با برترین جاذبه های جزیره لانزاروته در اسپانیا آشنا شوید

مریم حیدرشناس | سه شنبه, ۴ آبان ۹۵ ساعت ۱۳:۰۰

فرودگاه بین‌المللی آرسیفه در جزیره لانزاروته‌ (Lanzarote) سالانه چند میلیون گردشگر خارجی را به خود می‌بیند. با کجارو همراه باشید تا با برخی از جاذبه‌های دیدنی این جزیره اسپانیایی و دلیل روانه‌شدن سیل عظیم گردشگران به آن آشنا شوید.

جزیره لانزاروته اولین جزیره قناری است که در هزار کیلومتری شبه‌ جزیره ایبری در آب‌های اقیانوس اطلس آشکار شده است. این جزیره بخشی از استان لاس‌پالماس اسپانیا محسوب می‌شود که خود دارای ۷ بخش است. اصلی‌ترین بخش لانزاروته، شهر آرسیفه است. اکثر گردشگران به‌دلیل آب‌و‌هوای ملایم لانزاروته در تمام سال به سوی این جزیره دیدنی روانه می‌شوند. دمای هوا در جزیره لانزاروته حتی در سردترین روزهای زمستان نواحی اروپای شمالی، به‌ندرت  از ۲۱ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر می‌آید. این جزیره با داشتن بیش از ۹۰ ساحل معرکه و هتل‌ها و ویلاهای باکیفیت، تمام آنچه را که برای گذراندن یک تعطیلات ساحلی عالی می‌خواهید، در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه براین، جزیره کوچک لانزاروته مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فرد را در خود جای داده است؛ آثاری ارزشمند و دیدنی که نتیجه تلاش‌های هنرمند و معمار متولد این جزیره یعنی سزار مانریکو (Cesar Manrique)  است.

پارک آتشفشان تیمانفایا

پارک آتشفشان تیمانفایا

پارک آتشفشان در تیمانفایا (Timanfaya) برترین جاذبه گردشگری لانزاروته محسوب می‌شود که در سال گذشته حدود ۱ میلیون بازدیدکننده داشته است. این ناحیه پررفت‌و‌آمد و در عین‌ حال وهم‌آور، حاصل طولانی‌ترین فوران آتشفشانی جهان است که به‌مدت ۶ سال (از سال ۱۷۳۰ تا سال ۱۷۳۶) ادامه داشته است. این فوران مهیب، زمینی را که روزگاری حاصل‌خیزترین زمین جزیره بوده است، زیر دریایی از گداخته‌های آتشفشانی مدفون ساخته است.

این شگفتی کوچک با گذشت زمان تغییر چندانی نکرده و همچنان پر است از مخلوط‌های آتشفشانی، اشکال عجیب‌و‌غریب گدازه‌های پر پیچ‌و‌خم و محدوده وسیعی از رنگ‌های آلی و خاکی که بسیار شگفت‌انگیز هستند.

افراد بازدیدکننده از پارک آتشفشان می‌توانند با شرکت در تورهای مختلف ضمن تماشای این چشم‌انداز فراواقع‌گرا، خاطرات ضبط‌‌شده را از کشیش محلی یایزا (Yaiza: بخشی از جزیره لانزاروته) که از شاهدان این فوران مهیب بوده است، بشنوند. اوج لذت در این تورها زمانی است که به رستورانی باورنکردنی می‌رسند. رستورانی که غذایش را روی گرمای آتشفشان طبخ می‌کند. علاوه براین مشتریان این رستوران می‌توانند از دیدن چشم‌انداز پانارومایی از پارک آتشفشان حین صرف غذای خود لذت ببرند.

جامئوس دل آگوا

جامئوس دل آگوا

این جاذبه گردشگری بی‌نظیر، کانالی از گدازه‌های آتشفشانی به طول ۶ متر است که در شمال جزیره در نزدیکی پونتا موجرس (Punta Mujeres) واقع شده است. جامئوس دل آگوا (Jameos Del Agua)، این فضای طبیعی باورنکردنی، محبوبیت خود را مدیون کارهای سزار مانریکو است، هنرمندی که با کمک معماران دیگری همچون لوئیس مارالس (Luis Morales) و جیسوس سوتو (Jesus Soto)، جامئوس را تبدیل به سالن زیرزمینی خیره‌کننده‌ای کرده است.

باغ‌های گرمسیری، کافی‌شاپ‌ها و یک رستوران، این باتلاق زیرزمینی را احاطه کرده‌اند و فضایی آرامش‌بخش و مشابه کلیسا رقم زده‌اند. خرچنگ‌های سفید‌موی کور هم، که مختص جزیره لانزاروته هستند، همچون جواهر در آب می‌درخشند.

بازدیدکنندگان پس از بیرون آمدن از این ناحیه زیرزمینی با استخر شنایی رویایی و بسیار مجلل و باشکوه رو‌به‌رو می‌شوند که برای استفاده انحصاری پادشاه اسپانیا رزرو شده است.

پشت این استخر، تالار کنسرتی قرار دارد که از صخره های آتشفشانی تشکیل شده است و خواص آکوستیکی باورنکردنی دارد. این تالار در سال ۱۹۸۷ ساخته شده و از آن زمان تاکنون، پیش‌زمینه‌ای خیره‌کننده برای کنسرت‌های کلاسیک و آوانگارد زیادی فراهم کرده است.

این مکان همواره باعث شگفتی بازدیدکنندگان بوده است؛ به‌ طوری‌که ریتا هیورث (Rita Heyworth )، بازیگر افسانه‌ای هالیوود، پس از آمدن به جاموئس دل آگوا و تماشای این جاذبه دیدنی آن را جاذبه هشتم جهان نامید.

باغ کاکتوس‌ها

باغ کاکتوس‌ها

باغ کاکتوس‌ها در گوتیزا (Guatiza) جایی است که گونه‌های گیاهی پر از خار جهان در کنار هم گردآوری شده‌اند. این باغ دیدنی هم نتیجه تلاش‌های سزار مانریکو است؛ هنرمندی که رد پایش در همه جای این جزیره دیده می‌شود. باغ کاکتوس‌ها قبلا معدن سنگ بود. اما امروزه خانه‌ی بیش از ۱۰۰۰ گونه‌ی مختلف از کاکتوس‌ها است که بسیار هنرمندانه در این فضای آمفی تئاترمانند و کاسه‌ای شکل چیده شده‌اند.

در ورودی اصلی و پارکینگ این باغ، مجسمه‌ای فلزی، غول‌پیکر و سبز رنگ از یک کاکتوس با ارتفاع ۸ متر قرار دارد که در بدو ورود همچون یک نگهبان از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند. این نشان کاکتوسی را در همه جا می‌توان دید؛ مثلا روی دستگیره در و نرده‌های آهنی جلوی دروازه ورودی این کاکتوس را می‌توانید ببینید.

باغ کاکتوس‌ها، بهشت دوست‌داران گیاهان است و  در جایی بنا شده است که روزگاری محل کاکتوس‌های لانزاروته بود. این گیاهان را در اصل جزیره‌نشینان برای جذب حشره قرمز دانه پرورش می‌دادند. آن‌ها حشره ها را خشک می‌کردند و پس از خرد کردن به‌عنوان ماده‌ی رنگی طبیعی استفاده می‌کردند.

ساختمان سزار مانریکو

ساختمان سزار مانریکو

ساختمان سزار مانریکو خانه‌ای باورنکردنی است که توسط سزار مانریکو درون ۵ حباب آتشفشانی ساخته شده است. این شاهکار معماری مبتکرانه یکی از اولین بناهای مانریکو در لانزاروته است. بسیاری تصور می‌کردند مانریکو دیوانه است که فکر می‌کند لانزاروته قابلیت تبدیل شدن به بهشت گردشگران را دارد؛ در حالی که او با طراحی این بنای دیدنی عملی‌شدن این هدف را به زیبایی به تصویر کشید. افکار منفی آن‌ها تا پایان سال ۱۹۶۸ که خلق این اثر پایان یافت، ادامه داشت. پس از آن ساختمان مانریکو جوایز معماری بین المللی متعددی را از آن خود کرد و تعجب همگان را برانگیخت. سیل افراد مشهور و ثروتمند برای تماشای این مقصد گردشگری جدید به سوی لانزاروته روانه شد تا مکانی که به یک‌باره پدید آمده بود را از نزدیک ببینند. هنرپیشه معروف به نام عمر شریف (Omar Sharif) پس از بازدید از این بنا آن‌قدر تحت‌تاثیر قرار گرفته بود که فورا سفارش ساخت خانه‌ای با این سبک را برای گذراندن تعطیلات به سزار داد. سزار سفارش او را پذیرفت و حتی اقدامات اولیه ساخت خانه را هم انجام داد اما بنا به دلایلی، بازیگر مشهور تمام دارایی‌اش را از دست داد، از جزیره رفت و هرگز بازنگشت.

میرادور دل ریو

لانزاروته

میرادور دل ریو (Mirador Del Rio) چشم‌اندازی است که در یکی از بلندترین نقاط جزیره، در ارتفاع ۴۷۹ متری واقع شده است. جالب است بدانید این مکان هم توسط هنرمند محلی، سزار مانریکو در سال ۱۹۷۴ و به سبک متداول خود ساخته شده است.  این مکان چشم‌اندازی فوق‌العاده هم از جزایر اطراف برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است؛ جزایری مثل لا گراسیوسا (La Graciosa) یا جزایر غیرمسکونی مونتانا کلارا (Montana Clara) و الگرانزا (Alegranza).

پنجره‌های انحنادار میرادور بسیار شبیه پنجره‌های استفاده شده در زیرزمین کاستیلو دی سان (Castillo de San) است که مانریکو به شیوه‌ای هنرمندانه آن را تبدیل به یکی از بهترین نهارخوری‌های جزیره کرده بود. با توجه نوع پنجره، به نظر می‌رسد مانریکو قصد احداث یک رستوران را در این محل داشته است. اگرچه امروزه امکان خرید اسنک و نوشیدنی در میرادور وجود دارد اما مطمئنا آن رستوران بزرگی که مانریکو در ذهن داشته، هنوز ساخته نشده است. در عوض پنجره‌های انحنادار حکم کادربندی این چشم‌انداز فوق‌العاده را پیدا کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه