زیباترین پل های جهان

سعیده خلیلی‌صفا | شنبه, ۲۴ مهر ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

پل یکی از قدیمی‌ترین سازه‌هایی است که بشر از دیرباز تاکنون برای تسهیل راه‌های ارتباطی آن را ابداع کرده است؛ ولی علاوه بر سهولت ارتباط، خلاقیت به کار رفته در ساخت پل‌ها به‌قدری چشمگیر و هنرمندانه است که برخی از آن‌ها به جاذبه‌های گردشگری شهر یا منطقه‌ای تبدیل شده‌اند. برای آشنایی با زیباترین پل‌ها در اقصی نقاط جهان در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

پل‌های بیشماری در اقصی نقاط جهان روی معابر، رودخانه‌ها و غیره برای تسهیل رفت و آمد ساخته شده‌اند. ولی آیا تاکنون از منظر زیبایی به این پل‌ها نگاه کرده‌اید؟ مناظر برخی از این پل‌ها بخشی از جاذبه گردشگری حتی هویت کشور مربوط نیز محسوب می‌شود.

۱. پل گیت شید ملنیوم (Gateshead Millennium Bridge) - انگلیس

زیباترین پل‌های جهان

به جرات می‌توان این پل را زیباترین مورد این لیست عنوان کرد. شاهد این مدعی شکل هلالی پل و حالت کج آن روی رودخانه تاین (River Tyne) در شهر نیوکاسل است.

۲. پل کابلی لانکاوی (Langkawi Sky Bridge) - مالزی

زیباترین پل‌های جهان

این پل کابلی با هزاران متر ارتفاع از سطح دریا بر فراز جنگل‌های بارانی مالزی قرار داشته و منظره شگفت‌انگیز و رویایی آن هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

 ۳. پل میلائو (The Millau Viaduct) - فرانسه

زیباترین پل‌های جهان

پل میلائو بزرگ‌ترین پل جاده‌ای جهان است که با هزینه‌ای در حدود ۴۰۰ میلیون دلار و در ارتفاع ۳۴۳ متری بر فراز رودخانه تارن در جنوب فرانسه ساخته شده است.

۴. پل الله وردی خان (سی و سه پل) - ایران

زیباترین پل‌های جهان

سی و سه پل یا پل الله وردی خان در شهر اصفهان و روی رود زاینده‌رود قرار دارد. وجه تسمیه نام این پل به‌دلیل تعبیه ۳۳ دهانه در آن است. همچنین سی و سه پل دارای ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است و در رده شاهکارهای معماری و شگفت آفرین جهان قرار دارد.

 ۵. پل ریالتو (Rialto Bridge) - ونیز

زیباترین پل‌های جهان

قدمت ساخت این پل بی‌نظیر به سال ۱۸۵۵ میلادی باز می‌گردد و به «قلب ونیز» شهرت دارد. در واقع، این پل به‌مدت نیم قرن تنها راه ارتباطی روی گراند کانال (Grand Canal) ونیز بوده است.   

۶. پل هفت مایلی (Seven Mile Bridge) - فلوریدا کیز

زیباترین پل‌های جهان

پل هفت مایلی روی آب‌های درخشان و صخره‌های مرجانی قدیمی ساخته شده است و به هنگام عبور از آن منظره آبی اطراف صحنه‌ای از بهشت را در ذهن تداعی می‌کند.

۷. پل تریفت (Trift Bridge) - سوئیس

زیباترین پل‌های جهان

این پل علاوه بر ساختاری شگفت‌انگیز، داستان عبور از گذرگاه و هجرت را نیز برای همگان تداعی می‌کند. گفتنی است در اثر گرمایش زمین و ذوب شدن یخچال تریفت، عده‌ای این پل را برای عبور گردشگران به‌سمت ییلاق‌های وقع در دامنه کوه‌های آلپ سوئیس ساخته‌اند. البته امروزه این پل یکی از هیجان‌انگیزترین پل‌های عابرگذر در جهان به شمار می‌رود.

۸. پل لاینز گیت (Lions Gate Bridge) - ونکوور، کانادا

زیباترین پل‌های جهان

این پل نخستین پل باریک معلق در در ونکوور است که در سال ۱۹۳۸ به بهره‌برداری رسیده و راه ارتباطی میان دو بخش شمالی و غربی شهر ونکوور است.

۹. پل چنگیانگ (Chengyang Bridge) - چین

زیباترین پل‌های جهان

این پل را نیز می‌توان یکی از حیرت‌انگیزترین پل‌های هزاره نامید، زیرا مانند سوزن باریکی در میان ساختمان‌ها برای عبور اهالی منطقه جای گرفته است.

۱۰. پل های مایل سوئینگینگ (Mile High Swinging Bridge) - کارولینای شمالی

زیباترین پل‌های جهان

این پل را نیز می‌توان در رده پل‌های معلقی قرار دارد که در هنگام عبور از آن تکان می‌خورند. همچنین در حین عبور از این پل می‌توان منظره پانورامای کوه گرندفادر (Grandfather Mountain) را تماشا کرد.

۱۱. پل لیوینگ روت (Living root bridge) - هند

زیباترین پل‌های جهان

این پل با معماری شگفت‌انگیزی توسط بومیان منطقه از رشد ریشه درخت فیکوس در یک مسیر خاص ساخته شده و در حال حاضر طول آن به ۳۱ متر می‌رسد (البته طول پل به میزان رشد سالانه درخت بستگی دارد).

۱۲. پل ورازانو نروز (Verrazano-Narrows Bridge) - نیویورک

زیباترین پل‌های جهان

این پل راه ارتباطی میان دو بخش مهم و تاریخی شهر نیویورک به نام‌های بروکلین (Brooklyn) و استاتن آیلند (Staten Island) است و به نام ورودی دنیای جدید (New World) خوانده می‌شود.

۱۳. پل هلیکس (Helix Bridge) - سنگاپور

زیباترین پل‌های جهان

این پل عابرگذر فلزی با معماری جالب و شگفت انگیزش رابط میان دو بخش مارینا سنتر و مارینای جنوبی سنگاپور است.

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه