خلوت کریمخانی، جایی دنج و آرام در کاخ گلستان

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۰
خلوت کریمخانی، جایی دنج و آرام در کاخ گلستان

خلوت کریم‌خانی یکی از دیدنی‌های جالب کاخ گلستان تهران است که تاریخچه‌ای جالب دارد و در آن دو اثر هنری با ارزش هم قرار دارد. با کجارو همراه باشید تا با خلوت کریمخانی بیشتر آشنا شویم. 

کاخ گلستان پربازدیدترین بنای تاریخی پایتخت است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های آن به این مکان سر می‌زنند. اما دیدن این کاخ ساعت‌ها وقت می‌برد و دیدن تمام جزییات این کاخ در یک روز و یک‌بار دیدن این کاخ امکان‌پذیر نیست. زیرا این کاخ خود قسمت‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها هم بخش‌های مختلف و جزییات زیادی دارد. یکی از بخش‌های دیدنی و مهم این کاخ خلوت کریمخانی است که مربوط به دوران زندیه است. با تصاویر اختصاصی کجارو از این بنای دیدنی همراه باشید تا با تاریخچه آن بیشتر آشنا شویم.

خلوت کریمخانی

خلوت کریمخانی که نام دیگر آن «جلو خان»‌ است محل عبور از اندرون و باغ گلستان به دیوان‌خانه و تالار مرمر بوده است.

خلوت کریمخانی

در زمان ناصرالدین شاه قاجار این معبر مسدود شده و بخش بزرگی از خلوت کریمخانی تخریب گشت و تنها بخشی که شاهد آن هستیم از این بنا به‌جای ماند.

خلوت کریمخانی

آغا محمدخان قاجار در اقدامی ناجوانمردانه بعد از غلبه کردن بر لطفعلی خان زند و ساقط نمودن سلسله زندیه دستور داد تا بعد از کافتن ببر کریمخان در شیراز که در عمارت کلاه فرنگی این شهر قرار داشته است، استخوان‌های کریم‌خان زند را به تهران بیاورند.

خلوت کریمخانی

سپس آن استخوان‌ها را در زیر پله‌های سمت راست ورودی این بنا دفن کردند که محل عبور و مرور روزانه آغا محمدخان و شاهان پس از وی از سلسله قاجار بود تا هر روز بر استخوان‌های وی پا بگذارند.

خلوت کریمخانی

در زمان پهلوی اول دستور شکافتن پله‌ها و درآوردن استخوان‌ها صادر شد.

خلوت کریمخانی

سپس خاک زیر این پله‌ها و تکه‌هایی کوچک از استخوان‌ها که باقی مانده‌ بود به محلی در مقبره شاه صفی و شاه سلطان حسین در قم منتقل و دفن شد.

خلوت کریمخانی

یکی از آثار هنری با ارزش که در این قسمت از کاخ گلستان قرار دارد، سنگ قبر ناصرالدین شاه است. این سنگ از جنس مرمر یک‌پارچه بوده و توسط استاد عباسقلی حجار و بعد از مرگ ناصرالدین شاه ساخته شده است. این سنگ قبر روی قبر ناصرالدین شاه در شهر ری قرار داشته و پس از انقلاب اسلامی به کاخ گلستان انتقال داده شد.

خلوت کریمخانی

خلوت کریمخانی

در وسط خلوت کریمخانی، حوضجوشی ساخته شده و آب «قنات شاه» از میان آن بیرون جسته و در باغهای سلطنتی جریان می یافت.

خلوت کریمخانی

خلوت کریمخانی

در بخش دیگر خلوت کریمخانی تخت فتحعلی شاهی قرار دارد. این تخت هم از جنس مرمر است. در گذشته این تخت در جلوی عمارت خروجی یکی از بناهای کاخ گلستان قرار داشته است. پس از تخریب آن بنا در زمان ناصرالدین شاه و احداث ساختمان‌های دیگر این تخت از آنجا برداشته شده و در زمان پهلوی دوم در خلوت کریمخانی قرار گرفت.

خلوت کریمخانی

آیا شما هم قبلا از این عمارت زیبا دیدن کرده‌اید؟ چه چیزی توجه شما را بیشتر به خود جلب کرده است؟ نظرات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه