فرودگاه بین المللی زوارتنوتس، ایروان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
فرودگاه بین المللی زوارتنوتس، ایروان

شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی از دیرباز تاکنون محل رفت و آمد گردشگران خارجی و از جمله شهروندان ایرانی است. ازاین‌رو، فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس (Zvartnots International Airport) نقش مهمی در جابه‌جایی این گردشگران بر عهده دارد.

با وجود مسیر‌های جاده‌ای شهر ایروان، بیشتر گردشگران ایرانی و مسافران، سفر هوایی به این شهر را ترجیح می‌دهند و ازاین‌رو، فرودگاه بین‌المللی ایروان که با نام فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس خوانده می‌شود، مهم‌ترین فرودگاه کشور ارمنستان و پایگاه اصلی حمل و نقل بین‌المللی ایروان محسوب می‌شود. این فرودگاه پس از فرودگاه حیدر علی‌اف شهر باکو در جایگاه دومین فرودگاه پرتردد منطقه قفقاز قرار دارد.

فرودگاه ایروان دارای سه پایانه است که پایانه شماره ۱ از ابتدای تاسیس فرودگاه در سال ۱۹۷۱ میلادی آغاز به کار کرده و در سال ۲۰۱۱ فعالیت آن خاتمه یافته است. پایانه شماره ۲ نیز دارای دو ساختمان مجزا برای پروازهای ورودی و خروجی بوده و پایانه شماره ۳ نیز مختص پروازهای وی آی پی (VIP) است. پایانه شماره ۱ دارای ساختمانی دایره‌ای شکل است که برج کنترل در مرکز آن قرار دارد.

فرودگاه ایروان

همچنین پارکینگ فرودگاه در زیر پلی قرار دارد که برای طبقه خروجی تعبیه شده است. به‌دلیل فضای کوچک و کم‌نور بخش پروازهای ورودی، کلیه پروازهای این بخش از سال ۲۰۰۶ به پایانه شماره ۲ انتقال یافته است. در پی این انتقال، سالن‌های دو پایانه ۱ و ۲ نیز از طریق پلی به یکدیگر متصل شده‌اند.

درمجموع، پایانه شماره ۲ دارای ۲۱ میز پذیرش، ۹ در ورودی و ۲ تسمه نقاله در قسمت تحویل بار و گنجایش ۳٫۵ میلیون مسافر در سال است. از جمله سایر امکانات فرودگاه می‌توان به فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها و... اشاره کرد.

فرودگاه ایروان

طبق اعلام مقام‌های مسئول پایانه شماره ۱ کاملا ار رده خارج نشده و به‌دلیل معماری خاص بنا امکان ثبت آن به‌عنوان یک اثر ملی وجود دارد.

فرودگاه ایروان

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

موقعیت فرودگاه ایروان روی نقشه گوگل

فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ۱۲ کیلومتری غرب شهر ایروان در ارمنستان قرار دارد. برای رفت و آمد به فرودگاه می‌توان از تاکسی استفاده کرد و به همین منظور تاکسی‌های بسیاری در محوطه فرودگاه آماده انتقال مسافران هستند. البته نکته قابل‌توجه این است که شرکت ایرو تاکسی (AeroTaxi) تنها تاکسی رسمی فرودگاه بوده و خدمات آن محدود به حوزه شهری است.

فرودگاه ایروان

همچنین اتوبوس‌های شهری با شماره‌های ۲۰۱ (از چهارراه‌های سایات نووآ (Sayat-Nova) و خیابان ماشتوتس (Mashtots) و شماره ۱۰۸ از مرکز شهر، مسافران را به فرودگاه و برعکس جابه‌جا می‌کنند.

فرودگاه ایروان

خطوط هوایی

فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس محل تردد پروازهای بسیاری از خطوط هوایی جهان و از جمله پروازهای عادی و چارتر شرکت‌های ایرانی است.

فرودگاه ایروان

اطلاعات بیشتر در مورد پروازهای مرتبط با این فرودگاه بدین شرح است:

پروازهای عادی

شرکت هوایی آسمان: تهران (فرودگاه امام)

شرکت هوایی نفت: فرودگاه اصفهان (پرواز فصلی)

شرکت هوایی ماهان: فرودگاه بین‌المللی مشهد، تهران (فرودگاه امام)

شرکت هوایی تابان: پروازهای فصلی فرودگاه‌های بین‌المللی تبریز و اصفهان

پروازهای چارتر

شرکت هوایی معراج: تهران (فرودگاه امام)

پروازهای کارگو

طبق لیست پروازهای فرودگاه، هیچ پرواز کارگو (باربری) از ایران وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه