هواپیمایی لوفت هانزا؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
هواپیمایی لوفت هانزا؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا هواپیمایی ملی آلمان و شرکت هواپیمایی حامل پرچم این کشور است که از نظر میزان درآمد به‌ عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شود.

 شرکت هواپیمایی لوفت هانزا بزرگترین ایرلاین  آلمانی است که پس از ادغام با شرکت‌های زیر مجموعه‌اش، مالکیت بزرگترین ایرلاین اروپا را بر اساس تعداد مسافر و تعداد ناوگان به دست آورد. این شرکت‌ها با یکدیگر مجموعه لوفت هانزا (Lufthansa group) را تشکیل می‌دهند و با داشتن بیش از ۶۱۵ فروند  ??????? یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان را بر اساس تعداد مسافر را در اختیار دارند.

همچنین، لوفت هانزا یکی از اعضای اصلی استار الاینس (Star Alliance) است و با سایر شرکت‌های هواپیمایی مانند ایر کانادا و یونایتد ایرلاین نیز مشارکت می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی دیگری مانند ایر مالتا، جرمن وینگز، لوکزایر، تام ایرلاینز و اسپایس جت نیز توافق مقصدهای از همکاران لوفت هانزار محسوب می‌شوند.

لوفت هانزا

حقایق لوفت‌هانزا 

شرکت لوفت هانزا به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، تا سال ۱۹۷۰ این امکان را به کارکنان خود می‌داد تا در سهام شرکت سهیم شوند و بخشی از آن را خریداری کنند. به همین دلیل هنگامی‌که این شرکت هواپیمایی به بخش خصوصی واگذار شد، بیشتر کارکنان حدود ۳ درصد از سهام شرکت را دریافت کردند. 

در سال ۲۰۱۶ سایت معتبر World Airline Awards  شرکت هوایی لوفت هانزا را به‌ عنوان دهمین خط هوایی برتر سال انتخاب کرد. با وجود اینکه این شرکت طی چند سال اخیر در رقابت با خطوط هوایی دیگر از شرق آسیا و خاورمیانه، کمی در رده‌بندی‌ها عقب‌افتاده است، همچنان بهترین ایرلاین  اروپای غربی محسوب می‌شود. شبکه پروازی گسترده، هواپیماهای مدرن، سرویس اینترنت داخل کابین هواپیما، کابین فرست کلاس، پرسنل با تجربه و متخصص، از شاخصه‌های متمایز شرکت هواپیمایی لوفت هانزا است.

تاریخچه هواپیمایی لوفت هانزا

لوفت هانزا

تاریخ شرکت لوفت‌هانزا پر از حوادث ناگوار و شیرین و اتفاقات ماندگار بسیار است که نقش مهمی در تاریخ کشور آلمان و اروپا داشته‌اند. این حوادث البته به این شرکت کمک کرده‌اند تا با آموختن از این تاریخ پر فراز و نشیب، به رشد و شکوفایی خود سرعت بخشند. این شرکت در سال ۱۹۲۶ با نام Deutsche Luft Hansa A.G تاسیس شد و از سال ۱۹۳۶ تا به امروز با نام فعلی به فعالیت خود ادامه داد.

دهه‌ ۳۰ سرآغاز رشد سریع این شرکت بود، به‌طوری‌که هواپیماهای بزرگتری تهیه شده و مسافت‌های طولانی‌تری طی می‌شد. در این حین وقوع جنگ‌ تاثیرات بزرگی بر این شرکت گذارد به نحوی که تمام اطلاعات پروازی آن محرمانه شدند و بسیاری از پروازها برای تامین ادوات جنگی و پشتیبانی نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اغلب پروازهای عادی نیز متوقف شده و ماهیت این شرکت را بیشتر نظامی نمود. 

لوفت هانزا

تا اینکه در سال ۱۹۵۳ شرکتی با نام مختصر Luftag تاسیس شد که با استفاده از ادوات شرکت لوفت‌هانزا قصد برقراری پروازهای بین‌المللی داشت. در این رابطه، فرودگاه هامبورگ نیز به عنوان مقر شرکت جدید انتخاب شد تا با ۸ فروند هواپیما، خدمات خود را آغاز کند. یک سال بعد این شرکت لوگو و نام لوفت‌هانزای سابق را خریداری کرد و به عنوان شرکت هواپیمایی دولتی و ملی این کشور شناخته شد. ۱۵ می ۱۹۵۵ پروازهای بین‌المللی این شرکت با پرواز به شهرهای لندن، پاریس، مادرید و سرانجام نیویورک آغاز شد و سپس پرواز به آمریکای جنوبی، سه پرواز مستمر به تهران و یک پرواز به بغداد در طی هفته برنامه‌ریزی شد. 

ورود هواپیمای بزرگ بوئینگ ۷۰۷ و پروازهای مستمر آن بین فرانکفورت و نیویورک از مهم‌ترین تحولات رخ داده در این شرکت در آغاز دهه ۶۰ بود. به تدریج با افزایش ناوگان و خرید جت‌های مسافربری بزرگ‌تر مسیرهای بیشتر و پروازهای طولانی‌تر به برنامه‌ی پروازی لوفت‌هانزا اضافه شدند. اواخر دهه‌ هشتاد با خرید ۱۵ فروند ایرباس A320s و ۷ فروند ایرباس A300 و  ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ برای این شرکت به پایان رسید.

البته در سال ۱۹۸۷ سیستم آمادئوس (Amadeus) توسط لوفت‌هانزا و شرکت‌هایی چون ایرفرانس، ایبریا و ایرلاین اسکاندیناوری تاسیس شدند. این سیستم خدماتی یکپارچه به GDS نیز مشهور است که خدمات رزرو بلیط کامپیوتری به مسافران ارائه می‌دهد.

لوفت هانزا

در سال‌های بعد شرکت لوفت‌هانزا اقدام به خرید‌های متعدد و نوسازی ناوگان هوایی خود کرد و همواره رشدی صعودی را تجربه کرد. اگرچه بعد از حوادث یازده سپتامبر به طور محسوسی از این رشد کاسته شد، ولی برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر، توانست بر مشکلات مالی ناشی از رکود فائق آید.

در حال حاضر، لوفت‌هانزا در داخل کشور آلمان پروازهای منظمی به ۱۸ مقصد دارد و با داشتن بیش از ۲۸۰ فروند هواپیما به ۱۹۷ مقصد بین‌المللی از ۷۸ کشور جهان برنامه پروازی برقرار نموده است. البته شرکت لوفت‌هانزا به عنوان شرکت مادر بسیاری از شرکت‌های هوایی اروپا همچون ایرلاین‌های سوئیس، اتریش، لوفت‌هانزا تکنیک و Germanwings شناخته می‌شود که در صورت محاسبه تعداد ناوگان همه‌ این شرکت‌ها، لوفت‌هانزا با داشتن ۶۲۰ فروند هواپیما، بزرگترین شرکت هوایی مسافربری جهان محسوب می‌شود.

مجموعه این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۲ رکورد جابه‌جایی ۱۰۳ میلیون مسافر را برجای گذاشت. دفتر اصلی این شرکت در شهر کلن آلمان قرار دارد ولی مقر اصلی و ناوگان آن در فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت مستقر شده است. اکثر پروازهای اصلی آن نیز از مبدا همین فرودگاه انجام می‌شوند.

لوفت هانزا

قطب دوم لوفت‌هانزا فرودگاه مونیخ و قطب سوم آن فرودگاه کوچک دوسلدورف است.  شرکت هواپیمای لوفت‌هانزا علاوه بر خدمات خود به مسافران منشا ایجاد برخی پیمان‌های بین‌المللی موثر نیز شده است. از جمله اتحادیه‌ بین‌المللی «اتحاد ستاره» در ۱۹۹۷ به عنوان بزرگترین اتحادیه ایرلاین‌های جهان توسط لوفت‌هانزا و چهار ایرلاین دیگر پایه‌گذاری شد. نام لوفت‌هانزا از دو کلمه Luft به معنی هوا و Hansa به معنی انجمن تشکیل شده است که اولی لغتی آلمانی و دومی لاتین است.

بیشتر بخوانید:

مقاصد هواپیمایی لوفت هانزا

در حال حاضر هواپیماهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به ۱۸ مقصد داخلی در خاک آلمان و ۱۹۳ مقصد خارجی، یعنی ۷۸ کشور جهان در قاره آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا پرواز دارند. پرواز فرانکفورت به بوینس آیرس با بیش از ۱۳ ساعت پرواز، طولانی ‌ترین مسیر پروازی این ایرلاین به‌ شمار می‌ آید.

در ایران نیز پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا تنها از فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران به دو شهر وین و فرانکفورت مستقیم و به بقیه مقصدهای جهان، به صورت غیرمستقیم انجام می‌شوند. 

بیشتر بخوانید:

ناوگان هواپیمایی لوفت هانزا

لوفت هانزا

ناوگان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا از هواپیماهای غول پیکر ایرباس و بوئینگ برای مسافت‌های طولانی و هواپیماهای کوچک برای مسافت‌های کوتاه در قاره اروپا تشکیل شده است.

نوع هواپیماتعداد
Airbus A319-100۳۰
Airbus A320-200۶۷
Airbus A320neo۱۰
Airbus A321-100۲۰
Airbus A321-200۴۳
Airbus A330-300۱۹
Airbus A340-300۱۷
Airbus A340-600۱۶
Airbus A350-900۶
Airbus A380-800۱۴
Boeing 747-400۱۳
Boeing 747-8۱۹

لوفت هانزا

 کلاس های پروازی  هواپیمایی لوفت هانزا

بیشتر بخوانید:

اقتصادی (اکونومی کلاس)

لوفت هانزا

این کلاس پروازی صندلی‌های عادی و راحتی دارد که در همه نوع هواپیماهای این شرکت قرار گرفته‌اند. عرض این صندلی‌ها ۳۱اینچ است (به جز هواپیماهای ایرباس ای۳۸۰ که عرضی ۳۳ اینچی دارند). مانیتور صوتی و تصویری، غذا و نوشیدنی رایگان از دیگر امکانات این کلاس پروازی است.

پرمیوم اکونومی

لوفت هانزا

این کلاس پروازی امکاناتی مانند کلاس اکونومی دارد، با این تفاوت که از صندلی‌های بزرگ‌تر و راحت‌تری نسبت به آن تشکیل شده است. این کلاس پروازی از سال ۲۰۱۴ در این شرکت هواپیمایی شکل گرفته است.

فرست کلاس

لوفت هانزا

کابین‌های لوکس فرست کلاس در قسمت بالایی ایرباس ‌های A380 و بخش طولی ایرباس‌های دیگر قرار گرفته‌اند و دارای امکاناتی چون صندلی تخت‌ شو دو متری، پورت‌های مخصوص شارژ لپتاپ و موبایل و غذای دلخواه هستند. در فرودگاه نیز خدمات مخصوصی برای مسافران این کلاس پروازی در نظر گرفته شده‌ است.

کلاس پروازی تجاری (بیزینس کلاس)

لوفت هانزا

صندلی‌های این کلاس پروازی برای خواب و استراحت به دو متر افزایش طول پیدا می کنند و امکاناتی همچون سیستم صوتی و تصویری و شارژ لپ ‌تاپ دارند. صندلی‌های اولیه کابین بیزینس کلاس لوفت ‌هانزا امکان تخت شدن تا ۱۵۰ درجه را دارند که در سری جدید این کابین‌ها این اندازه به ۱۸۰درجه افزایش‌ یافته است. همچنین، خریداران این نوع بلیط خدمات اختصاصی در فرودگاه دریافت خواهند کرد.

وزن بار مجاز در هواپیمایی لوفت هانزا

کیف دستی

  • درجه یک: دو کیف با حداکثر وزن ۸ کیلوگرم برای هرکدام
  • بیزینس: دو کیف با حداکثر وزن ۸ کیلوگرم برای هرکدام
  • عادی: یک کیف با حداکثر وزن ۸ کیلوگرم
  • ابعاد کیف‌های دستی:‌ ۵۵x۴۰x۲۳ سانتی‌متر

چمدان

  • درجه یک: سه کیف، هر کدام با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم.
  • بیزینس: دو کیف، هر کدام با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم.
  • عادی: یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی که البته در صندلی‌های جدید «اکونومی پرمیوم» به دو کیف افزایش یافته است.
  • ابعاد: طول و عرض و عمق چمدان نباید از ۱۵۸ سانتیمتر تجاوز کند.

اجسام ممنوع

  • کیف‌های دارای زنگ هشدار
  • وسائل آتش‌بازی
  • اسپری‌های دفاعی
  • مایعات قابل آتش‌سوزی
  • پودرهای شیمیایی
  • مواد رادیواکتیو
  • مایعات اسیدی
  • مواد مغناطیسی قوی
  • سلاح و تیزرهای شوک‌دار
  • دوچرخه‌ی الکتریکی

سوانح هواپیمایی لوفت هانزا

لوفت هانزا

  • ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۳: فرود اضطراری هواپیمای فرانکفورت - ورشو با ۶۴ مسافر در فرودگاه ورشو که منجر به فوت یک نفر از مسافران و یک نفر از خدمه پروازی شد.
  • ۲۶ جولای ۱۹۷۹: بوئینگ باری این شرکت که از ریودوژانیروی آرژانتین عازم داکار بود، سقوط کرد که سه خدمه آن کشته شدند.
  • ۲۰ نوامبر ۱۹۷۴: تلخ‌ترین حادثه تاریخ این شرکت در اثر سقوط بوئینگ ۷۴۷ با ۱۴۰ مسافر رخ داده است که در فرودگاه بین‌المللی نایروبی پس از برخواستن هواپیما دچار نقص فنی شده و ۴ نفر از مسافران و ۱۷ نفر از خدمه جان خود را از دست دادند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه