آخر هفته کجا بریم؟ از دشت هویج و برغان تا کلار دشت و آبگرم دهلران

عماد جعفری | چهار شنبه, ۵ آبان ۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته دشت هویج و برغان را برای سفری یک‌روزه و کلاردشت و آبگرم دهلران را برای سفری دو روزه و به‌یادماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پر استرس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با دشت هویج و برغان برای سفرهای یک‌روزه و کلاردشت و آبگرم دهلران برای سفری دو روزه آشنا می‌شویم.

سفرهای یک‌روزه

اگر ساکن پایتخت هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل و قال شهر خسته شده‌اید m فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

دشت هویج

دشت هویج که به آن دشت گرچال نیز گفته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه به شمار می‌رود. دشتی که در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار گرفته است. اگر ساکن تهران یا شهرهای اطراف پایتخت هستید، دشت هویج یکی از بهترین گزینه‌های یک گردشگری یک‌روزه برایتان به شمار می‌رود. کافی است خودتان را به لشگرک برسانید و از پیچ تند قوچک بگذرید تا به لواسان و افجه برسید. دشت زیبای هویج در این منطقه انتظار شما را می‌کشد! برای رسیدن به دشت هویج می‌توانید از ۲ مسیر بگذرید.

دشت هویج

دشت در قدیم محل کشت وسیع هویج بوده اما امروز این محصول در دشت دیده نمی‌شود. دلیل این نام عجیب و غریب را باید در تاریخ این دشت جست‌و‌جو کنید. روایت‌های تاریخی مختلف حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین‌های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته است. هر چند که امروز دیگر اثری از این مزارع به چشم نمی‌خورد.اگر راهی این منطقه شدید، بد نیست که سری نیز به جاذبه‌های زیبا و مناظر بکر دره‌شمالی افجه بزنید. این دره که در تمام سال گردشگران را به خود فرا می‌خواند، موردعلاقه کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال استفاده می‌کنند.

دشت هویج

گُر یا آگِر در گویش ایرانیان باستان به‌معنای آتش (هنوز نیز واژه گُر گرفتن به معنی شعله‌ور شدن آتش در زبان پارسی به کار می‌رود) و چال نیز به‌معنای جایگاه بوده‌است که این دشت را در گذشته گرچال به‌معنای جایگاه آتش یا آتشدان می‌نامیده‌اند. گمان بر این است که علت این نام‌گذاری گرم‌تر بودن این دشت نسبت به قله‌های اطراف است. با این حساب، بهتر است گشت خود را در ساعات اولیه روز آغاز کنید تا گرما سرعت شما را کند نکند. این گشت از میان باغ‌های میوه و جوی‌های آب که برای آبیاری باغ‌ها هدایت می‌شوند انجام می‌پذیرد. در طول مسیر، لوله آب لوله کشی برای مصارف بهداشتی وجود دارد. در همان ابتدای مسیر آبشاری به نام پسچوبک مشرف به دره وجود دارد که نباید دیدن آن را از دست بدهید. در گشتی که به این دشت دارید، دره شمالی افجه را نیز حتما ببینید. این منطقه برای گردشگرانی که به قصد کوهنوردی وصعود به قله آتشگاه ساکار یخچال یا مهرچال را دارند بهترین مسیر است.

دشت هویج

دشت هویج به نوعی جزو املاک مردم روستاهای اطراف است کسانی که با باغداری و میوه چینی روزگار می‌گذرانند پس رعایت حقوق مردم را فراموش نکنید و مراقب باشید که به درختان و املاک مردم آسیب نرسانید. در روستای افجه که معماری زیبا و جالب توجهی دارد می‌توانید از محله چراغان دیدن کنید که بسیار دیدنی است. و حالا که تا به اینجا آمده‌اید حتما سری به سقاخانه حضرت ابالفضل و چنار کهنسال آن کهعمرش را ۵۰۰ سال می‌دانند بزنید. قلعه ساکا، قصر قدیمی است که بر قله سربند برروی ارتفاعات امامه وجود دارد. قدمت آن حتی به قرن دوم یا سوم هجری نیز می‌رسد. این قلعه تا زمان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته و آن را از ملاط آجر، خشت و گل و ساروج ساخته‌اند و با سفال‌های لعاب‌دار سبز و آبی تزیین کرده بودند. در ادامه مسیر، قصر ناصری وجود دارد که در شمال افجه و مشرف به باغ‌های روستا است. قصر متعلق به ناصرالدین و به دستور و نظارت اعتمادالدوله ساخته شده است و اکنون مبنایی مخروبه است. از ارتفاعات دشت قله دماوند قابل‌مشاهده است. بازدید از غار موزه تجربهمنحصربه‌فردی است، نیز از لحاظ فضای شگفت انگیز آن و نیز از بابت حضور هنرمند و خلق اثر هنری در هنگام بازدید. غار موزه در مسیر روستای کندعلیا، بخشی از دیواره رشته کوه‌های البرز را به خود اختصاص داده است. پس از در مسیری کوتاه به دروازه‌ای چوبی می‌رسید کهشما را به غار موزه راهنمایی می‌کندهنگام بازدید از این موزه جالب می‌توانید در فضای باز چای و نسکافه بخورید. همین طور از بالای خانه درختی که در محوطه حیاط غارموزه وجود دارد منظره‌ای کوهستانی بی‌نظیری را ببینید. دشت هویج، مسیری سهل الوصول و امن دارد که از تهران آغاز و در لواسانات امتداد می‌یابد. ساکنان شمال و شرق تهران فاصله چندانی با دشت هویج ندارند.

دشت هویج

به‌طور کلی تهرانی‌ها و ساکنان اطراف این شهر، کافی است از طریق یکی از اتوبان‌های منتهی به اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشکرگ شوند، مسافران شمال شهر نیز با قرار گرفتن در اتوبان ارتش و پس از آن، جاده سوهانک، و گذشتن از گردنه قوچک به میدان لشکرک برسند. مسافرانی که از کرج یا شمال کشور عازم دشت هویج می‌شوند می‌توانند پس از اطمینان از باز بودن جاده بالای دیزیین، با گذشتن از میگون،فشم، اوشان و زرده بند به میدان لشکرک برسند. در اینجا مسیر مستقیم را باید ادمه داد و با استفاده از تابلوها که مسیر رسیدن به افجه را مشخص می‌کنند و گذشتن از میدان بسیج به‌سمت چپ بچیپید تا به افجه برسید. پس از رسیدن به این روستا یک دو راهی می‌بینید. باید مسیر خاکی را ادامه دهید و پس از پارک کردن وسیله نقلیه پیاده روی را آغاز کنید. مسیری نیز برای عبور ماشین وجود دارد البته به شرطی کهماشین تان شاسی بلند و دو دیفرانسیل باشد.

بیشتر بخوانید: دشت هویج؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

برغان

برغان

منطقه برغان از مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری استان البرز است که در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر کرج در دره‌ای زیبا واقع شده و یکی بهترین مقاصد طبیعت گردی برای ساکنان پایتخت است. دو رودخانه شاهرود و سنج به موازات تاثیر فراوانی که در زیباتر شدن منطقه دارند، نقش مهمی در تلطیف آب و هوا و سرسبزی این منطقه ایفامی‌کنند. بازار و خانه‌های قدیمی این منطقه نیز زیبایی‌های آن را افزایش داده و طبیعت زیبای آن، گردشگران فراوانی را به‌سوی خودفرامی‌خواند. برغان به موازات بهره‌مندی از طبیعتی زیبا، جاذبه‌های گردشگری تاریخی مختلفی را نیز در خود جای‌داده که این جاذبه‌ها نیز طرفداران و گردشگران خاص خود را دارد. برغان از مناطق بسیار زیبای استان البرز محسوب می‌شود و به‌دلیل نزدیکی به اتوبان کرج - قزوین می‌تواند شاهد افزایش تعداد گردشگران در خود باشد.

برغان کرج

 سرسبزی، طراوت و خرمی روستای برغان گردشگران بسیاری را به وجد می‌آورد. رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، از کنار این روستا عبور می‌کنند. این روستا، چشم‌اندازها و مناظر دلپذیری دارد و سیمای عمومی روستای برغان از سرسبزی، طراوت و خرمی سرشار است و گردشگران را به وجد می‌آورد به همین دلیل به‌عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته‌شده است.  برای دسترسی به روستای برغان از کرج ۲ جاده وجود دارد یکی جاده کردان  به برغان است که پس از گذشتن از پل اتوبان تهران_قزوین وعبور از شهرک کردان وارد دهانه‌ی دره‌ای سرسبز می‌شوید که در حاشیه رودخانه‌ای سیلابی ادامه می‌یابد. در در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن چندین روستا در مسیر وارد آخرین روستا در جاده می‌شوید که برغان نام دارد. 

برغان

بیشتر بخوانید: برغان آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد. 

کلاردشت

کلاردشت

کِلاردَشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. مرکز کلاردشت روستای حسن‌کیف است. کلاردشت دشتی بر فراز کوه‌ها است، وسعت این منطقه در حدود ۱۵۰۹ کیلومتر مربع است. این ناحیه از جنوب به قلهٔ تخت سلیمان تا حدود گردنهٔ کندوان و از شمال به دریای خزر و شهر عباس‌آباد، از شرق به چالوس، نوشهر و کجور و از غرب به قزوین و الموت محدود است. مردم آن به گویش گیلکی سخن می‌گویند و عده‌ای خواجوندی‌اند که به زبان کردی سخن می‌گویند. در منطقه کلاردشت ۴۵ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر قرار دارد که نمونه کم‌نظیری را به وجود آورده است. علم‌کوه با ارتفاع ۴۸۴۵ متر بلندترین آن‌هاست. 

کلاردشت

کلاردشت دشتی است در میان دره‌ای باز و گسترده که ییلاقات و آبادی‌های فراوانی را دربر گرفته‌است. مرکز کلاردشت «حسن کیف» بوده و در ده زیبای رودبارک در زیر قله علم کوه با رودخانه‌ای پرآب و زیبا و ویلاهای متعدد از محل‌های مهم و جاذبه‌های گردشگری ویژه منطقه به شمار می‌رود. کلاردشت در ایران به بهشت گمشده معروف شده و هرساله به‌دلیل زیبایی طبیعی و بی‌نظیر و آب و هوای بسیار مطبوع و به‌ویژه درفصل تابستان پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. وجود رشته کوه‌های البرز در کناره‌های دریای خزر موجب متوقف شدن رطوبت در دامنه‌های آن شده و سبب بارش باران فراوان در این ناحیه از شمال کشور می‌شود. بخشی از این بارندگی‌ها در ارتفاعات کلاردشت منجر به بارش برف می‌شود و به همین دلیل است که هوای کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران بسیار خنک‌تر و مطبوع‌تر است. هوا در کلاردشت مه نسبتا دایمی دارد و دمای آن در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. 

کلاردشت

جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانهٔ سردآبرود، کوه‌های علم کوه و تخت سلیمان در بخش غربی، جنگل‌های عباس‌آباد در بخش شمالی، جنگل‌های بخش جنوبی، کوه‌های کم ارتفاع و روستاهای دامنهٔ این کوه‌ها در بخش شرقی، از دیگر مشخصه‌های این منطقه‌است. دریاچه ولشت (سما)، نگین آبی کلاردشت یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است. این دریاچه با وسعتی حدود ۲۰ هکتار در عمق تپه‌های شرقی کلاردشت در نزدیکی دهکده سما واقع است.علم کوه که در سمت شمال شرقی به دیواره‌ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵۰ متر منتهی می‌شود، یکی از هشت دیواره سخت گذر جهان است. کوه تخت سلیمان نیز که در افسانه‌ها از آن به جایگاه ازدواج «سلیمان (ع) و بلقیس» یاد می‌کنند با ارتفاع ۴۶۵۰ متر یکی از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.روستای منحصربه‌فرد رودبارک که در فاصله ۴ کیلومتری غرب حسن کیف قرار دارد به‌لحاظ زلال بودن رودخانه سردآبرود و خودنمایی قله تخت سلیمان، جایگاه ویژه‌ای را در بین تمامی مناظر کلاردشت به خود اختصاص داده است. جهت استفاده بهینه از طبیعت زیبای رودبارک لازم است که از روستا خارج شده و در کناره‌های رودخانه سردآبرود مسیری را در حدود ۱۵ کیلومتر به‌سمت قله علم کوه و تخت سلیمان پیمود. فاصله بین روستای رودبارک و روستای ونداربن با مناظر دلپذیرش جذبه‌های فراوانی دارد و هرساله هزاران جهانگرد مشتاق را به‌سمت خود می‌کشاند.

کلاردشت

چشمه آب سرد رودبارک و امیر چشمه در قسمت انتهایی رودبارک و در مقابل رودخانه سردآبرود زیبایی خاصی را به این بخش از کلاردشت داده است. ماهیان خال قرمز قزل‌آلای موجود در رودخانه، قرارگاه کوهنوردی، ویلاهای زیبا، باغ‌های مشجر، آداب و روسوم بجا مانده از فرهنگ عامیانه مردم از دیگر ویژگی‌های رودبارک بشمار می‌آیند. جنگل ازو که مسیرش از روستای ولبال در یک کیلومتری غرب حسن کیف است طبیعت جهانگردان هنرمند و هنر دوست است. منطقه اصلی جنگل ازو دشتی سرسبز همچون فرشی نگارین بوده که تار و پودش از سبزه و بنفشه است. کوه گرگ، دشت جو پشت، عسلک و مازیگاسر و برخی جنگل‌های دست نخورده دیگر، بخش‌هایی از جنگل ازو به حساب می‌آیند.

کلاردشت

پس از در مسافتی در حدود ۴ کیلومتر از میان جنگل به چشم‌اندازی سر سبز خواهید رسید که حتی فاقد یک درخچه است. اینجا همان مازیچال است که قلل مرتفع اطرافش، زیبایی آن را دو چندان کرده است. خانه‌های ییلاقی این دشت که به تعداد انگشتان دست نمی‌رسند و قسمت فوقانی شان را با شیروانی‌های فلزی پوشانده‌اند، صرفاً جهت استفاده شخصی در فصل تابستان است.کلار نام شهر و تپه باستانی در محدوده کلاردشت امروزی است. تپه کلار یکی از دیدنی‌ها و آثار تاریخی بخش کلاردشت است که نقش مهمی در روشن شدن ابهامات باستان‌شناسی حاشیه جنوبی دریای خزر دارد، ازاین‌رو آن را بهشت کاوشگران نامیده‌اند. جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یکی از آثار باستانی است که در تپه کلار کشف شده است. قدمت این جام حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد است. جام طلایی کلاردشت در تهران موزه‌ی ایران باستان نگهداری می‌شود. یکی از جاده‌های بسیار زیبا در ایران. پر از درختان سربه‌فلک‌کشیده و جنگل‌های انبوه که در در مسیر چشم نوازی می‌کنند. نیز‌جواری جاده با رودخانه و جنگل مسیری بس دیدنی را به نمایش گذاشته است. کلاردشت دو جاده ارتباطی مهم دارد. جاده نخست در جاده چالوس از مرزن آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب چالوس منشعب شده و با مسیری ۲۰ کیلومتری که از میان تپه‌هایی که بر دامنه‌شان گندم و جو کاشت می‌شود به کلاردشت می‌رسد. جاده دوم از عباس‌آباد واقع در جاده کناره خزر، در بین راه چالوس و تنکابن منشعب شده و با طول ۲۵ کیلومتر پس از گذشتن از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا در ناحیه مکارود به غرب کلاردشت می‌رسد.

بیشتر بخوانید: کلاردشت؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

آبگرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران

این چشمه آبگرم با دمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد دارای چشمه‌های بهداشتیآبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است.  آب این چشمه‌ها در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورتهفت رنگ خود را نشان می‌دهد. از خواص درمانی این چشمه برای رماتیسم،حساسیت، دمل، زخم‌ها و همچنین شکستگی استخوان و کوفتگی بسیار موثر استاما کسانی که دچار ناراحتی‌های قلبی هستند به‌علت گوگرد زیاد در منطقه باید از چشمه استفاده نکنند. این چشمه‌های آبگرم به صورت رودخانه در پایین دشت سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفادهمی‌شود و حتی این تغییر رنگ روزانه آب گرم به صورت یک ضرب‌المثل محلی در آمده که می گویند افرادی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران هستی که روزانه به چند رنگ تغییرمی کند هنوز بررسی علمی و فراگیری درباره آن انجام نشده وهم اکنون حمامی ازسوی شهرداریدهلران احداث شده ولی با توجه به این که با روش‌های علمی انجام نگردیده در حال فرسوده شدن به‌علت گوگرد زیاد است. 

چشمه آبگرم دهلران

بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه‌ها فضای شهر را در بر می‌گیرد و جریان این آب در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده از گیاهان گز است. این منطقه درسایت گردشگری شهرستان دهلران قرار دارد، حتی گل‌ها و گیاهانمنطقه در سایت مربوطه از شهرستان دهلران تا اطراف چشمه‌های آبگرم از اهمیت خاصی با توجه به وجود آبگرم برخوردار است. این چشمه‌هادارای آبی است که با خواص گوگردی از دل زمین می‌جوشد ودر مسیر رودخانه نیز آب معدنی جریان دارد. چشمه‌های آبگرم دهلران در فاصله ۳ کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غارخفاش قرار دارد. فاصله دهلران در استان ایلام تا تهران در استان تهران حدود ۷۹۱ کیلومتر است که در این مسیر حدود ۹ ساعت و ۳۲ دقیقه طول می‌کشد. در این سفر ساده‌ترین مسیر آن است که مسیر تهران به اراک را در پیش گرفته و سپس راهی خرم آباد و دزفول شوید. پس از آن خود را به شهر دهلران در جنوب استان ایلام رسانده و با در مسیری کوتاه به آبگرم دهلران خواهید رسید.

چشمه آبگرم دهلران

بیشتر بخوانید: چشمه های آبگرم دهلران؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه