پارک ملی مارچیسن فالز، اوگاندا؛ داستان سفر

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان جمعه، ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰

اوگاندا از کشورهایی است که در شرق آفریقا قرار گرفته و می‌تواند یکی از مقاصد بی‌نظیر برای سافاری باشد. این کشور پارک‌های ملی فراوانی دارد که مارچیسن فالز یکی از آن‌ها است. زوج گردشگری نروژی این بار به این نقطه سفر کردند. خاطرات آن‌ها از این سفر شنیدنی است. همراه کجارو باشید.

بنت و پر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهر فردریکستاد زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفر کردن تشویق کنند. این زوج نروژی این بار به آفریقا سفر کرده‌اند و از تجربیات خود می‌گویند:

مارچیسن فالز و نیل سفید

مقاله مرتبط:

زمانی که برای سافاری برنامه‌ریزی می‌کنید، ممکن است اوگاندا اولین کشوری نباشد که به آن فکر می‌کنید. اما این کشور پارک‌های ملی زیادی دارد. مارچیسن فالز (Murchison Falls) یکی از بهترین پارک‌هایی است که در امتداد رود نیل سفید یا ویکتوریا نیل قرار گرفته است.

مارچیسن فالز ویژگی‌های زیادی برای عرضه به گردشگران دارد، از جمله فضای سبز بسیار زیبا در بخش شمالی رود نیل سفید و جنگل‌های انبوه با پشه‌های تسه‌تسه (tse tse flies) در بخش جنوبی رود. دلتای رود نیل سفید در کنار دریاچه آلبرت قرار دارد و حیوانات و گیاهان متنوعی در آنجا وجود دارند.

بخش‌های زیادی از فیلم «ملکه‌ی آفریقایی» در پارک ملی مارچیسن فالز فیلمبرداری شده است.

مارچیسن فالز یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی اوگاندا است که در سال ۱۹۲۶ تاسیس شده است. احتمالا به‌دلیل اینکه وینستون چرچیل زمانی که در سال ۱۹۰۷ از این مناطق بازدید کرد، از طبیعت، مناظر و اقلیم این منطقه تمجید کرد.

بخش‌های زیادی از فیلم «ملکه‌ی آفریقایی» در این مناطق فیلمبرداری شده‌اند و تمام خانواده سلطنتی بریتانیا به اینجا سفر کرده‌اند. بالاخره ما نیز به اینجا آمدیم!

ما در سال ۲۰۱۰ به‌همراه جمعی از دوستان‌مان به اوگاندا رفتیم. تمام برنامه‌های سفر را خودمان ترتیب دادیم و در طول دو هفته‌ای که در اوگاندا اقامت داشتیم، از بسیاری از پارک‌های ملی دیدن کردیم.

اولین توقف ما در مارچیسن فالز بود که در پارا سافاری لژ اقامت کردیم. پارا مکان فوق‌العاده‌ای بود که غذاهای بسیار خوبی داشت. یکی از بهترین غذاهای این لژ، ماهی‌هایی بود که از رود نیل صید می‌شد. پارا در فاصله کمی از رودخانه بود. به این ترتیب می‌توانستیم قدم بزنیم و افراد مختلف را ببینیم. همچنین حیواناتی که در آنجا بودند را از نزدیک می‌دیدیم.

بابون‌ها گستاخ و خشن هستند، اما مانند میمون‌های دیگر، بامزه و دوست‌داشتنی هستند. افراد زیادی در آنجا منتظر قایق بودند تا به آن‌طرف رودخانه بروند. بابون‌ها در میان آن‌ها قدم می‌زدند. زمانی که سوار بر قایق‌ها بودیم، جمعیت فراوان کرگدن‌ها و کروکدیل‌ها را می‌دیدیم. زندگی پرندگان نیز تماشایی بود.

لک‌لک آفریقایی را در هر کجای این پارک می‌توانید ببینید که به‌همراه پرندگان رنگارنگ کوچک به هر طرف پرواز می‌کنند.

در انتظار قایق‌ها در پارا لژ، مارچیسن فالز

قایق موتوری در ویکتوریا نیل، مارچیسن فالز

افراد محلی و حیوانات در ایستگاه قایق، مارچیسن فالز

تا رسیدن به آبشار قایق‌سواری کنید

پارک ملی مارچیسن فالز پتانسیل‌های بسیاری دارد که می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را برای شما به ارمغان بیاورد. پیش از هر چیز روی نیل قایق‌سواری کنید و سپس در نزدیکی آبشارها پیاده‌روی کنید.

به سوی آبشار

ما در ساحل رودخانه و نزدیک به آبشار از قایق‌ها پیاده شدیم و منتظر راهنمای خود ایستادیم. اما چون راهنمای ما نیامد، مسیر را خودمان و بدون هیچ مشکلی طی کردیم.

مسیر به‌خوبی مشخص شده بود و چیزهای زیادی برای مشاهده و کاوش وجود داشت. بعضی از همسفران ما در مسیر گم شدند؛ البته مشکل بزرگی پیش نیامد، فقط سفر ما اندکی طولانی شد.

معمولا در سافاری‌ها تمام مدت را باید در ماشین بنشینید؛ بنابراین بیرون آمدن از ماشین و رفتن در دل طبیعت و حیات وحش، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

البته باید کفش مناسبی بپوشید و همواره مراقب باشید که پایتان را کجا می‌گذارید. ممکن است قدم بعدیتان را روی یک مار یا هر نوع جانور خزنده دیگری بگذارید.

خوشبختانه ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکردیم. زمانی که کسی به مارها نزدیک می‌شود، معمولا ارتعاشاتی را از دل زمین حس می‌کنند و فرار می‌کنند.

فکر می‌کنم ما زمان زیادی را برای رفتن به‌سمت آبشار گذراندیم. چون راننده ما که در بالای آبشار منتطرمان بود، از اینکه خیلی دیر کردیم ناراحت بود.

البته تا زمانی که برگردیم، تنها نگران این بود که به آخرین قایق‌هایی که به‌سمت پارا می‌روند برسیم. آخرین قایق‌های آنجا ساعت ۱۹:۰۰ حرکت می‌کنند.

همه چیز بسیار عالی پیش رفت و به آخرین قایق نیز رسیدیم. هر چند من معتقدم اگر به قایق هم نمی‌رسیدیم، اتفاقات جالب و خوبی در انتظار ما بود.

در ساحل رودخانه پیاده شدیم و تا آبشار پیاده رفتیم

نمای پارا لژ از آبشار غربی، مارچیسن فالز

زندگی حیوانات در رودخانه، مارچیسن فالز

کروکدیل‌های نیل در مارچیسن فالز

علفزارهای مارچیسن فالز

علفزارهای مارچیسن فالز روی شبه‌جزیره‌ای قرار دارند که ویکتوریا نیل در جنوب آن و آلبرت نیل در شمال غربی آن قرار دارد. در انتهای آن نیز دریاچه آلبرت و دلتای نیل قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین نوع بز کوهی که در اینجا می‌توانید ببینید گاوگوزن است.

روی این علفزارها می‌توانید حیوانات بزرگ، گروه‌های بزرگ زرافه‌ها، بوفالوها و گونه‌های مختلف بز کوهی را ببینید. بزرگ‌ترین نوع بز کوهی که در اینجا می‌توانید ببینید گاوگوزن (Hartebeest) است که اغلب آن را بز کوهی Jackson می‌نامند.

از پارا لژ می‌توانید با ماشین‌های سافاری از هتل رانندگی کنید. البته ما در مدت اقامت‌مان در اوگاندا ماشین اختصاصی خود را به‌همراه راننده خصوصی داشتیم. راننده ما در پیدا کردن حیوانات و شکارچیان متخصص بود. با وجود ماشین خودمان حس آزادی بیشتری داشتیم و می‌توانستیم تا زمانی که مایل هستیم در آنجا بمانیم.

گاوگوزن در پارک ملی مارچیسن فالز

زرافه‌ها در پارک ملی مارچیسن فالز

در علفزارهای مارچیسن فالز

دلتای نیل و دریاچه آلبرت

ما یک روز کامل را در دلتای نیل گذراندیم و یک جنگلبان از سوی هتل همراه ما بود. او اسلحه داشت و در مورد این مناطق اطلاعات خوبی می‌دانست. زمانی که مشغول خوردن ناهار بودیم، یک یل نر بسیار عصبانی به سوی ما آمد. به نظر می‌رسید از حضور ما در آنجا اصلا خوشحال نبود.

در آن لحظه از اینکه جنگلبان همراه‌مان بود احساس آسودگی خاطر داشتم. مجبور شدیم تا زمانی که آن فیل اندکی از ما دور شود در ماشین بنشینیم. اما باز هم در نزدیکی ما راه می‌رفت و با صدای بلند غرش می‌کرد.