مدیریت آب بدن در کمپ های کویری

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
مدیریت آب بدن در کمپ های کویری

کویرنوردی و کمپ زدن در شرایط آب و هوایی خشک مستلزم رعایت مسائل مهمی است که به کمک آن بتوان سلامت جسمانی خود را در طول مدت زمان کمپ حفظ کرد. با کجارو در ادامه همراه باشید تا شما را با روش‌های مرطوب نگه‌داشتن و مدیریت آب بدن در کویر آشنا کنیم.

رطوبت بدن در بیابان

کمپ زدن در کویر و حضور در بیابان همان اندازه که لذت‌های خاص خود را دارد، به همان اندازه هم می‌تواند دشواری‌هایی را به همراه داشته باشد. هر حرکت ساده در بیابان، شامل یک پیاده‌روی کوتاه نیز می‌تواند از جنبه‌های مختلفی خطرناک باشد. برای مثال یک پیاده‌روی ساده در بیابان می‌توان حجم فراوانی از آب بدن شما را مصرف کند و شرایط را برای‌تان سخت کند. به همین دلیل است که، داشتن آب به میزان کافی و حتی بیشتر از حد مورد نیاز در کمپ‌های کویری، جزو ملزومات اصلی است. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که قبل از کمپ زدن در کویر باید بدانید، نحوه‌ی پیدا کردن آب در شرایط اضطراری است، این توانایی‌ها می‌تواند شما یا افراد تیم را حتی از مرگ در اثر تشنگی نجات دهد.

جلوگیری از کم شدن آب در بدن

آب بدن

میزان نیاز بدن به آب در شرایط مختلف آب و هوایی متفاوت است. برای مثال اگر در دمای هوای ۳۵ درجه سانتی‌گراد یک ساعت پیاده‌روی کنید، حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر از آب بدن خود را از دست می‌دهید؛ یا اگر در دمای ۴۰ سانتی‌گراد پیاده‌روی کنید در حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌لیتر از آب بدنتان مصرف خواهد شد و باید با نوشیدن آب به اندازه کافی آب بدن مورد نیاز خود را تامین کنید تا سیستم بدن دچار مشکل نشود. اگر در کویر هستید، برای اینکه بدانید وضعیت آب بدنتان به چه میزان است، می‌توانید از روی رنگ ادرار خود تشخیص دهید. همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، هرچه رنگ ادرار روشن‌تر باشد میزان آب بدن زیادتر است، پس هرچه رنگ ادرار شما به عدد ۱ نزدیک‌تر باشد وضعیت شما بهتر است؛ اما اگر رنگ ادرار شما تیره‌تر شود و بوی آن، تند و بدتر باشد، نشان‌دهنده آن است که میزان آب بدنتان به شدت پایین است و باید فورا آب بنوشید. این نکته را بدانید که سرعت تشنه شدن در کویر بسیار زیاد است پس میزان آب بدن را دست کم نگیرید زیرا می‌تواند حتی شما را از پای درآورد.

همراه داشتن آب به میزان کافی

رطوبت بدن

آب جزو مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواردی است که باید در رفتن به کمپ همراه داشته باشید، سعی کنید آب را بیش از حد مورد نیاز با خود ببرید، آب را در چند ظرف متفاوت و در قسمت‌های مختلف وسیله نقلیه یا حتی داخل چادر خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که در طول روز، ظرف آب‌تان در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرد. زیرا در کویر آب با تابش نور خورشید هم به سرعت گرم و غیر قابل مصرف می‌شود و هم اینکه ظروف آب بر اثر شدت نور خورشید از بین می‌روند.

روش نوشیدن آب

نوشیدن

اگر تشنه هستید آب را جرعه جرعه ننوشید، چون ممکن است که آب نوشیدن به این شیوه، آب را به اندام‌های ضروری شما نرساند و فقط یک تشنگی موقت را برطرف کند. مطابق عکس بالا آب را به میزان متوسط و یک‌باره بنوشید که حجم زیاد آب بتواند به اندام‌ها رسیده و بدن شما هیدراتاسیون شود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نوشیدن آب زیاد با معده خالی ممکن است باعث استفراغ شود. حالا اگر نیاز دارید آب بنوشید و معده‌تان خالی است، ابتدا مقدار کمی آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید تا معده شما با آب مطابقت پیدا کند و سپس ادامه آب مورد نیاز را بنوشید.

سهمیه بندی کردن آب

آب

هرچند باید زمانی که در کویر حضور دارید آب را سهمیه بندی کنید ولی مواظب باشید این کار را بیش از حد انجام ندهید و سعی کنید اگر نیاز نیست اصلا خود را تشنه نگاه ندارید. حتما برای میزان آبی که همراه دارید و میزان زمانی که می‌خواهید در کمپ بمانید جدول زمان بندی تهیه کنید و طبق برنامه پیش بروید تا آب کم نیاید.

کمی نمک در غذاهای خود داشته باشید

کمپ

خوردن میزان زیاد نمک انسان را تشنه می‌کند، اما در شرایطی که در کویر حضور داریم با عرق کردن، سدیم و پتاسیم بدن خود را از دست می‌دهیم، این امر احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهد و مشکلات جدی برای شما ایجاد می‌کند. همچنین شما باید غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، زردآلو خشک و آجیل مصرف کنید؛ اما اگر در شرایطی هستید که آب بدنتان کاهش یافته، مصرف نمک می‌تواند عطش شما را بیشتر کند.

پوشش مناسب داشته باشید

در کویر

زمانی که پوست بدن در معرض آفتاب قرار بگیرد، همان قسمت شروع به عرق کردن می‌کند. برای همین باید از لباس آستین بلند و حتی شلوار و کلاه استفاده کنید. برخی به اشتباه تصور می‌کنند که پوشیدن لباس کمتر در کویر باعث خنک‌تر شدن می‌شود که این تصور غلطی است. البته به یاد داشته باشید که لباس شما باید سبک باشد.

گرمترین ساعت‌های روز

آب در کویر

در طول روز باید در سایه اقامت کنید و از تابش آفتاب دور بمانید. در بیشتر بیابان‌ها و در فصل تابستان شرایط به طرز وحشتناکی سخت می‌شود. گرم‌ترین زمان در طول روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است و بهتر است که در بین این زمان در چادر بمانید. اگر هم باید در شرایط اضطراری راه بروید در صورت امکان شب را برای این کار انتخاب کنید.

پیداکردن منابع آب طبیعی

آب در کویر

برای پیدا کردن آب می‌توانید به دنبال حیوانات باشید، معمولاً حیوانات در اطراف منابع آب تردد می‌کنند، می‌توانید صدای حیوانات را دنبال کنید، حتی حرکت حشرات معمولا اطراف چشمه‌های آب است، بخصوص زنبورها به طور خاص بین کندو و منبع آبی پرواز می‌کنند.

پوشش گیاهی در کویر

آب در کویر

همیشه در اطراف گیاهان پوشش گیاهی وجود دارد، هرچه گیاه سرسبزتر باشد احتمالا آن گیاه به منابع آبی بیشتری دسترسی دارد.اگر یک گیاه نسبتاً سبز پیدا کنید، می‌تواند حدود ۳۰ سانتی‌متر کنار آن را حفر کنید تا به آب دسترسی پیدا کنید.

آب در کویر

برای حفر کردن بهتر است در سایه این کار را انجام دهید زیرا احتمال وجود آب در این محل بیشتر از مکانی است که خورشید می‌تابد.

آب در کویر

در دامنه کوه یا صخره حفاری نکنید زیرا ممکن است به سنگ‌های سفت برخورد کنید و کار شما را کمی مشکل کند.

آب در کویر

اگر شرایط هوایی به‌ گونه‌ای است که مطمئن هستید باران خواهد بارید در سایه یک چاله حفر کنید تا بتوانید آب باران را در آن جمع کنید.

آب در کویر

بهتر است ابتدا آب جمع شده را تصفیه کنید، با استفاده از میکرو فیلترهای مخصوص یا قرص‌های تصفیه آب، می‌توانید این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که تشنه ماندن بهتر از خوردن آب کثیف است. زیرا این کار مشکلات شما را بیشتر می‌کند و می‌تواند فرد را دچار بیماری‌های خطرناکی کند، پس بهتر است اگر به وسایل تصفیه دسترسی ندارید، آب را بجوشانید تا باکتری‌ها و میکروب‌های آب از بین برود، البته جوشاندن آب باعث می‌شود مقداری زیادی از آب بخار شود.

آیا شما تجربه یک کمپ کویری را داشته‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه