قبرستان ویورلی؛ جاذبه ای در سرزمین استرالیا

زهرا صالح نژاد
زهرا صالح نژاد یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
قبرستان ویورلی؛ جاذبه ای در سرزمین استرالیا

گورستان ویورلی در بالای صخره‌های برونته در حومه شرقیسیدنی، نیو ساوت ولز استرالیا قرار دارد که در پایین آن یک مسیر ساحلی زیبا هم دیده می‌شود. با کجارو همراه باشید.

 این قبرستان که در سال ۱۸۷۷ ساخته شد، به علت وجود مجسمه‌ها و آثار تاریخی دست نخورده دوره ویکتوریا مورد توجه است و اغلب از آن به عنوان یکی از زیباترین گورستان‌های جهان یاد می‌شود. گورستان مدفن بسیاری از مشاهیر استرالیا از جمله هنری لاوسون شاعر است. این قبرستان شبیه به قبرستان پرلاشز فرانسه و قبرستان کنسال‌گرین لندن طراحی شده است.

نیاز به گورستان در منطقه ویورلی در اوایل سال ۱۸۶۳ عنوان شد. مدتی بعد دولت نیو ساوت ولز چهار هکتار زمین خریداری کرد و آن را برای ایجاد یک قبرستان به شورای شهر سپرد. بعدها حدود ۵ هکتار زمین‌های همسایه توسط افراد محلی به قبرستان اضافه شد. اولین دفن در ۴ اوت ۱۸۷۷ انجام شد.  تا سال ۱۸۹۴ در گورستان به اندازه کنونی خود یعنی حدود چهل و یک جریب و تا محدود خیابان‌های  ترافالگار، باندری و سنت توماس رشد کرد.

گورستان ویورلی محل دفن بسیاری از مشاهیر استرالیایی است. در این میان می‌توان از چهره‌های ادبی  مانند هنری لاوسون (یکی از معروف‌ترین شاعران استرالیا)، ژول آرچیبالد، بنیانگذار بولتن و بانی جایزه آرچیبالد،  هنری کندال شاعر قرن نوزدهم، ویلیام شریدان بازیگر آمریکایی، دوروتی مک‌کلر شاعر و نویسنده و اتل پدلی نویسنده نام برد. دیگر چهره‌های مهم عبارتند از لارنس هارگیو از پیشگامان صنعت هوانوردی، فانی دوراک شناگر معروف المپیک و سر جیمز مارتین فرماندار نیو ساوت ولز (که پس از مرگ همسرش در سال ۱۹۰۹ به گورستان ویورلی منتقل شد).

گورستان بیش از ۲۰۰ قبر جنگی را از جنگ‌های مختلف دارد. دروازه جلو یادبودی برای مدفونین منطقه دارد که در طول جنگ جهانی اول و دوم درگذشته‌اند. در دروازه اصلی یک بنای یادبود برای نیروهای نظامی NSW  قرار دارد که یادبودی برای چندین افسر کشته شده در ۱۸۹۱ در هنگام  انفجار مین دریایی در میدل‌هد است. حداقل یازده نفر از گشته‌شدگان جنگ داخلی ایالات متحده نیز در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند از جمله فینیاس تامسون. علاوه بر این، گورستان خانه ابدی مایکل دویر (شورش ۱۷۹۸) است و بنای یادبودی برای تمام کسانی که در آن شورش درگذشتند. هم‌چنین گورستان شامل قبور بسیاری افراد مشهور دیگر از جمله پیتر برگ، بازیکن برجسته راگبی و جورج فریمن مجرم معروف سیدنی است.

گورستان ویورلی از نظر معماری از این نظر قابل توجه است که در آن نمونه‌هایی از سنگ‌کاری و هنر مراسم تشییع از قرن ۱۹، با ویژگی‌های خاصش به نمایش گذاشته شده است که با توجه به طبیعت دست نخورده‌ی آن‌ها، ارزش زیبایی‌شناختی برجسته‌ای دارند. از جمله مجسمه‌های بارز و قابل توجه در این قبرستان مقبره‌ای است که والتر گریفین و بورشام کلمپ برای جیمز استوارت و خانواده‌اش ساخته‌اند.

این قبرستان هیچ بودجه دولتی ندارد و خودش مخارجش را تامین می‌کند. برای نگهداری گورها هزینه‌ای دریافت می‌شود و همین امر باعث شده برخی خانواده‌ها تمایل نداشته باشند گور جد خود را نگه دارند که این نیز باعث تخریب برخی از آثار تاریخی این قبرستان شده است.

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

قبرستان ویورلی

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه