آشنایی با استادیوم مستایا؛ سرزمین خفاش ها

بهداد خسور
بهداد خسور جمعه، ۲۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
آشنایی با استادیوم مستایا؛ سرزمین خفاش ها

استادیوم مستایا، ورزشگاه خانگی تیم والنسیا و یکی از استادیوم‌های بزرگ اسپانیا است. مستایا در طول دوران خود علاوه بر اتفاقات فوتبالی زیاد، میزبان اتفاقاتی نظیر جنگ و بلایای طبیعی بوده که آن را به یکی از پرماجراترین استادیوم‌های فوتبال در دنیا تبدیل کرده است. برای آشنایی بیشتر با این استادیوم با کجارو همراه شوید.

مقاله‌های مرتبط:

اطلاعات کلیدی

باشگاه: والنسیا سی.اف (Valencia CF)

سال تاسیس: ۱۹۲۳

گنجایش: ۵۵.۰۰۰ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیو دی مستایا یا همان استادیوم مستایا یکی از ورزشگاه‌های قدیمی اسپانیا است که در تاریخ بیستم ماه مه سال ۱۹۲۳ با بازی بین تیم‌های والنسیا و لوانته به‌صورت رسمی افتتاح شد. مستایا در ابتدا تنها گنجایش ۱۷.۰۰۰ تماشاچی را داشت که البته گنجایش آن خیلی زود به ۲۵.۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

estadio-de-mestalla

در طول جنگ داخلی اسپانیا، استادیوم مستایا به‌عنوان محل پناه آوارگان جنگ و همچنین انبار تبدیل شد و به حدی تخریب شد که پس از جنگ تقریباً چیزی از آن باقی نمانده بود.

estadio-de-mestalla

پس از پایان جنگ استادیوم تحت یک بازسازی جزئی قرار گرفت و بازی‌های تیم والنسیا در آن از سر گرفته شدند. پس از گذشت مدتی از این بازسازی، باشگاه تصمیم گرفت طی پروژه‌ای که نام آن را «Gran Mestalla» گذاشت، استادیوم را دستخوش تغییرات و بهسازی‌هایی اساسی کند. طی این پروژه یک جایگاه تماشاچیان اصلی جدید برای استادیوم مستایا ساخته شد و بقیه‌ی جایگاه‌ها هم توسعه پیدا کردند. کار بهسازی استادیوم در سال ۱۹۵۵ به پایان رسید و ظرفیت آن به ۴۵۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

در سال ۱۹۵۷ بخشی از استادیوم در اثر سیل تخریب شد اما بخش‌های تخریب شده خیلی زود بازسازی شدند. باشگاه ناتینگهام فارست اولین تیم خارجی بود که در سال ۱۹۶۲ در استادیوم مستایا به زمین رفت.

estadio-de-mestalla

در سال ۱۹۶۹ نام استادیوم به افتخار رئیس جدید باشگاه به لوئیس کاسانوا (Louis Casanova) تغییر پیدا کرد، اما در سال ۱۹۹۴ به درخواست خود آقای کاسانوا نام ورزشگاه مجدداً به مستایا تغییر یافت.

مسئولان باشگاه والنسیا در دهه‌ي ۱۹۷۰ در نظر داشتند که به استادیومی جدید نقل مکان کنند اما در نهایت تصمیم گرفتند که به‌جای این کار مستایا را نوسازی کنند و تغییراتی که برای برگز‌اری جام جهانی ۱۹۸۲ باید در آن صورت می‌گرفت را عملی کنند. یکی از اصلی‌ترین کارهای نوسازی که باید در مستایا صورت می‌گرفت، ساخت مجدد ردیف پایینی جایگاه‌ها بود که ساختاری آجری داشت و باید با ساختاری بتنی جایگزین می‌شد.

estadio-de-mestalla

بالاخره بازسازی مستایا پیش از آغاز جام جهانی ۱۹۸۲ به پایان رسید و این استادیوم هر سه بازی مرحله‌ی گروهی تیم ملی اسپانیا را میزبانی کرد.

طی ۱۵ سال پس از برگزاری جام جهانی استادیوم مستایا تقریباً به همان صورت باقی ماند بالاخره برای آخرین بار بین سال‌های ۱۹‌‌۹۷ و ۲۰۰۱ تحت بهسازی قرار گرفت و یک ردیف جایگاه‌های پشت دروازه و یکی از جایگاه‌های جانبی اضافه شد.

با وجود تمام بازسازی‌هایی که روی ورزشگاه صورت گرفته است استادیوم مستایا هنوز هم با کمبود امکانات مدرن روبه‌رو است و به همین دلیل مدیران باشگاه تصمیم گرفتند تا استادیومی جدید در بخش شمالی شهر بنا کنند. ساخت استادیوم ۷۵.۰۰۰ نفری جدید در سال ۲۰۰۷ آغاز شد اما در اوایل سال ۲۰۰۹ به‌دلیل کمبود بودجه پروژه متوقف شد و در حال حاضر هم به نظر نمی‌رسد به این زودی کار ساخت استادیوم از سر گرفته شود.

راه‌های دسترسی به ورزشگاه مستایا

استادیوم مستایا دقیقا در قسمت شرق شهر تاریخی والنسیا قرار گرفته است. اگر از کلیسای جامع یا ایستگاه مرکزی راه‌اهن (Estacion del Norte) پیاده به‌سمت استادیوم بروید حدود ۳۰ دقیقه بیشتر در راه نخواهید بود.

استادیوم از هر نقطه از شهر به‌وسیله‌ی خطوط مترو قابل دسترسی است. ایستگاه مترو Aragon که در مسیر خط ۵ قرار دارد دقیقا کنار استادیوم واقع شده است. خط ۵ همچنین شما را به فرودگاه هم می‌رساند.

estadio-de-mestalla

اگر با اتومبیل شخصی از سمت شمال به‌سمت استادیوم می‌روید، جاده‌ی A7 که از بارسلونا به والنسیا می‌رود تقریباً شما را مستقیم به استادیوم مستایا می‌برد. با وارد شدن به ورودی V-21 که به‌سمت شهر می‌رود می‌توانید به استادیوم برسید.

اگر از سمت مادرید و از طریق جاده‌ی A3 به‌سمت والنسیا می‌روید، از خروجی Avenida del Cid‌وارد شهر بشوید. پس از رسیدن به بیمارستان به چپ بپیچید و در تقاطع Turia به راست بپیچید. در این خیابان خط رودخانه را دنبال کنید تا به پل Calatrava برسید، استادیوم آن‌طرف همین پل قرار دارد.

آدرس استادیوم: Avenida Suecia s/n, 46010 Valencia

کافه، رستوران و اقامتگاه‌های نزدیک به مستایا

 استادیوم مستایا در یکی از مناطق شلوغ شهر والنسیا، در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. کافه و رستوران‌های زیادی در اطراف استادیوم وجود دارند که شما می‌توانید پیش از دیدن بازی در آن‌ها اندکی وقت بگذرانید.

estadio-de-mestalla

در شهر والنسیا گستره‌ی زیادی از هتل‌ها وجود دارد و چند هتل خوب هم در نزدیکی مستایا قرار دارند. شما می‌توانید از اینجا لیست تمام هتل‌های تزدیک به استادیوم را ببینید. 

بلیط‌ بازی‌های تیم والنسیا

بلیط بازی‌های تیم والنسیا را می‌توان آنلاین و از طریق وب‌سایت رسمی باشگاه، Ticketmaster یا Entradas.com خریداری کنید. همچنین می‌توانید بلیط بازی‌ها را از طریق گیشه‌های موجود در محل استادیوم مستایا و فروشگاه بزرگ والنسیا در شهر هم خریداری کنید.

estadio-de-mestalla

بازی‌های تیم والنسیا از استقبال خوبی در میان باشگاه‌های اسپانیا برخوردار است، اما در طول فصل فقط بلیط چند بازی این تیم به‌طور کامل پیش از بازی به فروش می‌رسد. برای تهیه‌ی بلیط چنین بازی‌هایی هم می‌توانید از طریق وب‌سایت‌هایی مثل Viagogo یا ticketbis اقدام به خرید کنید.

mestalla-tickets

قیمت بلیط‌ها به رقیبی که والنسیا مقابل آن بازی می‌کند بستگی دارد اما معمولا‌ً قیمت بلیط‌ها از ۱۰ یورو (۴۰.۰۰۰ تومان) شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت ۶۵ یورو (۲۶۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارد. در حالی که اکثر بلیط‌ها بین ۱۵ یورو (۶۰.۰۰۰ تومان) تا ۳۰ یورو (۱۲۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارند، بلیط بازی‌های والنسیا مقابل باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید قیمتی بسیار بالاتر از این میانگین خواهد داشت.

تورهای استادیوم مستایا

 تورهایی که در استادیوم مستایا برگزار می‌شوند با همراهی یک راهنما هستند و در قالب آن می‌توانید از رختکن‌ها، تونل ورود بازیکنان به زمین و اتاق کنفرانس خبری دیدن کنید. تورهای مستایا حدود یک ساعت زمان می‌برند.

estadio-de-mestalla

تورها در طول روزهای هفته یعنی از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر برقرار هستند و در روزهای یکشنبه هم از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱:۳۰ بعد از ظهر تور برگزار می‌شود.

قیمت بلیط تورهای استادیوم مستایا ۱۰/۲۰ یورو (۴۱.۰۰۰ تومان) است و می‌توانید به‌صورت آنلاین، از طریق تماس با شماره‌ی ۶۲۶ ۳۷۲ ۰۰۳۴۹۶۳ یا با حضور در محل استادیوم بلیط تور را تهیه کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ایمیل tourmestalla@dtaocioyturismo.com تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه