روزشمار: ۲ آبان؛ درگذشت فرد سندز، موسس موزه هنرهای معاصر

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲ آبان؛ درگذشت فرد سندز، موسس موزه هنرهای معاصر

امروز سالروز درگذشت «فرد سندز» بنیانگذار موزه هنرهای معاصر لس‌آنجلس (MOCA) است.

«فرد سندز» یک مدیر اجرایی کسب و کار آمریکایی و سرمایه‌گذار املاک و مستغلات بود. او به‌عنوان رئیس گروه سرمایه‌گذاری‌های لوکس خدمت کرده است.

فرد سندز در ۱۶ فوریه سال ۱۹۳۸ در منهتن، شهر نیویورک به دنیا آمد. پدر او یک راننده تاکسی بود. او با پدر و مادر خود در سال ۱۹۴۵ زمانی که تنها هفت سال دشت به ارتفاعات بویل، لس آنجلس، کالیفرنیا نقل مکان کرد.

سندز که دبیرستان روزولت تحصیل کرده بود، با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس فارغ‌التحصیل شد. 

سندز در سال ۱۹۶۰ توانست شرکت Fred Sands Realtors را که یک شرکت املاک بود تاسیس کند. در طول این سالها، این شرکت با ۶۵ دفتر در کالیفرنیا افتتاح شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی، او این شرکت را به شرکت Coldwell Banker فروخت.

سندز یکی از بنیانگذاران موزه هنرهای معاصر، لس‌آنجلس بود و به‌عنوان نائب‌رئیس هیئت امنای این موزه خدمت کرده است. سندز در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی در اثر سکته مغزی در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

موزه هنرهای معاصر، لس آنجلس (MOCA)

موزه هنرهای معاصرموزه هنرهای معاصر، لس آنجلس (MOCA) یک موزه هنر معاصر با سه موقعیت قرارگیری در لس‌آنجلس، کالیفرنیا است. اصلی‌ترین شاخه آن در خیابان گرند در مرکز شهر لس‌آنجلس نزدیک تالار کنسرت والت دیسنی قرار دارد.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

فضای اصلی MOCA در ابتدا هدفش یک فضای نمایشگاهی موقت بود و ساختمان اصلی که برای آن ساخته شده بود، هم‌اکنون موزه هنرهای معاصر گفن (Geffen) نام دارد که در منطقه کوچک توکیو در لس‌آنجلس قرار دارد. این مرکز، مرکز طراحی پاسفیک در غرب هالیوود است.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

موزه هنرهای معاصر لس آنجلسنمایشگاه موزه عمدتا شامل هنرهای معاصر آمریکایی و اروپایی بعد از سال ۱۹۴۰ است. از زمان شروع ساخت موزه، برنامه‌ریزی MOCA بر اساس رویکردی چندگانه به هنر معاصر تعریف شد.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

بیش از ۹۰ درصد آثار این موزه را هدیه‌هایی از چندین کلکسیونر بزرگ خصوصی تشکیل می‌دهد و کلکسیون دائمی MOCA با نزدیک به ۶۰۰۰ اثر را ساخته است.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

در پاییز سال ۱۹۸۳ در افتتاحیه موزه، انعقاد قرارداد با یکی از اعضای هیئت مدیره موزه به نام «جوزپه پانزا» که با فروش گروهی از آثار به ارزش ۱۱ میلیون دلار با پرداخت بی‌بهره در پنج سال موافقت کرده بود، این موزه را تبدیل به یک غول در عرصه هنر بین‌المللی در جهان کرد.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

در سال ۱۹۸۴، بخشی از کلکسیون پانزا شامل ۸۰ اثر تاثیرگذار اکسپرسیونیسم انتزاعی و هنر پاپ توسط ژان فاتریر، فرانتس کلاین، روی لیختن اشتاین، کلز اولدنبرگ، رابرت روشنبرگ، مارک روتکو و آنتونی تپی‌یز، خریداری شد.

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس

امروزه داخل مجموعه دائمی این موزه، آثار هنرمندان مشهورتری مانند گرگ کولسون، کیم دینگل، سام دورانت، دیوید هاکنی، کنت پرایس، جان مک لافلین، رابرت مادرول، ریموند پتیبون، جیمز هیوارد و جورج سگال قرار دارد. به راستی می‌توان گفت در هیچ‌کدام از شهرهای آمریکا، حتی نیویورک، شیکاگو، هوستون و سانفرانسیسکو، نمی‌توان کلکسیونی به زیبایی کلکسیون موزه هنرهای معاصر لس‌‌آنجلس دید.

در همین روز:

  • امضای لايحه ساختار جديد دولت از سوی ناصرالدين شاه قاجار (۱۲۵۱ شمسی)
  • در گذشت «بان كو» مورخ چينی (۹۲ میلادی)
  • سلطان محمود غزنوی تصرف كشمير را تكميل كرد. (۱۰۲۱ میلادی)
  • زادروز مولف «لاروس» زبان‌شناس و دائرةالمعارف نويس معروف فرانسه (۱۸۱۷ میلادی)
  • «آلبرتو سانتوس» اولین پرواز سنگین‌تر از هوا با هواپیما در اروپا را در خیابان Champs de Bagatelle پاریس، فرانسه انجام داد. (۱۹۰۶ میلادی)
  • اولین استفاده از هواپیما در جنگ (۱۹۱۱ میلادی)
  • آغاز جنگ تاريخی «العلمين» در شمال آفريقا در جريان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۲ میلادی)
  • روز استقلال «لائوس» از استعمار فرانسه (۱۹۵۳ میلادی)
  • روز ملی مجارستان (۱۹۵۶ میلادی)
  • تاسيس تلويزيون دولتی ايران و گسترش آن (۱۹۶۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه