چادر زدن و نکاتی که باید رعایت کنید

زهره خسروی
زهره خسروی چهار شنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷
چادر زدن و نکاتی که باید رعایت کنید

چادر زدن در طبیعت یک روش‌ کم‌هزینه برای گذران شب در سفر و تجربه‌ای همراه با یادگیری بسیار است؛ اما اصولی دارد که بهتر است از آن مطلع باشیم.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ توسط مرتضی گودرزی نوشته شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ به‌روزرسانی شده است.

روی آوردن به سفرهای طبیعت‌محور و ماجراجویانه رغبت گردشگران به چادر زدن در طبیعت را افزایش داده است. به‌طوری‌که حتی با وجود افزایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی و استراحتگاه‌های بین راهی، بسیاری از گردشگران ترجیح می‍دهند تا شب خود را در چادر سپری کنند؛ اما از آنجا که هر کاری اصول خود را دارد، اصول کمپینگ نیز باید رعایت شود تا هم ایمنی سفر بالا برود و هم لذت ما از بیتوته در دامان طبیعت دوچندان شود. کجارو قصد دارد تا نکات مهم چادر زدن در طبیعت را به شما یادآوری کند.

آنچه درباره چادر زدن در طبیعت می‌خوانید:

انواع چادر

انواع چادر مسافرتی و کمپینگ

عکس از سایت blog.weekendthrill.com

چادرها در انواع مختلف و برای کاربری‌های متفاوتی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی می‌توان چادرها را به دو دسته تخصصی و غیرتخصصی تقسیم کرد. منظور از این تقسیم‌بندی نوع کاربری آن است. بعضی چادرها که ما به‌عنوان چادر مسافرتی می‌شناسیم و تقربیا در همه خانواده‌ها یافت می‌شود، از نوع غیرتخصصی هستند و بعضی چادر‌ها برای کوهنوردی، دیواره‌نوردی و صعودهای بلند در ارتفاعات پوشیده از برف طراحی و ساخته شده‌اند و از نوع تخصصی هستند.

انواع چادرهای مسافرتی دونفره، چهارنفره، ۶ نفره و هشت نفره، چادرهای مخصوص کودکان و نوجوانان و حتی چادرهای مدل تنت برای دور هم جمع‌شدن در طبیعت، تولید شده و در بازار موجود هستند.

در یک تقسیم‌بندی دیگر، چادرها به انواع چادرهای فنری، چادرهای عصایی و چادرهای اتوماتیک تقسیم می شوند.

چادرهای فنری معمولا وزن بالایی دارند و برای سفرهای خانوادگی بین شهری مناسب هستند. این‌ها، همان چادرهایی هستند که در تعطیلات تابستان و نوروز و آخر هفته‌ها در کنار سواحل و حاشیه جنگل به‌چشم می‌خورند؛ اما چادرهای عصایی در مقابل وزن کمتر و استقامت بیشتری دارند. این چادرها از یک رویه و چند پایه مقاوم از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شوند. بیشتر چادرهای کوهنوردی، صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی از نوع چادرهای فنری به شمار می‌روند و کاملا حرفه‌ای هستند.

چادرهای اتوماتیک نیز از تعدادی ستون و بازو تشکیل شده‌اند و به پارچه چادر متصل هستند. زمانی که این ستون‌ها و پایه‌ها را باز می‌کنید، چادر به‌خودی خود سرپا می‌شود.

بعضی چادرها دارای چند اتاق مجزا هستند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان آشپزخانه و انبار مواد غذایی استفاده کنید. این چادرها برای کمپ‌های طولانی و حرفه‌ای کاربرد بیشتری دارند.

نحوه چادر زدن در طبیعت

نحوه چادر زدن در طبیعت

عکس از سایت outfitboxes.com

  • اگر قصد دارید در طبیعت چادر بزنید باید چادر خود را متناسب با اقلیم منطقه انتخاب کنید؛ اما در هرصورت همراه داشتن یک چادر ضد آب یا پوش اضافه برای چادر محتاطانه‌تر است.
  • برای کمپ‌ زدن مکان امنی را انتخاب کنید. اگر به‌صورت گروهی سفر می‌کنید، چادرها را نزدیک به هم و به شکل دایره یا نیم‌‌دایره مستقر کنید تا بیشترین امکان ارتباط با یکدیگر و بیشترین میزان امنیت را داشته باشید.
  • اگر هوا ابری بود و احتمال بارندگی وجود داشت، حتما قبل از خواب، دور چادر را شیار باریکی حفر کنید تا آب را به سمت دیگری هدایت کنید.

انتخاب مکان مناسب برای چادر زدن

عکس از سایت rei.com

  • برای استقرار چادر سطح صافی و بدون سنگ‌ریزه و خار و خاشاک را انتخاب کنید تا هم از پاره شدن چادر جلوگیری کنید و هم خواب راحت‌تری داشته باشید. شیب محل استتقرار چادر بهتر است بیشتر از ۱۰ درجه نباشد.
  • چادر را کمی دورتر از آتش مستقر کنید. جنس پارچه چادر بسیار قابل اشتعال است و امکان آتش‌سوزی در اثر وزش باد وجود دارد.
  • چادر خود را در نزدیکی محل استراحت حیوانات وحشی مستقر نکنید. گوسفندسراها نیز مکان مناسبی برای کمپ زدن نیستند؛ چون حشرات موذی خواب راحت را از شما خواهند گرفت. همچنین توجه کنید که نزدیک به لانه مورچه‌ها و کندوی زنبورها چادر نزنید.
  • مکان‌های مرتفع و ستیغ قله‌ها برای کمپ زدن مناسب نیستند، چون احتمال صاعقه در این مکان‌ها وجود دارید.

چادر زدن در برف

عکس از سایت tripsavvy.com

  • اگر بر روی برف چادر می‌زنید، محلی را انتخاب کنید که در مسیر بهمن نباشد. توجه کنید که زیر نقاب‌های برفی هم نمی‌تواند مکان مناسبی برای کمپ زدن باشد؛ چراکه احتمال سقوط برف و ماندن چادر زیر بهمن وجود دارد.
  • محلی را برای استقرار کمپ خود انتخاب کنید که خشک باشد. گل و لای چادر و ابزار سفر شما را کثیف می‌کند. حتی کمی رطوبت در سطح زمین، خواب راحت را از شما خواهد گرفت.
  • در حریم رودخانه‌ها و هرجایی که خطر سیل وجود داشته باشد، نمی‌توانید چادر خود را برپا کنید.

میخ چادر طبیعتگردی

عکس از سایت rei.com

  • بهتر است محلی را که برای استقرار کمپ خود بنا می‌کنید، خاک سستی نداشته باشد. چون درصورت سست بودن زمین نمی‌تواند میخ‌های چادر را محکم کنید.
  • برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و گزنده و نفوذ سرما و باد و باران به داخل چادر، دریچه چادر را فقط هنگام ورود و خروج باز کنید.
  • برای چادر زدن از محل‌های مجاز برای کمپ ‌زدن استفاده کنید تا هم امنیت بیشتری داشته باشید و هم به زیستگاه حیوانات و پوشش گیاهی منطقه آسیب نزنید.
  • همیشه احتمال سقوط اشیایی مانند سنگ را در نظر بگیرید. کمپ خود را در زیر دیواره های و صخره ها مستقر نکنید.
  • چادر را طوری مستقر کنید که درب آن به سمت باد باشد تا از ورود حشرات موذی به داخل چادر جلوگیری کنید.
  • پیش از بردن وسایلی مانند کوله‌پشتی به داخل چادر، اول خوب آن را وارسی کنید که مبادا کثیف باشد یا مار و عقرب وارد کوله شما شده باشد.
  • زیرانداز چادر باید بزرگ‌تر از سطح چادر باشد. می‌توانید بعد از نصب چادر، لبه‌های زیرانداز را به سمت بالا بکشید تا از ورود آب به داخل چادر، در هنگام بارندگی جلوگیری شود.

ثابت گذاری چادر با استفاده از باتوم

عکس از سایت rei.com

  • اگر میخ چادر همراه خود نداشتید، کیسه‌ای را پر از سنگ کنید و طناب چادر را به آن ببنید. چادر خود را به این طریق در برابر وزش باد ثابت نگه دارید. برای ثابت نگه‌داشتن چادر از باتوم هم می‌توانید استفاده کنید.

توجه: بعد از اتمام برنامه و جمع‌کردن چادر محیط اطراف را به خوبی وارسی کنید تا وسیله‌ای جا نگذاشته باشید. آتش را خاموش کنید و تمام زباله‌ها را جمع کنید و با خود به شهر ببرید. بعضی از زباله‌ها که پسماند مواد غذایی است، می‌تواند مورد استفاده حیوانات قرار بگیرد؛ اما مواد پلاستیکی و شیشه‌ای را با خود به شهر برگردانید و به ایستگاه‌های بازیافت تحویل بدهید.

نکاتی برای نگهداری و محافظت از چادر

نکاتی برای نگهداری از چادر طبیعتگردی

عکس از سایت commons.wikimedia.org

درست که چادر را برای حفاظت از جان خود در برابر باد، باران، گرما و سرما می‌خریم؛ اما نگه‌داری، عمر طولانی و تمیز نگه داشتن چادر کاملا به خود ما بستگی دارد. در ادامه نکاتی برای نگهداری از چادر را به شما گوشزد می‌کنیم:

نحوه نگهداری از چادر

عکس از سایت rei.com

  • چادر از جنس پارچه‌ ساخته می‌شود؛ پس امکان پاره شدن آن در اثر تماس با اشیای تیز و برنده وجود دارد. توصیه می‌کنیم میخ‌ها و میله‌های چادر را در محفظه مخصوص خود و به‌طور جداگانه نگهداری کنید تا از آسیب زدن به چادر جلوگیری شود. از قراردادن میخ‌ها و دیرک‌ها در لابه‌لای چادر خودداری کنید.
  • هیچ‌وقت چادر را به‌صورت خیس جمع نکنید؛ اما اگر در شرایطی مجبور به این کار شدید، بلافاصله چادر را باز کنید و اجازه بدهید در هوای آزاد خشک شود.
  • بهتر است برای چادر خود حتما یک زیرانداز تهیه کنید. زیرانداز چادر شما را از کثیف‌ یا پارگی در اثر تماس با خار و سنگ حفاظت می‌کند.
  • بندهای چادر را بیش از حد نکشید؛ چون این کار ممکن است باعث پاره‌شدن بندها و بدنه چادر شود. بندها باید در حدی کشیده شوند که چادر را در مقابل باد ثابت نگه دارند.
  • زیپ‌های چادر را از دوطرف باز کنید و برای باز و بسته کردن آن از دو دست خود استفاده کنید. زیپ‌ها را به ‌صورت صاف و بدون زاویه باز و بسته کنید.
  • هرگز اجاق گاز را در داخل چادر روشن نکنید. چون این کار می‌تواند هم منجر به آتش‌سوزی شود و هم خطر مرگ ناشی از خفگی را به‌دنبال داشته باشد. حتی چادر خود را با فاصله‌ای دورتر از آتش مستقر کنید تا در نتیجه وزش باد چادر شما دچار حریق نشود.
  • برای تمیز کردن چادر هیچ‌وقت از برس و مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید. بلافاصله بعد از پایان برنامه چادر را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید، پنجره‌ها را باز کنید و اجازه بدهید چادر در هوای تازه خشک بشود.
  • هرگونه پارگی حتی کوچک و آسیب جزئی را قبل از زیادتر شدن آن و قبل از اجرای برنامه بعدی، کنترل و ترمیم کنید.
  • ظرفیت چادرها مشخص است. یک چادر دونفره نمی‌تواند برای چهار نفر مورد استفاده قرار بگیرد. تعداد افراد بالا باعث صدمه زدن به بدنه و دیرک‌ها را به دنبال دارد.

نکات مهم برای خرید چادر

نکات مهم برای خرید چادر

عکس از سایت tripsavvy.com

برای خرید چادر بیش از آنکه به بودجه خود نگاه کنید باید کاربری آن را در نظر بگیرید. آیا هدف شما از خرید چادر همین مسافرت‌های خانوادگی و یا کمپ‌های دوستانه است یا قصد دارید دیواره‌ای را صعود کنید و یا شبی را در کنار جان‌پناه قله‌ای مرتفع کمپ بزنید؟

ناگفته نماند که بیشتر افرادی که مشغول به فعالیت‌های تخصصی از قبیل کوهنوردی و دیواره‌نوردی یا صعودهای بلند هستند همیشه این شانس را دارند تا از تخصص و مهارت یک مربی یا همنورد کهنه‌کار در خصوص خرید چادر بهره ببرند. با این‌حال بد نیست این نکات مهم در خرید چادر را به‌خاطر بسپارید:

  • در هنگام خرید تعداد نفرات را در نظر بگیرید. آیا یک چادر مسافرتی خانوادگی می‌خواهید یا یک چادر کوهنوردی تک نفره؟ باید بدانید که دقیقا به چه منظوری و برای چه تعدادی قصد دارید چادر بخرید.
  • ضد آب بودن در خرید چادر یک امتیاز محسوب می‌شود. ممکن است بخواهید شبی بارانی یا برفی را در طبیعت بگذرانید. چادر مسافرتی شما باید ضد آب باشد. در چادرهای تخصصی همیشه یک یا دو پوش دیگر وجود دارد که به «پوش دوم و سوم» معروفند. این پوشش‌ها با کمی فاصله در بالای بدنه اصلی چادر قرار می‌گیرند و هم از نفوذ باران و برف به درون چادر جلوگیری می‌کنند و هم به دلیل وجود مقداری هوا در فاصله بین بدنه اصلی و پوش چادر، از هدر رفتن گرما به بیرون و نفوذ باد و باران به درون چادر جلوگیری می‌کنند و شما را گرم نگه می‌دارند.
  • برای چادر خود حتما یک زیرانداز چادر هم تهیه کنید. زیرانداز چادر باید ضد آب باشد تا اگر قصد شبمانی در منطقه برف خیز را داشتید از نفوذ برف به درون چادر جلوگیری کند. علاوه بر این بهتر است زیرانداز چادر تعدادی سوراخ داشته باشد تا با استفاده از میخ چادر بتوان چادر و زیرانداز را در زمین مستقر کرد.

توجه: همیشه تعدادی میخ اضافه چادر همراه خود داشته باشید. این میخ‌ها استفاده‌های بسیار زیادی در طبیعت دارند؛ البته مهم‌ترین استفاده آن همین ثابت نگه‌داشتن چادر در مقابل باد و باران است.

  • بعضی چادرها ارتفاع بیشتر دارند و همین باعث می‌شود تا رفت و آمد شما به داخل چادر راحت‌تر انجام شود یا برای تعویض لباس دشواری نداشته باشید.
  • تمام چادرها چه چادرهای مسافرتی و چه مدل‌های تخصصی‌تر باید دریچه‌هایی برای تهویه هوا داشته باشند. این دریچه معمولا توری هستند و یک پوشش ضد آب هم دارند. دقت کنید چادری که می‌خرید دریچه توری داشته باشد تا امکان تهویه هوا برای شما وجود داشته باشد.
  • هنگام خرید چادر تمام درزها و زیپ‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن باشید. اگرچه توصیه ما این است که حتما از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

چادر کوهنوردی

عکس از سایت rei.com

  • چادرهای کوهنوردی و تخصصی‌تر دیرک‌هایی دارند که بسته به نوع چادر به صورت ضربدری از بالای چادر عبور می‌کنند و بدون آن نمی‌توانید چادر خود را مستقر کنید. پس هنگام خرید توجه کنید که دیرک‌های چادر را هم سفارش داده باشید.
  • بعضی چادرها دو اتاق اضافه در دو طرف خود دارند که می‌توانید از آن برای نگه‌داری مواد غذایی، کفش و کوله‌پشتی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه