زندگی در بندرعباس چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
زندگی در بندرعباس چگونه است؟

بندرعباس مرکز استان هرمزگان، یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوبی ایران و بزرگ‌ترین بندر کشور است. ازاین‌رو، مهاجران زیادی آن را برای کار و زندگی انتخاب می‌کنند. 

استان هرمزگان با وسعت ۸/۶۸۴۷۵ کیلومتر مربع در جنوب ایران، ما بین مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۳ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است. شهرستان بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد و مرکز استان هرمزگان است. وسعت این شهرستان ۲۷۳۱۶ کيلومتر مربع است. در حال حاضر، استان هرمزگان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۱ بخش و ۷۰ دهستان است. قریب به ۱۰۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و دریای عمان و تنگه استراتژیک هرمز وجهه خاصی به استان بخشیده است. 

موقعیت بندرعباس روی نقشه

اين شهرستان از سمت شمال به شهرستان حاجی‌آباد، از شرق به شهرستان‌های ميناب و رودان، از غرب به شهرستان بندر لنگه و از جنوب به خليج فارس و جزيره قشم محدود است. شهر بندرعباس مرکز شهرستان بندرعباس است. وسعت اين شهر که در ساحل خليج‌فارس واقع شده است حدود ۴۵ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دريا ۱۰ متر است. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس، شهر قشم (مرکز جزيره قشم) با مسافتی حدود ۲۸ کيلومتر است.

بندرعباس

نام تنگه و شهر هرمز از واژه «اُرمزد» يا «هورمزد» به معنى خداى يگانه يا سرور دانا گرفته شده است. نام اين استان از نام شهر يا تنگه هرمز گرفته شده است. هرمزگان از دو پاره «هرمز» و «گان» تشکيل شده است که به معنى سرزمين هرمز است.

در سال ۱۳۵۵ ه.ش، بنا به پيشنهاد وزارت کشور به هيئت وزيران نام استان ساحلى شامل «بنادر، جزاير خليج‌‏فارس و درياى عمان» را به استان هرمزگان تغيير يافت که بيشترين علت انتخاب واژه هرمزگان به مناسبت نام «هرمز» و به خاطر موقعيت حساس «تنگه هرمز» که براى ايران ارزش حياتى خاص دارد و نيز به خاطر وضعيت جغرافيايى اين استان که کاملا در مقابل دهانه هرمز قرار گرفته، انتخاب شده است.

شهر بندرعباس، در سال ۱۰۲۳ ه.ق به فرمان شاه عباس اول صفوى ساخته شد و سلطان صفوى نام خود را بر اين بندر گذاشت؛ اما ناحيه بندرعباس از لحاظ تاريخى قدمت زيادى دارد. بندرعباس در نزديکی دهکده‌‏اى به نام «شهرو» واقع شده است. در اوايل قرن هشتم هجرى که نام جزيره کنونى هرمز از جردن به هرموز تبديل گرديد، نام جردن به «شهرو» و بعدها به گمرو يا گامبرون تغيير يافت.

در دوره صفويه، شاه عباس اول امکانات زيادى را به بندر گمبرون اختصاص داد و آن بندر را توسعه و رونق بخشيد و اين شهر بندرى را به نام خود بندرعباس ناميد.

اقلیم، آب‌وهوای بندر عباس

بندرعباس

استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت‌تاثیر آب و هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد. هوای نوار ساحلی در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از ۵۲ درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند. دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. از ویژگی‌های آب و هوایی استان هرمزگان، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است. فصل گرم همراه با هوای شرجی ۹ ماه به درازا می‌کشد. فصل تابستان از اوایل اسفند ماه شروع می‌شود، هوا رفته رفته رو به گرمی می‌رود تا اینکه گرما در تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد. فصل خنک آن همراه با خشکی نسبی هوا در حدود ۳ ماه طول می‌کشد. این فصل از اوایل آذر ماه شروع می‌شود و تحت‌تاثیر توده‌های هوای خنک غربی قرار می‌گیرد.

دمای هوای این استان در سردترین شب‌های سال به‌ندرت به صفر درجه می‌رسد و در روزهای زمستانی دمای آن معمولا از ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پایین‌تر نمی‌آید. اصولا آب و هوای این استان مانند آب و هوای نواحی بیابانی است و میزان بارش‌های جوی آن نیز فوق‌العاده اندک است. در این منطقه در حدود ۹ ماه از سال بارندگی مهمی صورت نمی‌گیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یک یا دو نوبت به وقوع می‌پیوندد. در همان موارد اندک هم بارندگی آن اغلب مانند باران‌های بهاری سیل‌آسا است و خسارات فراوانی به بار می‌آورد. میزان رطوبت نسبی در سواحل خلیج فارس عمدتا بالا است و بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد نوسان دارد.

جمعیت دین و زبان مردم بندرعباس

بندرعباس

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت شهر بندرعباس ۴۳۵٬۷۵۱ نفر اعلام شده است که، البته، به خاطر بحث مهاجرپذیری این منطقه در فصل‌های کاری جمعیت این شهر افزایش می‌یاید.

تعداد قابل توجهى از مردم مسلمان استان پيرو مذهب اهل سنت و از فرقه‏‌هاى شافعى، حنبلى و شمار اندکى مالکى و زيدى تشکيل شده‏‌اند. بيشتر ساکنان محلى جزاير، شافعى مذهب هستند. اهل سنت بیشتر در محله‌های اوزی‌ها و سورو و شغو (شهرک توحید) زندگی می‌کنند.

بيشتر مردم اين منطقه به زبان فارسى با لهجه‌‏هاى محلى سخن می‌‏گويند. البته به‌علت موقعیت جغرافیایی این منطقه واژگان عربى، هندى، زنگبارى، حبشى و آفريقايى نيز در لهجه ساکنان کرانه‏‌ها و جزيره‌‏هاى درياى پارس وجود دارد.

اقتصاد بندرعباس

بندر

بندرعباس دارای ظرفیت‌های درخور توجهی از نظر تاسیسات پیشرفته خدماتی، زیربنایی و اقتصادی است. بندرعباس به‌ عنوان بزرگ‌ترین مبادی ورودی و خروجی کشور نقش بسیار ارزنده‌ای در دوران جنگ تحمیلی که بنادر مهم آبادان و خرمشهر مورد تعدی دشمن قرار گرفته بودند، در زمینه نیازهای وارداتی کشور ایفا کرد. این شهر در فصل مشترک خلیج فارس و دریای عمان رو‌به‌روی جزایر قشم، هرمز و لارک در فاصله نزدیک تنگه استراتژیک هرمز واقع شده است.

تنگه هرمز، یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین گذرگاه‌های آبی عصر حاضر جهان، در قلمرو سیاسی این استان قرار دارد. این تنگه هلالی شکل صد و هشتاد و هفت کیلومتر طول دارد. عمق تنگه هرمز به‌دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است؛ به‌طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود سی و شش متر و در ساحل جنوبی نزدیک شبه‌جزیره مسندام صد و هشتاد متر است. همچنین چهارده جزیره کوچک و بزرگ به نام‌های ابوموسی، بنی فرور، تنب بزرگ و کوچک، سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، جزیره هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب‌های ساحلی این استان قرار دارند که نقش بسیار مهمی در امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج ایفا می‌کنند.

همچنین، این جزایر می‌تواند به قطب گردشگری و تبادل سرمایه در مناطق جنوب کشور تبدیل شود. از آنجایی که ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد ملی، از طریق استفاده از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و میراث فرهنگی کشور و گسترش و تسهیل ارتباطات بین مناطق، به‌منظور تقویت پیوند بین اقوام و خرده فرهنگ‌ها و همچنین، گسترش تعاملات فرهنگی فراملی یکی از ضوابط طرح آمایش به شمار می‌رود لذا نگاهی متفاوت به صنعت گردشگری و توریسم در مناطق جنوب ضروری به نظر می‌رسد.

هرمزگان دارای ۱۴ جزیره و حدود ۴۰ بندر کوچک و بزرگ از جمله بندرگاه‌های شهید رجائی و شهید باهنر است؛ علاوه بر اینکه وجود محور ترانزیتی بندرعباس سیرجان به‌ عنوان گلوگاه اقتصادی کشور و کارخانجات کشتی‌سازی خلیج فارس، پالأیشگاه گاز، راه آهن، نیروگاه بزرگ بندرعباس و وجود طرح‌های بزرگ در دست احداث مانند پالایشگاه هشتم، صنایع آلومینیم المهدی، سد شمیل، انتقال آب به هرمز، کارخانه سیمان هرمزگان، پروژه انتقال آب بندر طاهری به غرب استان، چهره استان را دگرگون خواهد کرد. علاوه بر این‌ها صنایع غنی معدنی و نفتی و سواحل و لنگرگاه‌های مناسب، ذخایر غنی از آبزیان متنوع، اهمیت و ارزش این استان را دو چندان کرده است.

اسکله شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس از مهم‌ترین بنادر کشورمان به شمار می‌رود، با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا، به‌تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده دارد. همچنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد. این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت (محدوده عملیاتی و پس کرانه)، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد.

بنابراین گزارش، این بندر در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام می‌داد. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در تاریخ ۱۳۷۶ در هیئت وزیران تصویب شد. این بندر با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) و حدود ۴۰ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، توانایی پهلو دهی انواع کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارا است. تا پیش از شروع تحریم‌های آمریکا علیه این بندر (سال ۲۰۱۱ (میلادی))، ۳۰ خط کشتیرانی جهان، اقدام به تخلیه کالاهای خود در این بندر می‌کردند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی برترین بنادر جهان که در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، بندر شهید رجایی با چند پله سقوط نسبت به گذشته، در رتبه ۵۹ جهان قرار گرفت. حسن روحانی در دیداری که در ۸ اسفند ۱۳۹۲ از این مجتمع داشت، وعده داد با بهره‌برداری از چند فاز توسعه این بندر، حجم تبادل کالای این بندر تا پایان دولت یازدهم به ۱٫۵ میلیون کانتینر خواهد رسید.

فرودگاه بندر عباس

فرودگاه بندرعباس

شهر بندرعباس دارای یک فرودگاه بین‌المللی است. این فرودگاه یکی از ۶ فرودگاه بین‌المللی ایران است. فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به‌علت منطقه‌ای که در آن حاضر است عضو IATA نیز بوده و پروازهای زیادی را در خود می‌بیند. پروازهای بین‌المللی این فرودگاه به کشورهای حوزه ی خلیج فارس، پاکستان و هند انجام می‌شود.

روزانه ۴۰ تا ۷۰ پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود، پروازهای خارجی فرودگاه بندرعباس به مقاصد کرالا (کوچین)، کراچی، دبی، دوحه، بغداد، دمشق، مدینه و جده صورت می‌گیرد و پروازهای داخلی نیز در مسیرهای بندرعباس به تهران، کیش، ابوموسی، چابهار، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشهد، اهواز، کرمانشاه، ساری، تبریز و خارک انجام می‌شود.

هزینه مسکن در بندر عباس

خانه

قیمت خرید یا رهن و اجاره واحدها مسکونی در شهر بندرعباس دست کمی از تهران به‌عنوان پایتخت کشور ندارد و بی‌مناسبت نیست که در آمارهای اقتصادی، بندرعباس یکی از پرهزینه‌ترین و گران‌ترین شهرهای کشور عنوان و رتبه‌گذاری می‌شود. یکی از شاخص‌های موثر در افزایش هزینه‌های خانوار در بندرعباس موضوع قیمت مسکن یا رهن و اجاره آن است.

بررسی میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت خرید واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهری بندرعباس از ۱٫۵ میلیون تومان به‌ازای هر مترمربع تا ۱۰ میلیون تومان به‌ازای هر مترمربع در برخی از محلات شهری در نوسان است و برخی از منازل مسکونی با توجه به امکانات ویژه‌ای که وجود دارد قیمت‌ها رشد چشمگیری می‌یابد. به‌عنوان نمونه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در محدوده رسالت جنوبی شهر بندرعباس با متریال درجه یک داخلی از ۳٫۲ میلیون تا ۴٫۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در خیابان دانشگاه نیز در یک ساختمان ۱۴ واحدی ۷ طبقه، یک واحد ۹۵ مترمربعی با امکانات معمولی معادل متری ۳ میلیون قیمت‌گذاری شده است.

در بلوار ساحلی شهر بندرعباس با چشم‌انداز دریا نیز قیمت‌ها افزایش قابل‌توجهی یافته‌اند. به‌عنوان مثال یک ساختمان ۷ طبقه ۷ واحدی با متراژ ۱۳۵ متری به‌ازای هر مترمربع قیمت ۱۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در همسایگی این مجموعه نیز ساختمانی با واحدهای ۱۱۰ متری قیمت متری ۸٫۵ میلیون در نظر گرفته شده است.

وضعیت رهن و اجاره نیز به همین شکل است. به‌عنوان مثال در میان تازه‌ترین موارد ثبت شده در بنگاه‌های شهر بندرعباس یک واحد نوساز ۸۵ متری با پارکینگ در خیابان دانشگاه معادل ۷۰ میلیون رهن کامل قرار داده شده است.

در بلوار افروز شهابی پور بندرعباس نیز یک واحد ۹۲ متری با قیمت رهن ۵۵ میلیون ثبت شده و در محدوده کوی ملت بلوار امام حسین نیز یک واحد ۱۰۲ متری با قیمت ۶۵ میلیون رهن کامل به ثبت رسیده است.

در منطقه سورو شهر بندرعباس نیز که به‌تازگی ساخت و سازهای ویژه‌ای با چشم‌انداز دریا ساخته شده است، قیمت رهن یک واحد ۱۳۵ متری با چشم‌انداز دریا با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل در لیست ارائه قرار گرفته است.

دانشگاه‌های بندرعباس

بندرعباس

  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
  • دانشگاه هرمزگان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مجتمع‌های تجاری بندر عباس

بندرعباس

مجتمع‌های تجاری سیتی سنتر، زیتون، ستاره جنوب، نیلی، ستاره شهر، سرو، رویال، پاسارگاد و ملکه آسمان‌ها و کارگزاری در کنار بازارهای سنتی مثل بازار اوزی‌ها، بازار لاری‌ها، بازار شهرداری (این بازار در دهه هفتاد تخریب و فضای آن به طرح‌های عمرانی شهری جدید اختصاص یافت) و بازار روز، مراکز تجاری نور، صدف، مروارید و مجموعه فرهنگی ورزشی پارمیس فعال هستند.

نظر شما درباره زندگی در بندرعباس چیست؟ آیا این شهر را برای مهاجرت خود انتخاب خواهید کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید. در ضمن شما می‌توانید تمامی مطالب مهاجرت ایران را در صفحه اختصاصی آن مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه