آشنایی با برترین تورهای گردشگری ارواح (بخش اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
آشنایی با برترین تورهای گردشگری ارواح (بخش اول)

گردشگری ارواح به‌عنوان زیرشاخه‌ای از دنیای گردشگری وحشت، از محبوبیتی خاص برخوردار است. گشت و گذاری فراموش‌نشدنی که بازدیدکنندگانش را به دنیای ارواح دعوت کرده و با مرور شماری از ماجراهای ترسناک و افسانه‌های محلی، وحشت‌زده و غافلگیر می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گوشه و کنار جهان تورهای گردشگری با محوریت این موضوع فعالیت می‌کنند که این بار به سراغ آن‌ها خواهیم رفت. همراه کجارو باشید

مجموعه مقالات گردشگری وحشت به معرفی بهترین‌های دنیای ترس و هیجان پرداخته و بدون هیچ‌گونه پیش‌داوری، تنها به بیان مدارک و مستندات موجود در رابطه با این مکان‌ها می‌پردازد. ما صحت و سقم این داستان‌ها را تأیید نکرده و تنها در مقام معرفی،‌داستان هرکدام را برای شما بازگو می‌کنیم. قضاوت با شما است که این داستان‌ها را بپذیرید یا خیر.

در یک نظر سنجی که در سال ۲۰۰۶ برگزار شد، ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند به پدیده‌ی تسخیر شدن اعتقاد دارند و ۲۰ درصد نیز باور داشتند که مردم می‌توانند با ارواح افراد درگذشته ارتباط برقرار کنند.

البته به نظر می‌رسد در طول سالیانی که گذشت، این تصورات در بین عموم مردم رشد و گسترش بیشتری پیدا کرده است. به‌طوری که اکنون جای هیچ تعجبی نیست که مردم ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را به جستجوی مکان‌های جن‌زده یا ارتباط با ارواح سرگردان بگذرانند. افرادی که دوست داند تعطیلاتی متفاوت را تجربه کرده و حوادث ماورایی و داستان‌های ترسناک را در قالب گشت و گذاری متفاوت، به عینه لمس کنند. در این میان صنعت توریسم و گردشگری نیز از این قافله عقب نمانده و از تمامی ظرفیت‌های موجود خود برای جلب توجه گردشگران استفاده کرده است.

مواجهه با ارواح

در همین راستا تورهای گردشگری متعددی در اقصی نقاط جهان برگزار شده که چنین فرصتی را در اختیار گردشگران مشتاق قرار می‌دهند. در قالب این تورها گردشگران شنونده‌ی داستان‌های ارواح خواهند بود، داستان‌هایی که راویانش تمامی هم و غم خود را به کار گرفته‌اند تا عنصر ترس و هیجان را به آن‌ها تزریق کنند. اگر خوش اقبالی نصیب گردشگران شود، ممکن است مواجهه‌های کوچکی نیز با ارواح داشته باشند، رویارویی که گاهی به نظر می‌رسد بازتاب روانی این‌گونه تورها است که به‌صورت غیر مستقیم به گردشگران القا شده است. عده‌ای با کمال میل در این‌گونه تورها ثبت نام می‌کنند، با این وجود بسیاری دیگر نیز خود دست به کار شده و به بازدید مکان‌های تسخیر شده می‌روند. در نهایت نمی‌توان بی اعتنا از کنار این واقعیت گذشت که ظاهرا در سال‌های اخیر، شاخه‌ی گردشگری وحشت مقبول گردشگران در گوشه و کنار جهان بوده است.

گردشگری ارواح

عامل اصلی محبوبیت این‌گونه تورها در وهله‌ی نخست به آن چیزی بستگی دارد که بازدیدکننده در پی دست‌یابی یا تجربه‌ی آن است. اما به‌صورت معمول این تورها با حضور یک راهنمای خبره برگزار می‌شوند که داستان‌های تعلیق آمیز یا تجربیات ماورایی را برای افراد شرح می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از این تورها پای پیاده و هنگام تاریکی هوا برگزار می‌شوند که وجه ترسناک ماچرا را بیشتر و بیشتر می‌کند. به‌طوری که اگر چیزی هم وجود ندارد، مردم با خیالبافی‌های خود به وجودش می‌آورند. به‌عنوان مثال راهنمای تور ارواح شهر «چارلستون» در این مورد می‌گوید که بارها از بازدیدکنندگان شنیده که ادعا می‌کردند جریان هوا را پشت گردن خود حس کرده‌اند، گویی کسی در کنارشان ایستاده و نفس می‌کشیده است. در توری مشابه زنان بارداری ادعا کردند مورد آزار و اذیت روح زنی قرار گرفتند که ظاهرا حین تولد کودکش جان سپرده است. آن‌ها می‌گفتند که در خلال این گشت و گذار، حس کرده‌اند که جنین درون شکم‌شان لگد می‌زده یا خود را جمع کرده است. در ادامه این تجربیات شماری به سرعت تور را ترک کرده و چند نفری نیز ظاهرا از حال رفته‌اند. در این میان مشخص نیست که آیا واقعا این خانم‌ها با یک روح مواجه شده‌ بودند یا تنها تحت تأثیر فضای حاکم قرار گرفته و چنین مواجهه‌ای را به خود تلقین کرده‌اند؟

گردشگری ارواح

این روزها برنامه‌های تلویزیونی متعددی همچون «شکارچیان روح» (Ghost Hunter) و «تسخیر شده» (Most Haunted) ساخته و پخش می‌شوند که به موضوعاتی این‌چنینی پرداخته و فعالیت‌های ماورایی و غیر قابل توضیح را مورد کند و کاو و بررسی قرار می‌دهند. اگرچه این موضوع در طول سال‌های اخیر به موضوعی داغ و پر جاذبه تبدیل شده است، اما داستان شکار ارواح و جستجوی آن‌ها آنقدرها هم جدید نبوده و تازگی ندارد.

داستان‌های ارواح بخش بزرگی از تاریخ اساطیری بسیاری از تمدن‌های باستانی را به خود اختصاص داده‌اند، در این میان عالم ادبیان نیز همواره عاشق یک شبح خوب و دوست داشتنی بوده و به این‌گونه داستان‌ها روی خوش نشان داده است. «ویلیام شکسپیر» در اثر جاودانه خود «هملت»، از ارواح کمک گرفت تا وقایع به شکلی منطقی پیش رفته و داستان حال و گذشته به زیبایی هرچه تمام به یکدیگر پیوند بخورند.

شکارچیان روح

اما آن دسته از بازدیدکنندگانی که به‌دنبال یک تور گردشگری ارواح هستند، باید چه کارهایی انجام  داده و چه نکاتی را در نظر بگیرند؟ اغلب شهرها دست‌کم از یک تور گردشگری فعال در چنین زمینه‌ای بهره  برده که بازدیدکنندگان را به تماشای معروف‌ترین مکان‌های تسخیرشده‌ی آن شهر می‌برند. اما به نظر می‌رسد گردشگری ارواح در نقاطی که دارای پیشینه‌ی تاریخی غنی، تحولات متعدد اجتماعی و سیاسی و فجایع انسانی بوده است، بیش از دیگران مورد توجه این حوزه از دنیای گردشگری قرار گرفته‌اند. جایی که سازه‌های معماری شما را به گذشته برده و شاید اندکی از اسرار نهفته در میان دیوارهای خود را، با بازدیدکنندگان به اشتراک می‌گذارد. البته ظاهرا ارواح نیز میلی ندارند خود را تنها در یک مکان به زنجیر کشیده و اوقات خود را همان جا سپری کنند. خانه‌های قدیمی، پل، میدان، زندان و....، در کل ظاهرا هیچ محدودیتی در کار نیست که در هرکدام از این مکان‌ها با یک داستان عجیب و ترسناک مواجه نشوید.

در ادامه همراه شما عزیزان به مرور بهترین تورهای گردشگری با موضوع ارواح خواهیم پرداخت. گشت و گذاری که هم جنبه‌ی سرگرمی دارد و هم رنگی از ترس و دلشوره.

کاتاکومب، پاریس

کاتاکامب فرانسه

شروع گردش ما از مکانی آغاز می‌شود که شاید آن قدرها هم برای شما غریبه و ناآشنا نباشد. اگر به خاطر داشته باشید در مجموعه مطالب گردشگری سیاه، سری هم به گورستان زیرزمینی و قدیمی شهر پاریس زدیم که طبق تخمین‌های موجود، آرامگاه ابدی نزدیک به شش میلیون شهروند قدیمی این شهر است. گورستانی عجیب که منبع الهام نویسنده‌ی شهیر فرانسوی «ویکتور هوگو» بوده و البته یکی از مقاصد محبوب گردشگری ارواح جهان است. شبکه‌ای از تونل‌های پرپیچ و خم به وسعت ۱۸۵ مایل که بسیاری از آن‌ها به‌دلیل خطرات موجود، به روی بازدیدکنندگان مشتاق بسته شده‌اند.

کاتاکامب در اواخر قرن هجدهم ساخته شد و به‌تدریج با استخوان و جمجمه‌ی افراد درگذشته تزئین شده و شکل گرفت. به‌دلیل همین نمایش بی‌پیرایه و صریح مرگ است که این گورستان به‌عنوان یکی از تسخیر شده‌ترین مکان‌های جهان شناخته می‌شود. بازدیدکنندگانی ادعا کردند دستی نامرئی شانه آن‌ها را لمس کرده یا چیزی نامرئی آن‌ها را تعقیب می‌کرده است. شماری نیز احساساتی عجیب و ناخوشایند را تجربه کرده‌اند. البته تماشای آن همه استخوان نیز مزید بر علت شده و گاهی اوقات از هیچ، داستانی ساخته شده است.

کاتاکامب فرانسه

اگر گردشگران مایلند در این هزارتوی استخوانی قدم بزنند، بد نیست از راهنمای تور شخصی استفاده کنند که این گشت و گذار نیز پربارتر برگزار شود. در این سفر ۱.۶ کیلومتری، هم به تماشای هنر چیدن استخوان‌های مردگان خواهید نشست و هم اگر خوش شانس باشید، یک تجربه‌ی متفاوت، ترسناک و شاید عجیب از مواجهه با ارواح سرگردان را از سر بگذرانید.


ساوانا (Savannah)، جورجیا، ایالات متحده

تسخیر شده ترین مکانها در ساوانا

جنوب آمریکا دارای تاریخی غنی و پربار است، اما در میان شهرهای این منطقه شاید هیچ یک به‌اندازه شهر «ساوانا» از گذشته‌ای عجیب و جالب توجه برخوردار نیست. در مورد این شهر خوش ظاهر اغلب چنین گفته می‌شود:

"ساوانا برفراز مرگ ساخته شده است"

علت این مسئله به این حقیقت بازمی‌گردد که بخش‌هایی از این شهر روی گورستان‌های قدیمی و بزرگ ساخته شده است که دارای هزاران قبر بوده‌اند. شاید به‌دلیل همین ویژگی است که ظاهرا از دیر باز ساوانا فعالیت‌های ماورایی بسیاری را تجربه کرده و می‌کند.

البته فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که خبر از حضور پر تعداد ارواح و اشباح در این شهر می‌دهد. ساوانا در قرن هجدهم و در قالب یک کلنی پا به عرصه وجود گذاشت و در طول جنگ‌های استقلال آمریکا به میدان جنگ و مبارزه‌ی طرفین تبدیل شد. در طول جنگ داخلی، ژنرال «شرمن» و ارتش اتحادیه این شهر را به اشغال خود درآوردند. ارواح، اشباح و تجسم‌های بسیاری هر ساله در ساوانا گزارش می‌شود که باعث شده در سال ۲۰۰۲ «انجمن آمریکایی پدیده‌های ماورایی» (American Institute of Parapsychology) نام این شهر را به‌عنوان تسخیر شده‌ترین شهرهای ایالات متحده اعلام کند.

تسخیر شده ترین مکانها در ساوانا

یکی از مقاصد معروف، محبوب و پرطرفدار این شهر که مورد استقبال تورهای گردشگری ارواح قرار گرفته است، «خانه‌ی دزدان دریایی» است. یک رستوران و کافه که در میان قدیمی‌ترین بخش ایالت جورجیا ساخته شده است. خانه دزدان دریایی در طول قرون هجدهم و نوزدهم در میان دریانوردان آن زمان بسیار معروف و محبوب بوده است. به‌طوری که بر اساس افسانه‌های محلی گفته می‌شود که «کاپیتان فیلینت» (Flint) شخصیت معروف کتاب «جزیره گنج» نوشته‌ی «رابرت لوئیس استیونسن» (Robert Louis Stevenson) در همین کافه درگذشته است. خانه دزدان دریایی همچنین دارای تونلی زیرزمینی است که در نهایت به رودخانه‌ی ساوانا راه پیدا می‌کند.

تسخیر شده ترین مکانها در ساوانا

دیگر توقف‌گاه تورهای ارواح این شهر «خانه سورل وید» (Sorrel-Weed House) است، یک عمارت بزرگ که در بسیاری از شوهای تلویزیونی محبوب همچون «شکارچیان روح» و «شوی امروز» (The Today Show) به نمایش در آمده است. بازدیدکنندگانی گزارش دادند صداهایی در این خانه به گوش‌شان رسیده که شبیه به اصوات جنگ و جدل، صبحت‌های تجاری یا سروصدای مهمانی بوده، در حالی که خانه کاملا خالی بوده است. دیگرانی هم گزارش داده‌اند که حین بازدید این عمارت ارتعاشاتی را احساس کرده‌اند که آن‌ها را بسیار ناراحت و پریشان کرده است.اما البته نمی‌توان این مسئله را نیز انکار کرد که فعالیت‌های ماورالطبیعه یا باید دیده شوند یا دست‌کم احساس شوند تا از سوی بسیاری مورد استناد قرار گرفته یا دست‌کم باورپذیر باشند.

به خاطر این شهرت ویژه تورهای گردشگری بسیاری در این شهر فعالیت دارند که بازدیدکننده را با خود به قلب شماری از تسخیرشده‌ترین های این شهر خواهند برد. برای کندوکاوی عمیق‌تر در دل تاریخ عجیب و وهم آلود این شهر یکی ازاین تورها تحت عنوان «حس ششم» (Sixth Sense)، توری دو ساعته را به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌دهد که طی آن گردشگران به‌همراه راهنمای تور، سفری جالب و مهیج را آغاز کرده و شنونده داستان افراد محلی از مواجه با ارواح خواهند بود.


وایت‌چپل (Whitechapelلندن

وایت‌چپل و قاتلی به نام جک درنده

در میان خیابان‌های تیره و مه آلود شهر، به نظر می‌رسد لندن بهترین مکان برای گشت و گذار ارواح است و شاید به همین دلیل است که در پایتخت بریتانیا، هیچ کم و کسری در زمینه برگزاری تورهای این‌چنینی مشاهده نمی‌شود. گردشگران لندن می‌توانند در قالب تورهایی که گاهی با اتوبوس گردی همراه است، اندکی بیشتر با تاریخ این شهر تسخیر شده آشنا شوند، همچنین در تورهای پیاده نیز این فرصت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا گشت و گذاری متفاوت را تجربه کرده و بازدیدی از «بلادی مری» (Bloody Mary) تا سیاه چال‌های باستانی داشته باشند. «ریچارد جونز» (Richard Jones) یک تردست، نویسنده و داستان‌سرای قابل است که به‌عنوان راهنما در شماری از معروف‌ترین تورهای گردشگری ارواح شهر لندن فعالیت می‌کند. او که کتابی تحت عنوان «پیاده روی در لندن تسخیر شده» را به رشته تحریر درآورده است، در زمینه مسائل مرتبط با عالم ارواح و پدیده‌های ماورالطبیعه کارشناسی خبره بوده و در این زمینه فعالیت می‌کند. او به‌ویژه به داستان «جک درنده» (Jack the Ripper) علاقه دارد.

وایت‌چپل و قاتلی به نام جک درنده

قاتل ۵ و حتی شاید ۶ زن در منطقه وایت چپل لندن در سال ۱۸۸۸ که جهان را در شوک و حیرت فرو برد. امروزه این قاتل مرموز که عموما از او با نام مستعار «جک درنده» یاد می‌شود، همچنان در مرکز توجه عموم بوده و این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب شهر لندن به‌ویژه برای عاشقان عالم ارواح تبدیل کرده است. از سوی دیگر همان گونه که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، این منطقه به‌دلیل همین جنایت در فهرست مقاصد محبوب گردشگری سیاه نیز جای دارد.

وایت‌چپل و قاتلی به نام جک درنده

در فاصله ماه‌های اوت تا نوامبر سال ۱۸۸۸، یک قاتل مرموز شروع به کشتن زنان بی‌خانمان کرد. همه این زنان قربانی به‌جز یکی به‌طرزی فجیع سلاخی شده بودند، امری که باعث ایجاد این شبهه شد که قاتل یا دکتر است یا قصاب، یا دست‌کم اطلاعاتی از آناتومی بدن انسان دارد.

وایت‌چپل و قاتلی به نام جک درنده

تور جک درنده هر شب ساعت ۷ شب آغاز شده و مبد‌أ شروع آن همواره از ایستگاه «الد‌گیت ایست» (Aldgate East) است. در این پیاده‌روی شبانه، گردشگران از میان خیابان‌های تاریخی وایت‌چپل عبور کرده و تاریخ این منطقه را مرور می‌کنند، به‌علاوه آن‌ها از اطلاعات موجود در مورد این قاتل و یافته‌های پلیس نیز مطلع می‌شوند. کافه «تن بلز» (Ten Bells) یکی از مکان‌های همیشگی تورهای جک درنده است، جایی که ظاهرا یکی از قربانیان جک آخرین نوشیدنی زندگی خود را در آنجا نوشیده و بعد از مدتی جسدش در همان حوالی کشف شده است.


سیلم (Salem)، ماساچوست

جادوگران سیلم

بیش از سیصد سال قبل دادگاهی در این منطقه برگزار شد که بعدها از آن با نام محاکمه‌ی جادوگران سیلم یاد می‌شود. اما علی‌رغم گذشت این همه سال، این شهر هنوز هم در فهرست مکان‌های تسخیر شده این کشور قرار داشته و از شهرت بدی نیز در این زمینه برخوردار است. در طول یک سال این کلنی واقع در ایالت ماساچوست، بیش از ۲۰۰ نفر را به جرم شرکت در جادوی سیاه متهم کرده و در نهایت کار خود را با اعدام بیست نفر از آن‌ها به پایان رساند. شما عزیزان می‌توانید داستان جالب این منطقه را با شرح و تفضیل کامل در لینک زیر ملاحظه کنید:

جادوگران سیلم

یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی برای تورهای گردشگری ارواح و نیز گردشگران عادی این منطقه عمارت «ترنر اینگرسول» (Turner-Ingersoll Mansion) است که به نام «خانه هفت شیروانی» (Seven Gables) نیز شناخته می‌شود. اثر نویسنده «ناتانائیل هاوتورن» (Nathaniel Hawthorne)  عموزاده «سوزانا اینگر سول» که در این خانه زندگی می‌کرد، باعث شهرت این منزل شد. بر طبق افسانه‌های محلی ظاهرا  اینگرسول هنوز این منزل قدیمی را در تسخیر خود دارد و بازدیدکنندگانش گزارش‌های متعددی از مواجه‌های ترسناک و غیر عادی داده‌اند. امروزه این خانه‌ی معروف به‌صورت یک موزه در آمده و به‌عنوان بخشی از منطقه‌ی تاریخی هفت شیروانی مشغول فعالیت است.

جادوگران سیلم

تورهای گردشگری این منطقه با نگاهی به این شهرت فراموش‌نشدنی، پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی به گردشگران ارائه می‌کنند، از جمله تور پیاده روی که هنگام عصر برگزار شده و با عبور از میان خیابان‌های تاریخی این منطقه، رویدادهای سال ۱۹۶۲ و پیامدهای محاکمه جادوگران سیلم را برای بازدیدکنندگان تشریح می‌کند. این تورها همچینن از گورستان قدیمی سیلم نیز بازدید می‌کنند و سری نیز به یادوبودی می‌زنند که برای قربانیان بیگناه این دادگاه ساخته و یاد و خاطره‌ی آن‌ها را گرامی داشته است.


آسایشگاه ویورلی هیلز (Waverly Hills)، لوئیزویل (Louisville)

آسایشگاه ویورلی هیلز

لوئیس‌ویل یکی از کلان شهرهای مدرن و امروزی است که اغلب با مسابقات اسب‌دوانی و ورزش بیسبال شناخته شده و مورد توجه عموم است. به‌طوری که کمی عجیب به نظر می‌رسد که این شهر مقصدی ایدئال برای جستجوگران روح باشد. البته یک آسایشگاه روانی این معادلات را برهم زده است، جایی در بیرون شهر که شهرت چندان خوبی نیز ندارد. ساختمان قدیمی این آسایشگاه دهه‌هاست که خالی از سکنه و تقریبا متروکه است و به‌دلیل وضعیت فعلی و البته پیشینه‌ی ناخوشایندش، عنوان یکی از تسخیر شده‌ترین ساختمان‌های ایالات متحده را یدک می‌کشد.

آسایشگاه ویورلی هیلز

آسایشگاه اصلی «ویورلی هیلز» یک بنای دو طبقه بود که در سال ۱۹۱۰ احداث شده و ظرفیت مراقبت از چهل بیمار را داشت. اما بروز یک بیماری سل در ناحیه‌ی «جفرسون کانتی» و گسترش آن در سال ۱۹۶۳، باعث توسعه این آسایشگاه شد. یک بیمارستان متروکه همیشه به‌خودی‌خود حسی از ترس و دلواپسی را به انسان منتقل می‌کند، اما این آسایشگاه گذشته‌ای تیره و تار هم دارد که اتمسفر حاکم بر آن را حتی به مراتب وحشتناک‌تر هم کرده است. درنیمه نخست قرن بیستم به خاطر شیوع بیماری در لوئیس ویل و مناطق حومه، هزاران نفر در این آسایشگاه جان خود را از دست دادند. کارکنان بیمارستان اجساد بیماران را به تونلی زیرزمینی در پشت بیمارستان منتقل می‌کردند. جایی که اکنون از آن با نام «ناودان مرگ»  (Death Chute) یاد می‌شود و یکی از کلیدهای اصلی موفقیت این بیمارستان در جلب گردشگران شاخه گردشگری وحشت است. بازرسان دنیای ماورالطبیعه و پدیده‌های مرتبط با عالم ارواح ادعا می‌کنند که این تونل تسخیر شده است. دیگر مقصد معروف، اتاق شماره ۵۰۲ این بیمارستان است، جایی که بر اساس افسانه‌های محلی، یک پرستار با به دار آویختن خود، خودکشی کرده است.

آسایشگاه ویورلی هیلز

درهای این آسایشگاه در سال ۱۹۶۱ به روی بیماران بسته شد و تا اوایل دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان یک مرکز مطالعاتی در مورد بیماری‌های افراد مسن ببه کار خود ادامه داد. از آن زمان ساختمان به‌طور کامل تعطیل شده و اگرچه تاکنون افراد متعددی تمایل خود را برای خرید و بازسازی این بنا اعلام کرده‌اند، اما این آسایشگاه همچنان متروکه باقی مانده است. به خاطر این شهرت عجیب، چندین متخصص و کارشناس روح از این ساختمان بازدید کرده‌اند و در برنامه‌هایی همچون «ماجراجویان روح» (Ghost Adventure) و «مکان‌های ترسناک زمین» (Scariest Places on Earth) به نام این آسایشگاه اشاره شده است.

آسایشگاه ویورلی هیلز

هر ساله در موعد برگزاری مراسم هالووین، خانه‌ای تسخیر شده در این آسایشگاه دایر می‌شود که پذیرای مشتاقان این‌گونه مکان‌ها است، البته در تمام طول سال هم پیشنهادها متنوعی برای عاشقان دنیای ارواح وجود دارد. برای گردشگرانی که بدون برنامه‌ریزی خاص سری به این منطقه زده‌اند، توری دو ساعته برگزار می‌شود، اما برای علاقه‌مندان واقعی و مصمم تسخیر شدگی، یک تحقیق و تفحص جامع و هشت ساعته تدارک دیده شده است که در نیمه شب آغاز شده و تنها افراد بزرگسال اجازه شرکت در آن را دارند.

هالووین

خب به پایان نخستین بخش این مطلب رسیدیم. در بخش بعدی این سفر را پی گرفته و دیگر تورهای مطرح و معروف در عالم گردشگری ارواح را به حضور شما معرفی خواهیم کرد.

امیدوارم تا به اینجا از همراهی ما لذت برده باشید. نظر شما در مورد برگزاری تورهای این‌چنینی چیست؟ آیا شما هم مایل به حضور در این‌گونه تورها هستید؟

 

مطالب مرتبط:

منبع science

دیدگاه