بیشتر استان خواهد بود، همچنین با توجه به بعد مسافت استان نسبت به پایتخت و توسعه روز افزون فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف به‌ویژه توسعه تجاری و اقتصادی در هرمزگان، نگاه ویژه‌ به فرودگاه بندرعباس از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است. لذا در مرحله اول توسعه با توجه به طرح توسعه فرودگاه بین المللی بندرعباس، طبق توافق‌نامه تخصیص اراضی بین اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره کل فرودگاه‌های هرمزگان، حدود ۲۹۰ هکتار زمین به این فرودگاه واگذار شده است.

فرودگاه بندرعباس

همچنین، پروژه توسعه اپرون (پارکینگ هواپیما) فرودگاه بین‌ المللی بندرعباس که از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای فرودگاه بین‌ المللی بندرعباس به شمار می‌رود، با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۵۷ میلیارد ریال در حال اجراست و تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مدیر کل فرودگاه‌های استان هرمزگان ضمن اعلام این خبر اظهار امیدواری کرد؛ از آنجا که این پروژه از پروژه‌های مهر ماندگار محسوب می‌شود، در زمان‌بندی مشخص شده به اتمام برسد.

 شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی کاسپینفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
فلای‌دبیفرودگاه بین‌ المللی دبی
ایران ایرفرودگاه زاهدان، فرودگاه بین‌ المللی دبی، فرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌ المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد، فرودگاه شهید صدوقی یزد، فرودگاه کیش
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه آبادان، فرودگاه بین‌ المللی بغداد، فرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌ المللی زاهدان
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه سردار جنگل رشت، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد، فرودگاه شهید صدوقی یزد
کیش ایرفرودگاه بین‌ المللی کیش
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی قشمفرودگاه ساری، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد، فرودگاه تبریز
هواپیمایی زاگرسفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه تهران

با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو، می‌توانید در هر زمان بلیط هواپیما داخلی مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه