چگونه از خود در برابر حیوانات محافظت کنیم؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
چگونه از خود در برابر حیوانات محافظت کنیم؟

در کمپ‌های جنگلی و طبیعت‌گردی‌ها، همیشه خطر روبه‌رو شدن با حیوانات مختلف که عموما وحشی و خطرناک هستند وجود دارد. پس شما اگر به طبیعت می‌روید، باید روش‌های مقابله با چنین حیواناتی را بدانید. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با راهکارهای برای حفاظت از خود در برابر حیوانات آشنا کنیم.

زندگی‌های روزمره در شهرهای بزرگ، شلوغ و پر سروصدا روح انسان را آزار می‌دهد. به همین دلیل بیشتر مردم زمانی که فرصتی برای استراحت پیدا می‌کنند، ترجیح می‌دهند این زمان را به خارج از شهر رفته و چند روزی را در دل طبیعت بگذرانند.

برپایی کمپ دسته‌جمعی در طبیعت اتفاق بسیار جذاب و آرامش بخشی است، اما حضور در همین جنگل زیبا نیز با خطراتی همراه است. یکی از این خطرات، روبه‌رو شدن با حیوانات وحشی و گاهی گرسنه است که حضور ما در قلمروشان را نوعی تهدید تلقی می‌کنند. حالا اگر ما تکنیک‌هایی برای مقابله با چنین شرایطی را بلد باشیم به راحتی می‌توانیم هم جان خود را نجات دهیم و هم به حیوانات آسیبی وارد نکنیم.

مقابله با خرس در طبیعت

دیدن خرس

اگر در هنگام پیاده‌روی در جنگل با یک خرس روبه‌رو شدید، در مرحله اول سعی نکنید فرار کنید، زیرا امکان اینکه خرس شما را تعقیب کند بیشتر می‌شود، سر جای خود متوقف شوید، معمولا فریاد زدن و تولید صدا باعث ترسیدن خرس می‌شود، پس بلند فریاد بزنید و محل را ترک می‌کند. اگر چند نفر هستید، به هم نزدیک شوید تا بزرگ‌تر به نظر برسید، حتی اگر کودک یا فرد نوجوانی همراه شماست، آن را روی شانه خود بگذارید تا قدتان بلندتر شود، با این کار خرس احساس ترس بیشتری نسبت به شما خواهد داشت.

اگر دیدید خرس روی دوپایش ایستاده اصلا نگران نشوید زیرا این یک تهدید از جانب خرس نیست، بلکه او می‌خواهد شما را بیشتر و بهتر بررسی کند. حالا اگر احساس می‌کنید که خرس حالت تهاجمی به خود گرفته است و قصد حمله کردن را دارد، خونسرد باشید و به صورت مورب سعی کنید آرام آرام از او دور شوید، به ‌هیچ‌وجه در چشمان او نگاه مستقیم نکنید و همان‌طور که گفته شد به ‌هیچ‌وجه شروع به دویدن نکنید زیرا خرس به راحتی به شما خواهد رسید.

خرس

اگر شما خرس را مشاهده می‌کنید که همراه با توله‌هایش است، به‌ هیچ‌وجه به سمت توله‌های خرس حرکت نکنید و به آرامی از آنها فاصله بگیرید، به این صورت خرس متوجه می‌شود که هیچ خطری توله‌هایش را تهدید نمی‌کند، پس به شما حمله نخواهد کرد.

استفاده از اسپری فلفل نیز در این مواقع کاربرد دارد. شما اگر به منطقه‌ای رفته‌اید که احتمال روبه‌رو شدن با خرس در آن اقلیم وجود دارد حتما با خود یک اسپری فلفل به همراه داشته باشید، زیرا با استفاده از آن می‌توانید خرس را از خود دور کرده و آرام محل را ترک کنید. البته به خاطر داشته باشید زمانی از اسپری فلفل در برابر خرس‌ها استفاده کنید که مطمئن هستید خرس می‌خواهد به شما حمله کند.

برخورد با مارها در طبیعت

مار

زمانی که شما مقصد خود را برای رفتن به یک کمپ جنگلی انتخاب می‌کنید، بهتر است بدانید که در آن منطقه آیا مارهای سمی زندگی می‌کنند یا نه. اگر در منطقه مورد نظر شما مارهای سمی وجود دارند بد نیست که روش مقابله با گزیدگی آن نوع مار را نیز حتما بشناسید و حتی پادزهر آن را با خود به همراه داشته باشید.

حالا اگر به طور اتفاقی در جنگل با یک مار روبه‌رو شدید، خونسردی خود را حفظ کنید، این را بدانید که بیشتر مارها غیرسمی هستند و عملا برای شما هیچ خطری ندارند.

بعد از مشاهده، اگر می‌بینید که مار در حال آمدن به سمت شماست با پای خود چند بار به زمین بکوبید تا ارتعاشی ایجاد شود و مار آن محل را ترک کند، به هیچ‌وجه به مار نزدیک نشوید یا سعی نکنید که دم مار را بگیرید. متاسفانه درصد بالایی از مارگزیدگی‌ها، به علت این بوده است که فرد می‌خواسته مار را بگیرد یا اینکه شخص، عمدا و بیش از حد به مار نزدیک شده است. حالا اگر به هر دلیلی یک مار شما را نیش زد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اگر می‌توانید نقطه نیش خورده را تا رسیدن اورژانس با آب و صابون بشویید.

مار

هرگز با مکش توسط دهان یا فشار دادن سعی نکنید نیش مار را خارج کنید، این کار فقط در موارد خاص نتیجه می‌دهد و در بیشتر موارد باعث بدتر شدن وضعیت فرد نیش‌خورده می‌شود. سعی کنید شکل ظاهری مار را به خاطر داشته باشید و در صورت رفتن به بیمارستان به تیم پزشکی آن را بگوید تا بهتر بتوانند پادزهر مورد نیاز  برای نیش مار را تشخیص دهند؛ همچنین تا رسیدن به بیمارستان سعی کنید مدام آب بخورید. به هیچ‌وجه روی محل نیش‌زدگی الکل یا یخ قرار ندهید.

حمله زنبور

نیش زنبور

پوشیدن لباس‌های بارنگ‌های اصطلاحا شاد، میزان حمله زنبورها به شما را محتمل‌تر می‌کند. وقتی احساس کردید که زنبورها در اطراف بدن شما هستند و ممکن است شما را نیش بزنند ، بدون اینکه اقدام به ضربه زدن کنید، خودتان سعی کنید با سرعت شروع به دویدن در جهت‌های مختلف کنید و از محل دور شوید. اگر همچنان زنبورها شما را دنبال می‌کنند بهتر است به محل‌های تاریک بروید، زیرا تاریکی زنبورها را گیج می‌کند و احتمالا شما را گم خواهند کرد.

نیش

اگر زنبور شما یا یکی از اطرافیان‌تان را نیش زد، سعی کنید بلافاصله آن را با ناخن بیرون بیاورید. فقط مراقب باشد نیش زنبور را به صورت مایل بکشید و به هیچ‌وجه به صورت عمودی و رو به بالا نیش را بیرون نیاورید. همچنین به هیچ‌وجه منطقه نیش خورده را نخارانید، زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت در آن نقطه شوید. میزان حساسیت به نیش زنبور در افراد مختلف تفاوت دارد، در صورت نیش‌زدگی، بهتر است یک بار به بیمارستان نیز مراجعه کنید تا مشکلی پیش نیاید.

حمله مورچه‌های قرمز

مورچه

مورچه‌ها موجوداتی هستند که حتما در طول مدت کمپ خود با آنها روبه‌رو خواهید شد، البته بیشتر آنها مشکلی ایجاد نمی‌کنند و فقط یک مزاحم هستند، اما مورچه‌های قرمز (موچه آتشی) نیز وجود دارند که به سختی شما را گاز خواهند گرفت. در صورت دیدن آنها سعی کنید سریع از محل دور شوید. اما اگر این مورچه‌ها شما را گاز گرفتند در صورت همراه داشتن، بهتر است یک قرص ضد حساسیت (آنتی هیستامین) مصرف کنید.

در پایان باید گفت که اگر شما به یک کمپ خاص می‌روید، حتما باید از شرایط آن منطقه و نوع حیوانات موجود در آن اطلاعات کافی را داشته باشید. در برپایی چنین کمپ‌های در جنگل‌ها باید حتما یک تیم باشید تا در صورت لزوم افراد بتوانند به یکدیگر کمک کنید. در اعضای تیم وجود کسی که آشنایی کامل با کمک‌های اولیه داشته باشد کاملا ضروری است و به همراه داشتن وسایل درمانی نیز لازم است.

آیا شما تجربه برخورد با حیوانات مختلف در جنگل را داشته اید؟ لطفا نظرات خود را با ما وسایر خوانندگان محترم کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه