فرودگاه رشت، معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
فرودگاه رشت، معرفی فرودگاه های ایران

رشت مرکز استان گیلان و یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای شمالی و یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای ایران است. این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی به نام سردار جنگل رشت است. 

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران است و همچنین، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در حاشیه‌ سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. شهر رشت به ‌عنوان مرکز استان گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی و گردشگری ایران است و مجموع جمعیت ساکن در حومه و جمعیت شناور روزانه شهر رشت به ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ نفر  می‌رسد. شهر باران، شهر ستاره، دروازه اروپا، این‌ها نام‌هایی است که سیاحان سرزمین سبز منشا و مبدا تحولات فرهنگی و اجتماعی بسیاری در سطح ملی بوده است.

تاریخچه فرودگاه سردار جنگل رشت

فرودگاه رشت

در دهه بیست شمسی برای تسریع حمل ونقل مسافر و کالا، فرودگاهی در رشت راه‌اندازی شد. باند این فرودگاه در جوار کارخانه الکتریک ایران رشت (لامپ سازی) خیابان رودباری کنونی قرار داشت که نزد اهالی قدیم این شهر، به زمین طیاره یا بالون صحرا معروف بود. فرودگاه مزبور که تا سال‌ها با نام سلیمان داراب نیز خوانده می‌شد، در ۱۸ خرداد ۱۳۲۶ به همت محمود ضرابی، نماینده وقت اداره هواپیمایی کشوری (وزارت راه) در گیلان رسماً افتتاح شد.

در ابتدای فعالیت فرودگاه، هواپیمای شرکت سهامی هواپیمائی ایران روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مسیر هوایی رشت - تهران - تبریز و برعکس پرواز می‌کرد. البته پس از چند سال فعالیت فرودگاه تعطیل شد و تأسیسات آن درسال ۱۳۴۴ به محل کنونی فرودگاه که در بلوار ولی عصر رشت ساخته شده بود، منتقل شد و در سال ۱۳۴۷ به طور رسمی به عنوان اولین فرودگاه مدرن استان گیلان افتتاح شد.

فرودگاه رشت

در تابستان سال ۱۳۸۹ اعلام شد با ایجاد محدودیت (تحریم) در پذیرش هواپیماهای ایرباس در اتحادیه اروپا و برای جبران سوخت مورد نیاز پروازهای برد بلند سوختگیری تعدادی از پرواز هواپیماهای پهن پیکر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به مقاصد استکلهم و هامبورگ از فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت انجام می‌شد. فرودگاه رشت از لحاظ ارتفاع از سطح دریا منجر به بیشینه سوختگیری و تنها مسیر خط پروازی کناره دریاچه کاسپین (خرز) است و از این لحاظ مقرون به صرفه‌ترین خط پروازی کشورهای حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی است.

امکانات و پایانه‌های فرودگاه

فرودگاه‌ها یکی از بخش‌های مهم و حساس اقتصادی و به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی هر محل، منطقه و کشور خود محسوب می‌شوند. همچنین، در شهریور ماه ۱۳۹۲ دفتر سرپرستی ایستگاه‌های شمال کشور و هواپیمایی آسمان در ترمینال جدید فرودگاه رشت ایجاد شد، با راه‌اندازی این دفتر از این پس تمامی تصمیمات مربوط به مسیرهای پروازی – تجهیزات فنی و جذب نیرو برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در رشت گرفته می‌شود.

فرودگاه رشت

 فرودگاه سردار جنگل دارای ویژگی‌های است که این فرودگاه را جزو فرودگاه‌های مهم کشور قرار می‌دهدکه می‌توان به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره کرد:

  • قرار گرفتن فرودگاه در مسیر کریدور نوستراک که شرق آسیا را به اروپا پیوند می‌زند.
  • وجود گل و گیاه و محصولات کشاورزی در استان و طرح صادرات آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه
  • وجود جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی خدادادی که استان گیلان را به عنوان تابلویی بی‌نظیر و بی‌بدیل چهره آرائی نموده است.
  • با وجود گستردگی جمعیتی و جغرافیایی استان گیلان، تنها فرودگاه سردار جنگل رشت باید پاسخگوی همه نیازها و درخواست‌های استانی باشد.
  • تعامل بسیار خوب فرودگاه با حوزه گردشگری استان می‌تواند به جذب گردشگر و جلب سرمایه گذار (چه داخلی و چه خارجی) کمک شایانی نماید.
  • وجود منطقه بزرگ آزاد تجاری – صنعتی بندر انزلی و همجواری آن با فرودگاه که این امر در نوع خود کم نظیر است.
  • حضور شرکت‌های معروف در فرودگاه رشت می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای سرمایه گذاری ترغیب نماید که بدون تردید این روند هم برای شرکت فرودگاه‌های کشور و هم استان گیلان ارزش افزوده خواهد داشت.

ترمینال رشت

ترمینال پروازهای داخلی

ترمینال مسافری جدید فرودگاه رشت به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۲ رسماً افتتاح شد. ترمینال جدید با طراحی مدرن و تسهیلات رفاهی مناسب ساخته شده است. عدم راه اندازی جت وی و رفت و آمد پیاده مسافران از ترمینال به هواپیما و بلعکس با توجه به شرایط جوی رشت از مشکلات این پایانه جدید است.

ترمینال پروازهای خارجی

پس از بهره‌برداری از ترمینال جدید پروازهای داخلی، ترمینال قدیمی فرودگاه رشت که در سال ۱۳۴۷ ساخته شده با بهسازی برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی از برنامه‌های این فرودگاه است.

ترمینال VIP (پاویون)

ساختمان تشریفات فرودگاه سردار جنگل رشت به وسعت ۳۳۰ متر مربع، در این پایانه فرایند ورود و خروج فرودگاهی مسافران ویژه و پروازهای اختصاصی دولتی و تجاری بطور اختصاصی و با رعایت کامل آداب تشریفات صورت پذیرد.

مشخصات فرودگاه

فرودگاه رشت

نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)

کد یاتا: RAS

کد ایکائو: OIGG

ارتفاع از سطح دریا: ۱۲ متر

قطب اصلی خط هوایی: در حال حاضر، این فرودگاه قطب هیچ یکی از شرکت‌های هوایی نیست.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس فرودگاه رشت

موقعیت فرودگاه سردار جنگل رشت روی نقشه

فرودگاه سردار جنگل رشت در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و حدود ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده است. مساحت کل فرودگاه ۲۲۰ هکتار و ارتفاع آن ۱۲ متر پایین‌تر از آب‌های دریای آزاد است و به دستگاه‌های کمک ناوبری دقیق و ارتباطی با هفت طرح تقرب مجهز است. در فرودگاه سردار جنگل رشت زیرساخت و ظرفیت برای ۱۰۰ پرواز در روز در مسیرهای داخلی و خارجی وجود دارد؛ همچنین این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای خزر و در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک)  و در سومین شهر گردشگر پذیر ایران (رشت) واقع شده است. 

  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • مرکز تلفن: ۳-۳۳۷۲۷۰۰۱  (۰۱۳)
  • دفتر مدیر ترمینال: ۳۳۷۲۹۷۳۱  (۰۱۳)
  • روابط عمومی: ۳۳۷۲۷۱۷۶  (۰۱۳)
  • دفتر مدیرکل: ۳۳۷۲۶۹۷۴  (۰۱۳)
  • شماره فاکس:  ۳۳۷۲۰۰۹۹  (۰۱۳)
  • شماره سامانه پیام کوتاه: ۱۰۰۰۱۳۱۷۷۲۷۱۷۶
  • کدپستی: ۳۵۳۶۵-۴۱۶۳۹
  • پست الکترونیک: info.rasht@airport.ir
  • کانال تلگرام: Rasht_Airport@

آمار فرودگاه رشت

فرودگاه رشت

عدم وجود پروازهای برنامه‌ای بین المللی شرکت‌های خارجی و داخلی از نقاط ضعف و مورد انتقاد این فرودگاه است هرچند که افزایش تقاضا و کاهش پروازها سبب افزایش قیمت غیرقانونی بلیط در برخی مسیرهای فرودگاه رشت شده است اما در کل درصد رشد نشت و برخاست هواپیما در ۱۰ سال گذشته باوجود افزایش مسافر همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است.

رتبه فرودگاه رشت در پروازهای بین المللی سال ۲۰۱۵ از میان ۲۹ فرودگاه ایران بیستم است. فرودگاه رشت از نظر تعداد پرواز در سه‌ ماهه اول سال ۱۳۹۵ با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته در رتبه چهاردهم فرودگاه‌های ایران و رتبه اول فرودگاه‌های شمال ایران است. رشت تنها کلان‌شهری است که فرودگاهش پرواز خارجی برنامه‌ای ندارد و این یکی از بزرگترین مشکلات فرودگاه سردار جنگل رشت به حساب می‌آید و یکی از علت‌های آن قدیمی بودن ترمینال خارجی این فرودگاه و ظرفیت پایین آن است.

مسیرها و شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه رشت

شرکت‌های هواپیمایی

مسیر‌های پروازیپایانه
ایران ایرتهران، تبریز، اهواز، اصفهان ساریداخلی(۲)
هواپیمایی تابانفرودگاه مشهد، فرودگاه اصفهانداخلی(۲)
هواپیمایی آسمانتهران، بندر عباس، شیراز، عسلویه، مشهد، اهوازداخلی(۲)
هواپیمایی کیشکیشداخلی(۲)
هواپیمایی کاسپینفرودگاه عسلویه، فرودگاه مشهدداخلی(۲)
هواپیمایی زاگرسفرودگاه مشهدداخلی(۲)
هواپیمایی نفتفرودگاه اهوازداخلی(۲)
بوراجتفرودگاه استانبولخارجی(۱)
هواپیمایی عراقفرودگاه بصره، فرودگاه بغدادخارجی(۱)

خرید بلیط ارزان هواپیما آنقدر ها هم آسان نیست. مناسب‌ترین بلیط هوایی خود را در کجارو از میان ده‌ها آژانس هوایی معتبر به‌‌راحتی انتخاب کرده و به راحتی از فروشنده مربوطه خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه