شگفت انگیزترین دره های دنیا

سارا صریحی | چهار شنبه, ۱۴ مهر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

روی این کره‌ی خاکی دره‌های فراوانی وجود دارد، اما دره‌هایی که در ادامه خواهید دید، بزرگترین و شگفت‌انگیزترین دره‌های دنیا نام گرفته‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

حقیقتا، دره‌ها جزو بزرگترین شگفتی‌های طبیعی هستند. لایه‌های صخره‌های آن‌ها مکان مناسبی برای تحقیق در رابطه با فسیل‌ها و تاریخچه‌ی کره‌ی زمین است. تماشای آن‌ها انسان را شگفت‌زده می‌کند و به فکر فرو می‌برد.

دره‌ی تایگر لیپینگ جرج، یون‌نان، جنوب چین

دره‌ی تایگر لیپینگ جرج

این دره بین دو کوه جید دراگون و هابا واقع شده و یکی از عمیق‌ترین دره‌های دنیا نیز است. تایگر لیپینگ جزو شگفتی‌های طبیعی استان یون‌نان در جنوب چین است و ژرفای عمیق‌ترین نقطه‌ی آن به ۳/۷۹۰ کیلومتر می‌رسد.

رود یانگ‌تسه از میان این دره عبور می‌کند و بر اساس افسانه‌ها در قدیم ببری از روی این رودخانه‌ی  ۲۵ متری می‌پریده است. به همین دلیل است که از آن زمان نام تایگر لیپینگ یا جهش ببر برای این دره انتخاب شده است.

دره‌ی تایگر لیپینگ به سه قسمت بالایی، میانی و پایینی تقسیم می‌شود. باریک‌ترین بخش این دره در قسمت بالایی قرار دارد و دهانه‌ی دره نامیده می‌شود. در بخش میانی، رود ۱۰۰ متر افت داشته و در بخش پایینی نیز این دره شیب بسیاری دارد. اینجا مکان بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و ماجراجویی است.

دره‌ی بیکاز، شمال شرقی رومانی

دره‌ی بیکاز

دره‌ی بیکاز باشکوه‌ترین دره‌ی کشور رومانی بوده و در پارک ملی بیکازولوی گورج قرار گرفته است. بیکاز در اثر جاری شدن رود بیکاز به طول ۶ کیلومتر تشکیل شده است و دو شهرستان هارگیتا و نیمت را به هم متصل می‌کند. جاده‌های باریکی که از میان دره‌ی بیکاز می‌گذرند از زیباترین مسیرهای عبور در اروپا هستند.

دره‌ی بیکاز با دو کوه سوهاردول مِر و سوهاردول میک احاطه شده است. روی دیواره‌های آهکی اینجا چندین غار وجود دارد و در اطراف به‌دلیل شاخه‌های فرعی رود، چندین دره‌ی دیگر نیز تشکیل شده است.

دره‌ی وِردون، استان آلپ دو اوت، فرانسه

دره‌ی وِردون

دره‌ی شگفت‌انگیز وردون در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است و زیباترین دره‌ی اروپا معرفی می‌شود. درازای این دره ۲۴/۱۴۰۲ کیلومتر است و میانگین عمق آن به ۷۰۰ متر می‌رسد. این دره‌ی فوق‌العاده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون سال قدمت دارد و زمان تشکیلش به دوره‌ی تریاس باز می‌گردد. از میان این هنر دست طبیعت رودخانه‌ی فیروزه‌ای رنگ وردون می‌گذرد.

با وجود صخره‌های سنگ آهکی، روخانه‌ی فیروزه‌ای و دره‌های عمیق، وردون یک منطقه‌ی گردشگری بسیار مناسب است و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. صخره‌نوردی اینجا بسیار محبوب است و پیاده‌روی و رانندگی در این منطقه مناظر بسیار زیبایی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌کند. از دیگر تفریحات اینجا می‌توان به قایق‌سواری، رفتینگ، ماهی‌گیری، اسکی روی آب و پاراگلایدینگ اشاره کرد.

دره‌ی کولکا، جنوب پرو

دره‌ی کولکا

با وجود عمق ۴/۱۶۰ کیلومتری، کولکا دومین دره‌ی عمیق دنیا است. مسیرهای کوه‌پیمایی، مناظر شگفت‌آور و بسیاری فعالیت‌های دیگر باعث شده است که کولکا یک مقصد گردشگری پرطرفدار در پرو باشد.

پیاده‌روی در این منطقه ممکن است کمی دشوار باشد، اما زیبایی‌های کولکا به‌قدری است که به دشواری‌هایش می‌ارزد. کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی در این دره که عمقش دو برابر گرند کنیون می‌شود، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. اینجا را به حیات جانوری‌اش هم می‌شناسند. مهم‌ترین حیوان این دره نوعی پرنده به نام رخ کرکس آند است. از نظر تاریخی نیز کولکا اهمیت زیادی دارد، زیرا اینجا تراس‌های زیادی از زمان اینکاها باقی مانده است.

دره‌ی کوپر، چی‌واوا، شمال غربی مکزیک

دره‌ی کوپر

دره‌ی کوپر یکی از عجایب طبیعی مکزیک بوده که در ایالت چی وا وا واقع شده است. در واقع دره‌ی کوپر مجموعه‌ای متشکل از ۶ دره است که روی هم رفته مساحتی برابر با ۴۰۲۳۳۶۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد. کوپر از گرند کنیون حدود ۱۲۲ متر عمیق‌تر است. نام کوپر یا همان مس برای این دره به این دلیل انتخاب شده است که می‌توان روی صخره‌هایش رد پای مس را به‌ خوبی مشاهده کرد. اینجا تمام زیبایی‌ها مثل قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، جنگل‌های نیمه گرمسیری و آبشارهای بسیار زیبا یافت می‌شود.

اینجا خانه‌ی تعداد زیادی گونه‌ی گیاهی مثل بلوط و کاج و گونه‌ی جانوری مثل ۲۹۰ نوع پرنده‌ی مهاجر، انواع خزندگان و چندین پستان‌دار بزرگ مثل خرس سیاه، گوزن و شیر است.

دره‌ی وایمیا، کائوآئی، هاوایی، آمریکا

دره‌ی وایمیا

دره‌ی حیرت‌آور وایمیا در جزویره‌ی کائوآئی هاوایی واقع شده و بزرگترین دره‌ی اقیانوس آرام است. این دره به درازای ۲۲/۵۳۰۸ کیلومتر و عمق ۱/۰۹۷۲۸ کیلومتر به‌ظاهر رنگی‌اش که از رنگ‌هایی مثل قرمز، مسی، بنفش و خاکستری تشکیل شده شهرت دارد. از میان این دره‌ی رنگارنگ رودخانه‌ای قرمز رنگ با نام رود وایمیا نیز عبور می‌کند و بر زیبایی‌های اینجا می‌افزاید. به‌دلیل شباهت و البته عظمت دره‌ی وایمیا، به آن لقب گرند کنیون اقیانوس آرام را نیز می‌دهند.

برای تماشای بهتر دره، بهتر است از مسیر ۵۵۰ هاوایی با ماشین عبور کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.به‌علاوه، این بزرگراه یک جاده‌ی عالی برای پیاده‌روی است. اگر از ارتفاع ترس ندارید، می‌توانید یک تور هلیکوپتر انتخاب کرده و بر فراز دره پرواز کنید و از مناظر لذت ببرید.

دره‌ی فیش‌ریور، جنوب نامیبیا

دره‌ی فیش‌ریور،

دره‌ی فیش‌ریور بزرگ‌ترین دره‌ی قاره‌ی آفریقا است. درازای این دره ۱۶۰/۹۳۴ کیلومتر، پهنای آن ۲۵/۷۴۹۵ کیلومتر و عمق آن ۵۵۰ متر است. فیش ریور ۵۰۰ میلیون سال پیش، به‌دلیل ریزش یک دره بر اثر حرکت صفحات تکتونیکی زمین پدید آمده است. طولانی‌ترین رودخانه‌ی داخلی آفریقا با همین نام نیز از میان این دره می‌گذرد. باید بدانید که این رودخانه یک رود فصلی است و در فصول گرم سال کاملا خشک می‌شود و تنها بین ماه‌های ژانویه و آوریل آب دارد.

در فیش‌ریور یک مسیر کوه‌پیمایی ۸۳/۶۸۵۹ کیلومتری وجود دارد که یکی از سخت‌ترین مسیرهای ویژه‌ی این کار در آفریقا است، به‌طوری که اگر بخواهید تمام آن را طی کنید باید ۴ الی ۵ روز زمان بگذارید. بهترین زمان انجام این فعالیت از ماه ژوئن تا سپتامبر، زمان خنکی هوا است. اینجا هم می‌توانید برای داشتن یک دید عالی از آسمان، از تورهای هلیکوپتری موجود استفاده کنید.

دره‌ی آنتلوپ، منطقه‌ی ناواهو، آریزونا

دره‌ی آنتلوپ

بدون هیچ شکی باید گفت که آنتلوپ زیباترین دره‌ی حفره‌دار دنیا است. عکاسان و گردشگران فراوانی به اینجا می‌آیند که در راه‌های بسیار باریک، دیوارهای سنگی مواج و رنگی آن عکس بیندازند. جالب است بدانید که انتلوپ مشهورترین دره‌ی حفره‌دار از نظر عکاسی است و تعداد عکس‌های گرفته شده در این دره در جهان بیشترین است.

هزاران سال پیش در اثر سیل‌های شدید این دره شکل گرفته است. اینجا دو قسمت دارد: یکی انتلوپ پایینی و دیگری انتلوپ بالایی. قسمت بالایی به‌دلیل دسترسی راحت‌تر بازدید بیشتری می‌شود و عبور نور خورشید از قسمت باز بالای دره صحنه‌ی زیبایی را خلق می‌کند که زبان از توصیفش قاصر است.

دسترسی به قسمت پایینی، اما، بسیار سخت است و برای رسیدن به آن باید از پله‌های فلزی تعبیه شده روی دیواره‌های دره استفاده کنید و تجهیزات لازم را داشته باشید. زیبایی‌های قسمت پایینی آن قدری است که به‌سختی‌های رسیدن به آن می‌ارزد. فقط به خاطر داشته باشید که اینجا هنوز هم در فصول پر باران سیل جاری می‌شود.

گرند کنیون، آریزونا، آمریکا

گرند کنیون

گرند کنیون نه بزرگ‌ترین و نه عمیق‌ترین دره‌ی دنیا است، اما قطعا مشهورترین آن‌ها است. به‌علاوه این دره‌ی فوق‌العاده جزو عجایب هفت‌گانه‌ی طبیعی دنیا نیز محسوب می‌شود. درازای گرند کنیون ۴۴۵/۷۸۸ کیلومتر، عرض آن ۲۸/۹۶۸۲ کیلومتر و عمق آن بیش از ۱/۸۲۸۸ کیلومتر است.

میلیون‌ها سال پیش رودخانه‌ی کولورادو باعث به وجود آمدن این دره شده است. صخره‌های دگردیس شده‌ی کف این دره متعلق به ۲ میلیارد سال پیش هستند. در قسمت بالایی نیز سنگ‌هایی ۲۳۰ میلیون ساله وجود دارند. به همین دلیل هم است که گرند کنیون از نظر تاریخی و زمین‌شناسی بسیار ارزشمند است.

آبشار هاواسو که یکی از زیباترین آبشارهای دنیا بوده در گرند کنیون واقع شده است، جایی که با صخره‌های رنگین‌کمانی و آب آبی‌رنگ و حوضچه‌ی تشکیل شده در زیر آبشار، یک بهشت تمام عیار است.

پل معلق گرند کنیون اسکای واک در قسمت غربی ساخته شده است و دید همه جانبه‌ی حیرت‌انگیزی دارد. اگر می‌خواهید زیباترین حالت این دره را ببینید، باید هنگام طلوع یا غروب خورشید به آنجا سفر کنید و پس از تماشای این صحنه‌ی دل‌انگیز، در مسیرهای پیاده‌روی، اوقات خوبی را برای خود بسازید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه