خطبه خوانی؛ آیین سنتی شب عاشورا در حرم رضوی

زهرا صالح نژاد
زهرا صالح نژاد دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
خطبه خوانی؛ آیین سنتی شب عاشورا در حرم رضوی

مراسم خطبه‌خوانی یکی از آیین‌های دیرینه‌ای است که تنها دو بار در سال در صحن و سرای حرم امام رضا (ع) برگزار می‌شود. این آیین در شب عاشورا و بار دوم در شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

مراسم خطبه‌خوانی آئینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در ۱۱۶۰ هجری قمری، همه‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود. در قالب این مراسم، تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه می‌زنند و با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری، فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت امام رضا (ع) تسلیت می‌گویند.

خطبه خوانی

آیین سنتی و دیرینه خطبه‌خوانی شب شهادت امام حسین (ع) هر سال با حضور بیش از ۳۰ هزار خادم بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) اعم از دربانان، کفشداران، فراشان و حفاظ در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

خطبه خوانی

در این آیین خادمان حرم منور رضوی در حالی که لاله شمع‌های روشن در دست داشتند، به صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر می‌روند و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، شهادت حضرت امام حسین (ع) را به فرزندشان حضرت ثامن‌الائمه (ع) تسلیت می‌گویند.

خطبه خوانی

خطبه‌خوانی آیینی سنتی در بارگاه منور رضوی است که به‌منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و شکوه و عظمت دربار حضرت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

خطبه خوانی

این آیین ریشه در صدر اسلام دارد و در زمان نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت علی (ع) نیز برگزار می‌شد و شامل اعتراف به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش یکتای بی‌همتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و خاندان پاکش است.

خطبه خوانی

آیین ویژه خطبه خوانی در حرم مطهر ثامن‌الحجج امام علی بن موسی‌الرضا (ع) سالی دو بار در شب عاشورا و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

خطبه خوانی

خدام و روحانیون در مراسم خطبه‌خوانی حرم مطهر رضوی

خطبه خوانی

خدام حرم مطهر رضوی در مراسم خطبه‌‌خوانی

خطبه خوانی

اجرای مراسم خطبه خوانی در حرم رضوی

خطبه خوانی

آیین خطبه‌خوانی در صحن حرم امام رضا (ع)

خطبه خوانی

مطالب مرتبط:

دیدگاه