معرفی فرودگاه‌ های بانکوک

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
معرفی فرودگاه‌ های بانکوک

شهر بانکوک پایتخت کشور تایلند و یکی از مراکز توریستی جنوب شرق آسیا است که سالانه هزاران گردشگر از سراسر دنیا و از جمله گردشگران ایرانی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و مراکز تفریحی به آنجا سفر می‌کنند. از این رو، برای سهولت در برنامه‌ریزی سفر و آشنایی با فرودگاه‌های شهر بانکوک در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

شهر بانکوک یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در جنوب شرق آسیا است که به دلیل برخورداری از امکانات تفریحی، سواحل زیبا، جاذبه‌های تاریخی و ... در رده گزینه‌های مورد علاقه گردشگران خارجی و از جمله شهروندان ایرانی برای گذران تعطیلات است. از این رو، دو فرودگاه بزرگ بانکوک نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی این گردشگران به کشور تایلند ایفا می‌کنند.

فرودگاه بین المللی سووارنابومی (Suvarnabhumi) بانکوک

فرودگاه بانکوک

فرودگاه سووارنابومی بانکوک که با نام فرودگاه بین المللی بانکوک نیز خوانده می‌شود، یکی از دو فرودگاه بین المللی شهر بانکوک است. این فرودگاه در زمینی به مساحت ۷۴۰۰ هکتار احداث شده و در پانزدهم ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ کار خود را با تعداد محدودی از پروازهای داخلی آغاز و دو هفته بعد به شکل رسمی با ورود پروازهای داخلی و خارجی فعالیت خود را وارد مرحله عملیاتی نمود. همچنین وجه تسمیه نام این فرودگاه برگرفته از یکی از امپراطوری‌های جنوب شرق آسیا بوده و به معنی «سرزمین طلایی» است.

فرودگاه بانکوک

این فرودگاه با کاربری مسافری (همگانی) دارای یک ساختمان برای پایانه مسافری (به مساحت ۵۶۳،۰۰۰ مترمربع) است و از این لحاظ جایگاه چهارمین فرودگاه تک پایانه‌ای جهان را در اختیار دارد. همچنین برج مراقبت فرودگاه با ۱۳۲/۲ متر ارتفاع بلندترین برج مراقبت در میان فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرودگاه سووارنابومی با آمار ۵۳ میلیون نفر مسافر و ۹۵ خط هوایی فعال در سال ۲۰۱۲ در رده دوازدهمین فرودگاه پرتردد جهان، ششمین فرودگاه پرتردد آسیا و نخستین فرودگاه پرتردد کشور تایلند را کسب کرد. از سایر نکته‌های قابل توجه در مورد این فرودگاه می‌توان به باند آسفالته ۴۹۰۰ متری و ارتفاع ۲ متری آن از سطح دریا اشاره کرد. پایانه این فرودگاه محل استقرار و دفتر مرکزی فعالیت خطوط هوایی متعددی از جمله اورینت تای ایرلاینز (Orient Thai Airlines)، تای ایرویز اینترنشنال (Thai Airways International) و بانکوک ایرویز (Bangkok Airways) است.

فرودگاه بانکوک

فرودگاه بانکوک

از جمله سایر امکانات فرودگاه می‌توان به صرافی، رستوران‌ها و کافه‌ها، اینترنت پرسرعت رایگان، دفتر پستی، کیوسک‌های مخابراتی رایگان تا سقف ۱۵ دقیقه، بخش امانات، بسته‌بندی، فروشگاه‌‌ها، آرایشگاه، مرکز ماساژ و زیبایی، اطلاعات، مرکز پزشکی، تورهای گردشگری، نمازخانه، دکه مطبوعات، فضای کشیدن سیگار، بخش اشیای گمشده و .... اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی به فرودگاه

فرودگاه در فاصله ۲۶ کیلومتری حومه شهر بانکوک قرار دارد و به راحتی می‌توان به غیر از ساعت‌های اوج ترافیک به مرکز شهر دسترسی پیدا کرد. در این فرودگاه امکانات متنوعی جهت نقل و انتقال مسافران به مناطق شهری در نظر گرفته شده است و گردشگران می‌توانند متناسب با بودجه سفر خود یکی از موارد زیر را برای تردد انتخاب کنند.

فرودگاه بانکوک

فرودگاه بانکوک

  • کرایه خودرو: باجه‌های مربوط به کرایه خودرو در پایانه فرودگاه مستقر هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش در شهر به شمار می‌رود.
  • سرویس رایگان فرودگاه: این سرویس‌ها از ساعت ۵ بامداد تا ۱۲ شب به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه این سرویس‌ها در قسمت خروجی سوم طبقه دوم پایانه مستقر بوده و استفاده از آن‌ها کاملا رایگان است. همچنین خطوط ویژه نیز به صورت ۲۴ ساعته در خروجی پنجم پایانه حمل و نقل عمومی مستقر هستند.
  • تاکسی‌های مجهز به تاکسی‌متر: تاکسی‌های فرودگاه نیز در مقابل خروجی چهارم طبقه اول مستقر هستند. برای استفاده از آن‌ها کافی است تا مسیر خود را به مسئول غرفه تاکسی‌رانی اعلام کنید تا راننده مربوط شما را به سمت خودرو هدایت کند. نکته قابل توجه اینکه تاکسی‌ها نیز به صورت شبانه‌روزی در فرودگاه حاضر هستند.
  • خودرو تشریفات: به منظور رفاه حال مسافران وی آی پی (VIP) امکان اجاره از خودروهای لوکس نیز در فرودگاه مهیا شده است و مسافران می‌توانند از بین ۸ مدل موجود خودروی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. این مورد نیز همانند تاکسی‌های فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته دایر است.
  • اتوبوس عمومی: در سراسر دنیا اتوبوس‌های عمومی ارزان‌ترین راه دسترسی محسوب می‌شوند. در این فرودگاه نیز پایانه اتوبوس‌های شهری در خارج از ساختمان اصلی فرودگاه و برای ۱۱ مسیر مختلف و به صورت شبانه‌روزی مستقر است.
  • ون‌های شهری: خودرو ون نسبت به اتوبوس راحت‌تر بوده و قیمت آن نیز با بلیط اتوبوس تفاوت چندانی ندارد. همچنین ون‌ها در ۹ مسیر شهری در حال تردد هستند. البته ساعت فعالیت ون‌ها محدود است.

خطوط هوایی

فرودگاه بانکوک

پروازهای مسافری

در حال حاضر، پروازهای مسافری از ایران به مقصد بانکوک از طریق فرودگاه امام و توسط شرکت‌های هوایی ایرآسیا، ماهان، ایران ایر، امیریتس، قطر ایرویز، عمان ایر، اتحاد ایرویز، کویت ایرویز، فلای دوبی، هواپیمایی قشم و تای ایرویز اینترنشنال انجام می‌شود.

پروازهای کارگو (باربری)

هیچ گونه پرواز باربری از ایران به مقصد فرودگاه بانکوک در لیست برنا‌مه‌های پروازی فرودگاه وجود ندارد.

فرودگاه بین المللی دن موئنگ (Don Mueang International Airport)

فرودگاه بانکوک

این فرودگاه که با نام «فرودگاه قدیمی بین المللی بانکوک» نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های بین المللی جهان و آسیا است. فرودگاه دن موئنگ از سال ۱۹۱۴ محل استقرار نیروی هوایی سلطنتی تایلند بوده و از سال ۱۹۲۴ نیز پروازهای تجاری در آن راه‌اندازی شده‌اند. از این رو، فرودگاه علاوه بر حفظ کاربری دو منظوره خود –همگانی و نظامی- یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های تجاری جهان نیز به شمار می‌رود. البته در سال ۲۰۰۶ و پس از آغاز به کار فرودگاه بین المللی سووارنابومی فعالیت فرودگاه دن موئنگ متوقف شده و پس از انجام عملیات بازسازی در ماه مارس سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را از سر گرفت. همچنین به دلیل تجمع بیشتر پروازها در فرودگاه جدید، فرودگاه دن موئنگ به محل استقرار پروازهای محلی و ارزان قیمت (با فعالیت ۸۰ خط هوایی و ۱۶۰،۰۰۰ پرواز) تبدیل شده و در این راستا، در سال ۲۰۱۵ عنوان بزرگترین فرودگاه ارزان قیمت جهان را به دست آورد. نکته قابل توجه این است که فرودگاه جایگاه خود را به عنوان محل استقرار خطوط هوایی مهمی از جمله ایرآسیا و تای اینترنشنال ایرویز حفظ کرده است.

فرودگاه بانکوک

فرودگاه بین المللی دن موئنگ دارای دو پایانه است که پایانه شماره ۱ برای پروازهای بین المللی و پایانه شماره ۲ برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با آغاز به کار فعالیت پایانه شماره ۲، گنجایش فرودگاه تا سقف ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یافته است. همچنین فرودگاه در ارتفاع ۳ متری از سطح دریا واقع شده و دارای یک باند آسفالته به طول ۳۷۰۰ متر است.

فرودگاه بانکوک

موقعیت جغرافیایی

خطوط هوایی

فرودگاه بانکوک

همچنان که پیش‌تر نیز اشاره شد این فرودگاه مختص به پروازهای داخلی کشور تایلند است و پروازهای بین المللی از اقصی نقاط جهان به مقصد فرودگاه بین المللی سووارنابومی انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه