آداب معاشرت در سفر: ۱۰ قانون که باید بدانید

محمد محمدی کیان
محمد محمدی کیان شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
آداب معاشرت در سفر: ۱۰ قانون که باید بدانید

آیا می‌دانید رفتار شما بر افرادی تأثیر می‌گذارد که شما ممکن است هرگز نبینید و نحوه‌ی برخوردی که با شما می‌شود به رفتار مسافران قبلی بستگی دارد؟ در ادامه با کجارو همراه باشید تا با آداب معاشرت در سفر بیشتر آشنا شوید.

اگر از آنا میوسون متخصص آداب معاشرت، درباره جایگاه مردم استرالیا در رابطه با مفاهیم رفتاری از مد افتاده بپرسید با پاسخ بسیار جالبی مواجه می شوید. او می گوید: ما در یک فهرست ۱۰ نفره در جایگاه چهارم هستیم. اگرچه، با در نظر گرفتن اعتبار خطوط هوایی تا رتبه منفی پنج هم نزول می‌کنیم. به عنوان ناشر کتاب رازهای معاشرت و بنیان‌گذار شرکت رفتار خوب (goodmanners.com.au)، میوسون به طور طبیعی به آداب معاشرت اهمیت می‌دهد.

اگر با هر مسافری صحبت کنید خیلی طول نمی‌کشد که متوجه شکایت‌هایش از مسائل معاشرتی می‌شوید. هر چیزی مثل مسافر کناری شما که در حل بازی کردن با تلفن همراهش با صدای بالا است یا مسافری که تقریبا همه‌ی خوراکی‌های لذیذ را از بوفه به ظرف خود منتقل کرده است. 

میوسون می‌گوید:

 ما پیش از این که از دیگران شاکی باشیم باید رفتار خودمان را بسنجیم، چرا که رفتار ما به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار کمک می‌کند.

رفتار خوب می‌تواند در هر شرایطی تغییر ایجاد کند. معمولأ وقتی شما به جایی مسافرت می‌کنید، نحوه‌ی برخوردی که با شما می‌شود به رفتار مسافران قبلی بستگی دارد. رفتار شما بر افرادی تأثیر می‌گذارد که شما ممکن است هرگز نبینید. با در نظر داشتن این موضوع، ما از میوسن می‌خواهیم که در تعریف قوانین مهم معاشرتی در قرن ۲۱ به ما کمک کند. در همه‌ی توصیه‌های او از قبیل قوانین پوششی تا رفتار مناسب در هتل یک مفهوم مشترک وجود دارد و آن هم احترام است.

او همچنین می‌گوید:

 به هم‌قطارهای خود و فرهنگ جدیدی که مشاهده می‌کنید احترام بگذارید و همیشه در نظر داشته باشید که رفتار شما بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

پیش از ترک خانه

قانون اول: شلوارک‌هایتان را با خود نبرید

بستن چمدان

معرفی قانون محدودیت پوششی برای مسافرن توسط شرکت هواپیمایی کوانتس مشاجرت‌های زیادی برانگیخت؛ اما میوسن معتقد است که این مسئله خیلی به طول نمی‌انجامد. او شدیداً بر این باور است که مردم باید سعی کنند تا همان‌طور که برای رفتن به یک اداره لباس می‌پوشند در هواپیما نیز لباس‌های مناسب بپوشند. 

 یک قانون محدودیت پوششی روی بلیط به راحتی نمی‌تواند یک سفر رضایت‌بخش ایجاد کند. مسافران به این فکر می‌کنند که چگونه می‌شود با کمترین تلاش این قانون را دور زد؟ این مسئله خودش منجر به وقوع جرائم زیادی می‌شود. من خودم از کفش‌های مناسب، شلوارهای بلند و تیشرت‌های بلند و یقه‌دار استفاده می‌کنم. آستین رکابی‌ها چندش‌ آورند. اصلأ قابل قبول نیست که با لباس خواب یا گرمکن در هواپیما حاضر شویم. این قانون بعد از رسیدن به مقصد هم صدق می‌کند. لباسی که در محله خود می‌پوشید ممکن است در جای دیگری مناسب نباشد. مثلأ شلوارک‌های کوتاه تنها مناسب ساحل هستند. آن‌ها را در خانه باقی بگذارید.

در فرودگاه

قانون دوم: عصبی و مردد نشوید

حفظ آرامش در صف

در صف ایستادن‌های زیادی، از ثبت بلیط تا کنترل‌های امنیتی، در مسافرت وجود دارد. از این زمان برای آماده شدن برای کارهای بعدی استفاده کنید. میوسن درباره این مورد می‌گوید:

 افرادی که به کانتر می‌رسند و با پاسپورت و کارت پرواز خود بازی می‌کنند آزاردهنده‌اند.

وقتی در صف کترل امنیتی منتظرید، می‌توانید کمربند خود را باز کنید، سکه‌هایتان را از جیبتان در بیاورید، بطری آبتان را بنوشید یا زیپ لپتاپ خود را باز کنید. با این کار شرایط برای خودتان و دیگران آسان‌تر می‌شود.

قانون سوم: ابروهای خود را بر ندارید

هر کس به‌ طوری در مسیر مسافرت وقتش را می‌گذراند. عده‌ای مطالعه می‌کنند، برخی ایمیلشان را چک می‌کنند یا به مرتب کردن خودشان می‌پردازند. ناظران مخفی مسافران تقریبا همه نوع کاری از کوتاه کردن ناخن پا، تا برداشتن ابرو و حتی ترکاندن جوش صورت توسط مسافران مشاهده کرده‌اند. ما حتی این رفتارها را در هنگام پرواز نیز مشاهده کرده‌ایم.

میوسن می‌گوید:

بسیار چندش‌آور است. من در یک سفر در هواپیما کنار خانمی نشسته‌ بودم و او داشت ناخن‌هایش را لاک می‌زد تا این که مهماندار به او گفت که لاک اشتعال‌زا است و استفاده از آن در هواپیما ممنوع است. اگر معمولا کاری را در خلوت یا حمام خانه انجام می‌دهید، آن را در یک جای عمومی انجام ندهید.

قانون چهارم: نوبت را رعایت کنید

رعایت نوبت

رعایت نکردن نوبت چه در صف کنترل، چه در هنگام سوار شدن کاملاً ممنوع است. این امر در هنگام انتظار برای تحویل گرفتن چمدان هم صدق می‌کند. خوش‌رفتاری در هنگام برداشتن وسایل از ریل حمل کیف بسیار مهم است. میوسن می‌گوید: اگر همه ما تنها یک قدم به عقب برداریم همه می‌توانند به راحتی وسایلشان را ببینند. زمانی که من کیفم را برمی‌دارم آن را به عقب‌وجلو تکان می‌دهم تا اطرافیانم به ناچار پراکنده شوند. او با لبخند می‌گوید:

من آن‌ها را هل نمی‌دهم بلکه به آن‌ها یاد می‌دهم که چگونه مسافران بهتری باشند.

در هواپیما

قانون پنجم: سلام کنید

سلام کردن

انسان‌ها در فضاهای بسته احساس راحتی نمی‌کنند. در هواپیما افراد به سختی یکدیگر را می‌شناسند و طبق گفته میوسن رعایت آداب معاشرت کاهش می‌یابد. به گفته‌ی میوسن سلام کردن حداقل مراوده اجتماعی است که ادب فرد را نشان می‌دهد. سلام کردن به مسافر کناری، به او ثابت می‌کند که کسی که می‌خواهد ساعت‌ها کنار او بنشیند، فردی منطقی است. به همین دلیل، میوسن به افرادی که با کودکان خود مسافرت می‌کنند توصیه می‌کند که وقتی می‌خواهند قوانینی از قبیل لگد نزدن به صندلی جلو یا بازی نکردن با سینی صندلی را به آن‌ها متذکر شوند، طوری بگو‌یند که اطرافیانشان بشنوند.

میوسن می‌گوید:

اگر مردم بدانند که شما به رفتار فرزندانتان نظارت می‌کنید خیالشان راحت می‌شود و دیگر تمام وقتشان را نگران بدرفتاری کودکان شما نخواهند کرد. سفر، خودش به اندازه‌ی کافی استرس‌آور است، بیایید آن را برای همه راحت‌تر کنیم.

قانون ششم: خواباندن صندلی

خواباندن صندلی

چیزهای کمی هستند که آدم را به سرعت عصبی می‌کنند، اما میوسن معتقد است این یکی ساده است. او می‌گوید صندلیتان را نخوابانید مگراین‌که پروازتان بیشتر از سه ساعت باشد. اگر پروازتان طولانی است می‌توانید صندلیتان را بخوابانید، اما این کار را بعداز سرو نوشیدنی انجام دهید. در ضمن همیشه این کار را به آرامی انجام دهید.

قانون هفتم: به کارتان بیندیشید

فکر کردن قبل از عمل

بعضی از مسافران تلویزیون تماشا می‌کنند، عده‌ای کار می‌کنند و بقیه به مطالعه یا بازی می‌پردازند. شما هر کاری می‌خواهید انجام بدهید ابتدا به این توجه داشته باشید که در یک مکان عمومی هستید.

در مسیر

قانون هشتم: به درستی انعام بدهید

انعام دادن

عده‌ای از مردم استرالیا هنوز با برخی ریزه ‌کاری‌های انعام دادن در کشور‌های مختلف دنیا مشکل دارند. اما میوسن می‌گوید:

 این مسئله بسیار ساده است. رسوم رایج در کشور مقصد را یاد بگیرید. در آمریکا مقدار استاندارد انعام ۱۷٪ است، اما بخاطر داشته باشید که این افراد تنها ساعتی ۷دلار حقوق می‌گیرند.

انعام دادن شکل‌های مختلفی دارد، مثل پول کنار گذاشتن برای خدمه‌ا‌ی که به خوبی به شما خدمت‌رسانی کرده‌اند یا قرار دادن اسکناس در دست دربانی که برای شما تاکسی گرفته است. میوسن می‌گوید: افرادی را که هرگز ملاقات نخواهید کرد فراموش نکنید.

بسیار پسندیده است که برای خدمه‌ی اتاق مبلغی به‌عنوان انعام درون یک پاکت کنار تلویزیون قرار دهید.

قانون نهم: آرام و کم سروصدا باشید

کمی آرام‌تر

خیلی از ما حس لم دادن در یک هتل خارجی بعد از خستگی پرواز و انتظار برای اثر کردن قرص خواب را تجربه کرده‌ایم. بسیاری از ما، همچنین، حس بد بیدار شدن از صدای کوبیده شدن در توسط مسافری که زود رسیده را نیز تجربه کرده‌ایم. میوسن می‌گوید: 

این شما هستید که هتل را زود ترک می‌کنید، نه بقیه. بله، احتمالأ در حال جمع کردن وسایلتان هستید، ولی باز هم می‌توانید در را آهسته ببندید.

همین موضوع درباره‌ی افراد پرسروصدا نیز صدق می‌کند. بلند صحبت کردن در راهرو هتل باعث بیدار شدن افراد زیادی می‌شود. طبق گفته‌ی میوسن، آرام رفتار کردن در زمانی که کارها درست پیش نمی‌روند بسیار مهم است. چیزهای کمی مثل وقتی که یکی از ساکنان اتاق مجاورتا در حال خواندن لیست شکایاتش از شما است می‌تواند سفرتان را خراب کند. میوسن تأکید می‌کند:

مشکلاتتان را برای خودتان نگه دارید. بین آرام بیان کردن مشکلاتتان با همسفرهایتان و فریاد زدن هنگام توضیح تفاوت زیادی وجود دارد. هیچ‌کس مشتاق شنیدن مشکلات ما نیست.

قانون دهم: یک جهان‌گرد واقعی باشید

جهانگرد

مسافرت کردن پر از چالش است. اوضاع از کنترل خارج می‌شود و افراد کارها را متفاوت از آنجه انتظار داریم انجام می‌دهند.

خوش‌رفتاری بخش مهمی از یک مسافر خوب بودن است. مشتاق یادگرفتن چیزهای جدید باشید. اگر خوراکی مورد علاقه‌تان در بوفه نبود ترش‌رویی نکنید و بپذیرید که اوضاع همیشه جوری که شما دوست دارید پیش نمی‌رود.

یادگیری‌های لازم برای پرواز

رفتار آزاردهنده

کتاب لیتل جو وومن (Little Joe Woman)، نوشته تهیه‌کننده و کاگردان خلاق، گایل الیوت.

رفتار آزار دهنده: پوشیدن عرقگیر در هنگام سفر اصل کار درستی نیست. کار درست این است که همرنگ بقیه بشویم، پس هرگز با دمپایی در هواپیمای نیویورک حاضر نشوید.

کودکانی که به دور استخر تفریحی می‌دوند دویدن کودکان اطراف استخر

نگران نشوید، همه‌ی ما زمانی بچه بوده‌ایم! یک لیوان نوشیدنی خنک سفارش بدهید، هدفون را در گوشتان بگذارید و در حالی که صدای آن را زیاد می‌کنید تصور کنید که عکس شما را روی جلد یک مجله معروف مد چاپ کرده‌اند.

جنیفر واندکریک، نایب رئیس کارناوال خطوط تفریحی استرالیا

رفتار آزار دهنده: یک بار در پرواز شاهد مردی بودم که به دلیل مصرف مقدار زیادی نوشیدنی الکلی نقش بر زمین شد. او آنقدر راجب این که همسرش درکش نمی‌کند ناله کرد تا از حال رفت.

 فرد کناریتان در حال تمیز کردن ابروهای خودش است

دستمال تعارف کردن

من به او دستمال صورتم را برای پاک‌کردن موهای ریخته شده روی پیشانیش تعارف می‌کنم. چه کسی از زندگی دیگران خبر دارد؟ شاید او آنقدر سرش شلوغ است که مجبور شده در حین پرواز به نظافت شخصی بپردازد.

آنه‌ ماری زامبلی، مدیر باشگاه سفرهای سیاحتی به حیات‌وحش آفریقا

رفتار آزاردهنده: افرادی که در حیات‌وحش در خودرو می‌ایستند یا سروصدا می‌کنند ممکن است حیوانات اطرافشان را بترسانند. نه تنها این کار تجربه آن لحظه زیبا را خراب ميکند، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد.

فرد کناریتان با صدای بلند در حال انجام بازی کامپیوتری است

بازی با صدای بلند در پرواز

من محترمانه از او خواهش می‌کنم که صدای دستگاهش را کم یا قطع کند یا از هدفون استفاده بکند. اگر این کار به نتیجه نرسید از مهماندار می‌خواهم تا به من کمک کرده یا صندلیم را عوض کند. اگر باز هم به نتیجه نرسیدم سعی می‌کنم تا دستگاه بازی‌اش را از کار بیندازم.

جیمز بیلی، مالک شعب بیلی

رفتار آزاردهنده: من تحمل والدینی که از کودکان خود غافل می‌شوند و توقع دارند که مهمانداران یا دیگر مسافران از آن‌ها نگهداری کنند ندارم. به داشتن چهار پسر فکر می‌کنم که صلاحیت اظهار نظر در این رابطه را دارم.

قفسه‌ی بالای سرتان پر از وسایل دیگران است

قفسه پر

امروزه شاهد رفتارهای بدی از دیگران در سفرها هستیم، به خصوص در بخش حمل بار. ازدهام عرق‌گیرها و دمپایی‌ها و افرادی که اسپره‌ی بدن برایشان ناشناخته است. در مقایسه این‌ها دیگر زیاد بودن کیف‌دستی‌ها کم‌تر آزاردهنده است. من در چنین وضعیتی از مهمان‌دار می‌خواهم تا برای چمدانم جایی پیدا کند.

کریس بویکس، مدیر داخلی ورلد اکسپدیشنز (World Expeditions)

رفتار آزاردهنده: از به همراه آوردن وسایل غیر ضروری یا کهنه بپرهیزید. اگر شما کتونی کوهنوردی ۱۰ سال پیشتان را بیاورید ممکن است که در روز دوم سفر پاره شود. حتی وسایل باکیفیت هم روزی خراب می‌شوند.

یک کودک از پشت به صندلی شما لگد می‌زند

لگد زدن به صندلی جلو

نشستن روی یک صندلی ارزان در یک سالن دراز، برخی از سرسخت‌ترین مسافران را نیز عصبی می‌کند. لگد زدن یک بچه از صندلی پشتی و سروصدای زیاد ممکن است شما را عصبانی کند. بلند شوید و مستقیم با بچه و والدینش صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که مراعات کنند. اگر به نتیجه نرسیدید به دنبال قرص خواب بگردید. (برای خودتان، نه کودک)

قوانین مسیر

برای مسافران گاهی خوردن یک وعده غذا ممکن است به یک کابوس بدل شود. در بعضی از کشورها ادب حکم می‌کند که همه‌ی غذای داخل ظرف را بخورید. در بعضی دیگر این کار نشان بی‌احترامی به میزبان است. در اینجا به تعدادی از آداب‌ و رسوم که باید به خاطر داشت می‌پردازیم.

کره: تمیز کردن بینی سر میز غذا بسیار ناپسند است.

آرژانتین: بوسیدن گونه در هنگام سلام کردن، حتی برای آقایان هم رایج است.

هندوستان: غذاهای سنتی با دست خورده می‌شوند. تنها از دست راست استفاده کنید زیرا دست چپ از نظر آن‌ها کثیف است.

ویتنام: اگرچه پا برهنه بودن در خانه و معابد مرسوم است، اما هرگز کف پایتان را در معرض دید دیگران یا یک تصویر مقدس قرار ندهید.

ایتالیا: اگر غذا با پنیر پامزان سرو می‌شود یک ظرف از آن روی میز خواهد بود. درخواست پنیر پامزان در صورتی که روی میز نباشد یک توهین به سرآشپز است.

دبی: اغلب مسافران خودشان متوجه می‌شوند که ابراز علاقه به همسر در مکان‌های عمومی ممنوع است. عده‌ اندکی نیز می‌فهمند که حرف زشت زدن و حرکات بی‌ادبانه بدن نیز غیرقانونی است.

ژاپن: خالکوبی مخصوص گروه تبهکاری یاکوزا است. افرادی که روی بدنشان خال‌کوبی دارند ممکن است به حمام‌های عمومی راه داده نشوند.

فرانسه: همیشه وقتی به یک مغازه کوجک داخل یا از آن خارج می‌شوید با فروشنده خوش‌و‌بش کنید.

نپال: هرگز برای اشاره کردن به چیزی با انگشت به آن اشاره نکنید، از چانه‌یتان استفاده کنید.

چین: خوردن همه‌ی غذای داخل ظرف بی‌‌احترامی تلقی می‌شود. این کار به این عنوان برداشت می‌شود که میزبانتان به اندازه کافی به شما غذا نداده است.

مطالب مرتبط:

منبع Aviation Rumors

دیدگاه