خیمه سوزان بازار کجاست؟

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
خیمه سوزان بازار کجاست؟

خیمه سوزان بازار کجاست؟ هر سال در روز محرم و پس از اذان ظهر در جای‌جای ایران و بعضی از نقاط دیگر جهان، مراسم خیمه‌سوزان انجام می‌گیرد. در بازار تهران هم این رسم هرساله تکرار می‌شود. با کجارو همراه باشید و ببینید مراسم خیمه‌سوزان عاشورا در چه منطقه‌ای از بازار تهران انجام می‌شود.

معرفی

یکی از نقاط تهران که شکل و شمایل اصیل عزاداری محرم توسط اجداد ما در آن حفظ شده است و حضور در آن تجربه‌ای بسیار متفاوت خواهد بود، بازار تهران است. در روز عاشورا و پس از اذان ظهر به افق تهران، پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، دسته‌های عزاداری بازار در چهارراه گلوبندک دور هم گرد می‌آیند. این دسته‌ها با دسته‌های عزاداری نقاط دیگر شهر تفاوت دارند؛ برای مثال از طبل‌های پوستی و شیپور استفاده می‌شود که هم صدای گوش‌خراشی را در مقایسه با طبل‌های وارداتی تولید نمی‌کنند و هم ظاهر اصیل و سنتی عزاداری این قسمت از شهر را حفظ می‌کنند. دسته‌های عزاداری بازار که در آن‌ها از بازیگرانی با لباس‌های تعزیه و حیواناتی مثل اسب و شتر برای بازسازی کاروان‌های حاضر در واقعه کربلا استفاده می‌شود، در این محل دور هم جمع می‌شوند و خیمه بزرگی که هرساله در این محل برپا می‌شود به یاد خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در واقعه کربلا به آتش کشیده می‌شود. هرساله تعداد زیادی از مردم پایتخت و شهرهای دیگر برای شرکت در این مراسم به چهارراه گلوبندک مراجعه می‌کنند. در ادامه می‌توانید به دیدن تصاویر اختصاصی کجارو از این مراسم در روز عاشورای سال گذشته بنشینید.خیمه سوزان بازار - چهارراه گلوبندک

خیمه سوزان بازار - چهارراه گلوبندک

خیمه سوزان بازار - چهارراه گلوبندک

خیمه سوزان بازار - چهارراه گلوبندک

آدرس

مراسم خیمه‌سوزان بازار تهران در چهارراه گلوبندک (تقاطع خیابان خیام و پانزده خرداد) برگزار می‌شود.

موقعیت چهارراه گلوبندک روی نقشه

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به خیابان پانزده خرداد، استفاده از مترو است. برای رسیدن به این خیابان می‌توانید در خط یک متروی تهران و در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید. اما اگر می‌خواهید از این ایستگاه مترو استفاده کنید، باید تا قبل از حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ به این محل برسید، زیرا پس از آن به‌علت ازدحام جمعیت و برای حفظ سلامت مراجعه‌کنندگان به این مراسم درب این ایستگاه بسته می‌شود و باید پس از آن از ایستگاه مترو امام خمینی استفاده کنید و از خیابان ناصرخسرو و سپس خیابان پانزده خرداد، با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به چهارراه گلوبندگ برسید. در این روز همچنین تاکسی‌ها هم به‌علت برگزاری عزاداری در نقاط مختلف شهر و ازدحام در خیابان‌ها به این محل تردد نمی‌کنند.

آیا شما هم قبلا در مراسم «خیمه‌سوزان» در شهر خود شرکت کرده‌اید؟ تجربه‌ها و نظرات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه